משהו חדש: תל"מ - תכנון לפי מצבים

משהו חדש: תל"מ - תכנון לפי מצבים


אלו מכם שעברו סדנאות שירות ייתכן שמכירים את השיטה הזאת, שמיועדת לתכנון וייעול של שיטות עבודה, כולל אופן שירות. במסגרת זו מעלים סיטואציות בעייתיות ובודקים איך אפשר וכדאי להתמודד איתן בצורה הטובה ביותר, מה יכולות להיות התגובות של הצד השני ומה יהיו התוצאות הסופיות. כשמבצעים זאת בקבוצה, עולות דעות והצעות שונות, כך שאנשים נחשפים לרעיונות ולאפשרויות שלא בהכרח חשבו עליהן. לאחר מכן כשהם נתקלים בסיטואציות דומות במהלך העבודה, ההתמודדות פשוטה יותר והשירות שניתן יעיל יותר.

עלה לי רעיון להרחיב את פינת החוויות הצרכניות שלנו, ולנסות לפעול לפי השיטה הזאת בפורום, כשאת המצבים ניקח מהחיים שלנו. מה דעתכם?

*כמובן שאני אתחיל - הסיטואציה הראשונה מייד תגיע.
 
החוויה שלי עם משרד תיווך

או - מה שיש להם עוד ללמוד...

מי שמחפש דירה לקנייה או להשכרה, פונה לעיתים למשרדי תיווך. מתווכים הם אנשי מכירות לכל דבר, רק שהעמלה שלהם גבוהה בהרבה מזו של מרבית אנשי המכירות שאנחנו מכירים בפורום. אני אספר על חוויה מאוד לא מוצלחת שהייתה לי מול עובדים של משרד התיווך "רימקס", חברת תיווך מוכרת וגדולה, מה שמעורר תהיות איך דווקא ארזים שכאלו מעסיקים אזובי קיר שאפילו לא טורחים לנסות לברוח מהאש אלא קופצים לתוכה.

ראיתי מודעה באתר אינטרנט על דירה שנראתה לי. פניתי למתווכת שהמספר שלה היה רשום במודעה, שוחחנו, היא מסרה לי פרטים בסיסיים וכשביקשתי לבוא לראות את הדירה באותו היום, היא שאלה אם אוכל להגיע בשעות היום ולא הערב. עניתי לה שאיני יכולה, ושיש אפשרות ביום אחר אם זה בעייתי. המתווכת אמרה שתחזור אלי ו-כאן נעלמו עקבותיה. היא לא חזרה אלי לא למחרת, לא כעבור יומיים וגם לא כעבור שבוע. ניסיונות להתקשר אליה לא העלו מענה והיא לא החזירה שיחות. המודעה עדיין הייתה מפורסמת. בשל מחסור בדירות טובות ניסיתי לתפוס אותה גם אחרי שבועיים, וכשהיא לא ענתה שלחתי SMS. הפעם זכיתי לתגובה "אני באיטליה, חוזרת ביום שישי".
טעות מספר 1 - אם את יוצאת לחופשה, תתכנני את אופן עבודתך כך שלא תשאירי קצוות פתוחים ובוודאי שלא לקוחות ממתינים. תיידעי את הלקוחות שתוכלי לחזור אליהם בפרק זמן מסוים, או שתעבירי אותם לטיפול של אחת מהקולגות שלך, במיוחד כשמדובר בעסקה שאפשר כעיקרון לסגור תוך ימים בודדים ואפילו באותו היום. סביר להניח שאם הייתה נפגשת איתי ביום ששוחחנו, העסקה הייתה נסגרת הרבה לפני שהייתה מתחילה לארוז לקראת החופשה.

