משחקים היסטוריים לפי תקופות

משחקים היסטוריים לפי תקופות

הפתיל הזה הוא נסיון לרכז משחקים היסטוריים לפי התקופה בה הם מתרחשים.
מן הסתם לכמעט כל תקופה יש גם ספר הרחבה מתאים של GURPS, אבל אני מנסה להתייחס לשיטות שעומדות בפני עצמן פחות-או-יותר, ולאו דווקא להרחבות.
אני כותב רק על מה שאני מכיר, אבל אתם מוזמנים להוסיף משלכם.

1) יוון העתיקה:
Mazes and Minotaurs - אמנם נכתב כתרגיל אינטלקטואלי על מו"ד (מה היה קורה אם משחקי תפקידים היו מתפתחים בהשראת המיתולוגיה היוונית ולא ספרי פנטזיה) אבל זו שיטה מלאה ושחיקה.

2) רומא העתיקה:
Rome: life and death of the republic - שיטה מבוססת BRP שעוסקת במשחק ברפובליקה הרומית. שימו לב שלא מדובר ברומא הקיסרית, שזו סביבת משחק אחרת לגמרי...

3) ימי הביניים:
Cthulhu: Dark Ages - התאמה (שדי עומדת בפני עצמה) למשחק בקריאתו של קת'ולהו בשנת 998.
Pendragon - משחק פנטסטי שמתרחש אמנם במאה השישית אבל כולל מאפיינים של תקופות מאוחרות יותר, כיאה לאגדות המלך ארתור.

4) המאות ה-19-20:
Call of Cthulhu - משחק אימה שמתרחש בעיקרון בשנות העשרים-שלושים של המאה ה20, אבל מתייחס גם למשחק ב1890 ובסביבות שנת 2000.
 
מבחינת ימי הביניים

לכל משחקי WoD הישנים היו התאמות שעומדות בפני עצמן לימי הביניים, ובמקרה של Werewolf גם למערב הפרוע.
 
הרחבות תקופתיות היו גם במוד"מ

לי על המדף יש למשל את Age of Heroes (מוד"מ2 ביוון העתיקה), ואת Glory of Rome (אותו דבר רק לרומא מהרפובליקה ועד הקיסרות) והיו גם לקלטים, צלבנים, תקופת קארל הגדול, ויקינגים והרנסאנס.
מצד שני, אלה לא היו מוצרים מוצלחים כל כך. הם לא תמיד החליטו אם אתה רוצה לשחק בקמפיין היסטורי או פנטסטי, והיו יחסית קצרים (128 עמ') כשלא תמיד בחירת הנושאים הייתה הכי רלוונטית (פרק שלם על סגנון הריהוט היווני כשפחות מזה הוקדש לאיזה מין דמויות יהיו לך ביוון העתיקה, למשל..). כמו כן, הנסיון שלהם להיות תקינים פוליטית יצר אנאכרוניזמים די מוזרים כשדובר בתקופות שלא הצטיינו בסובלנות דתית כמו מסעי הצלב או הרפורמאציה...
 
כן,אבל אלה, כמו ההרחבה של CoC

עומדות בפני עצמן והן כמעט משחק אחר. יש התייחסות איפשהו בהקדמה למה ההבדלים בתמה בין המשחקים האלה למשחקי WoD בעת החדשה, אבל מעבר לזה אתה יכול לקרוא אותם ואפילו לא לדעת עליהם.
 
חלקן דרשו את השיטה הבסיסית

דלתא גרין למשל - המשחק המודרני של קש"ק שמתמקד בעיקר בהווה (ואאל"ט גם היו ספרים ספציפיים למלה"ע השנייה) הניח שיש לך את ספר הבסיס.

אני זוכר שקראתי גם שהייתה הרחבה לרולמאסטר שהפכה אותו ממשחק פנטזיה למשחק סוכנים חשאיים וכוחות מיוחדים בעולם המודרני (כולל כמובן התייחסויות לישראל).
 

CallMeCavanaugh

New member
Fvlminata

לא קראתי אותו, אבל הוא משחק של היסטוריה אלטרנטיבית - האימפריה הרומאית עם רובים.

אגב, קתולהו ימי הביניים לחלוטין עומד בפני עצמו, לא חסר בספר שום דבר בשביל להריץ משחקים.
 

CallMeCavanaugh

New member
אה, ואיך שכחתי

Ars Magica הוא משחק פנטזיה באירופה של ימי הביניים. הוא גם לכאורה משחק היסטורי, כי הוא מסביר שככה אירופה הייתה בימי הביניים. במקור הוא היה של White Wolf והיה ממש היסטוריה של עולם האפלה וממש נשתלו בו השורשים של שבט הערפדים טרמר, והוא גם מוזר בתיאור בית הקוסמים מסדר הרמס, לפחות במהדורה הראשונה של משחק הקוסמים. אחר כך הוא עבר ל Atlas Games והם חיסלו את הקישורים לעולם האפלה.
 
"החמושים בברק?"

(פולמינאטה בלטינית)

היה לפחות לגיון אחד כלשהו שזה היה השם הרשמי שלו, רק ששם דיברו על הברק של זאוס.

ואתה לא באמת יכול להנחות קש"ק בימי הביניים בלי להכיר את השיטה המקורית המלאה.
 

CallMeCavanaugh

New member
למה לא?

הספר מכיל את כל השיטה. צריך להכיר את המיתוס של לאבקראפט או את רוח הדברים, אין צורך לקרוא את הספר של קש"ק בשביל להריץ בימי הביניים (ומניסיוני אני יכול להגיד גם אין צורך לקרוא את הספר של קש"ק בשביל להריץ קש"ק).

וכן, שם המשחק הוא Fvlminata - Armed with Lightning. מעולם לא קראתי אותו אבל חבר היסטוריון דווקא התרשם ממנו לטובה.
 
למעלה