משהו נחמד שקיבלתי באימייל-שאלה לרב

משהו נחמד שקיבלתי באימייל-שאלה לרב

נתקלתי בשאלת רב שהופנתה בצורה די פרובוקטיבית, אך תשובת הרב כל כך קולעת שלא יכולתי שלא להתחלק בה איתכם: שאלה : למה היהדות כל כך עסוקה בפרטים קטנים ובלתי רלוונטיים, כמו כמה מצה בדיוק צריך לאכול בליל הסדר, איזה כלי חלבי ואיזה בשרי, איך לקשור את שרוכי הנעליים שלי. לי זה נראה כאילו היהדות מזניחה את העיקר כשהיא נתפסת לקטנוניות. לזה היהודים קוראים רוחניות? (כבר שלחתי לך שאלה זו לפני שבוע אך לא נעניתי. אולי סוף סוף קיבלת שאלה שאין עליה תשובה?!) תשובה: מעולם לא טענתי שיש לי את כל התשובות. הרבה שאלות הינם מעבר להשגתי. אך האמת היא שעניתי לך ואתה קבלת את תשובתך. כשקיבלתי את שאלתך תכף עניתי לך, והעובדה שלא קיבלת את תשובתי היא היא התשובה לשאלתך. ראה, השבתי לך, אך כשכתבתי את כתובת הדוא"ל שלך לא הוספתי נקודה לפני המילה com סברתי שתקבל את הדוא"ל גם ככה, שהרי סך הכל חסרה רק נקודה אחת קטנה. זאת אומרת, זה לא שכתבתי שמך לא נכון או מילה מוטעית, או משהו דרסטי אחר. צריך להיות מאוד קטנוני כדי לא להבין ש yahoocom ו- yahoo.com זה אותו דבר. זה לא מגוחך שלא קיבלת את תשובתי רק בשל העדר נקודה אחת קטנה ובלתי רלוונטית? לא, זה לא מגוחך! כי הנקודה היא לא רק נקודה, היא מבטאית משהו. לאותה נקודה הרבה יותר משמעות מאשר כמה פיקסלים במסך. לי היא נראית בלתי רלוונטית בעליל, אך זה נובע רק מחוסר הידע שלי בדרכי האינטרנט. כל מה שאני יודע הוא שבתוספת הנקודה הדוא"ל שלי מגיע ליעדו אך בלא הנקודה הוא הולך לאיבוד ומגיע לאן שהוא. למצוות יש עומק עצום. כל פרט מכיל עולם של משמעויות, ומרכיב את התמונה השלמה. כשמקיימים מצווה בשלמות ובדייקנות, גל רוחני נשלח מאיתנו אל היקום, עד ל"דואר הנכנס" של הקב"ה. אם ברצונך להכיר את המשמעות של הנקודה באינטרנט - תלמד על תפעולה של הרשת. אם ברצונך להבין את משמעות מצוות היהדות - תלמד ‏תורה. הרב אהרן מוס חב"ד, אוסטרליה
 
תשובה מפולפלת

כראוי לתלמיד חכם עברי אבל תשובה חמקנית מה העומק בשאלה כמה מצה יש לאכול בליל הסדר? האם לתול ידיים לפני ולא אחרי? או מה לעשות עם קליפות הבננות בשנת שמיטה?
 
תגובה- לא הבנתי את ההודעה שלך

את שואלת את 3 השאלות? ומחכה לתשובה?
 
הטעם האמיתי....

