משה

כאן הם

New member
משה

היום נידבתי את עצמי לעשות הרצאה על משה בבית ספר היהודי של הבן שלנו. בארה"ב, בית ספר יהודי חילוני(!), בזמן שהילדים בכיתה לומדים כל יום ראשון, ההורים שומעים ועושים הרצאות.

משום מה, הדמות של משה מעסיקה אותי וגם הילד שלי שאל שאלות לגביו.

אולי מישהו/מישהי יכולה להפנות אותי לספר/דרשה/סיכום שמנתח את הסיפור? או לתת נקודות למחשבה?

אפילו זיגמונד פרויד התעסק (מבחינה פסיכולוגית) וכתב ספר שלם רק על סיפור משה. מרטין בובר וגם אחד-העם כתבו עד אין סוף בנושא.

בקיצור, הסיפור האמיתי של משה זה שהאמא שלו, יוכבד, לא רצתה שיהרג, ונתנה לבת שלה, מרים, להשגיח עליו מוחבא בתוך תיבה צפה ביאור, עד שנסיכה, בת פרעה מצאה אותו ורצתה לגדל את הילד. הנסיכה אפילו הסכימה שהאמא תטפל בילד עד תום ינקותו, ישמור על קשר עם אחותו, וידע שהוא יהודי למרות שהוא גדל וגודל כנסיך מצרי בבית פרעה. הרבה הרבה דברים לא מסתדרים עם הסיפור הזה, אבל מדובר פה על אמא יהודיה שויתרה ונתנה ילד לנסיכה. הנסיכה היא לא טיפשה וידעה יפה מאוד מה הילד ומה היא עושה. שלושה נשים בחייו של ילד אחד, בלי אבא (עמרם) שגרש את אישתו יוכבד עם התינוק שלה. הנסיכה היא ללא ספק הגיבורה והאמיצה הכי גדולה משלושת הנשים. ורק בגלל הצורה שבא היא גידלה את משה, נסיך בבית פרעה, כמו יוסף לפניו, שהוא יכל להפוך למנהיג הכי גדול של ישראל למרות שהוא לגמרי לא היה "מתאים" להיות מנהיג: מגמגם, ביישן, שום ידע צבאי, אימפולסיבי ואפילו לא מאמין גדול בתחילת דרכו.

רענן
 

daphts

New member
היי רענן

הנושא שהשנה משרד החינוך בארץ מתמקד בו הוא מנהיגות
משה הוא דמות מצוינת של מנהיג שניתן לדון בא.
הוא אינו המנהיג האולטימטיבי, התורה לא מסתירה את חסרונותיו, התורה גם מציגה את יתרונותיו.
דיון מאוד מעניין יכול לצמוח על מנהיגותו של משה תוך הקבלת מנהיגותו למנהיגים בדורות האחרונים, לדוגמה ביצירה האומנותית היהודית ציונית הרצל מופיע לא אחת כדמות משה המודרני. שאלה מענינת נוספת היא מה בין הרצל למשה אופי מנהיגותם.
אתה גם יכול להסתכל על השוואה לגנדי, למרטין לוטר קינג וכו....
בקיצור לצאת מהפשט מאותו סיפור מקראי בסיסי ולנהל דיון עם הילדים שיוכלו להפיק ממנו משהו מעבר...
נקודות שרצוי לעמוד עליהן הם הדרך בה משה מנהל קונפליקטים ודילמות לאורך חייו לאור הסיפור המקראי- רצח הסריס המצרי, הדיון עם פרעה "שלח את עמי", נס המן והמים- משה ממרה את פי האל, ספור עגל הזהב, משה ואהרון והדיאלוג בין שניהם, סיפור המרגלים, מושה נענש ולא נכנס לארץ...
אין צורך לקחת את כל הנושא הענק הזה , ניתן להזכיר בנקודות חלק מהדברים ולדבר בהרחבה על אחד.
 

כאן הם

New member
למעשה, אני רוצה להתרכז יותר באופן גידולו

למעשה, אני רוצה להתרכז יותר באופן גידולו של משה והרקע שלו.

