Dia Leoghann
New member
מתחם מקדשי אשרת ים בנהריה
כבר לפני "שנים" הבטחתי למישהי שאני אכתוב על מקדשי נהריה והיכן הם נמצאים, אז הנה: תל נהריה הקדומה נמצא ממש מתחת לרחובות וויצמן, בלפור, סוקולוב, הנרייטה סאלד ועוד רחובות בנהריה עם שמות של אנשים חשובים - אי לכך סביר להניח שלא נשאר ממנו כלום. העיר הקדומה היתה מיושבת במשך 2 תקופות בהיסטוריה: בפעם הראשונה מ"תקופת הברונזה התיכונה ב'1" ועד "תקופת הברונזה המאוחרת ג'", כלומר, בערך מ-2000 לפנה"ס ועד בערך 1200 לפנה"ס. אחר כך יש פער של כ-700 שנה והעיר העתיקה מתכסה בחוליות, עליהן מתיישבים בסביבות המאה ה-4 לפנה"ס פרסים ובתקופתו של אלכסנדר הגדול העיר חרבה ולא יושבה שנית עד העידן המודרני. במאמר זה אני אתמקד בעיר הקדומה יותר של תקופת הברונזה. בסביבות 2000 לפנה"ס הגיעו לנהריה המתיישבים הראשונים והקימו על התל כמה מבנים בודדים. במהרה העיר הפכה לעיר נמל משגשגת ששלטה על הנמל הטבעי בשפך הגעתון, וכנראה היתה עיר בת של עיר המדינה רחוב (כברי). בסביבות 1750 לפנה"ס היא כבר היתה מוקפת חומה עם שערים ומגדלים, מבני ציבור ומחסנים. בתקופות מאוחרות יותר נמצאו בה כלים מיובאים מקפריסין ומיוון. העיר נחלשה לקראת 1300 לפנה"ס כאשר הגעתון שינה את מסלולו ונהריה איבדה את מעמדה כעיר נמל. תקופה קצרה אחר-כך החריבו אותה גויי הים (כנראה). כ-800 מטר מן העיר, צפונית לגדת נחל הגעתון וכמה עשרות מטרים מן החוף, נמצאו שרידיו של מתחם פולחני חשוב שנבנה בימיה הראשונים של העיר ואולי אפילו לפניה. יתכן וקדושתו נבעה ממעיין שנובע בסמוך לו. בסביבות 2000 לפנה"ס הוקם במתחם המבנה הראשון. היה זה תא מרובע שגודלו 5X5.5 מטר, שמצפון לו התווסף תא קטן, פתוח אל הצפון. מדרום נבנתה במה, שמצדה המערבי עמדה אסטלה, מצבה או אולי מזבח. (נספח מס' 1) בשלב מסוים, אם כי לא ידוע מתי, חרב המקדש הזה, אך המקום נשאר מקודש, ותושבי העיר הקימו על גבי השרידים של המקדש ההרוס במה פולחנית עגולה וגדולה שקוטרה כ-12 מטר. מצד מערב הותקנו 3 מדרגות שעלו לראש הבמה, ומצד מזרח הציבו עליה שורת מצבות. מצפון לבמה הגדולה נבנה מבנה מלבני גדול שבמרכזו שורת עמודים לתמיכה בגג, ואליו הוצמדו ממזרח וממערב חדרי נספחות. (נספח מס' 2) הבנייה הפולחנית של במה עגולה גבוהה וגדולה ובסמוך לה מבנה מלבני היתה צורת המקדשים הנפוצה בארץ ישראל בתקופת הברונזה התיכונה ב'1. גם שורות של מצבות הן דבר נפוץ בתקופה. בדרך כלל הבמה הפולחנית חשובה יותר מן המבנה ובה נמצאים ממצאי הפולחן כמו כלי מנחה זעירים מקרמיקה, צלמיות מברונזה ומכסף ואפר קורבנות. במגידו ישנה במה פולחנית מרשימה מאותה תקופה, וכן בערים בעבר הירדן. בגבל שבלבנון נמצא "מקדש האסטלות" ובו ארכיטקטורה דומה למקדש של נהריה וממצאים דומים. המבנה הפולחני בנהריה נחרב או נהרס בכוונה בסביבות 1700, ומעליו נמצאו שרידים של מבנה חדש, אולם השרידים כל-כך רעועים ודלים שלא הצליחו לשחזרם. ככל הנראה היה זה מקדש מסוג חדש המכונה "מקדש מגדול" שמקורו ככל הנראה בסוריה. מקדשי מגדול נמצאו בערים מגידו (בדיוק מעל חורבות מקדש הבמה שנחרב באותה תקופה בה נחרב מקדש הבמה של נהריה), חצור ושכם, והם המשיכו להתקיים עד תקופת הברזל וייתכן