משהו שאל שאלה מהו קדוש מצאתי מאמר
הגיע זמן הקדושה בעוד שבאומות העולם ההתקרבות לדת וההקצנה הדתית מובילה לפעילות הרס והרג ; הרי שבעם ישראל מבשר החזרה אל הקדושה, שלום וגאולה לעם ישראל ולעולם כולו המשבר הרוחני שפקד את עם ישראל לפני יותר ממאה שנה, היה בעצם חלק מתופעה הרבה יותר רחבה. המשבר קיבל ביטוי מעשי בעזיבת מורשת ישראל מדורי דורות, על עקרונותיה הרוחניים ומצוותיה המעשיות. תופעה כונתה חילון, שמשמעותה עזיבת ערכי הקודש והקדושה. גם באומות העולם התרחבה התופעה של עזיבת הפולחן הדתי, ובעיקר במאמיני הנצרות והאיסלאם. נראה כי לאחרונה אנו עדים למגמה הפוכה של חיפוש אח משמעות דתית בכל העולם כולו. עלינו להבין פשרה של תופעה זו באומות העלום בכלל, ובעם ישראל בפרט. יסוד הקדושה במדות המושג קדוש משמעותו בלשון העברית – נבדל. אנו מכנים את הבורא "קדוש", ובכך מציינים את היותו נעלה, מרומם ונשגב מאתנו, כלומר נבדל. כאשר אדם נושא אשה הוא מקדש אותה כלומר מבדיל אותה מכל שאר הבנות להיות לו לאישה. הקדושה היא הבדלה, וכמובן הבדלה שמציינות התעלות והתרוממות רוחנית שכולה לטובה. הטומאה שהיא היפוכה של הקדושה, שייכת למציאות הגשמית והחומרית של האדם והעולם. השקיעה בתאוות ומאווים חומריים וגופניים, כמו גם במדורת רעות כגאוה, קנאה צרות עין, עצבות ונרגנות – הם מרחיקים את האדם מן הקדושה. להיות קדוש זה אומר להתרומם אל תכונות וערכי הרוח, אל המדות הטובות והנעלות שמשחררות מן ההשתעבדות לחומריות. כל אדם באשר הוא יכול להתקדש. במשך הדורות נמצאו אנשים פרטיים באומות העולם, שהתעלו והתקדשו, אולם עם שלם ואומה שכולה קודש שכל אנשי קדושים, זו מציאות ששיכת אך ורק לעם ישראל. על כן אוסף משה רבנו את כל עם ישראל ומעביר להם את הציווי:"קדושים תהיו" כל יהודי באשר הוא שייך אל הקודש, כל יהודי בכוחו לרומם את חיו החומריים להיות זכים ומעודנים, כי בכל יהודי נשמה קדושה שהיא חלק אלו ממעל – "כי קדוש אני ה' אלוקיכם. לקראת עולם חדש תפקידו של עם ישראל, כעם קדוש, להביא את הקדושה לכל באי העולם כאשר עם ישראל התכחש לעצמיותו וזנח את הקדושה, איבד את ארצו ומלכותו, והתפזר בכל העולם כולו, לתקופה ארוכה של גלות קשה ומכאיבה. כי ארץ ושלטון, נחלה ומלכות, הם כלים לתוכן הרוחני המיוחד של עם ישראל את עצמו מפוזר בין העמים, בלי ארץ ובית, נשלט ומשועבד. שיבת עם ישראל לציון, לאחר כאלפיים שנות גלות מבשרת על חזרתו של עם ישראל אל יעודו המקורי, ועל כך שנמצאים אנו בתהליך המוביל לתיקון העולם ולגאולתו השלמה. לכן בתחילה נבנים הכלים: ארץ, מדינה, צבא ושלטו, חקלאות ותעשיה, ולאחר מכן מגיע השלב של יציקת התכנים הרוחניים המיוחדים לעם ישראל, וכך גם הכלים מתקדשים. ואן אנו עדים ליותר ויותר יהודים, המחפשים את הקדושה והתכנים הרוחניים המיוחדים לנו כיהודים. אצל הגוים אנו עדים לתופעה של דתיות הקצנה דתית, בעיקר באיסלם אבל לא רק שם, כאנטיתזה למגמה הקדושה בעם ישראל, שמבקשת תיקון ואושר לעולם כולו. ההוכחה לכך היא, שהדתיות אצל הגויים מולידה מעשי זוועה, של הרס והרג. עלינו להסיר את עיקרה של הטומאה בדמות המידות הרעות, הגאוה וכל גרורותיה, ונתקדש בנוה ואהבה בחמלה ונתינה. נפרד מערכים זרים ושאולים, ונתקדש במורשתנו ותורתנו, בערכינו ובמצוותינו, ויתקדש כל העולם כולו בקדושת עולמים.