המנהיגות שלו, אם אפשר לקרוא לזה מנהיגות, זה נושא ענק שאני לא יכול לסכם או אפילו להתחיל בהרצאה של שעה וחצי.

אותי מעניין הנשים שהיו מעורבות בגידולו, גדילתו בבית פרעה, רקע גידולו וה"תקריות" שהיו לו בצעירותו. כיצד כל זה הפך אותו ל"מנהיג" שאפילו נבחר ע"י אלוהים.



אישית, ודי דומה למרטין לותר, גנדי, הרצל, דאלי למה, ועוד הרבה דוגמאות, הוא בכלל לא מתאים להיות מנהיג. למעשה, במקרה של משה, אם אחיו אהרן ובמיוחד אלוהים לא היו עוזרים לו, קשה לי להאמין שמשה היה מצליח באיזה משהו. אפילו להסביר דבר פשוט לפרעה הוא לא יכל, ואחיו אהרן היה צריך לעשות את זה בשבילו.

בכל זאת, משום מה, אנשים בהמוניהם מרגישים, מעריכים ומעריצים את הכנות והיושר של אנשים כמו משה, גנדי, מרטין וכולי והם הופכים למהיגים הכי גדולים, להבדיל מהשוויצרים אגואיסיטים רקים מתוכן שיש לנו בקרב רוב (לדעתי) הפוליטקיאים, כולל ראשי ממשלה ונשיאים של ישראל ומדינות אחרות.

רענן
 
ההרצאה היא לילדים בני 8 נכון?

הנושאים שחשבת להתעכב עליהם נראים לך הולמים את הגיל?
 
מעניין שדווקא בנושא הזה בחרת

לעסוק.(כנראה לא מקרי כלל וכלל)
מענין מה בסיפור משה משך את התעניינותו של הבן .
האם יש קשר בין שני ההתעניינויות שלך ושל הבן?
 

כאן הם

New member
משה יותר מעניין אותי מאשר את הבן שלי

הבן שלי הולך לבית ספר יהודי חילוני(!) ולומד את ההיסטוריה של העם שלו, כולל כל מה שמסביב לחג הפסח. וכשקראתי לו באופן אישי את הסיפור של משה, מספר "סיפורי התנך", וזה היה בסביבות פסח, לפני 6 חודשים, היו לו שאלות די תמימות והסברתי לו את דעתי לגבי יוכבד, מרים ובמיוחד הנסיכה המצריה. ואח"כ הוא חזר ושאל שוב משהו לגבי למה פרעה היה כל כך רשע.

באמת, אני זה שמתעניין בסיפור של משה הרבה יותר ממנו.

הבן שלי לשמחתי אוהב את סיפורי התנך חוץ מהסיפורים של הרג ללא הבחנה על סיבות מוזרות של אלוהים/יהודים/ישראל/יהודה כלפי האויבים, ולהפך. ולא חסר מזה רק בתקופת משה.

רענן
 

זואיzoe

New member
בת פרעה שמשתה את משה

קוראים לה בתיה ועל שמה נקראות המוני ילדות יהודיות.....
 

כאן הם

New member
לפי חז"ל

לפי חז"ל, הרבה דברים מעניינים קרו, אבל אני בספק שקראו לנסיכה מצריה בשם "בתיה" (הבת של אלוהים).

גם לפי חז"ל, מהמחקר שלי עד עכשיו, יוכבד הייתה הבת דודה של עמרם, אביו של משה, ושניהם היו בני 100 בערך כשהילד נולד.

... אני יותר אסתמך על המקור מאשר מה שחז"ל כתבו...

אבל תודה רבה לך על המידע.

ואגב, היא לא בת פרעה, אלא נסיכה.

