משלושה או ארבעה בחדר/ יהודה עמיחי

משלושה או ארבעה בחדר/ יהודה עמיחי

"משלושה או ארבעה בחדר תמיד אחד עומד ליד החלון. מוכרח לראות את העוול בין קוצים ואת השריפות בגבעה. וכיצד אנשים שיצאו שלמים מוחזרים בערב כמטבעות עודף לביתם. משלושה או ארבעה בחדר תמיד אחד עומד ליד החלון. שערו האפל מעל למחשבותיו. מאחוריו המילים. ולפניו הקולות הנודדים בלי תרמיל, לבבות בלי צידה, נבואות בלי מים ואבנים גדולות שהושבו ונשארו סגורים כמבתבים שאין להם כתובת ואין מקבל." (מתוך: במרחק שתי תקוות, 1958).
 
למישהו יש רעיונות לפרשנות?

אני חושב שמדובר על כך שמתוך קבוצה של אנשים יש אחד שתמיד עם עין אחת כלפי חוץ מן הקולקטיב, מן האתוס המשותף. אני מניח שהוא כותב את זה לאור התנסותו הלא-פשוטה במלחמת העצמאות בה היה, כרבים אחרים, שותף לגירוש ולהטלת מורא על יושבי הארץ הערבים. אני לא כל כך מצליח להבין את המטאפורות ואת כל החלק השני של השיר (מהפעם השנייה של "מתוך שלושה או ארבעה בחדר"). מישהו יכול לסייע בכך? אולי יש למישהו פרשנות אחרת לגמרי?
 

