משהו קצת פחות ידידותי על אירלנד...

the eye2001

New member
משהו קצת פחות ידידותי על אירלנד...

מתוך כתבה בוואי-נט על מצב הישראלים בעולם : דיי בתחילת הכתבה נכתב על יחס אירלנד לישראל...
 

michal molcho

New member
אז ככה

החרם האקדמי המדובר נדחה בזלזול על ידי הארגונים האקדמים. הוא אפילו לא עלה לדיון בסדר היום האקדמי. ממש לא. ההרצאה של מר אברוני באוניברסיטת גאלווי אכן הופרעה על ידי קהל קטן של מפריעים, רובם לא אירים וגם זה זכה לביקורת. איש הבטחון של האוניברסיטה שנכח במקום ניסה להסביר למפגינים שהוא שירצת באו"ם והוא היה בלבנון והם בכלל לא מבינים מה קורה בישראל.... התנהגות ישראל במלחמת לבנון (החלקים שלא דווחו בישראל, כלומר) בהחלט זוכים לביקורת רבה. ובצדק. נכון, לא מתים עלינו באירופה, אבל לפחות במערב ארילנד המצב לא ממש רע.
 

Amber

New member
בנוגע לחלוקה לאיזורם- מבחינת אהדה

לפי מה שאני זוכרת, כשהייתי שם אמרו לי שהפרוטסטנטים בצפון, הקיצוניים מביניהם, הם אלה שעדיף לי אפילו לא להזכיר בסביבתם את העובדה שאני מישראל כי האהדה שלהם לפלסטינים והתמיכה היא ממש קיצונית. לא ניסיתי- אבל זה נכון או שזו הגזמה? ובין הצפון והרפובליקה- יש הבדל ביחס כלפינו?
 

jonbaum

New member
להפך

הפרוטסטנטים בצפון, במיוחד הקיצונים שביניהם, הם אוהדים מובהקים של ישראל, ולא נדיר לראות דגלים ישראלים מתנופפים בשכונות שלהם. לעומת זאת, הרפובליקאים הקיצוניים הם מאוד מאוד פרו-פלסטינאים. זה בגלל שהפרוטסטנטים (יותר נכון ה-unionists,כלומר אלה שמתנגדים לאיחוד עם אירלנד ורוצים להשאר חלק מבריטניה, אבל אני לא יודע איך קוראים להם בעברית) רואים בישראל מדינה חזקה שנוקטת עמדה חזקה נגד טרור, כמו שהם היו רוצים שבריטניה (וגם אירלנד) למעשה ינקטו נגד ה-IRA. לעומת זאת, הרפובליקאים בצפון מזדהים עם הפלסטינאים כעם שנאבק למען עצמאותו, וכן לא נדיר לראות דגלים פלסטינאים בשכונות שלהם. דוגמא מעניינת: בשנת 2003 אירלנד אירחה את הספיישל אולימפיקס, כלומר האולימפיאדה של אנשים עם נכות שכלית (או איך שקוראים לזה היום). לפני המשחקים עצמם כל המשלחות הגיעו לאירלנד לכמה ימים של התאקלמות, כאשר כל משלחת נשלחה לעיר אחרת (מה שנקרא host town). עיירה בצפון אירלנד בשם ballymena, עיירה unionist מובהקת, שאין בה כמעט קתולים, עיירה שמיוצגת בפרלמנט הבריטי על ידי לא אחר מ-Ian Paisley, למי שיודע מי זה, ביקשה לארח את המשחלת הישראלית. לגבי ההבדלים בין הצפון והדרום אפרט יותר מאוחר כי עכשיו עוד מעט 8 ואני הולך לראות את האופרת סבון הקבועה שלי.
 