המשך: יום שישי עבר, גם יום ראשון, המתווכת היקרה נחתה ולא טרחה לחזור אלי, גם לא בSMS. הבנתי עוד לפני כן שממנה לא תבוא הישועה אז התקשרתי למשרד בו היא עובדת. למרות שהתקשרתי בשעות היום, הועברתי למענה הודעות שם נלקחה ממני הודעה. איש לא חזר אלי, גם לאחר הודעה נוספת בה הבהרתי שאני "רודפת" אחריהם פרק זמן מכובד ושאני מבקשת שמישהו יחזור אלי. לאחר שהתקשרתי פעם נוספת, ענתה לי נציגה אדיבה של המשרד שאמרה לי שאין לה מושג באיזו דירה מדובר, אבל היא תברר ותחזור אלי. אחרי שביררה היא אכן חזרה אלי ואמרה שהיא תראה לי את הדירה. יצויין שהיא סירבה לומר לי לאן נעלמה המתווכת המקורית ומדוע לא חזרו אלי, ושהיא עדיין לא ידעה לומר שום דבר על הדירה מלבד המיקום שלה ומספר החדרים בדירה. גם כאשר נפגשנו - היא יידעה אותי שמעולם לא הייתה בדירה הזאת ושאינה יודעת עליה כלום, רשמה את השאלות שהיו לי ואמרה שתברר ותחזור אלי עם תשובות (כולל שאלות בסיסיות מאוד).
טעות מספר 2 - אתם משלמים לשירות הודעות על מנת שלקוחות יקבלו מענה בכל שעה שהיא, אבל לא טורחים לחזור למי שהתקשר אליכם בפרק זמן סביר (בפועל, חזר אלי נציג שבוע לאחר מכן - כשזה כבר לא היה רלוונטי). כך, אתם מצטיירים כלא מקצועיים יוצרים אנטגוניזם אצל הלקוחות, מה שלא היה נוצר אם לא היה את השירות הזה והלקוחות היו מבינים שעליהם להתקשר שוב, או אם היה מענה קולי שלקוחות רבים לא רואים בו אמצעי שניתן לסמוך עליו. ככה אתם גם מאבדים לקוחות - שבמקום אחר היו חוזרים אליהם ומרוויחים אותם.
טעות מספר 3 - לא מגיעים לפגישה לא מוכנים. היו למתווכת יום וחצי להתכונן לפגישה איתי, מה שהיה יכול להסתכם בקריאת דף בו היו הפרטים הרלוונטיים או בשיחה עם המתווכת המקורית/בעל הדירה. בפועל, הפגישה איתה לא הייתה שונה ממצב בו הייתי מגיעה לדירה לבד - היא הראתה לי את הדירה אבל לא ידעה לענות לי על אף שאלה ורק הגבירה את התחושה של חוסר המקצועיות.
בפועל, גם יומיים לאחר מכן עדיין לא היו לה תשובות בשבילי, בתחילה הסבירה שהמתווכת המקורית לא מסרה לה את הפרטים (ועשתה זאת בSMS- חוסר מקצועיות נוסף), ולאחר מכן שלחה לי SMS נוסף בו כתבה מענה לחלק קטן מאוד מהשאלות שלי + מידע מיותר שעליו לא שאלתי.
חזרה והרחבה של טעות מספר 3 - ליזום שיחה כשאת לא מוכנה, להפיל את התיק על מישהו אחר ולנסות למרוח על מנת שהסיטואציה תצטייר כאילו את עושה את העבודה כמו שצריך, מה שנראה רק יותר רע. במקום לעשות זאת, היא יכלה ללחוץ על המתווכת המקורית שתיתן לה את הפרטים ולערב את המנהל שלהם אם הדבר לא מתבצע, או לדרוש לדבר עם בעל הדירה בעצמה ולקבל ממנו את התשובות לשאלות שלי (אגב, כנראה שהייתה תקשורת איתו כי היא ציינה שהוא מבקש לדעת במה אני עוסקת).
טעות מספר 4 - SMS זו לא דרך תקשורת מקצועית, אם את עסוקה מכדי לשוחח בטלפון עדיף שתמתיני לזמן שתתפנה או שתשלחי אימייל. כמובן שאם את מנהלת את הזמן שלך כמו שצריך, את אמורה למצוא כמה דקות לנהל שיחה עם לקוחה שאם העסקה תיסגר היא תשלם לך עמלה נכבדת מאוד.