בס"ד לא תרצח, לא תגנוב, כיבוד הורים, לא תחמוד, וכו' וכו' לכל הציווים מהתורה הנ"ל יש סיבה הגיונית, אנושית, נכון? כל בן אדם אנושי (נורמאלי) מבין שהדברים האלו אסורים בתכלית, או לא מוסריים וכו' וכו', וזה הסיבה שזה כתוב בתורה הקדושה. -- וכאן חלה טעות חמורה !!! לפני כשבועיים קראנו פרשת חוקת. בו מצווה אותנו תורתינו הקדושה על מצוות פרה אדומה, שמטהרת מטמאת מת. יש הרבה פרטים במצווה זו: דווקא אדומה, שלא עלה עליה עול, תמימה, מטהרת את הטמאים, מטמאה את הטהורים ועוד ועוד. נאמר עליה: "זאת חוקת התורה". למה חוקה? מסביר ר' נתן: פרשת פרה אדומה מגלה לנו שאי אפשר להשיג ולהבין שום טעם במצוות הבורא יתברך שמו. ואסור להרהר בזה כלל כמו שכתוב זאת חוקת התורה וכמו שפירש רש"י שם: לפי שהשטן ואומות העולם מונין את ישראל, מה המצוה הזאת ומה טעם יש בה לפיכך כתוב חוקה לומר חוקה חקקתי גזירה גזרתי אין לך רשות להרהר אחריה. וזאת המצוה של פרה אדומה לא 'ללמד על עצמו' יצא אלא 'ללמד על הכלל כולו' יצא, לגלות ולהורות על כל מצות התורה שאסור להרהר אחר טעמים כלל. ועל כן גם שאר המצוות נקראים חוקים, כמו שכתוב (בראשית כו) והחוקים והתורות ופירש רש"י גם שם: כגון אכילת חזיר ולבישת שעטנז וכו' שאומות העולם משיבין עליהם כי אין שום טעם בדבר וכו'. כי באמת טעמי המצוות נעלמים ונסתרים ואי אפשר להשיגם בדעת אנושי כלל. רק צריכין לקיימם באמונה בלבד להאמין בה' ובמשה עבדו כמו שכל ישראל מאמינים בפשיטות בלי דרכי החכמות והשטות שלהם שרוצים לחקור ולהבין איך דיבר השם יתברך עם משה. שאסור להעלות על הכתב, מכל שכן על הפה, דבריהם ודעותיהם הזרות והסרוחות והמטונפות המלאים קיא צואה יותר מבית הכסא, ואין סרחון וריח רע גרוע מהם בעולם. ועל כן מצוות פרה אדומה מטהרת מטומאת מת. כי פרשת פרה הוא בחינת אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני (קהלת ז') כי היא מטהרת טמאים ומטמאת טהורים שזה וודאי אי אפשר להשיג ולהבין בשום דעת אנושי כלל. והיא דייקא מטהרת מטומאת מת. שעיקר הטומאה היא בחינת חקירת המחקרים והכופרים הם סטרא דמותא, כי הם עיקר זוהמת הנחש כנ"ל. ועל כן על ידי מצות פרה שהיא בחינת חוקת התורה שמגלית לנו שהתורה היא בחינת חוקה בחינת אמרתי אחכמה והיא רחוקה בחינת חוקה חקקתי גזירה גזרתי אין לך רשות להרהר אחריה, על ידי זה נטהרין מטומאת מת. כי על ידי זה נתבטל סטרא דמותא על ידי שמאמינים בהשם יתברך ובמצוותיו ואין חוקרין אחר שום טעם כלל רק מקיימין אותם בדרך חוקה לבד שזה עיקר האמונה. (ליקוטי הלכות, אורח חיים, נפילת אפיים ד,יט) ופשוט צריך לדעת, שא"א להבין למה ה' יתברך מצווה אותנו כך וכך, ואפילו את המצוות "המוסריות" צריך לקיים לא כי זה "נאור" בעינינו, אלא אך ורק כי ה' ציווה. וכך בע"ה נזכה לקיים את כל המצוות, מה שמבינים ומה שלא מבינים, וממילא מי שזוכה לקיים, ה' יתברך יגלה לו את הסוד והשכל בכל דבר, כי בוודאי בכל מצווה ומצווה יש אינסוף סודות וסיבות עמוקות מיני ים,זה פשוט מתנה של ה' לגלות את את חכמתו למי שהולך אחריו בתמימות ובפשיטות, אולם העיקר זה לא לדעת את הסודות, אלא כמו שאומר רבינו: " עיקר היהדות הוא רק תמימות ופשיטות". (והשאר נעשה ממילא). יש שיעור מדהים של הרב סופרין בקישור הזה הטלפון-הכשר בדף הזה בין הסרטים יש את השאלה: למה צריך טלפון כשר? ושם הרב מסביר בצורה מדהימה למה אנחנו צריכים לעשות מה שלא תמיד מבינים. חיזקו ואימצו, ה' אתכם !!!
 
