משהוא יכול להסביר את הפיזיקה של

harabecw

New member
פשוט

בעיקרון אתה נוסע ישר. דוחף את הכידון ימינה(או שמאלה, ניקח ימינה כדוגמה) ואז קורים שני דברים: 1. האופנוע (המסה שלו) רוצה להמשיך בקו ישר. למה? ככה
יש לו את האנרגיה שלו. 2. אתה אומר לאופנוע לנסוע ימינה מה שקורה זה שהאופנוע נשכב לצד השני (שמאל) בגלל רצונו להמשיך קדימה, בניגוד להוראה שנתת לו. בפועל, האופנוע נשכב יותר ככל שאתה דוחף יותר. כמובן מדובר על מילימטרים עד סנטימטרים בודדים. בנסיעה רגילה הנוסע שלי יכול לחשוב שהאופנוע פונה מעצמו ואני לא עושה כלום עם הידיים. אם ההסבר לא נכון או לא ברור אנא תקנו, הרביצו ורחמו עלי.
 
מחכה לחיזוקים...

זה ההסבר הכי פשוט ששמעתי והכי ברור ששמעתי,השאלה היא האם הוא נכון? אני יכול לתאר איך העניין פועל(בלי לסתור את ההסבר של HARABECW רק לצורך הדיון...),אבל לא להסביר את התופעה פיזקלית. נראה לי שמה שקורה הוא שבדחיפה של הכידון לכיוון כל שהוא אנחנו בעצם מזיזים את הצמיג מהחלק ה"שטוח" שלו ונותנים לכתף אחת(זו שבצד הידית הדוחפת)בעצם שטח מגע עם הכביש שמפיל את האופנוע לאותו צד,הדבר שעוצר אותנו מלהשכב על הצד לחלוטין הוא בעצם הכוח שדוחף אותנו החוצה בפניה(צנטריפוגלי?צנטרפאטלי?אני לא יודע להבדיל...). ההסבר שלי נכון?
 
המשך משפט...

"שבדחיפה של הכידון לכיוון כל שהוא אנחנו בעצם מזיזים את הצמיג מהחלק ה"שטוח" שלו ונותנים לכתף אחת(זו שבצד הידית הדוחפת)בעצם שטח מגע עם הכביש שמפיל את האופנוע לאותו צד" המשך המשפט: מכיוון שבעצם נוצרה זווית לא ישרה עם הכביש. והשאלה נותרה בעינה,ההסבר נכון?
 

harabecw

New member
בפניה

ההטיה של האופנוע היא ההתנגדות של האופנוע לפניה שבלי הטיה הייתה זורקת אותך הצידה. בפשטות, כדי לנסוע ללא הטיה שתייצר התנגדות, אתה צריך יותר מ-2 גלגלים, שוב, כדי להתנגד לרצון המסה להמשיך באותו כיוון.
 

אהוד א1

New member
ניסיון קטן:

במוטו לפני די הרבה שנים ניסו להסביר זאת.ההסבר הגיע עד לרמה של נוסחאות וחישובים שונים וגרר בעקבותיו חודשים של מכתבי קוראים עם השגות על הכתוב.אם זה חשוב לך אני יכול למצוא את זה ולפרסם.יותר פשוט לשאול את השביטל שאם אני לא טועה כתב את הכתבה המקורית.אני אישית לא מבין בנוסחאות אבל אנסה בכל זאת להסביר: אתה יושב על האופנוע ורוצה לפנות ימינה.ההיגיון אומר שכדי לעשות זאת עליך לדחוף את צידו השמאלי של הכידון קדימה ואת צידו הימני למשוך עליך.נכון?ממש לא נכון.כדי לפנות ימינה אתה צריך קודם למשוך את צידו השמאלי של הכידון עלייך,האופנוע בעצם "ייפול" ימינה בעקבות כך ואז למשוך את חלקו הימני אליך ואז,ורק אז, האופנוע יפנה ימינה.אחרי שאנחנו מבינים שזה עובד כך אנחנו פשוט מנצלים זאת ברכיבה כך שזה בעצם משפר את מהירות שינויי הכיוון שלנו. לא מאמין לי? קשור חבל לידית השמאלית של הכידון (אפשר גם לאופניים...)רכב "בלי ידיים"ותנסה לפנות שמאלה רק בעזרת משיכה של החבל.למרות שתמשוך את צידו השמאלי של הכידון אליך האופנוע ייפול ימינה.
 

Shlomi TC

New member
אגב, זה נכון במהירויות גבוהות +-

כשאתה נוסע במהירות קטנה ומטה את הקידון ימינה, אתה תפנה ימינה, בלי חוכמות. במהירויות גבוהות יותר, ההיגוי ההפוך ישנה. יש לי את הכתבה ממוטו פה לידי, אני אסרוק אותה בהזדמנות ואעלה לפורום.
 

tygger

New member
זה עובד גם במהירות נמוכה.

אין דבר כזה מהירות קטנה... קח את עצמך למסלולי הסופר מוטו ותראה באיזה מהירות משתמשים בהיגוי הפוך, או יותר טוב גש לאחד מאימוני המגרש המתקיימים בארץ (חיפה לא פעיל כעת ...) ותראה באיזה מהירות ניתן להשתמש בהיגוי הפוך. שאל את alonER5, pixier, MaxD GS2003, Fatcustom ועוד חברים שאני שכחתי כעת.
 
לא מדוייק טייגר...