המשך: אני התקשרתי למתווכת וביקשתי לקבל תשובות לשאלות ששאלתי עליהן היא לא ענתה. התשובה שלה הוכיחה שהיא לא שכחה ששאלתי אותן, אלא לא היה לה מה לענות - הייתה שאלה שהיא הסבירה שבעל הדירה "לא יודע" וצריך לבדוק (שאלה על תשתית בסיסית, אם הוא לא יודע זה מאוד מדאיג), וירתה תשובות מבולבלות על השאלות האחרות ששאלתי. בכללי, השיחה איתה זעקה חפיפניקיות וחובבניות, מה שהתבטא גם בקטיעה שלי כשניסיתי לדבר וגם בעובדה שהקפידה לכנות אותי "חמודה" ו"חמודה שלי" (זה קרה גם בשיחות הקודמות שלנו וגם בפגישה).
הרחבה של טעות מספר 3 - להיות מוכנה... ולא לענות בצורה מבולבלת ורשלנית.
טעות מספר 5 - שימי לב איך את מדברת עם לקוחות. גם אם זו צורת הדיבור שלך, זה לא מתאים בסיטואציות כאלו. את לא מדברת עם ילדה בת 8 ולא מדברת עם הבת שלך, את מדברת עם אשה בוגרת שאם תסגרי איתה עסקה תקבלי עמלה מכובדת - כינויים כמו "חמודה" בכללי ותוספת ה"שלי" בפרט, לא אמורים להיות בכלל בלקסיקון שלך כשאת בעבודה, זה נשמע מתנשא גם אם זו לא הכוונה (במקרה הזה אני נוטה להניח שאכן לא הייתה כוונה, אבל זה עדיין הרגיש מאוד לא במקום). אם את מנסה לרכך אותי כי אני מרגישה שאני כועסת ולא מרוצה, יש דרכים טובות בהרבה מאשר לפנות אלי בכינויי חיבה ו/או כינויים מקרבים.
 
ההמשך

בין לבין, יצא לי לדבר עם הזכיין של אותו משרד תיווך (רימקס זו חברה ארצית גדולה, אני פניתי לסניף ספציפי). כשהתקשרתי אליו הוא אמר שהוא מודע לסיפור שלי ושהוא מאוד מצטער שזה מה שקרה. כשביקשתי הסבר מדוע נוצר מצב כזה זכיתי למענה לא ברור, ורק אחרי ששאלתי במפורש הוא אמר שהתשובה לא תספק אותי, אבל אותה מתווכת שלא חזרה אלי "מאוד עמוסה", ושאותה דירה במקור לא היה ברור אם היא הולכת להימכר או להיות מוצעת לשכירות ולכן כנראה נוצר המצב הזה. כששאלתי אותו למה אם ככה המתווכת לא העבירה אותי לטיפול של מתווך אחר, למה היא לא יידעה אותי שיש חוסר וודאות בקשר לדירה, למה אף אחד במשרד לא טורח לחזור להודעות - הוא פשוט לא ענה. גם על ההבהרה שלי שהמתווכת שלבסוף הראתה לי את הדירה הגיעה לא מוכנה ולא ידעה לענות לי על אף שאלה, לא היה לו מענה.

על שאלה אחרת לעומת זאת הוא ענה: שאלתי למה לא הציעו לי דירות אחרות (הדבר הכי הגיוני לצפות ממשרד תיווך), והוא ענה שהדירות שיש להם להציע באותה עיר הם בעלות של... וציין סכום מסוים, שהוא בהחלט בתקציב שלי, ועל כך גם אמרתי לו שאף אחד מהעובדים שלו לא שאל אותי מה התקציב ומה אני מחפשת. בשלב הזה הוא כבר לא ענה, רק שאל אותי 3 פעמים מה אני רוצה לעשות עכשיו, ו-3 פעמים עניתי לו שאני מחכה שהמתווכת שהראתה לי את הדירה תחזור אלי עם תשובות לשאלות ששאלתי. כבר כתבתי מה קרה עם זה.

טעות מספר 3 חזרה גם כאן: הוא אמר שהוא מודע לסיפור, ובכל זאת לא היה מוכן לשיחה איתי וגם לא היה מוכן מבחינת הטיפול בעובדים שלו והמוכנות שלהם - למעשה נראה שהוא זה שאפשר לאותה סיטואציה לקרות למרות שהיה מודע לכך מראש.
טעות מספר 6: תשובות שנשמעות כמו מריחות מתחמקות ("לא קיבלת שירות כי המתווכת עמוסה בעבודה") ולאחר מכן חוסר מענה לשאלות ששאלתי (כמו למה לא הועברתי לטיפול של מישהו אחר). ועוד - תשובה לא עניינית ומורחת דוגמת התשובה על השאלה למה לא הציעו לי דירות אחרות, וחוסר הקשבה בהמשך מה שדרש ממני לענות לו על אותה שאלה 3 פעמים, כשגם אז הוא לא קידם את הנושא של העברת המידע הנדרש.
טעות מספר 7 - בה נוכחתי בהמשך, היא העובדה שהוא כנראה לא העיר למתווכת הראשונה, שבמקרה שלה נדרש ניעור ולא סתם הערה. הדבר הוכח לי בהמשך:

באותו יום בו שוחחתי עם המתווכת השנייה בשעת צהריים, זכיתי לקבל בשעות הערב SMS מהמתווכת המקורית, המתעלמת, בו נכתב בעילגות שקיבלתי טיפול מסור מהקולגה שלה, שהיא שמחה ושהיא מבקשת שאעדכן אותה אם אני הולכת על השכירות. הייתי מאוד מופתעת - ועניתי לה. ההמשך היה שרשרת תגובות בSMS מצידה שנראה שמטרתה הייתה עקיצה ותו לא, ואולי גם ניסיון להתנשא ולהעליב. כתבה ש"קיבלת שירות מצוין מX" "סורי, הייתי בחופשה, הלקוח לא היה סגור על עצמו בהתחלה, מתנצלת שנפגעת" - לא אם נפגעת, ש"נפגעת", וזה אחרי שעניתי לה במפורש שלא היה לי ממה להיפגע. מיותר לציין שחוסר המקצועיות שלה יכול לפגוע רק בה, בטח שלא בי.
טעות מספר 8 - התנהלת בחוסר מקצועיות מזעזע שאילץ לקוחה לפנות לקולגה שלך - המינימום שאת יכולה לעשות זה להיות בקשר איתה ולהתעדכן מולה, לפני שאת פונה ללקוחה שלא מרוצה ממך.
טעות מספר 9 - את כבר פונה ומפגינה נוכחות ומדגישה שזו עדיין עסקה שלך? תעשי את זה בצורה נאותה בשיחת טלפון ולא בSMS! ואם את מתעקשת על SMS, תתנסחי בצורה נאותה יותר, בלי "קביעות" על שירות מצוין שכביכול קיבלתי (הקולגה שלה השתדלה, אבל היה לה קשה לתת שירות מצוין כשלא זכתה לשיתוף פעולה ממנה). גם התירוצים שהיא טרחה לכתוב על החופשה שלה והלקוח "הלא סגור על עצמו" גרמו לה להיראות אפילו יותר גרוע.
טעות מספר 10: זו לא ממש טעות אלא יותר התנהלות של אנשי מכירות גרועים במיוחד, שחשוב להם לנסות לרדת על לקוחות שלא מעוניינים בהם ולעקוץ אותם. כל נושא ה"מצטערת שנפגעת" - הרי היא לא באמת חשבה שיש סיבה שאני אפגע מזה שהיא התנהלה בחוסר מקצועיות, והעובדה שהיא התעקשה להמשיך להשתמש במילה הזאת אחרי שציינתי במפורש שלא היה כאן קטע של פגיעה מלבד בפרנסה שלה, מעיד על כך שהמטרה שלה אכן הייתה אחרת. אני אף פעם לא אצליח להבין את אנשי המכירות שמבזבזים אנרגיות על דבר כזה - הלקוח כבר לא יקנה ממך, תעזוב אותו בשקט ותשקיע את האנרגיות בלקוח אחר שיש סיכוי שיקנה ממך. אני מזכירה שהבוס שלה טען בפני שהיא לא חזרה אלי במשך שבועיים בגלל שהיא מאוד עמוסה, אבל לשלוח את ההודעות האלו, שהתפרשו על פרק זמן של קרוב לשעה, היה לה זמן, וגם להתקשר אלי - אחרי שהבהרתי שאני לא מעוניינת (לא עניתי). נאלצתי לבקש ממנה במפורש שתפסיק להטריד אותי וגם להתקשר לבוס שלה ולבקש ממנו סיוע בכך.


