משהו על פורים שקיבלתי במייל לענינכם

  • פותח הנושא msch
  • פורסם בתאריך

msch

New member
משהו על פורים שקיבלתי במייל לענינכם

חג פורים – המשמעות הפנימית. ימי השנה ממשיכים לחוג להם במעגליות מסודרת להפליא, והנה אנו מגיעים לחג מיוחד ואהוב על כולם. מאד קל להבין מדוע הילדים אוהבים את חג הפורים, השאלה היא, מה המבוגרים יכולים לקבל ולהרוויח מן החג הזה ? כדי לענות על השאלה הזו יש לנסות לפענח את הסודות הרבים שמסתתרים מאחורי החג. הסודות נמצאים במגילת אסתר. מגילה מלשון גילוי, ואסתר מלשון הסתר. מגילת אסתר מלאה בקודים ובצפנים מוסתרים, ועל ידי גילוי ההסתר נוכל להתחבר למשמעויות הפנימיות של החג ולהפיק מכך תועלת רבה. חז"ל שיבחו את חג הפורים ואמרו שאפילו יום הכפורים נקרא "כפורים" בגלל דמיונו לפורים. (כפורים = כמו פורים). איך יתכן שדרגתו הקדושה של יום הכפורים קרובה לדרגה של חג הפורים ? נראה כי שני החגים הפוכים במהותם לחלוטין: ביום הכפורים אנו צמים, אסורים במלאכה ומרבים בתפילה, ואילו בפורים אנו עושים מלאכה, אוכלים ושותים לשכרה. מהן המשמעויות הפנימיות של התחפושות, אוזני ההמן, משלוחי המנות, המתנות לאביונים, סעודת פורים וקריאת המגילה ? התשובות, כאמור, מסתתרות להן בסיפור "התמים" של המגילה. על פי הכתוב במגילה, נגזרה על עם ישראל שואה והכחדה. המן משכנע את אחשוורוש להוציא גזרה שאומרת "להשמיד, להרוג ולאבד את כל היהודים" בכל העולם.( האימפריה הפרסית שלטה על 127 מדינות). עם ישראל עומד בפני האסון הגדול ביותר בתולדותיו, והוא נמצא במצב רוחני רעוע ביותר. מצב שנקרא בארמית "דורמיטא" – כלומר שינה ותרדמה רוחנית. עם ישראל נמצא בחושך גדול, ובמצב של שינה וחסימה רוחנית. אנו יודעים ששום דבר לא קורה כך סתם במקרה, והשאלה מדוע עם ישראל הגיע למצב הנוראי הזה ? התשובה מופיעה בדברי המן: "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד". המן יודע שהיהודים נמצאים בבעיה רוחנית, הוא מפיל "פור" ורואה כי הגיע העיתוי הנכון ביותר לחסלם. מבחינת היהודים נראה כי אפשר אולי "להפעיל קשרים" אצל אסתר המלכה שמקורבת מאד לשלטון, אבל מרדכי ואסתר מבינים שהפתרון נמצא דווקא במימד הרוחני. הם מבינים כי סיבת המחלה היא פירוד, ולכן התרופה היא אחדות. הם מבינים שעם ישראל צריך להתעורר מן התרדמה הרוחנית, להיות באחדות ולהתחיל לעשות מעשים. אסתר מבקשת ממרדכי לכנס את כל היהודים ולפעול באחדות: "לך כנוס את כל היהודים ...וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו שלושת ימים". עם ישראל פועל באהבה ובאחדות איש עם רעהו. עם ישראל עושה מעשים והוא מתעורר מן השינה הרוחנית. זה הסוד שכתוב במגילה "נדדה שנת המלך" (הכוונה הפנימית כאן היא לקב"ה). יש התעוררות. נפתחו החסימות והסתימות הרוחניות, ועכשיו אור הבורא מתחיל לזרום ללא הפרעה. כעת, פתאום "במקרה" אחשוורוש מבקש את ספר הזיכרונות "ובמקרה" הוא פותח בעמוד שמגלה כיצד מרדכי הציל אותו בעבר. המצב מתחיל להשתנות לטובה. מכאן ניתן ללמוד שיעור חשוב: אור הבורא נמצא איתנו תמיד ובכל מקום. אם מצידנו תהיה התנהגות שלילית הרי התנהגות זו תגרום לסתימה ולחסימה.