משהו על נזק חברתי של בי''ס ממלכתי.

נדמה לי שהדוגמא הזאת

קצת קיצונית, כי אני לא בטוח שקשייו של הבחור עם בחורות נובעים רק מאותה התעללות רגשית שעבר לדבריו בבית הספר. נדמה לי גם שרוב הגולשים בפורום הזה מסכימים שבתי הספר הרגילים עלולים לגרום נזקים חברתיים לילדים (לא כולם, כמובן). לא מעט הורים מגיעים למחשבות על חינוך אלטרנטיבי בדיוק מהמקום הזה, לאחר שזיהו את הפגיעה החברתית-רגשית הקשה שחווים ילדיהם במערכת החינוך הרגילה. השאלה היא האם המסקנה מכך היא שעדיף להשאיר את הילד בבית כדי לצמצם או להוריד לגמרי את האפשרות שהוא ייפגע מילדים אחרים, או לחפש מסגרת חברתית/בית ספרית אחרת שבה הוא עדיין יהיה באינטראקציה אינטנסיבית עם ילדים אחרים, אך בית הספר ייצר עבורו מסגרת מגינה ותומכת יותר, שתמנע ברוב המקרים (לעולם אי אפשר להבטיח מניעה מוחלטת) את ההתעללות החברתית הזאת. יתכן שדברי מקפלים בתוכם ביקורת מסוימת על החינוך הביתי (כיוון שאני בא מתחום החינוך הדמוקרטי), אך לא זו הכוונה, כי אני מכבד מאד את בחירתו של מי שרוצה לחנך את ילדו בביתו. אבל השאלה החברתית היא אחת מהשאלות הבסיסיות שעולות כאן לדיון בכל פעם מחדש: האם אנו ההורים נהיה אלה שנבחר ו"נסנן" את כמות ואת אופי האינטראקציות החברתיות של הילד, או שניתן לו להתנסות בהן התנסות חופשית, מבלי שתהיה לנו שליטה על כך, אבל בתוך מסגרת מגינה עם גבולות ברורים ומערכת אכיפה שמקובלת גם על הילדים עצמם (כפי שנעשה, לתפיסתי, בחינוך הדמוקרטי)?
 

Ella Bella

New member
אני מסכימה עם בלתי מלוטש

ראשית, הבחור מהשירשור המקורי נשמע לי בחור מקסים ונבון ומה שהוא מתאר נשמע לי כמו בעיה שבעזרת טיפול פסיכולוגי לא ארוך (לא ע"י אמא שלו) יכול להיפטר. אני חושבת שרובנו נושאים זכרונות מרים (ברמות שונות) מבי"ס, אבל כשמתבגרים ושמים את החוויות האלה בפרופורציות, זה לא אמור להשפיע על מהלך חיינו התקין. גם אני לא הייתי בין המקובלות בבי"ס, די מאלה שאף אחד לא זכר איך קוראים להן או איך נשמע קולן, וכשסיימתי תיכון אמרתי "ברוך שפטרנו" והתחלתי, כמו שאומרים, את היום הראשון בשארית חיי. מהצצה שטחית במדורי הפסיכולוגיה נראה לי שמה שהבחור מתאר זו לא תופעה נדירה וטיפול עשוי לעזור לו.
 
תראה, אולי הוא מגזים, אבל...

פשוט מוזר לי שכל כך הרבה אנשים מנסים לשווק את מערכת החינוך הממלכתית כהכרחית לבריאות הנפש ולהתנהגות חברתית בריאה. עצוב לי שצריך להיכנס לפורום שלנו כדי לשמוע סוף כל סוף דיעות שונות. לגבי החברתיות של נחינוך הביתי, זה תלוי איזה חינוך ביתי. בחינוך הביתי צריך לתת את הדעת על הצד החברתי של החינוך. אפשר להשיג בזה הישגים לא רעים בכלל ואפשר להיכשל או להזניח. ברור שמי שכולא את בנו במטבח ומפגיש אותו רק עם ספרי לימוד הוא מחנך ביתי. אלא שזה ממש לא טיפוס החינוך הביתי שמישהו בפורום הזה ממליץ עליו או שואף ליישם.
 

sssddd2

New member
אוקייי

אני יכול בבטחון שלם לאמר שהחטיבה והיסודי היו התקופות הכי מגעילות בחיים שלי. היו לי הרבה חברים, אבל היו כמה שלא ופשוט היו אנשים מאוד מגעילים. התקופה הכי רעה בחיים שלי. עכשיו אני בתיכון, וזה התקופה הכי יפה בחיים שלי. אם לא לשלוח את הילד לבצפר ממלכתי הוא לא יתפתח מבחינה חברתית בכלל, מאיפה יהיו לו חברים? כשאתה בבצפר (חטיבה ויסודי בעיקר) יש את הילדים החברים שלך ויש את הילדים הרעים המטומטמים והדפוקים. מה לעשות ככה זה היום. אין כ"כ מה לעשות עם הילדים האלה המטומטמים. אני באתי לתיכון בעצב, של עוד תקופה מסריחה בחיים שלי אבל טעיתי. סופסוף יש לי חיים חברים אמיתיים אני עושה משהו. והכל פשוט קרה. אני זוכר שבתקופה ההיא הגרוע שלי תמיד הלכתי מכופף עם הראש למטה, מה לעשות בעיות חברתיות קשות הן קיימות (מזל שלא לי) ואין מה לעשות עם זה כ"כ. כששולחים את הילד, צריך לקוות שהוא יודע להסתדר. אין מה לעשות. הנה קישור לרשומה בבלוג שלי על השינוי שהיה לי מחטיבה לתיכון: http://www.tapuz.co.il/blog/viewEntry.asp?EntryId=135996
 
יש הרבה מה לעשות כדי למצוא חברים

גם אם לא הולכים לבית ספר. תוכל למצוא תשובות לזה בחומר הנלווה של הפורום בתשובות ל'שאלות נפוצות'.
 
למעלה