מאוד שאלו המגדלים המתוארים בתנ"ך בסיפורי יהושוע וגדעון (מגדל שכם בספורי יהושוע ומגדל פנואל שהיא אולי פלה שבעבר הירדן בסיפורי גדעון). הממצאים במקדש נהריה מרמזים שתושבי העיר והאוכלוסיה שהגיעה למקדש היו תחת השפעה או אולי אפילו אנשיה של העיר גבל שבלבנון. גבל היתה מרכז תרבותי חשוב של אזור הצפון ואזור החוף בכל תקופת הברונזה התיכונה ב'1, תקופת השיא של המתחם הפולחני בנהריה. טכניקות של יציקה בדפוס שטוח, שהיו נפוצות בגבל, מצאו דרכן לארץ ישראל יחד עם מהגרים מלבנון, ככל הנראה מגבל ואולי גם מאוגרית. צלמיות שטוחות של אלות פריון (כנראה אשרת ים) נמצאו בכמויות גדולות בגבל, ובבמה של נהריה נמצאו צלמיות דומות ואף דפוס ליצור צלמיות שכאלו. צלמיות דומות נמצאו גם בבמה שבמגידו. אלו הן צלמיות של אישה עירומה בעלת כובע משולש וזוג קרניים (נספח מס' 3). צלמיות אחרות שנמצאו בנהריה (וגם במגידו) הן צלמיות יתד (נספח 4, צלמית שניה מימין) שמקורן דווקא במסופוטמיה, אלא ששם היו צלמיות היתד חלק מפולחן בניית המבנים והן נקברו מתחת ליסודות הבתים. בארץ ישראל ובלבנון היו אלו מנחות שהובאו לאלוהויות במקדשים. צלמיות מסוג שלישי הן צלמיות שרוקעו על מתכת שטוחה (נספח 4, הצלמית המרכזית). כלי מנחה ופולחן נוספים שנמצאו במקדש בנהריה הם צלמיות חרס, מקטרים לקטורת, צלמיות יונים, מאות חרוזים שחלקם בדמות חיות, קנקני חרס זעירים ו"נרות שבעתן" שהם כלים ייחודיים למקדש נהריה המורכבים מ-7 כוסיות קטנות מחוברות יחד. נרות שבעתן לא נמצאו באף מקום אחר, ולמרות שהם נקראים נרות הם לא היו נרות כיוון שלא נמצא באף אחד מהם סימני פיח.
כבר לפני "שנים" הבטחתי למישהי שאני אכתוב על מקדשי נהריה והיכן הם נמצאים, אז הנה: תל נהריה הקדומה נמצא ממש מתחת לרחובות וויצמן, בלפור, סוקולוב, הנרייטה סאלד ועוד רחובות בנהריה עם שמות של אנשים חשובים - אי לכך סביר להניח שלא נשאר ממנו כלום. העיר הקדומה היתה מיושבת במשך 2 תקופות בהיסטוריה: בפעם הראשונה מ"תקופת הברונזה התיכונה ב'1" ועד "תקופת הברונזה המאוחרת ג'", כלומר, בערך מ-2000 לפנה"ס ועד בערך 1200 לפנה"ס. אחר כך יש פער של כ-700 שנה והעיר העתיקה מתכסה בחוליות, עליהן מתיישבים בסביבות המאה ה-4 לפנה"ס פרסים ובתקופתו של אלכסנדר הגדול העיר חרבה ולא יושבה שנית עד העידן המודרני. במאמר זה אני אתמקד בעיר הקדומה יותר של תקופת הברונזה. בסביבות 2000 לפנה"ס הגיעו לנהריה המתיישבים הראשונים והקימו על התל כמה מבנים בודדים. במהרה העיר הפכה לעיר נמל משגשגת ששלטה על הנמל הטבעי בשפך הגעתון, וכנראה היתה עיר בת של עיר המדינה רחוב (כברי). בסביבות 1750 לפנה"ס היא כבר היתה מוקפת חומה עם שערים ומגדלים, מבני ציבור ומחסנים. בתקופות מאוחרות יותר נמצאו בה כלים מיובאים מקפריסין ומיוון. העיר נחלשה לקראת 1300 לפנה"ס כאשר הגעתון שינה את מסלולו ונהריה איבדה את מעמדה כעיר נמל. תקופה קצרה אחר-כך החריבו אותה גויי הים (כנראה). כ-800 מטר מן העיר, צפונית לגדת נחל הגעתון וכמה עשרות מטרים מן החוף, נמצאו שרידיו של מתחם פולחני חשוב שנבנה בימיה הראשונים של העיר ואולי אפילו לפניה. יתכן וקדושתו נבעה ממעיין שנובע בסמוך לו. בסביבות 2000 לפנה"ס הוקם במתחם