דווקא העיקר הוא כן לדעת את הסוד...

הנה כמה קטעים קצרים שאני מאמינה שיעזרו לך בנושא ( להבין מה הכוונה "בפשטות"): "ומי יהין להוציא זה מלב ההמון, ולברר דרכיהם, שאין השגתם שלימה גם בשני חלקי התורה הנק' פשט ודרוש: אשר סדר ד' חלקי התורה פרד"ס לפי דעתם, שמתחילה מבינים הפשט, ואח"כ הדרוש, ואח"כ הרמז, ובסוף הכל מבינים הסוד: אמנם איתא, בסידור הגר"א ז"ל שתחילת ההשגה מתחלת מהסוד, ואחר שמשיגין חלק הסוד שבתורה, אפשר להשיג חלק הדרוש ואח"כ חלק הרמז ואחר שזוכה האדם להשתלם בג' חלקי התורה האלו על בוריים: אז זוכה להשיג חלק הפשט שבתורה ע"כ: והיינו דאמרו ז"ל במסכת תענית זכה נעשה לו סם חיים לא זכה נעשה לו סם מות ע"כ. כי לזכיה גדולה אנו צריכים להבין בפשטי המקראות. להיותינו מחוייבים להשיג מקודם ג' החלקים שבפנימיות התורה, אשר הפשט מלביש אותם, והפשט לא יופשט, ואם עדיין לא זכה לזה, לרחמים גדולים הוא צריך שלא יהי' נעשית לו סמא דמותא ח"ו, ולאפוקי מטענת המתרשלים בהשגת הפנימיות, ואומרים בלבם דיינו בהשגת הפשט, והלואי שנשיג אותה, והיינו שמחים בחלקינו, שדבריהם דומים למי שרוצה לעלות על המדרגה הרביעית, בטרם שיפסוע על ג'מדרגות הראשונות" (מתוך: הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות, בעל הסולם) אות קמח) ובזה תבין צדקת דברי הגר"א מווילנא ז"ל (בסידור בברכת התורה), שכתב, שמתחילין התורה בסוד, דהיינו, תורת הנגלה דעשיה, שהיא בחינת נסתר, שהשי"ת מסתתר שם לגמרי כנ"ל. ואח"כ ברמז, כלומר, שנתגלה ביותר בתורה דיצירה, עד שזוכה לפשט, שה"ס תורה דאצילות, שנקראת פשט, משום שנתפשטה מכל הלבושים המסתירים להשי"ת כמבואר. (מתוך- הקדמה לתלמוד עשר הספירות, בעל הסולם) "..........אלא כמו שביארנו לעיל, בפירוש "בראתי יצה"ר בראתי תורה תבלין, כלומר, שעמל ויגע בתורת הנגלה ועדיין היצה"ר בתוקפו עומד ולא נמוח כלל, כי עדיין לא ניצל מהרהורי עבירה, כמ"ש רש"י לעיל בביאור בראתי לו תורה תבלין, עש"ה. ולפיכך, מיעץ לו, שיניח את ידו הימנו ויעסוק בחכמת האמת, משום שקל יותר להמשיך המאור שבתורה בעסק ויגיעה בחכמת האמת, מביגיעה בתורת הנגלה. והטעם הוא פשוט מאד, כי חכמת תורת הנגלה לבושה בלבושים חיצונים גשמיים, דהיינו גניבה גזילה ונזיקין וכדומה, אשר משום זה קשה וכבד מאד לכל אדם, לכוין דעתו ולבו להשי"ת בעת העסק, כדי להמשיך המאור שבתורה, ומכל שכן לאיש כזה, שהוא כבד וקשה בעיון התלמוד עצמו, ואיך יוכל לזכור עוד בשעת הלימוד בהשי"ת, כי להיות העיון הוא בנושאים גשמיים הם ח"ו אינם יכולים לבא אצלו עם הכוונה להשי"ת בבת אחת, ולכן מיעצו לעסוק בחכמת הקבלה, אשר חכמה זו לבושה כולה בשמותיו של הקב"ה, ואז כמובן יוכל לכוין דעתו ולבו להשי"ת בשעת לימוד בלי טורח, ואפילו הוא קשה העיון ביותר, כי העיון בנושאים של החכמה והשי"ת, הם אחד, וזה פשוט מאד" (מתוך: אות כב', הקדמה לתלמוד עשר הספירות, בעל הסולם)
 