נועה710

New member
מתוך שלושה או ארבעה בחדר

המספרים שלושה וארבעה מתייחסים למכלול מושגים המופעים במקורות שונים. מתוך שלושה או ארבעה (הנמצאים) בחדר,תמיד (יהיה)אחד שיעמוד ליד החלון ויראה את מה שהאחרים אנים רואים. ואנו כמובן שואלים את עצמנו מי הם השלושה או הארבעה האלו. ובכן,אני חושבת שזה לא כל כך חשוב, שכן מה שחשוב הוא שתמיד יהיה אחד שירחיק ראות,שיראה את מה שמעבר לחלון... אבל בכל זאת למי שמעוניין לדעת את המקורות, צריך להתייחס למקורות שונים וליצור מהם תרצף... 1.אם נתייחס להגדה של פסח:"כנגד ארבעה בנים דיברה התורה,אחד חכם אחד רשע אחד תם ואחד שלא יודע לשאול" נוכל לשאול את עצמנו מי מבין הארבעה הוא העומד ליד החלון? ובואו נזכור שהחלון הוא הסף,הגבול,החיץ שממנו ניתן להשקיף על העולם החיצוני. 2.אפשר להתייחס גם לארבעת השומרים (בהלכה) ארבעה סוגי שומרים שהופקד רכוש לשמירה או בהשאלה, ואשר לכל אחד מהם מידת אחריות שונה לגבי הפיקדון-שומר חינם (שומר בהתנדבות,ללא תשלום), שומר שכר(בתשלום),שוכר(שקיבל דבר מה כדי להשתמש בו תמורת תשלום), שואל(שקיבל דבר מה כדי להשתמש בו ללא תשלום). ואז נוכל להמריא ולשאול האם אחד מהארבעה הוא אחד השומרים?על מי הוא שמר?ומי מבין ארבעת השומרים עומד ליד החלון? 3.ואולי הוא אחד מהארבעה שנכנסו לפרדס? על פי האגדה,נכנסו ארבעה לפרדס: בן זומא ,בן עזאי,אחר ור' עקיבא.בן זומא -נשתבשה דעתו. בן עזאי-הציץ ומת,אחר (אלישע בן-אבויה)-יצא ונכנס וקיצץ בנטיעות,כפר ביסודות היהדות ר' עקיבא -נכנס ויצא בשלום (חגיגה י"ד,ב) הפרדס זכה לפירושים שונים: בעלי התוספות פירשו פרד"ס כראשי תיבות לפשט,רמז,דרש,סוד, וכוונתם הייתה שפירושים ברמות שונות נדרשים להבנת מהויות שונות.הפרדס מייצד את העולמות,שמעבר לפירוש הפשוט, עולמות שמעבר לעולמנ. אלו שנכנסו לפרדס נכנסו מתוך שאיפה להבין את הדברים,שמעבר לדרים,אך הכניסה והיציאה השפיעו על כל אחד מהם בדרך שונה.ואולי העומד בחלון הוא אחד מהארבעה? ואולי הם שלושה כי אחד הציץ כבר ומת? 4.ארבעה מיני צומח שמצווה ליטול אותם (לאגד אותם יחד ולנענע בהם) בחג הסוכות ,והם אתרוג לולב הדס וערבה מה מאפיין את כל אחד מהמינים והאם אחד מה דומה לעומד ליד החלון??? 5.ארבעה צומות-ארבעה ימי צום ותענית בשנה המציינים ימי פורענות בחיי האומה והם צום גדליה, עשרה בטבת,שבע עשר בתמוז, ותשעה באב. האם יש הקבלה ?בספק -פשוט המספר ארבע הוא מספר שגור בספרות הקודש שלנו,כמוהו כמספר שלוש. ועל המספר שלושה: שלושת אובות האומה-אברהם יצחק ויעקוב - שלשמו כל אחד מהם נוהגים להוסיף את הכינוי אבינו האם מתוך שלושת האבות מבחינה סימלית יש אחד תמיד מתבונן בחלון ?? ובואו נזכור שיש גם שלושה עשר עיקרים, שלושה עשר היסודות שעליהם מוששתת היהדות לפי משנתו של הרמב"ם. וחוגגים בר מצווה בגיל 13 בקיצור עמיחי כדרכו אינו מקל את דרכינו הוא משתמש במספרים שלושה וארבעה ובכלל חא בטוח הוא מתכוון למשהו מסוים ,ואולי הוא מהתל בנו ? או שמא רינו מהתל ורק יוצר סיטואציה חדשה ומאחד בה את השלושה והארבעה המצויים יחד באותו חדר...ואחד מהם יוצא דופן. ומה שחשוב בשיר הוא סיפורו של האחד יוצא הדופן... "מוכרח לרעות את העוול בין קוצים ואת השרפות בגבעה וכיצד אנשים שיצאו שלמים מוחזרים בערב כמטבעות עודף לביתם" אם בשירו "אלוהים מרחם על ילדי הגן" אפשר היה למצוא תקווה במטבעות החסד שהותריה לנו אמא ,הרי כאן התקווה מצטמצמת , לא עוד מטבעות חסד, אלא מטבעות עודף... ציור הלשון "מטבעות עודף" כואב וצורב וחשוב יותר מנושא "שלושה או ארבעה"... תמיד יש מי שרואה ,מתבונן והוגה על מציאות החיים , לפחות אחד משלושה או ארבעה בחדר. ותמונתו פסימית, ומחשבותיו פסימיות: " שערו האפל מעל למחשבותיו \מאחוריו המילים." האחד הזה הוא המשורר היודע לראות במקום שאחרים יודעים פחות ... והמשורר הרואה גם זוכר: "ולפניו הקולות הנודדים בלי תרמיל \ לבבות בלי צידה , נבואות בלי מים\ ואבנים גדולות שהושבו \ונשארו סגורים כמכתבים שאין\להם כתובת ואין מקבל" ועל מי הוא חושב ?על מתים אלמוניים ?על המלחמה הגדולה ועל מחירה ? ולסיכום אני חושבת שהשיר של עמיחי עוסק באחד המיוחד העומד ליד החלון . בשיר הזה חשוב להבין את לבו של האחד יותר מאשר את משמעות השלושה והארבעה . האחד , העומד ליד החלון ומשקיף על העולם שמחוץ לחדר . עולם של זכרונות עולם של כאב.
 

Indie62

New member
פרשנות מדהימה.

אני בכל מקרה חושבת שהוא אופטימי... אולי אחד מכל 10-11 עומד ומסתכל דרך החלון. כל היתר יושבים על הספה ורואים "האח הגדול" לגבי האבנים הגדולות שהושבו - אם באמת זה קשור למלחמת העצמאות, אולי זה הכיבוש/שחרור של ארץ ישראל, של האבנים. אבל הן נשארו סגורות כמו מכתבים שאין להן כתובת - לא עמדו בציפיות מהן, לא נתנו את הגאולה.
 

calya

New member
אהההם... מקווה שאני לא מאכזבת.