המבנה הראשון. היה זה תא מרובע שגודלו 5X5.5 מטר, שמצפון לו התווסף תא קטן, פתוח אל הצפון. מדרום נבנתה במה, שמצדה המערבי עמדה אסטלה, מצבה או אולי מזבח. (נספח מס' 1) בשלב מסוים, אם כי לא ידוע מתי, חרב המקדש הזה, אך המקום נשאר מקודש, ותושבי העיר הקימו על גבי השרידים של המקדש ההרוס במה פולחנית עגולה וגדולה שקוטרה כ-12 מטר. מצד מערב הותקנו 3 מדרגות שעלו לראש הבמה, ומצד מזרח הציבו עליה שורת מצבות. מצפון לבמה הגדולה נבנה מבנה מלבני גדול שבמרכזו שורת עמודים לתמיכה בגג, ואליו הוצמדו ממזרח וממערב חדרי נספחות. (נספח מס' 2) הבנייה הפולחנית של במה עגולה גבוהה וגדולה ובסמוך לה מבנה מלבני היתה צורת המקדשים הנפוצה בארץ ישראל בתקופת הברונזה התיכונה ב'1. גם שורות של מצבות הן דבר נפוץ בתקופה. בדרך כלל הבמה הפולחנית חשובה יותר מן המבנה ובה נמצאים ממצאי הפולחן כמו כלי מנחה זעירים מקרמיקה, צלמיות מברונזה ומכסף ואפר קורבנות. במגידו ישנה במה פולחנית מרשימה מאותה תקופה, וכן בערים בעבר הירדן. בגבל שבלבנון נמצא "מקדש האסטלות" ובו ארכיטקטורה דומה למקדש של נהריה וממצאים דומים. המבנה הפולחני בנהריה נחרב או נהרס בכוונה בסביבות 1700, ומעליו נמצאו שרידים של מבנה חדש, אולם השרידים כל-כך רעועים ודלים שלא הצליחו לשחזרם. ככל הנראה היה זה מקדש מסוג חדש המכונה "מקדש מגדול" שמקורו ככל הנראה בסוריה. מקדשי מגדול נמצאו בערים מגידו (בדיוק מעל חורבות מקדש הבמה שנחרב באותה תקופה בה נחרב מקדש הבמה של נהריה), חצור ושכם, והם המשיכו להתקיים עד תקופת הברזל וייתכן מאוד שאלו המגדלים המתוארים בתנ"ך בסיפורי יהושוע וגדעון (מגדל שכם בספורי יהושוע ומגדל פנואל שהיא אולי פלה שבעבר הירדן בסיפורי גדעון). הממצאים במקדש נהריה מרמזים שתושבי העיר והאוכלוסיה שהגיעה למקדש היו תחת השפעה או אולי אפילו אנשיה של העיר גבל שבלבנון. גבל היתה מרכז תרבותי חשוב של אזור הצפון ואזור החוף בכל תקופת הברונזה התיכונה ב'1, תקופת השיא של המתחם הפולחני בנהריה. טכניקות של יציקה בדפוס שטוח, שהיו נפוצות בגבל, מצאו דרכן לארץ ישראל יחד עם מהגרים מלבנון, ככל הנראה מגבל ואולי גם מאוגרית. צלמיות שטוחות של אלות פריון (כנראה אשרת ים) נמצאו בכמויות גדולות בגבל, ובבמה של נהריה נמצאו צלמיות דומות ואף דפוס ליצור צלמיות שכאלו. צלמיות דומות נמצאו גם בבמה שבמגידו. אלו הן צלמיות של אישה עירומה בעלת כובע משולש וזוג קרניים (נספח מס' 3). צלמיות אחרות שנמצאו בנהריה (וגם במגידו) הן צלמיות יתד (נספח 4, צלמית שניה מימין) שמקורן דווקא במסופוטמיה, אלא ששם היו צלמיות היתד חלק מפולחן בניית המבנים והן נקברו מתחת ליסודות הבתים. בארץ ישראל ובלבנון היו אלו מנחות שהובאו לאלוהויות במקדשים. צלמיות מסוג שלישי הן צלמיות שרוקעו על מתכת שטוחה (נספח 4, הצלמית המרכזית). כלי מנחה ופולחן נוספים שנמצאו במקדש בנהריה הם צלמיות חרס, מקטרים לקטורת, צלמיות יונים, מאות חרוזים שחלקם בדמות חיות, קנקני חרס זעירים ו"נרות שבעתן" שהם כלים ייחודיים למקדש נהריה המורכבים מ-7 כוסיות קטנות מחוברות יחד. נרות שבעתן לא נמצאו באף מקום אחר, ולמרות שהם נקראים נרות הם לא היו נרות כיוון שלא נמצא באף אחד מהם סימני פיח.