בהחלטה דרמטית שתשפיע על עתיד התחבורה הציבורית במרכז הארץ, הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) בחרה (שני) במתחם תחנת סבידור בתל אביב כמיקום המועדף להקמת תחנה מרכזית חדשה במסגרת פרויקט הרכבת המהירה. ההחלטה התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של שתי חלופות מרכזיות: תחנת השלום ותחנת סבידור.
התחנה החדשה תהווה חלק ממערך הרכבות המהירות שיחברו בין ארבעת המטרופולינים הגדולים בישראל, כאשר בתל אביב היא תשתרע לאורך ציר איילון בתוואי תת-קרקעי. התוואי החדש, שיתחיל בשפיים בצפון ויסתיים בנמל התעופה בן גוריון בדרום, צפוי לשנות את אופן הנסיעה ברכבת בגוש דן.
מספר יתרונות מרכזיים הכריעו את הכף לטובת תחנת סבידור:
https://www.mako.co.il/news-money/2025_q1/Article-626b750ad441591026.htm?pId=173113802_675808
התחנה החדשה תהווה חלק ממערך הרכבות המהירות שיחברו בין ארבעת המטרופולינים הגדולים בישראל, כאשר בתל אביב היא תשתרע לאורך ציר איילון בתוואי תת-קרקעי. התוואי החדש, שיתחיל בשפיים בצפון ויסתיים בנמל התעופה בן גוריון בדרום, צפוי לשנות את אופן הנסיעה ברכבת בגוש דן.
מספר יתרונות מרכזיים הכריעו את הכף לטובת תחנת סבידור:
- תחזית נוסעים גבוהה יותר: לפי הערכות משרד התחבורה, בשנת 2050 צפויים להשתמש בתחנת סבידור כ-30,750 נוסעים, לעומת 26,570 בתחנת השלום.
- קישוריות מיטבית: התחנה תתחבר למגוון אמצעי תחבורה ציבורית: קו מטרו M1, מסילות הרכבת הקיימות, שני קווי רכבת קלה (סגול ואדום) ומסוף אוטובוסים. המעבר בין האמצעים השונים יתבצע באולם מרכזי אחד, באופן נוח ויעיל.
- פוטנציאל פיתוח עירוני: המיקום יתרום לפיתוח אזור עסקים ראשי חדש בגבול תל אביב-רמת גן, תוך ניצול שטחים שטרם פותחו באזור הבורסה.
- הפרעה מינימלית: בניגוד לאזור השלום, שם קיים בינוי אינטנסיבי ותכניות מאושרות בהיקף של מאות אלפי מטרים רבועים, אזור סבידור פנוי יחסית ויאפשר עבודות בנייה יעילות יותר עם פחות הפרעה לחיי היומיום בעיר.
https://www.mako.co.il/news-money/2025_q1/Article-626b750ad441591026.htm?pId=173113802_675808