ולסיכום: במשרדי תיווך לא עובדים לרוב על לקוחות חוזרים, כך שהגיוני שהם לא יתאמצו לשמר לקוחות, אבל מהצד השני העמלה שכל לקוח שסוגר עסקה מכניס להם היא גבוהה, ותמיד יש את נושא ה"ספר לחבריך", שעולה ככל שמדובר בהשקעה כספית יותר גדולה. יצא לי להתנהל מול לא מעט מתווכים בחודשים האחרונים ומה אני אומר - לא הייתי מרוצה מההתנהלות של חלקם, אבל ברימקס שברו שיאים שבאמת לא חשבתי שישברו.

אז מהלימונים הכנתי לימונצ'לו והתחלתי את פרויקט התל"מ ממנו אני מקווה שנצא נשכרים, ואם מישהו מכם מתכנן לשכור או לקנות דירה - אתם כבר יודעים למי לא לפנות...
 

a wild rose

New member
את מתארת חוויה ממש הזויה!

גם לי יצא להתנהל מול לא מעט מתווכים, אפילו סיפרתי על זה כאן בפורום ובפורום יוצאים מהבית ומה שאת מתארת הפוך לגמרי ממה שיצא לי להכיר ומאיך שהתרשמתי שאמורה להיות עבודה של מתווך. אחרי רדפו מתווכים שניסו לשכנע אותי לראות דירות, גם דירות שלא התאימו למה שרציתי ובאזורים שונים ממה שחיפשתי, אז כשכבר מגיעה לקוחה שמאוד רוצה דירה ספציפית אפילו לא טורחים להיפגש איתה?! והקטע עם ההודעות והעקיצות בסוף - מה זה נתן לה? היא ניסתה לשכנע אותך שקיבלת שירות טוב ושהיא הייתה בסדר גמור? היא יצאה ממש עלובה לדעתי.

וסתם משהו - אני קראתי הכל והבאת נקודות מאוד מעניינות ולדעתי את צודקת בניתוח המקרה ובפירוט הטעויות שעשו אותם עובדים במשרד התיווך, אבל למען מי שלא סבלניים כמוני - תביאי תמצות, אני חושבת שזה סיפור שכדאי שאנשים נוספים ידעו, גם אם לא יהיו מודעים לכל הפרטים, תיאור כללי יספיק בשביל להעביר את הרושם שהמקום ממש לא מקצועי.
 
תמצית עבור הפחות סבלניים

והיות שאני גם קצת פחות סבלנית בשעה זו - תצטרכו להסתפק בקישור למקום אחר בו כתבתי על המקרה, כשבהמשך השרשור תוכלו לראות תמצית תמציתית יותר.
 
ואחרי שהתגברתי על נושא התל"מ..


קראתי הכל, וחבל שעשיתי זאת כי תוך כדי לא הפסקתי להתעצבן


לפעמים אני לא מבינה את האנשים האלו. יכלו להרוויח עלייך עמלה יפה (מאוד), אבל לא טורחים לתת לך שירות בסיסי? חבל, בעיקר להם.

נו, ומצאת דירה?
(אנחנו גם בחיפושי דירה כרגע, אבל ממממממממש נמנעים מלהיכנס לעניין התיווך)
 
עדכון בנושא

לא היו הרבה תגובות, אבל רציתי לעדכן אתכם שכנראה הפיקו לקחים מסוימים באותו משרד תיווך: נתקלתי שוב במודעה של אותה דירה שעדיין לא הושכרה, וראיתי ששם איש הקשר שונה וגם המספר - הבינו כנראה שאותה מתווכת לא מעוניינת לעבוד בשביל שהדירה תושכר, אז העבירו אותה למתווך אחר.

ההשערה שלי אגב זה שחלק מהעניין הוא שהמתווכת הספציפית הזאת גם מתעסקת עם דירות למכירה, ולכן העדיפות שלה במסגרת חלוקת הזמן היא לאותן דירות, היות שהעמלה הרבה יותר גבוהה. זו גם טעות שמקורה בהנהלה - לקוחות פחות רווחיים הופכים לסוג ב', גם אם מדובר בלקוחות שמשלמים אלפי ש"ח (כי מה זה לעומת עשרות אלפי?).
 

ivgy1980

New member
אני מחזיק משרד תיווך במרכז הארץ.

אשמח להתייחס לכל שאלה רלוונטית.
 
למעלה