אם היית רואה

את השיעור של הרב סופרין על הטלפון הכשר, לא היית מביאה את דברייך, מה גם שדברייך לקוחים מבעל הסולם הקדוש, מפרש ספר הזוהר, ואנו נמצאים בפורום "יהדות לחילונים", ויהודי בראשית דרכו בדרך האמת, צריך להתחיל בעשיית מצוות מבלי לנסות להבין למה, מעין "נעשה ונשמע" וכן בשלב ראשוני אין לו מה לחשוב בכלל על ספר הזוהר ולהוציא ממנו הנהגות, כ"ש מהספר "תלמוד עשר הספירות" שעוסק יותר בקבלה, זה מתאים למי שהתקדש וכבר יודע הלכות, גמרא, וכו' ושאר תורת הנגלה, ולאח"כ, בהתייעצות רב, יוכל להכנס לגדר הסוד, כמובן שצריך ללמוד ממישהו שהולך הדרך התורה שבכתב ושבע"פ, ושומר על קדושתו, כי יש היום הרבה "חכמים" טמאים שמתעסקים בחכמת הקבלה, ה' יצלינו ואת עמו ישראל מפושעים אלו. וזה באמת לא נראה הגיוני לאחד שרק מתקרב, להתחיל ללמוד סודות וקבלה, ואולם אני קטונתי, כל רב אמיתי תשאלו, יענה לכם כך. באותו עמוד של סרטים שהפנתי, יש גם שיעור של אותו רב, שעוסק בשאלה: למה החרדים לובשים שחור? הוא אכן עונה על זה בדרך הפשט תחילה, ואח"כ מסביר את הסוד העמוק שבדבר, (ונוגע בעוד הרבה נקודות כאלה דרך אגב), ואם את באמת חפצה לדעת, תמצאי בסרטים אלו אוצר גדול. חיזקי ואימצי ה' איתך!!!!
 
:)

."....זה מתאים למי שהתקדש וכבר יודע הלכות, גמרא, וכו' ושאר תורת הנגלה, ולאח"כ, בהתייעצות רב, יוכל להכנס לגדר הסוד..." -התשובה לזה נמצאת בציטוטים שהבאתי בהודעתי הקודמת. מי שאומר שהוא מסתפק בפשטי המקראות נדמה כאילו רוצה לפסוע על המדרגה הרביעית בטרם פסע על שלושת המדרגות....:) כיום אנו נמצאים באתחלתא דגאולה וחובה לכל אדם מישראל, יהיה מי שיהיה, להתקרב אל חוכמת הקבלה שהיא המפתח לגאולה של האנושות. (מבוסס על דברי בעל הסולם)
 
"ארבעה נכנסו לפרדס"....