גם אני רציתי להתעלף מהפרשנות ולהגיד "אבל את רק בת 17 ! ואוו" ואולי אני טועה והכרטיס שלך הוא השגוי ובעצם את זו שכתבה את הניתוח הזה ובכרטיס את מצהירה שאת בת 17... אבל הנה מילה במילה (גם לי יש גוגל
). ואם זו לא את... הרי שיש פה הפרת זכויות יוצרים. העתקת ולא נתתת אפילו קרדיט.
 

calya

New member
ובכל מקרה הניתוח מאלף ומעלף

רק שהקרדיט מגיע לאותה נורית צין שכתבה אותו.
 

Jerald_Admonds

New member
משלושה או ארבעה בחדר

לאחרונה יש הכרה בכך שכאחד מתוך כל חמישה אנשים הוא אדם המוגדר כ- 'אדם רגיש'. אדם רגיש הוא אחד שקשה לו יותר משאר האנשים להתמודד עם העולם. עוד מילדות או חש כאב ומצוקה מהאורות העזים, הקולות הרמים, שצף הקלט שמציף אותו, בעוד אחרים מעכלים את הכל טוב יותר ממנו. אלו אנשים עם מערכת עצבים רגישה יותר, שמתפתחים בצורה שונה. העולם הפנימי שלהם נהיה עשיר בגלל אי היכולת שלהם להתמודד לגמרי עם העולם החיצון או לעמוד בקצב של אנשים אחרים. בעקבות הרגישות לעולם סביבם, אנשים אלו מתחילים להבחין בדקויות, פרטים ואף בתחומים אשר חומקים מעיניהם או מהעניין של אחרים. יותר חשוב להם החיפוש אחר משמעות ולכן מחשבותיהם מכבידות עליהם ויותר קשה להם למצוא אושר. הם לרוב הופכים לאמנים, הוגים, מהפכנים, מנהיגים, אנשי רוח ויצירה. אני חושב שלפי דעתי, עקב הבחנתו האישית(סביר להניח דרך ההיכרות עם עצמו) של יהודה, הוא מתאר כיצד המיעוט הזה, הוא זה שעומד ליד החלון. בזמן שהאחרים יושבים בחדר, בין ארבע קירות, שקועים בעולמם ובענייני חול, הרביעי עומד אל מול החלון ורואה את כל מה שהאחרים לא רואים. הוא רואה את העוול והמצוקה והוא גם מבחין בתמונה הגדולה יותר. "שערו האפל מעל למחשבותיו." - כי כפי שציינתי למעלה, לעומק ההבחנה והמחשבה יש מחיר אפל לרוב. קשה לו לאדם בעל התכונות הללו להיות מסופק בקלות ולכן הוא נוטה להיות קודר ובעל מצבי רוח רעים. "ולפניו הקולות הנודדים בלי תרמיל, לבבות בלי צידה, נבואות בלי מים" לפי דעתי זה מדבר על הקולות והמראות שהוא רואה מולו, על כמה שהן חסרות אחיזה בעולמם של האנשים אשר לא מבחינים בהם. קול נודד ללא תרמיל, הוא אחד שלא ישרוד את מסעו ושיהיה לו קשה לקבל הערכה מצד אחרים. לבבות בלי צידה, מרגישות לי כמו כוונה טובה ללא כוח להתממש, ונבואות בלי מים- עיקרון דומה. אני חושב שהוא מצביע על אותם דברים שרק האדם ליד החלון רואה, אותם גורמים בעלי פוטנציאל לשינוי חיובי בעולם, ומציין את סיכויי ההשרדות הקלושים שלהם, איך הם מופיעים ונעלמים כי הם לא מצליחים להכות שורש. ורק עד אחד יש להם, האחד ליד החלון. ארחיק לכת ואציע שדווקא בגלל שהוא העד היחידי, זו הסיבה לכך שאותם קולות, נבואות וכוונות טובות לא מוצעים קרקע יישומית בעולם. בגלל שהוא לא מעשי מספיק, או לא מספיק חלק מעולמם של הישובים בחדר, כדי להביא את האבחנות, ובהתאם את הרעיונות שלו, לידי ביטוי.
 
זה ממש מקסים

נראה שרמשת כאן לא משהו שאתה יודע, אלא משהו שאתה מרגיש איתו הזדהות. ממש ממש ממש מרגש.
 
למעלה