משחקי הכס (סדרת הטלויזיה)- חוות דעת מפורטת לסיכום 6 העונות.
הסדרה יכלה להיות טובה אבל היוצרים הרסו כל דבר טוב שהם הצליחו ליצור. הם יכלו ליצור משהו שייזכר, אבל כמו שקורה לרבים הם מכרו את נשמתם לשטן, הלכו על הרייטינג, כיוונו למבקרים ולקהל המודרני וסיפקו להם את מה שרצו- פמיניזם, אלימות, סקס וקריסת ערכים. אם לא היו עושים זאת לא היה להם סיכוי להצליח, הרוע ששולט כיום בתרבות היה מכשיל אותם.
אבל כל דבר שמבוסס על שקר נידון לכליה, לא מאמין שהסדרה תצלח את מבחן הזמן.
בקשר לפמיניזם וקריסת הערכים: כל הנשים הלוחמות האלה שרוצות להיות גברים זה דוחה ופוגם באמינות היצירה. כי אם אחת מהן (כמו השיקוץ הזה, בריאן) מצליחה, זה באמצעות תכונות גבריות ולא נשיות, אז הן לא התקדמו לשום מקום.
אבל מה שבאמת גרוע זה הפמיניזם השקרי והמסית שמשחקי הכס נגוע בו לגמרי, הפמיניזם שמציג את הגברים כברבריים טיפשים מחרחרי מלחמה שאשמים בכל המלחמות ובכל נזקי העולם, לעומת הנשים השקולות והחכמות שכביכול נשלטות ומדוכאות על ידם. בעולם המערבי ובמיוחד בישראל השקר הזה הושרש חזק בתרבות וכך קיבלנו דור של נשים שונאות גברים ללא נשיות שהפכו לפרזיטיות, וגברים רכרוכיים. עם השקר הזה הם צובעים בשחור את התרבויות העתיקות. בוודאי שהיו פה ושם נשים קורבנות וגברים מושחתים כאלה, אבל השקר הוא בניפוח תופעה שולית והצגתה כנורמה. מלמדים בספרי הלימוד שככה היה אבל זאת לא האמת, הייתה פעם יותר הרמוניה בין המינים.
אם רוצים נשים חזקות, אז מכשפות וקוסמות רבות עוצמה זה כבר משהו שאפשר לקבל, כי זה כוח רוחני שגם לנשים יכול להיות (וזה חזק הרבה יותר מכוח פיזי). אז מוטב היה ליוצרים להתמקד בדמויות כמו האישה האדומה במקום כל הלוחמות המטופשות.
מלכות, לוחמות, סריסים, צבא שלם של מסורסים– התמונה ברורה, כל אלה שרצו שיהיה להם אבל אין להם, והם לא יכולים לסבול את זה שלאחרים יש. היה מי שכינה זאת "קנאת פ@ן". זה הסיפור של משחקי הכס.
כמובן גם דחפו לשם את הסטיות ההומוסקסואליות. מעצבי התרבות אומרים לנו שזה היה נפוץ גם ברומא ויוון העתיקה, אבל זה עוד שקר, כי זה היה נפוץ רק בזמן שקיעתן של התרבויות האלה. תמיד זה אותם סימפטומים אצל תרבות שהגיעה לניוון ונמצאת לפני חורבן: שחיתות, אלימות, הומוסקסואליות והפקרות- לצערי כמו התרבות שיש היום בישראל, תרבות שייתכן שעומדת לפני קטסטרופה שתביא להשמדתה או לטיהורה ובניה מחדש. הדתיים יודעים על מה הם מדברים כשמזכירים את נוח והמבול וסדום ועמורה, זה תמיד אותם סימנים (אני אגב לא שייך לשום דת).
הם דוחפים לנו את השקפת העולם הדארוויניסטית שלהם, כאילו האדם הוא חיה. הסדרה הזאת מלאה בגידות וכוחנות. מראים לנו עולם מלא באנטיפתיה, שבו כל אחד חייב להסתגר, לדאוג רק לעצמו והרוע משתלם. עולם של חיות. ככה מעצבי התרבות שולטים לאנשים בתודעה.
לא יצליח להם, החיים בסוף יוכיחו אחרת.