"ארבעה נכנסו לפרדס", וכו', כי קודם שנברא העולם, היה הוא ושמו אחד, כי הנשמות לא היו בבחינת נשמות, כי כל ענין שם, הוא ענין, שבשעה שחברו מחזיר פניו ממנו, קורא אותו בשמו, להשיב פניו אליו. וכיון שטרם הבריאה היו הנשמות דבוקים בו ית' בשיעור שלם, ונתן עליהם עטרות וכתרים, הוד והדר ות"ת, אפילו מה שלא עוררו, כי הוא ית' יודע חפצם מאליו ונותן להם, אם כן, מכל שכן שלא שייך לומר קריאת שם, שזה ענין התערותא דלתתא, באיזה צד. ולכן הוא בחינת "אור פשוט", כי הכל בתכלית הפשיטות, והיה אור זה מובן לכל אדם פשוט, ואפילו למי שלא ראה שום חכמה. לכן נקראו בסוד חכמים ונבונים "פשט", כי הפשט הוא שורש לכל דבר, וממנו לא ידברו סופרים וספרים, שהוא מושכל אחד פשוט ומפורסם. והגם שבעלמין תתאין, רואים ברשימו של אור הפשוט הנ"ל שתי חלוקות, הוא משום, שחלק לבם של עצמם, בסוד"ואנכי איש חלק". (מתוך: הרב יהודה אשלג, בעל הסולם / אגרות קודש / אגרת 3 - 1920, עמ' ל"ז) למה הכוונה בקטע זה? הכוונה היא לכך שמקובלים תמיד מספרים לנו על העולם הרוחני בצורה של פרד"ס. אבל באיזו צורה הם מספרים? כזו: פ ר ד ס באופן כזה שהפשט מביע אור פשוט - הבנה מוחלטת של האור המתפשט מן הבורא עד שהוא נראה פשוט לאדם. עד לסוד - העולם שלנו שבו לאדם אין מושג מה מפעיל אותו ואת העולם שמסביבו ואינו מבין את הנהגת האור והכח העליון. לכן, כשמתחילים לטפס בשלבי ההשגה הרוחנית, מתחילים מסוד: מתחילים מאיזשהי תעלומה.....וכשמשיגים את כל המדרגות מגיעים לפשט - שהכל ברור ופשוט לאדם והוא משיג קשר עם העליון. ועל זה אמר בעל הסולם "..כי לזכייה גדולה אנו נצרכים להבין בפשטי המקראות".
 
"תלמד תורה"

על מנת לדעת מהי המשמעות הרוחנית שמסתתרת מאחורי כל מנהג שעבר במסורת, יש ללמוד תורה = פנימיות התורה - חוכמת הקבלה. בחוכמת הקבלה מוסברים כל השורשים שמהם יוצאים הענפים בצורה של הלכות ומנהגים. מומלץ מאוד.
 
ובכן,

גם בקבלה...שהיא דבר רחב אגב, מובהר שלא כל המצוות והאיסורים והמידות הן בעלי ערך שווה ועל כן בשאלת העלמה היה הרבה מן הטעם הטוב ואילו בתשובת הרב אני מוצאת שיש טעם נפגם, מזלזל..ומתפלפל.."על קוצו של יוד"..אך מתחמק מן העיקר שזו בדיוק היתה טענת הכותבת..שהיהדות מפקששת את העיקר ודובקת בתפל. לצערי אני מסכימה עם השאלה ולא עם התשובה שאומנם היא שנונה ..ואז מה עם כזו היא לא כל הנוצץ זהב.....
 
תשובה.

כאשר הרב ואני אומרים ללמוד "דברי תורה" אנחנו לא מתכוונים לאותו הדבר. בשביל הרב "תורה" זה ש"ס ופוסקים, בשבילי "תורה" זה המאור המחזיר למוטב שמושכים בעסק בתורת הקבלה.
 
למעלה