( מצב של דורמיטא, תרדמה). אם מצידנו תתגלה התנהגות חיובית, כבוד לזולת , אחדות ואחווה כי אז הכול יזרום ללא הפרעה. הכוח של פורים הוא הכוח של העשייה האנושית שגרמה לבורא ליצור מצב של "ונהפוך הוא", כפי שכתוב במגילה (פרק ט פסוק א'): "ונהפוך הוא – אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם", ולכן בכל שנה בפורים, על ידי מעשים של שמחה, נתינה ואחדות נוכל למשוך אלינו כוח עצום של ברכה ושמחה שימלאו אותנו כל השנה. באמצעות המתנות לאביונים (צדקה), משלוחי מנות איש לרעהו, קריאת המגילה והסעודה הגשמית, נוכל להכין כלים רוחניים ("אנטנות") שיקלטו את האנרגיה המשודרת בפורים. זה המשמעות של "מקראי קודש" – באפשרותנו לקרוא ולמשוך את הקודש לתוך חיינו. כעת מובנת הסיבה מדוע קרובה מדרגתו של פורים ליום הכיפורים. בשני החגים יש לנו אפשרות להגיע מאד גבוה, להתחבר ולמשוך אלינו הרבה ברכה, אבל הדרך לעשות זאת שונה מחג לחג: ביום הכפורים אנו כופים על הגוף איסורים שונים, כדי להשתחרר מן הגשמיות ולהתחבר לרוח. לעומת זאת, בפורים אנו משתמשים בגשמיות והופכים אותה לקדושה. אנו הופכים את הגשמיות לרוחניות מבלי לבטל את הגשמיות. לנסוע להודו, להתנתק מכל הבעיות ולעשות מדיטציות זה יפה, אבל להפוך את הבעיות היום יומיות להצלחות, להפוך מצבים קשים למצבים טובים ושמחים - זו כבר מדרגה נעלית יותר. בהר סיני, היהודים לא היו מוכנים ובשלים. כפו עליהם את התורה, ואילו בפרס היהודים הפכו את החשיבה שלהם, וקיבלו את התורה מתוך עשייה, הבנה ואהבה. התחפושות "השקריות" מסמלות את העובדה כי אנו לא רואים את כל התמונה האמיתית, וכי בכל משבר או קושי מסתתרת אפשרות לשנות ולהפוך את המצב לטובתנו. השמחה והאור האמיתי מסתתרים מתחת לתחפושת ותפקידנו להפוך את השקר לאמת, את הקושי להצלחה, את האדישות והתרדמה להתעוררות וליוזמות חיוביות. כמובן שזה לא קל ויש כל הזמן הפרעות. המן העמלקי מסמל את הספקות שלנו שמפריעים לנו כל הזמן להתקדם ולהפוך מצבים לטובתנו. הספקות שמחלחלים בנו בעצם יוצרים חסימה ומונעים מאיתנו להתחבר למצב הטוב והאמיתי שנמצא מתחת לכיסוי. הבצק של אוזני ההמן מקפלים ומסתירים את המילוי הפנימי והמוסתר (פרג, שוקולד, אגוזים) ולכן אוזני ההמן מסמלים ומזכירים לנו לגלות את ההסתר. יש לזכור כי הרע אינו מתהפך לטוב מעצמו, אלא יש להילחם בו ולהכניעו. בחג פורים אנו מקבלים כוחות אדירים להתגבר על הספקות השלילים ולהצליח להפוך מצבים לטובתנו. פורים הוא חג המהפכה. "הפור" שעל שמו נקרא החג התהפך, ובתאריך י"ג באדר לא רק שלא התבצעה הגזרה, אלא ששונאי יהודים רבים נהרגו, והיו כאלו שאף התגיירו. "ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר...אשר נהפך להם מיגון לשמחה, ומאבל ליום טוב". חז"ל המליצו להיות בשמחה ולשתות יין לשוכרה "עד דלא ידע" (בזהירות...). דווקא על ידי צמצום הידיעה, האדם מתחיל להתחבר ולדעת דברים עליונים יותר. אם כך, אולי כדאי שנשתה יין כל השנה ? התשובה: רק ביום פורים אפשר להתחבר לאנרגיה הזו. רק בפורים "משדרים" את "התוכנית". כדי לקלוט תכנית שמשודרת בטלוויזיה אנו צריכים לפחות שני דברים. ראשית: לדעת מתי התוכנית משודרת. שנית: מקלט טלוויזיה שמכוון לתחנה הנכונה. אנו יודעים מתי פורים חל. נותר לנו רק להתחבר. החיבור נעשה על ידי כל המצוות של פורים: צדקה, משלוח מנות, קריאת המגילה וכן הלאה. מעשים אלו, הנעשים מתוך שמחה וכוונה, יכולים לקלוט ולמשוך לחיינו כוחות של שמחה, ברכה והצלחה לפחות עד הפורים הבא. בהצלחה וחג פורים שמח ! רפאל כהן. www.raphael-cohen.com
 
למעלה