מתי פעולה הופכת לאי פעולה?

מתי פעולה הופכת לאי פעולה?

נתקלתי במאמר יפה שבמיוחד לנו כמאמנים שאמונים על תהליך שנועד להפיק תוצאות ולהשיג מטרות יכול להוות נקודה חשובה להתבוננות. ובנוסף המאמר נותן דרך הסתכלות נוספת על נושא שעלה כאן פעם (ואולי יותר מפעם) - Doing ו Being ומה שבינהם. המאמר הוא במקור באנגלית ואני מביא לכם תירגום שלי (בהודעה העוקבת) יום מבורך ושבוע מבורך לכולכם.
 
מאת סטפן פולדר

(המאמר-המקורי) מצטער, קוראים יקרים, תצטרכו לחכות עד סוף מאמר זה על מנת לקבל תשובה. האמת היא שאנחנו עסוקים מהרגע שקמנו בבוקר עד הרגע שאנחנו הולכים לישון. אפילו בזמן שנחים אנחנו בפעילות, מנוחה והתאוששות מהפעולה הקודמת, ואפילו בחלומות שלנו אנחנו לעיתים עסוקים מאוד ואינטנסביים, רק שהגוף אינו מעורב. קשה מאוד לדמיין מה זה באמת רק להיות, ללא עשיה כלל. אולי דרוש לשם כך לדמיין צורת חיים שאיננה אדם, למשל חתול היושב כל היום על כורסא, או עץ זית הגדל בשלווה במשך מאה שנים. בכנות נוכל לאמר שאנחנו יותר doings מאשר beings (human doings and not human beings). אחת התגליות החשובות הנובעות מהדרך הרוחנית היא ההערכה מחדש של המונח "לפעול". פעולה כאן משמע - "כל דבר שאנחנו עושים מתוך מטרה", לרבות דיבור, תנועה, עבודה וכו'. החל מהדחת כלים ועד הדלקת המחשב. בדרך כלל אנחנו פועלים כיוון שאנחנו רוצים משהו, אנחנו רוצים לשנות משהו, להשיג משהו, להגיע לאנשהו, להגשים מטרה, להרוויח רווח וכו'. אם אנחנו טובעניים וחסרי מנוח בנוגע למטרות שלנו אנחנו מכניסים את עצמינו ואת הסובבים אותנו ללחץ ומתח שעלול להשפיע על בריאותינו הפיזי והנפשי. אך אפילו אם אנחנו פועלים ללא לחץ ומתח כלל, עדיין אנחנו מזדהים לגמרי עם התוצאות אותם אנחנו רוצים להשיג ובעיקבות כך מרגישים לעיתים עבדים לכוונות ולמטרות שלנו, אנחנו חיים כל הזמן בתחושה שמשהו חסר בחיים שלנו, אלו הם כמובן המטרות שעדיין לא הושגו. ללא ספק, מטרות ויעדים חשובים מאוד לחיינו. יש צורך בחוכמה גדולה על מנת לנווט עצמינו דרך האתגרים בחיים והדרך לעשות זאת היא באמצעות מעשים מרפאים, מעשים מועילים לנו ולאחרים, שאינם מזיקים לנו או לאחרים, שיש בהם רגישות מוסרית, שהם כמו אם המזינה את ילדיה. אני מדבר על הטבע והאיכות של פעולה לא רק על המטרה והתוצאה המיוחלת שתבוא בעקבותיה. דוגמא מפורסמת לעיניין איכותה של פעולה היא כאשר משה רבינו היכה בסלע על מנת להוציא ממנו מיים וזאת במקום לדבר אליו כפי שציווה אותו ה'. בכך שהיכה בסלע הוא ביטא גסות וחוסר אמונה במעשה הוצאת המיים, דבר שהביא עליו תוצאות מכאיבות ביותר – מותו מחוץ לגבולות הארץ. סוד גדול טמון באיזון שבין הדרך לתוצאה, בין הדרך שבה אנחנו עושים דברים לתכלית הדברים. אם אנחנו אובססיבים בנוגע למטרות - הפעולות שלנו רוויות לחץ, שחיקה, מתח, ומיצוי הכוח. איננו פועלים בהתאם לכוונותינו הנובעות מרצון לשלווה, אושר והרמוניה. אם אנחנו אובססיבים רק בנוגע לדרך אנחנו מתקדמים אמנם אך ללא יעד ברור, אבודים ומשוטטים ללא מטרה. דרך ומטרה משקפים האחד את השני. למעשה אל לנו להפריד בינהם. כאשר תשומת ליבינו נתונה לדרך ולמטרה במאוזן, הפעולות הופכות הרמוניות ונושאות פירות איכותיים יותר. דוגמא טובה היא השכנת שלום, תחום שבו איזון כזה לרוב חסר. אם אנחנו מדברים על שלום בעודינו מטילים פצצות, שלום אמיתי ניראה בעיננו בילתי מושג. אם אנחנו שלווים והשלום שוכן בנו פנימה, אנחנו נוקטים בצעדים אמיתיים להבריא ולתקן את המצב, משרים