בקשר לאלימות, היא התגברה אחרי העונה הראשונה, אם הייתי יודע מראש כמה אלימות ובאיזו רמה יש בסדרה הזאת אולי הייתי מחרים אותה, אבל אחרי העונות הראשונות כבר החלטתי לראות את כל מה ששודר עד עכשיו. האלימות והסקס זה מה שיש לסדרה הזאת להציע, וזה מה שאנשים חולים בנפש רוצים לראות. הם נעזרים לפעמים בחוות דעת של פסיכולוגים שמעודדים פורקן, כאילו בלעדיו היצר החייתי יופנה לחיים האמיתיים. זה שקר גדול, זה רק מטפח אלימות וחייתיות אצל צופים ומקהה את רגישותם, ככה מייצרים בעיות פסיכולוגיות ואפילו פסיכופתים.
הדברים שאהבתי בסדרה: הנופים, התפאורה המושקעת שמצליחה היטב להכניס לאווירה. יש שם גם פנטזיה לא רעה.
בראן שרוכש יכולת לצאת עם תודעתו מתוך גופו הפיזי, לשוטט ולהיכנס לגוף של אחרים. האפשרות להשיג את זה היא גם אמיתית יותר ממה שנהוג לחשוב כיום, בודהה עשה זאת.
ואלאר מורגוליס ג'אקו, דמות מרתקת במיסתורין שלה. נראה שהבית השחור-לבן הוא מקדש שמכשיר אנשים להתעלות באמצעות ניתוץ האגו, אני משער שהיוצרים שאבו את הרעיון מחוכמת המזרח.
ענקים, דרקונים, מכשפות- כמעט תמיד זה מוסיף.
רמת המשחק יחסית טובה. גם כאן יש שטויות אמריקאיות כאלה שמקלקלות את החוויה כמו משפטי מחץ ובדיחות שלא במקום, אבל פחות ממה שהורגלנו. השחקן של טייוין לאניסטר הוא מצוין ומתאים לתפקיד, יכלו ללהק אותו לתפקיד דנתור בשר הטבעות שנראה תפור עליו ולדעתי גם היווה השראה לדמותו.
הדרור העליון – דמות מרשימה ומשחק מצוין. עד כמה שקנאות דתית היא מאוסה ופרימיטיבית, היה מוטב לעולם של משחקי הכס שהיא תשלוט עליו לגמרי, כי היא עדיפה על הפקרות וטומאה. מי שלא בשל לחופש, עדיף שכבר יהיה דתי.
ג'ון שלג- אי של שפיות, אולי הגיבור האמיתי היחידי בכל הסדרה.
קרבות מרשימים מאוד, רואים שנעזרו שם באנשי מקצוע ואמני לחימה של ממש.
פסקול טוב, מנגינות יפות, במיוחד של הרכבי המוזיקה העתיקה שמנגנים שם לפעמים.
הבמאים ורוב הדמויות לא הפנימו את שוני התרבות, סגנון הדיבור והמחוות הם מודרניים ולא עתיקים כפי שמתבקש.
שמתי לב שמאוד אוהבים שם מצבים שמישהו שואל שאלה והשני עוזב מבלי לענות, זה כנראה קוסם ליוצרי הסדרה.
בינתיים אין בי רצון לקרוא את הספרים, במיוחד שהיוצר שותף להכנת הסרטים אז אני בספק אם הם שונים בהרבה. אשמח לשמוע ממי שקרא אם זה שונה.
כמובן נותרו עדיין שתי עונות, אבל אני אופתע אם הסדרה תקבל תפנית בנקודות החשובות.
לסיכום, אני מעריך שמשחקי הכס ייעלם מהתודעה בעוד כמה שנים, כי הוא לא מספיק טוב, כי אין לו בסיס של איכות אמיתית. היה לו פוטנציאל אך הוא בוזבז והסדרה הזאת לא עולה על רמה של סדרה לנוער.
עד למשחקי הכס, עולם הפנטזיה היה כמו מקום נקי להתענג עליו, עם אבירות ויופי. משחקי הכס הביא את הטינופת המודרנית לתוך העולם הזה במטרה לטמא ולהחריב גם אותו.
טוב שנשארו לנו הקלאסיקות מהעבר, במציאות הזאת הערך שלהן רק הולך ועולה.
