לא הכל ורוד כל כך...
כפי שמצטייר מהודעת דובר משרד הפנים. מדוע זה תמיד לא חושבים על ציבור הנכים בישראל? --------------------------------------------------------------------- לכבוד: מר לוי פומרנץ, לשכת נציב פניות הציבור בעיריית פ"ת. פקס: 03-9052844 מר תכלת אופיר, ע. מנהל אגף תנועה בעיריית פ"ת. פקס: 03-9040037 גב´ רבקה בדש, רכזת ועדת התנועה העירונית. פקס: 03-9040037 מר גבי שוחט, הממונה על הדיור הממשלתי. פקס: 02-5317121 השר אליהו ישי, סגן ראש הממשלה ושר הפנים. פקס: 02-5666376 הנדון: נגישות לנכים במשרד הפנים החדש בפ"ת רחוב מולהיבר 10 1. בתאריך 10 לחודש יולי שנת 2002, נפתח הסניף החדש של משרד הפנים בעיר פ"ת. הסניף ממוקם בקומה השלישית של קניון "ברוך" אשר נימצא ברחוב מולהיבר 10. לאור הפתיחה, ערכנו במקום ביקור אשר במהלכו עמדנו על נושא הנגישות במשרד הפנים בכתובתו החדשה. מהבדיקה עולה כי ישנם כמה ליקויים הקשורים לנושא הנגישות ומכאן שניתן להגדיר את משרד הפנים כלא נגיש לאוכלוסיה בעלת מגבלויות. הפרמטרים שניבדקו מתבססים על חלק ח´ לתקנות התכנון והבניה (התשל"א – 1971 תיקון מס´5. התש"ם 1980 תיקון מס´ 3) וזאת בשל העובדה שנוכחות משרד ממשלתי בתוך קניון מגדירה את הקניון כבנין ציבורי ב´ וזאת מתוקף סעיף קטן (11) "משרדי ממשלה, משרדי רשויות מקומיות וכל בנין אחר הנועד למתן שירות לציבור" לסעיף גדול 8.01 לתקנה. ברצוננו לפרט בפניכם את רשימת הליקויים וזאת בכדי שתפעלו במהרה לתיקונם בהתאם לתקנות. 2. מקומות חניה לנכים. הקניון מקצה לציבור 2 קומות תת-קרקעיות לצורך חניה. הכניסה לחניון מתבצעת מרחוב ברקוביץ. מעבר לכך שבשטח החניון לא מצאנו מקומות חניה לנכים, מצאנו כי גובה תיקרת החניה התת-קרקעית, לא מאפשרת שימוש לרכב מסוג וואן וזאת בשל מגבלת גובה של 2 מטר. אי קיום מקומות חניה במגרש החניה של הקניון עומד בניגוד לאמור בסעיף 8.22 הקובע כי: "במגרש חניה של בנין ציבורי יקציבו לפחות 5 אחוזים ממספר מקומות החניה הקיימים לכלי רכב של נכים או כלי רכב המובילים נכים" וזאת בהתאם למפורט בסעיפים קטנים (1), (2) ו- (3) לסעיף 8.22 . התקנות אינם נותנות דעתם בנושא גובה תקרת מגרש החניה. ראוי לציין כי בשנים האחרונות, בעקבות התקדמות טכנולוגית, התאפשר גם לנכים קשים לנהוג ברכב מסוג וואן. יש לקחת בחשבון בזמן התכנון את המימדים המיוחדים של רכב זה והקושי המסויים של הנכה לתמרן אותו. רכב כזה רוחבו כ- 2 מטרים. אורכו כ- 6 מטרים וגובהו כ- 2.5 מטרים. כמו כן יש לקחת בחשבון את מתקן ההרמה לכיסאות גלגלים המשמש נכים הנוהגים ברכב פרטי רגיל. גובה מתקן המירבי כשהוא פתוח מגיע ל- 2.1 מטרים. היות וכך, מגרש החניה התת-קרקעי של קניון "ברוך" לא יכול לשמש כלל נכים קשים העושים שימוש ברכב מסוג וואן ונכים העושים שימוש במתקן הרמה לכיסא גלגלים המותקן על גג הרכב. 3. בית שימוש מיוחד לנכים. מצאנו כי משרד הפנים מקצה בית שימוש אחד המיועד לנכים. בית השימוש ממוקם קרוב למשרד ואת המפתחות דלת השירותים ניתן לקבל מהמאבטח העומד בצמוד לדלת הכניסה. מצאנו 3 ליקויים הקשורים לבית שימוש זה.