אמון ע"י פעולות בשטח במקביל לנקיטת עמדה של שלום, או אז כל הדלתות לעבר השלום נפתחות. זהו "שלום בכל צעד" כפי שכתב טיך נט האן נזיר הזן הוויאטנמי. וכמה אנחנו זקוקים לזה כאן, במזרח התיכון. מוזיקאים טובים, מתרגלי טאי צ'י ואומנויות לחימה, אתלטים ואנשי ספורט, כל אלה לומדים בהדרגה את סוד הכוח המשתחרר כאשר אנחנו משחררים את אחיזתינו במטרה וזאת מבלי לאבד את הכיוון ותוך שמירה על איזון בין הדרך והמטרה. הספר "זן באמנות הקשת" מבטא זאת יפה באומרו שברגע של ירי מאוזן בשלמות, הדרך והמטרה מתחברים ברגע של קיום טהור או זרימה ושיחרור. מורי שיטת אלכסנדר משתמשים בשיטה דומה בהדריכם את התלמיד ללמד את הגוף מחדש פעולות המרפאות את הגוף לעומת כאלו הגורמים נזק מיבני. הם מדברים על תנועה הנובעת ומתחשבת בנקודת המוצא של הגוף לעומת תנועה המנסה להשיג תוצאה – כזו החותרת להגיע למצב חדש. כאשר אנחנו מתבוננים בפעולות שלנו בתשומת לב, מנקודת מבט רוחנית, אנחנו נוכחים לעובדה די מבהילה. אנחנו למעשה אף פעם לא הולכים לשום מקום עם שום פעולה שאנחנו עושים. זה פשוט בילתי אפשרי, אשליה, הרגל של התודעה המותנית הרואה עצמה ללא הרף בתנועה למקום אחר, במנוסה ממה שיש אל דבר מה שאיננו קיים. כאשר נוכחים לעובדה זו בבהירות מגלים שבמציאות אנחנו כל הזמן מגיעים ולא כל הזמן הולכים, אנחנו שוב ושוב מגיעים בדיוק לרגע הזה ממש, לרגע ההווה אשר פורס עצמו לפנינו כמו שטיח אדום. איננו יכולים להיות בשום מקום אחר למעט הרגע הזה ממש, הרגע שבו פעולותינו מתרחשות, בין אם אנחנו ערים לכך או לא. אם תודעתינו המותנית מלאה בתוכניות עתידיות, כוונות ומטרות להשיג את מה שאיננו, אנחנו פשוט מחמיצים את המציאות הנמצאת ממש מול עינינו. לא משנה אילו ארמונות חול התודעה המותנית בונה במקום או בזמן אחר אין לנו שום אפשרות להיות אלא ברגע הנוכחי. התודעה המותנית רגילה להיות חסרת מנוחה, אך כאשר אנחנו עוצרים ומסתכלים לאן הגענו והיכן אנחנו באמת, אנחנו מבחינים שמעולם לא עזבנו. כפי שהמשורר האמריקאי ט.ס אליוט אמר "לעולם לא נחדול מהחיפוש, ובסוף החיפוש נגיע למקום ממנו התחלנו ונדע אותו לראשונה". שאלתי פעם את דודתי, בת 93 ומלאת חיים, כיצד היא מסבירה את גילה המופלג. "מאוד פשוט", היא אמרה, "אני מתרגלת במומחיות אי-עשיה!". כאשר אנחנו ערים לכך, פעולה הופכת לאי-פעולה. כפי שכתב המורה הטיבטי ניושול קנפו רינפוצ'ה: "פעולות הן אינסופיות, כמו אדוות בזרם. הן מפסיקות רק כשאר עוזבים אותן לנפשם. עלינו להתייחס לכל הפעילויות כמו משחקי ילדים. כמו ארמונות חול. התבוננו בהם בהנאה וקור רוח, כמו סבתא המשגיחה על נכדיה או רועה הנח על כר הדשא וצופה על עדרו במרעה". אז נשאלת השאלה האם כל זה רלוונטי עבורינו כאשר אנחנו יושבים מול המחשב?, עונים לטלפון?, תופסים את האוטובוס?, מטפלים בלקוח?, קוראים שורות אלו עכשיו ממש? או עושים כל פעולה שיגרתית אחרת? בהחלט כן!, כיוון שמתוך אי-פעולה פורצת האמת והופכת אותנו למאושרים וחופשיים כאשר אנחנו נוכחים לה. זה קורה כאשר אנחנו יותר משועשעים ופחות מוכווני מטרה. זה קורה כאשר אנחנו שלווים ורגועים בתוך פעילות ומרגישים נינוחות טיבעית בתוך מה שקורה, כאילו הדברים מתרחשים מעצמם ואנחנו שטים עם זרם הארועים. זה קורה באותם רגעים שנראה כאילו הכל בדיוק כמו שצריך. כאילו שהדברים קורים לנו. פעולה הופכת לאי-פעולה כאשר ישנה תחושה שהדברים מתרחשים ללא מאמץ. קורים מעצמם. ברגעים נהדרים אלו אנחנו לא רק חיים אלא ממש חווים את החיות שבנו.
 