ותקן אותי אם אני טועה.... במהירות הליכה למשל, בכדי לסובב את הדו"ג אתה "משתמש" בהיגוי רגיל... ולא הפוך... לצורך העניין, נניח ואתה עובד באולם תצוגה למכירת אופנועים... כשאתה מסיע אופנוע החוצה ורוצה להפנותו שמאלה... אתה מפנה את הכידון שמאלה, ולא ימינה כנהוג בהיגוי הפוך. השם היגוי הפוך לא הגיע משום מקום... הוא הופך להיות הפוך, מרגע מסויים ולא מוגדר מראש...
 

tygger

New member
הממ, זה די שונה ידידי.

באופן כללי במגרש עם הקטנוע גם במהירות נמוכה מאוד השקולה לפי דעתי למהירות הליכה אני ניסיתי לשנות את כיוון הקטנוע על ידי היגוי "הפוך" וזה עובד גם עובד. ברגע שאתה צריך להטות את האופנוע/קטנוע בשביל פניה, זה כבר משנה את ההיגוי. מה שכן, באינטרודר שהיה אז ההיגוי היה נדמה לי כישיר, או שאולי זוית הצידוד הראשונית היתה קטנה מאוד? הממ. צריך לבדוק.
 

אהוד א1

New member
שלומי היקר.

בקשה קטנה לי ממך:כשאתה מתקן מישהו בפורום-תוודא קודם שאתה אכן צודק.במקרה הספציפי הזה אתה טועה,וחמור מכך- מטעה.כשאתה מפנה את הכידון ימינה האופנוע "יפול" שמאלה.בכל מהירות.לא מאמין לי?תנסה בעצמך את הניסוי שהצעתי למעלה עם החבל (אפילו באופניים במהירות אפס...)
 
ההסבר האמיתי!

מכיוון שלא קיבלתי הסבר פיזיקלי חיפשתי וקראתי והנה הסיכום (בלי נוסחאות): נתחיל בכך שאין קשר להתקדמות או מסת האופנוע. גם אם האופנוע היה "מרחף" וגלגל קדמי מסתובב מספיק מהר, והינו דוחפים את הקידון לאחד הכיוונים, האופנוע היה נוטה לצד שני. הגלגל הוא ג'ירוסקופ (זהו מכשיר המכיל גלגל מסתובב סביב ציר יציב. הוא משמש לשמירת יציבות במתקני ניווט). הג'ירו בעצם מפנה כל כח שמופעל עליו לכיוון אחר שהוא 90 מעלות בכיוון סיבוב הג'ירו. מה זה אומר... שכאשר מנסים לסובב את הכידון ימינה או שמאלה הג'ירו "ממיר" את כח הסיבוב לכיוון אחר שמאונך לכח שהפעלנו על הכידון - ז"א שהגלגל מנסה ליפול אל הכביש. הכח שאחראי לזה נקרא "התקדמות ג'ירוסקופית". מקווה שהתרגום מ- gyroscopic precession נכון
אם היינו נוסעים אחורה והיינו דוחפים את הכידון ביד ביד ימין אז האופנוע היה נוטה שמאלה (אם משהוא אמיץ
מעיז לנסות, הוא מוזמן לאשר את מסקנתי בירידה
).
 
../images/Emo5.gif ../images/Emo5.gif ../images/Emo5.gif ../images/Emo5.gif ../images/Emo5.gif ../images/Emo5.gif ../images/Emo5.gif ../images/Emo5.gif

רק לא היגוי הפוך שוב !!!!!!!!!!!! רק לא היגוי הפוך........... היו דיונים מעמיקים (מאד!) על העניין בפורום 8. בעבר אפילו נפגשו החברים להמשך הויכוח והדיון פנים אל פנים... ולמרות שכל אחד חושב שהוא הבין את ההיגוי ההפוך לבוריו, די ברור שלא כך הדבר. מה שכן בטוח הוא זה שכל מה שהבאתם כאן בקישורים ובתשובותיכם אינו מדוייק לגמרי, אינו שלם, ומדובר רק על קצה הקרחון בכל הקשור להיגוי אופנוע בכלל ומושג ההיגוי ההפוך בפרט... גם הקישורים מאתרים מקצועיים בחו"ל. כבר מצאנו די הרבה טעויות בכל מיני מאמרים... נכון, ג'יירו קשור... אבל לאו דווקא הדומיננטי... נכון, תנע זוויתי ואנרציה קשורים... אבל לא רק... ולא דווקא בקונטציה האינטואיטיבית הראשונית שיש לנו... נכון, חוקי ניוטון ושימור אנרגיה עובדים... אבל זו מערכת מסובכת מדי עבור פיסיקה של תיכון... מציע לכם לערוך חיפוש (טוב) על הערך היגוי הפוך בפורום 8 ואולי תתחילו להבין כמה מורכב העניין... וכמה לא אינטואיטיבי הוא. בתום אינספור לילות של ניסיונות להבנה מלאה של העניין נותרתי עם ההחלטה שפשוט כדאי לדעת שההיגוי הפוך נמצא "שם" ושאני משתמש בו... מבלי לנסות להבין איך בדיוק הוא ממש עובד...
 
לא מסכים!

זוהי תופעה פיזיקלית פשוטה. ההיגוי עצמו כמכלול (תנועת האופנוע קדימה, משקל כולל, הטייה של הגוף וכו') הוא מורכב - עם זה אני מסכים. אבל התופעה הפיזיקלית המאפשרת/מסבירה את מה שקורה היא פשוטה מאוד: הג'ירו ממיר כל כח שמופעל עליו לכח המאונך לכיוון הסיבוב. זהו.
 

Moo Moo

New member
מזה משנה איך זה עובד?

העיקר שאתה יודע לעשות לא? בנושא הזה שמרו על ראש קטן אחרת לא תצאו מזה כל החיים שלכם
 
למעלה