נגישות לדלת כניסה: בצמוד לדלת הכניסה לשירותים ממוקם בית קפה המשמש גם כתחנת צילום לצילומי פספורט. בית הקפה ממקם שולחנות ישיבה בקירבה רבה מדי לדלת הכניסה לשירותים ובכך הם מהווים מכשול עבור נכים הרוצים לעשות שימוש בחדר זה. סעיף קטן (1) לסעיף גדול 8.07 לתקנה קובע כי: " הרוחב החפשי בפתח לא יפחת מ- 80 ס"מ" וזאת בהתאם לכתוב בסעיף (4) לסעיף קטן (ג) לסעיף גדול 8.13
ברז לשטיפת ידיים: מצאנו כי ברז השטיפה לידיים הנו ברז מסוג "ידית- סיבוב" וזאת בניגוד לאמור בסעיף (3) לסעיף קטן (ז) לסעיף גדול 8.13 הקובע כי: "ברז המים בכיור האמור יהיה מסוג "ידית-מנוף. "
כיור לשטיפת ידיים: מצאנו כי גובה הכיור לשטיפת ידיים עומד בניגוד לאמור בסעיף (2) לסעיף קטן (ז) לסעיף גדול 8.13 הקובע כי: "פני הכיור העליונים יהיו בגובה של 80 ס"מ מעל הרצפה. 4. התאמת מעלית לנכים: מצאנו כי קניון "ברוך" מקצה 2 מעליות לשירות צבור. הגישה למעלית אחת כרוכה בטיפוס של מספר מדרגות ובכך היא לא יכולה לשמש נכים העושים שימוש בכיסא גלגלים. המעלית השניה, לעומת-זאת, כן מאפשרת שימוש בכיסאות גלגלים אך חסר בא רמקול או פעמון המתריעים על התקרבות המעלית וזאת בניגוד לאמור בסעיף (ג) לסעיף קטן (20) לסעיף גדול 8.11 הקובע כי יש להתקין "רם-קול או פעמון המשמיע קול מסויים המסמל התקרבות המעלית לרצפת הקומה, או סידור אחר". 5. נגישות והתאמות בתוך שטח מבנה המשרד: להלן מספר ליקויים הקשורים לנגישות בתוך שטח המשרד ברמת הריהוט והשירות. יצויין כי חלק ח´ לתקנות התכנון והבניה לא נותן דעתו בנושאים אלה אך יש מקום להתחשב בצרכים המיוחדים של אוכלוסיית הנכים.
אשנב ברורים לדרכונים: מצאנו כי קיים אשנב ברורים כזה אך הוא גבוה מדי בכדי להיות יעיל עבור נכים היושבים על כיסא גלגלים.
אשנב המודיעין: מצאנו כי אשנב המודיעין גבוה מדיי בכדי להיות יעיל עבור נכים היושבים על כיסא גלגלים.
מעבר למרפסות חוץ: מצאנו כי משרד הפנים מקצה אזור מרפסת חצונית המשקיפה לרחוב ההגנה. מרפסת זו משמשת לאיוורור ולציבור המעשנים. לצערנו מצאני כי סידור כיסאות ההמתנה בתוך המשרד, אינו מאפשר נגישות לנכים הרוצים לעשות שימוש במרפסת זו.
עמדת מילוי טפסים: משרד הפנים מקצה עמדת עמידה המשמשת למילוי טפסים. עמדה זו, בשל גובהה הרב, אינה יכולה לשמש אנשים היושבים בכיסא גלגלים. 6. על סמך האמור במכתב זה, אבקש מהגורמים ברשות המקומית וברשות ממשלתית לעשות את כל הפעולות הנידרשות לתיקון הליקויים אותם מצאנו במהלך הביקור במקום וזאת מתוקף חלק ח´ לתקנות התכנון והבניה, סעיפים (י´) ו- (י"א) להצהרת "העיר והמוגבלים" (ברצלונה 1995) ומתוקף חוק שיוויון לאנשים עם מגבלויות (התשנ"ח 1998). 7. אבקש מוועדת התנועה של עיריית פ"ת להקצות 3 מקומות חניה לנכים ברחוב מולהיבר בצמוד לכניסה הראשית לקניון "ברוך" וזאת משום שגובה תיקרת החניון התת קרקעי אינו מאפשר שימוש לרכבי נכים מסוג וואן ורכבי נכים אשר מותקנים בהם מנגנוני גג לאיחסון כיסא הגלגלים. זאת מתוקף האמור בסעיף 2 למכתב זה. 8. ברצוני להבהיר כי בתאריך החמישי לחודש יוני של שנת 2001, שיגרתי מכתב למר לוי פומרנץ, נציב פניות הציבור בעיריית פ"ת, בנושא הנדון. "הקצאת מקומות חנייה לנכים במיבנה "בנין אמריקה" ברחוב רוטשילד 72" בסעיף 5 למכתב זה התייחסתי לנושא מעבר משרד הפנים למיבנה חדש . בקשתי ממר פומרנץ לפנות לגורמים המתאימים וזאת על-מנת למנוע את אשר אנו מתלוננים אליו במבכתב זה. צר לנו כי לא נימצא לנכון ע"י הגורמים ברשות המקומית לפעול מבעוד מועד בנושא הנדון. 9. לטיפולכם ותגובתכם המהירה נודה. בכבוד רב, העתקים: עו"ד מיקי שינדלר, "בזכות" המרכז לזכויות האדם של אנשים עם מוגבלויות. פקס: 02-6521219 אדריכל חיימוביץ´ שמואל, אדריכל יועץ לנגישות מטעם הנציבות לשיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. פקס: 02-6527783