אבי - נפלא ../images/Emo24.gif

תודה על תרבות השפע שאתה מגיע איתה לכאן. אהבתי את התרגום. עכשו קופצת למקור. ובין לבין - לא עושה כלום....
ענת
 

Yin

New member
נדמה לי שהחוכמה היא

לעשות כלום. לא "לא לעשות כלום".
 
אני לא לגמרי בטוחה

לעשות כלום - הוא בכל זאת לעשות משהו. להתכוון...להשקיע ב... לעשות כלום לא לעשות - הוא המנעות מעשיה (כל עשיה, כולל עשיה של כלום). פשוט... המנעות. זה כמו להשקיע אנרגיה בשתיקה או ברגיעה מול לא להשקיע כלום בכלום... אני מובנת? כי גם לעצמי הסתבכתי פתאם אבל בפנים - אני מבינה. לא בטוחה שמצליחה להסביר. ענת בגמגום תמוה...
 
רגע של פילפול

בלי להכנס למשמעויות קוסמיות עמוקות מדי באשר לשתי הגישות מכיוון שאנחנו חובבי חיובי ולא שלילי על פניו מבחינה לשונית לא לעשות דבר - זה שלילי לעשות כלום - זה חיובי עוד דרך לחשוב על זה
 

Yin

New member
כה אמר לאו טסה

העוסק בלימוד מוסיף ידיעה מיום ליום העוסק בטאו ממעיט עשיה מיום מיום ממעיט וחוזר וממעיט עד שהוא מגיע אל אי-העשיה והעשיה אז זורמת דרכו כך באי-עשיה אין דבר שאינו נעשה בלא מאמץ אפשר לכבוש עולם ----
 