Amber

New member
השכלתי, תודה ../images/Emo140.gif

הייתה לי הרגשה שבלבלתי בין כל המחנות והדיעות שסיפרו לי עליהן כשהייתי בצפון... חבל שלא יצא לי לראות דגל ישראל מונף, במיוחד בצפון... בכל אופן, מהתרשמות אישית שנבעה רק משיחות עם המקומיים בפאבים ובהזדמנויות כאלה ואחרות כשרובן בדרום- ללא יוצא מן הכלל- בכל שיחה עם אירים על המצב הישראלי- פלסטיני (זה היה ממש לפני המלחמה) הם הזכירו את העובדה שאנחנו והם בעצם חולקים הסטוריה דומה וגורל דומה והלוואי ונלך בדרכם... קיבלתי הרגשה מאוד אוהדת, למען האמת...
 

guyavhuji

New member
למיטב זכרוני,

הקתולים הם ה- Unionists, כלומר דוגלים באיחוד עם אירלנד, והפרוטסטנטים הם ה- Loyalists, כלומר נאמנים לבריטניה. תקן אותי אם אני טועה.
 

jonbaum

New member
אתה טועה

Unionists ו-Loyalists הם בעצם אותו הדבר - כאלה ש"נאמנים" לבריטניה. פירוש ה"איחוד" במילה Unionist הוא אותו איחוד בביטוי "הממלכה המאוחדת". לצד השני קוראים Republicans או nationalist. הרושם המתקבל הוא שיש חפיפה מושלמת בין הדת לבין ה"נטיה" הפוליטית, אבל זה לא מדוייק. יש, ותמיד היו, פרוטסטנטים בצד הלאומני, ויש גם קתולים שהם unionists. יש קתולים שמצביעים בעד אותו Ian Paisley שהזכרתי בהודעה הקודמת. כל אחד והסיבות שלו. כמו המצב העגום במזרח התיכון, האמת היא תמיד יותר מורכבת מהתמונה שמתקבלת מהתקשורת.
 

jonbaum

New member
הבדלים בין הצפון והדרום

האמת היא שאני לא יכול כל כך לדבר על הצפון כי אני לא מכיר אותו מספיק טוב. בקשר לרפובליקה, לא אגיד שהממסד הוא אנטי ישראלי, אבל זה לא סוד שהוא בהחלט פרו-פלסטיני, בגלל כל הסיבות שהוזכרו כאן. מיכל כבר סיפרה על היחס של רוב האקדמאים להצעת החרם. בקשר לאותו קריאה לחרם של אירגון האמנים (שסופר עליה בכתבה) - זהו אירגון בשם AOSDANA או משהו כזה, שהוא גוף ציבורי או חצי ממשלתי, ולא ממש ברור מה הוא עושה. חברים בו אמנים מכל התחומים והם נפגשים מדי פעם, ואני לא יודע בדיוק מה הם מדסקסים שם. יש איש אחד, שהוא מלחין בשם RAYMOND DEANE שהוא חבר באירגון הזה, והוא במקרה גם היו'ר של אגודת הסולידריות אירלנד-פלסטינה, והוא זה שהציע את החרם על ישראל. ההצעה שלו לא עברה שם, אבל כן עברה שם הצעה של מישהו אחר שהיא מדוללת בהרבה. היו מאז ים של מכתבים בעיתון שמתחו ביקורת על האיש הזה שהוא מנצל את מעמדו בגוף ציבורי, שממומן על ידי משלם המסים, בשביל לקדם את המטרות הפרטיות שלו, ביקורת שהיא בהחלט מוצדקת. ובכן, הממסד הוא פרו-פלסטינאי, אבל לא בטוח עד כמה שמחלחל לרמה של האיש ברחוב. והאמת היא שאני לא יכול כל כך להעריך את זה באופן אישי - אני יליד אנגליה, יש לי מבטא בריטי לכל דבר, ורוב האנשים שאני בא איתם במגע לא יודעים שיש לי קשר אם ישראל. אם שואלים אותי על המוצא שלי אני מספר להם הכל, ואף פעם לא נתקלתי בהערות שליליות, אבל אם לא שואלים אני לא רואה צורך לספר.
 
למעלה