פאנור75
הסדרה יכלה להיות טובה אבל היוצרים הרסו כל דבר טוב שהם הצליחו ליצור. הם יכלו ליצור משהו שייזכר, אבל כמו שקורה לרבים הם מכרו את נשמתם לשטן, הלכו על הרייטינג, כיוונו למבקרים ולקהל המודרני וסיפקו להם את מה שרצו- פמיניזם, אלימות, סקס וקריסת ערכים. אם לא היו עושים זאת לא היה להם סיכוי להצליח, הרוע ששולט כיום בתרבות היה מכשיל אותם.
אבל כל דבר שמבוסס על שקר נידון לכליה, לא מאמין שהסדרה תצלח את מבחן הזמן.
בקשר לפמיניזם וקריסת הערכים: כל הנשים הלוחמות האלה שרוצות להיות גברים זה דוחה ופוגם באמינות היצירה. כי אם אחת מהן (כמו השיקוץ הזה, בריאן) מצליחה, זה באמצעות תכונות גבריות ולא נשיות, אז הן לא התקדמו לשום מקום.
אבל מה שבאמת גרוע זה הפמיניזם השקרי והמסית שמשחקי הכס נגוע בו לגמרי, הפמיניזם שמציג את הגברים כברבריים טיפשים מחרחרי מלחמה שאשמים בכל המלחמות ובכל נזקי העולם, לעומת הנשים השקולות והחכמות שכביכול נשלטות ומדוכאות על ידם. בעולם המערבי ובמיוחד בישראל השקר הזה הושרש חזק בתרבות וכך קיבלנו דור של נשים שונאות גברים ללא נשיות שהפכו לפרזיטיות, וגברים רכרוכיים. עם השקר הזה הם צובעים בשחור את התרבויות העתיקות. בוודאי שהיו פה ושם נשים קורבנות וגברים מושחתים כאלה, אבל השקר הוא בניפוח תופעה שולית והצגתה כנורמה. מלמדים בספרי הלימוד שככה היה אבל זאת לא האמת, הייתה פעם יותר הרמוניה בין המינים.
אם רוצים נשים חזקות, אז מכשפות וקוסמות רבות עוצמה זה כבר משהו שאפשר לקבל, כי זה כוח רוחני שגם לנשים יכול להיות (וזה חזק הרבה יותר מכוח פיזי). אז מוטב היה ליוצרים להתמקד בדמויות כמו האישה האדומה במקום כל הלוחמות המטופשות.
מלכות, לוחמות, סריסים, צבא שלם של מסורסים– התמונה ברורה, כל אלה שרצו שיהיה להם אבל אין להם, והם לא יכולים לסבול את זה שלאחרים יש. היה מי שכינה זאת "קנאת פ@ן". זה הסיפור של משחקי הכס.
כמובן גם דחפו לשם את הסטיות ההומוסקסואליות. מעצבי התרבות אומרים לנו שזה היה נפוץ גם ברומא ויוון העתיקה, אבל זה עוד שקר, כי זה היה נפוץ רק בזמן שקיעתן של התרבויות האלה. תמיד זה אותם סימפטומים אצל תרבות שהגיעה לניוון ונמצאת לפני חורבן: שחיתות, אלימות, הומוסקסואליות והפקרות- לצערי כמו התרבות שיש היום בישראל, תרבות שייתכן שעומדת לפני קטסטרופה שתביא להשמדתה או לטיהורה ובניה מחדש. הדתיים יודעים על מה הם מדברים כשמזכירים את נוח והמבול וסדום ועמורה, זה תמיד אותם סימנים (אני אגב לא שייך לשום דת).
הם דוחפים לנו את השקפת העולם הדארוויניסטית שלהם, כאילו האדם הוא חיה. הסדרה הזאת מלאה בגידות וכוחנות. מראים לנו עולם מלא באנטיפתיה, שבו כל אחד חייב להסתגר, לדאוג רק לעצמו והרוע משתלם. עולם של חיות. ככה מעצבי התרבות שולטים לאנשים בתודעה.
לא יצליח להם, החיים בסוף יוכיחו אחרת.
