משפט?

streetball

New member
משפט?

"הצום מעמודי האסלאם", אין המשך, האם זה משפט שמשמעו- הצום הוא מעמודי האסלאם. או שזה לא משפט, יש כאן רק נושא, תיאור מקום ולאווי סומך? איך ניתן להבחים, והאם: "מעמודי" באמת לוואי מקום? אל אף שזה לא מקום ממשי.
 

or99

New member
נראה לי שאם אין המשך...

לא תוכל לדעת לעולם. אולי אפשר להניח לפי חוסר סימני הפיסוק שאין כאן המשך? אגב, אם היה המשך, לדוגמה: "הצום, מעמודי האיסלאם, הוא מצווה שמקיים כל מוסלמי". האם "מעמודי האיסלאם" הוא תמורה?! שהרי לא ניתן להוריד את המילה "הצום" מהמשפט! ומצד שני לא מצאתי ניתוח מתאים יותר.
 

אִיתַי

New member
ניתוח המשפט

דניאל - המשפט שכתבת מוכר לי קצת, משום מה, מלימודי הערבית הרחוקים שלי (אך יתכן שאני טועה). בהנחה שזהו המשפט הנתון, ואין לו המשך, הרי הניתוח הנכון הוא: "הצום" - נושא, "מעמודי" - נשוא, "האיסלאם" - לוואי (משפט שמני). חשוב שתשים לב לנקודה מהותית: בכל אופן, גם אם יש למשפט המשך וגם אם אין לו, המילים "מעמודי האיסלאם" לא יכולות לקבל מעמד של תיאור מקום, שכן הן מתקשרות לשם ("הצום")! אור - לעניין הניתוח שהצעת, מדובר בהצעה מעט בעייתית, משום שהניסוח: "הצום, מעמודי האיסלאם, הוא מצווה שמקיים כל מוסלמי" הוא ניסוח חסר, ולכן נראה לי, שעלתה בעיית הניתוח התחבירי. לדעתי, היה צריך להיות: "הצום, מצווה חשובה מעמודי האיסלאם, ..." (וגם אז ישנה בעיית ניסוח עם המשך המשפט). לסיכום, נראה לי שמשפט ההמשך אינו תקין, ולכן קשה מאוד לנתחו.
 

streetball

New member
ונגיד היה

המשך, שלא משנה מהו, הרי ש "מעמודי" יהיה לוואי. לוואי זיקה הוא לוואי אחרי כינוי זיקה. האם לדעתך יהיה נכון להגיד ש"מעמודי" הוא לוואי זיקה? כי הרי זה כמו לומר: הצום אשר הוא מעמודי האסלאם". או פשוט לומר שזה לצ"י- לוואי שבא לאחר מילת יחס. אני ודע שאני לא צריך לדעת את סוגי הלוואי אך הצגתי את ההגדרות למען מי שלא למד ולא יודע. הגידו-מעוניינים שאני אציג רשימת סוגי הלוואים כאן? זה נראה לי מעניין שכל אחד יקרא את זה ברפרוף זה מאוד יכול לעזור לסימון או אי סימון של מילה כלוואי, מעוניינים?
 

streetball

New member
ראה הודעה אחת למעלה

ובאשר למשפט שכתבת אור-נראה לי נכון.
 

or99

New member
משפט אחר:

"הרמב"ם, מהגדולים שבחכמי ישראל, חיבר ספרים רבים ביניהם..." נראה לי שזה משפט תקין.
 

streetball

New member
ניתוח תחבירי

הרמב"ם-נושא מהגדולים-לוואי צירוף יחס, שבחכמי-לוואי זיקה, ישראל-לוואי סומך. חיבר-נשוא, ספרים-מושא ישיר, רבים-לוואי כמות, ביניהם-לוואי צירוף יחס. משפט תקין לחלוטין לדעתי.
 

or99

New member
גם אני חשבתי.

אבל בתמורה תמיד ניתן להשמיט את הנושא ולקבל משפט תקין, לא? כאן אם נשמיט את הרמב"ם לא נקבל משפט תקין.
 
למעלה