הגיע זמן הקדושה בעוד שבאומות העולם ההתקרבות לדת וההקצנה הדתית מובילה לפעילות הרס והרג ; הרי שבעם ישראל מבשר החזרה אל הקדושה, שלום וגאולה לעם ישראל ולעולם כולו המשבר הרוחני שפקד את עם ישראל לפני יותר ממאה שנה, היה בעצם חלק מתופעה הרבה יותר רחבה. המשבר קיבל ביטוי מעשי בעזיבת מורשת ישראל מדורי דורות, על עקרונותיה הרוחניים ומצוותיה המעשיות. תופעה כונתה חילון, שמשמעותה עזיבת ערכי הקודש והקדושה. גם באומות העולם התרחבה התופעה של עזיבת הפולחן הדתי, ובעיקר במאמיני הנצרות והאיסלאם. נראה כי לאחרונה אנו עדים למגמה הפוכה של חיפוש אח משמעות דתית בכל העולם כולו. עלינו להבין פשרה של תופעה זו באומות העלום בכלל, ובעם ישראל בפרט. יסוד הקדושה במדות המושג קדוש משמעותו בלשון העברית – נבדל. אנו מכנים את הבורא "קדוש", ובכך מציינים את היותו נעלה, מרומם ונשגב מאתנו, כלומר נבדל. כאשר אדם נושא אשה הוא מקדש אותה כלומר מבדיל אותה מכל שאר הבנות להיות לו לאישה. הקדושה היא הבדלה, וכמובן הבדלה שמציינות התעלות והתרוממות רוחנית שכולה לטובה. הטומאה שהיא היפוכה של הקדושה, שייכת למציאות הגשמית והחומרית של האדם והעולם. השקיעה בתאוות ומאווים חומריים וגופניים, כמו גם במדורת רעות כגאוה, קנאה צרות עין, עצבות ונרגנות – הם מרחיקים את האדם מן הקדושה. להיות קדוש זה אומר להתרומם אל תכונות וערכי הרוח, אל המדות הטובות והנעלות שמשחררות מן ההשתעבדות לחומריות. כל אדם באשר הוא יכול להתקדש. במשך הדורות נמצאו אנשים פרטיים באומות העולם, שהתעלו והתקדשו, אולם עם שלם ואומה שכולה קודש שכל אנשי קדושים, זו מציאות ששיכת אך ורק לעם ישראל. על כן אוסף משה רבנו את כל עם ישראל ומעביר להם את הציווי:"קדושים תהיו" כל יהודי באשר הוא שייך אל הקודש, כל יהודי בכוחו לרומם את חיו החומריים להיות זכים ומעודנים, כי בכל יהודי נשמה קדושה שהיא חלק אלו ממעל – "כי קדוש אני ה' אלוקיכם. לקראת עולם חדש תפקידו של עם ישראל, כעם קדוש, להביא את הקדושה לכל באי העולם כאשר עם ישראל התכחש לעצמיותו וזנח את הקדושה, איבד את ארצו ומלכותו, והתפזר בכל העולם כולו, לתקופה ארוכה של גלות קשה ומכאיבה. כי ארץ ושלטון, נחלה ומלכות, הם כלים לתוכן הרוחני המיוחד של עם ישראל את עצמו מפוזר בין העמים, בלי ארץ ובית, נשלט ומשועבד. שיבת עם ישראל לציון, לאחר כאלפיים שנות גלות מבשרת על חזרתו של עם ישראל אל יעודו המקורי, ועל כך שנמצאים אנו בתהליך המוביל לתיקון העולם ולגאולתו השלמה. לכן בתחילה נבנים הכלים: ארץ, מדינה, צבא ושלטו, חקלאות ותעשיה, ולאחר מכן מגיע השלב של יציקת התכנים הרוחניים המיוחדים לעם ישראל, וכך גם הכלים מתקדשים. ואן אנו עדים ליותר ויותר יהודים, המחפשים את הקדושה והתכנים הרוחניים המיוחדים לנו כיהודים. אצל הגוים אנו עדים לתופעה של דתיות הקצנה דתית, בעיקר באיסלם אבל לא רק שם, כאנטיתזה למגמה הקדושה בעם ישראל, שמבקשת תיקון ואושר לעולם כולו. ההוכחה לכך היא, שהדתיות אצל הגויים מולידה מעשי זוועה, של הרס והרג. עלינו להסיר את עיקרה של הטומאה בדמות המידות הרעות, הגאוה וכל גרורותיה, ונתקדש בנוה ואהבה בחמלה ונתינה. נפרד מערכים זרים ושאולים, ונתקדש במורשתנו ותורתנו, בערכינו ובמצוותינו, ויתקדש כל העולם כולו בקדושת עולמים.