בקשר לאלימות, היא התגברה אחרי העונה הראשונה, אם הייתי יודע מראש כמה אלימות ובאיזו רמה יש בסדרה הזאת אולי הייתי מחרים אותה, אבל אחרי העונות הראשונות כבר החלטתי לראות את כל מה ששודר עד עכשיו. האלימות והסקס זה מה שיש לסדרה הזאת להציע, וזה מה שאנשים חולים בנפש רוצים לראות. הם נעזרים לפעמים בחוות דעת של פסיכולוגים שמעודדים פורקן, כאילו בלעדיו היצר החייתי יופנה לחיים האמיתיים. זה שקר גדול, זה רק מטפח אלימות וחייתיות אצל צופים ומקהה את רגישותם, ככה מייצרים בעיות פסיכולוגיות ואפילו פסיכופתים.
הדברים שאהבתי בסדרה: הנופים, התפאורה המושקעת שמצליחה היטב להכניס לאווירה. יש שם גם פנטזיה לא רעה.
בראן שרוכש יכולת לצאת עם תודעתו מתוך גופו הפיזי, לשוטט ולהיכנס לגוף של אחרים. האפשרות להשיג את זה היא גם אמיתית יותר ממה שנהוג לחשוב כיום, בודהה עשה זאת.
ואלאר מורגוליס ג'אקו, דמות מרתקת במיסתורין שלה. נראה שהבית השחור-לבן הוא מקדש שמכשיר אנשים להתעלות באמצעות ניתוץ האגו, אני משער שהיוצרים שאבו את הרעיון מחוכמת המזרח.
ענקים, דרקונים, מכשפות- כמעט תמיד זה מוסיף.
רמת המשחק יחסית טובה. גם כאן יש שטויות אמריקאיות כאלה שמקלקלות את החוויה כמו משפטי מחץ ובדיחות שלא במקום, אבל פחות ממה שהורגלנו. השחקן של טייוין לאניסטר הוא מצוין ומתאים לתפקיד, יכלו ללהק אותו לתפקיד דנתור בשר הטבעות שנראה תפור עליו ולדעתי גם היווה השראה לדמותו.
הדרור העליון – דמות מרשימה ומשחק מצוין. עד כמה שקנאות דתית היא מאוסה ופרימיטיבית, היה מוטב לעולם של משחקי הכס שהיא תשלוט עליו לגמרי, כי היא עדיפה על הפקרות וטומאה. מי שלא בשל לחופש, עדיף שכבר יהיה דתי.
ג'ון שלג- אי של שפיות, אולי הגיבור האמיתי היחידי בכל הסדרה.
קרבות מרשימים מאוד, רואים שנעזרו שם באנשי מקצוע ואמני לחימה של ממש.
פסקול טוב, מנגינות יפות, במיוחד של הרכבי המוזיקה העתיקה שמנגנים שם לפעמים.
הבמאים ורוב הדמויות לא הפנימו את שוני התרבות, סגנון הדיבור והמחוות הם מודרניים ולא עתיקים כפי שמתבקש.
שמתי לב שמאוד אוהבים שם מצבים שמישהו שואל שאלה והשני עוזב מבלי לענות, זה כנראה קוסם ליוצרי הסדרה.
בינתיים אין בי רצון לקרוא את הספרים, במיוחד שהיוצר שותף להכנת הסרטים אז אני בספק אם הם שונים בהרבה. אשמח לשמוע ממי שקרא אם זה שונה.
כמובן נותרו עדיין שתי עונות, אבל אני אופתע אם הסדרה תקבל תפנית בנקודות החשובות.
לסיכום, אני מעריך שמשחקי הכס ייעלם מהתודעה בעוד כמה שנים, כי הוא לא מספיק טוב, כי אין לו בסיס של איכות אמיתית. היה לו פוטנציאל אך הוא בוזבז והסדרה הזאת לא עולה על רמה של סדרה לנוער.
עד למשחקי הכס, עולם הפנטזיה היה כמו מקום נקי להתענג עליו, עם אבירות ויופי. משחקי הכס הביא את הטינופת המודרנית לתוך העולם הזה במטרה לטמא ולהחריב גם אותו.
טוב שנשארו לנו הקלאסיקות מהעבר, במציאות הזאת הערך שלהן רק הולך ועולה.
פאנור75