רענן
 

שבליבי

New member
משה לא יכול היה לשאת התעמרות של חזק בחלש

גם כשהיה בצד של החזקים ולא נשקפה לו סכנה מהרוב החזק השולט במדינה, והוא יצא נגד העוול למרות שיכול היה באותה תקופה לשבת בארמון ולהנות מהחיים.
 

een ogenblik

New member
שמות, פרק ב' פסוקים א'-י'

אם אתה רוצה להתרכז בסיפור ילדותו של משה, תאלץ להשלים הרבה פערים לבדך. הסיפור כלו, למן הרגע בו הוריו התחתנו ועד להתבגרותו של משה לוקח עשרה פסוקים, שרב בהם הנסתר על הנגלה. הרי ידוע כבר במהלך עשרת הפסוקים שיש אחות גדולה, ובהמשך נודע לנו שיש אח גדול, אך בפסוק הראשון מסופר על התקשרותם בברית של הוריו, ובפסוק השני מסופר על ההריון עם משה. כבר מזה צריך להיות ברור שהרבה מידע עובדתי הסופר התנ"כי לא ידע, או שהעדיף להסתיר.

למרות זאת, הוא ציין במפורש את העובדות שאמו הביולוגית של משה החביאה אותו במשך שלושה חודשים (קשה לתאר כי זו הייתה משימה קלה לביצוע) לפני שנאלצה להודות בתבוסה ולשחו על פני המיים, ואת זה שבת פרעה חמלה עליו למרות שהדבר הראשון שאמרה למראהו שהוא מילדי העברים.
יוצא מכך, ששתי אמהותיו של משה לא נכנעו בקלות לתכתיבי התקופה, ושתיהן נלחמו על חייו.

אחותו גם לא וויתרה עליו בקלות. לא נכתב שהיא נשלחה על ידי מישהו, ולמרות זאת, עמדה, צפתה עליו, מיהרה לפנות ברוב חוצפה לבת המלוכה, והצליחה לקשר את משה אל המשפחה מחדש, גם אם לא כבן רישמי אלא כבן משפחת המלוכה המונק על ידי מינקת (תופעה מוכרת בעולם העתיק).

מעבר לנישואים עצמם, לא מסופר לנו דבר על אביו של משה, וגם אהרון לא מוזכר בעשרת הפסוקים האלו. העלמת דמויות זכריות מן הסיפור התנ"כי אינה תופעה מקובלת, ובודאי לא כאשר מפורטות שלוש גיבורות נשיות. סביר להניח שזה נעשה כדי להעצים את תפקידו של משה מעצם היותו הזכר היחידי בסיפור, אך על ידי זה אנו מקבלים סיפור על שלוש נשים הפועלות בנגוד גמור לצו התקופה, והכל כדי להציל את אחד המנהיגים הגדולים ביותר שידע העם היהודי. עם כל חשיבותו הגדולה של משה, הוא לא היה הופך למה שהפך ללא אף אחד משלושת הנשים הללו (ואחר כך נכנסה גם אישה רביעית לתמונה, צפורה אשתו, אך אין זה קשור לילדות).

לילדים בני שמונה, זה לבד צריך לספק שעה וחצי של הרצאה בקלות.
 

שבליבי

New member
זה סיפור מרתק

אני חושבת שאתה מספר את הסיפור מאד יפה,
אם כי כמו שאתה מספר את הסיפור,
משה אינו המרכז שלו, אלא התנהלות אנושית מול מציאות פוליטית.

זה סיפור שיש בו מוסר בהמון רמות,
עם ישראל יכול היה לאבד מנהיג, אילו אחת משלושת הנשים הגבורות האלה היתה מצייתת לחוק המצרי "היאורה השליכוהו"
איך למרות השונות שלו, ובהמשך חייו משה חש שונה מכולם, הוא הצליח להתעלות ולהגיע לעמדת מנהיגות.
איך למרות החוקים הדרקוניים של אז, והאלימות, השלטונית הממוסדת נגד היהודים, (וכמו שאמרת, בעקיפין ניתן לומר שאפילו בזכותה) התקוממו היהודים ויצאו לחירות


ועוד משהו קטן -ואולי לא רלוונטי,
משה הוא המקרה הראשון המדווח
הסתרת ילדים ולעתים מסירתם לגורמים אחרים לטפול וגדול, מפחד צוררים/אויבים/שלטון - היא מוטיב חוזר בהיסטוריה היהודית וגם בעצם בהיסטוריה בכלל (ילדי אנגליה שנשלחו הרחק מבתיהם בזמן מלחמת העולם הראשונה, ילדים שניים בסין שההורים מסתירים מהמדינה).
 
למעלה