הרחבה ../images/Emo26.gif

הרי הדיון הוא לא הDoing, ז"א אין מדובר על מה שהידיים או הרגליים או הפה עושים אני בטוח שאף אחד לא מתכוון שראוי לשבת על הכורסא כל היום כמו חתול ולא לעשות דבר, לעשות כלום או כל אקרובטיקה מילולית אחרת שתוצאתה תהיה חוסר תנועה. ואולי זה מתחבר לנושא שהעלת כאן ליפט והוא ה Overdoing אנחנו מדברים על פוקוס על תוצאות מול פוקוס על תהליך - מהיכן נובעת בעצם ההבחנה הזו? כאשר אנחנו עושים דבר מה, בזמן העשיה נראה שהפעולה הנעשית כבר נעשית, אין צורך לתת עליה את הדעת יתר על המידה לדוגמא: הדחת כלים, נהיגה, ארוחת צהריים ועוד הרבה פעולות יום יומיות, שיגרתיות שניתן לקרא להם פעולות "רגילות" והפוקוס שלנו נוח ללכת לדבר הבא. בזמן הדחת כלים אנחנו מנסים לפתור את הבעיה בעבודה (שזמנה אולי מחר), בזמן הנהיגה אנחנו חושבים על הפגישה שאליה אנחנו נוסעים. הפוקוס כל הזמן נמצא "צעד אחד קדימה" מהמעשה. לכן אנחנו בסוג של Overding, תמיד יש עשיה+, עשיה עכשיו 100% + פוקוס בעשיה עתידית בו זמנית. מכיוון שהפוקוס נמצא כל הזמן במה שעדיין איננו יש תמיד תחושה של חוסר - חוסר שלווה, חוסר מנוחה אנחנו מרשים לעצמינו לשים את הפוקוס בצעד הבא כי באופן טיבעי אנחנו מבינים שמה שנעשה כרגע כבר נעשה ואולי אפילו מעצמו ואנחנו (כמודעות) כבר איננו דרושים להפעלתו - הדברים נעשים מעצמם. אם נרשה לעצמינו להתענג ב"חוסר מעש", "בלי לעשות כלום", "לא לעשות שום דבר" - הווה אומר לא להתעסק במה שתרם הגיע זמנו ,בזמן שהדברים נעשים מעצמם - או אז תהיה זו עשיה ללא עשיה. איך אמר לאו צה האדיבותו של YIN - והעשיה אז זורמת דרכינו אני מנסה זאת מפעם לפעם זה מענג ומשחרר לאכול - לועסים לאט כל ביס וביס, מרגישים את הטמפרטורה של הביס, את המרקם של האוכל, את הטעמים השונים, לאחר הבליעה נותנים זמן לטעמים להסתובב בפה לפני הביס הבא, את הביס הבא בוחנים בעודו על בכף מכמה כיוונים מריחים, מדי פעם עוצרים ובודקים מה שלום הגוף, איך הוא מסתדר עם מה שנכנס עד כה, האם יש צורך במנוחה - זה הרבה פחות עשיה ממה שאני מתאר אם כי לגמרי לא טיבעי. ככל שתמעמקים בכך שמים לב שהגבולות מטשטשים בין האוכל והאוכל, כבר לא ברור האם הטעם הוא חלק מהלשון או מהסטייק. אותו הדבר בכל פעולה אחרת. יום מבורך
 
"אני אדאג כשאצטרך לדאוג"

אמרה לי מישהי שבשבילי היא גם סוג של מורת דרך. הרבה פעמים אני מתעמקת בשאלה מה ההבדל בין מה שהייתי אז לבין מה שאני היום. והנה אולי התשובה מונחת מולי. שאז פשוט לא השקעתי מאמץ- הדברים פשוט קרו. המוטו שלי היה ש"אם ההר לא מגיע אל מוחמד- מוחמד יגיע אל ההר". פעלתי בכיונים שרציתי אך הנחתי לדברים לקרות. עכשיו אני יותר דוחפת, מתכנת. ואז מתפלאת שהאנרגיות נגמרות לי. אז איך "עושים כלום"?
 

האלי

New member
הוראות לציור במבוק

צייר במבוקים במשך עשר שנים, הייה לבמבוק, ואז שכח הכל על במבוקים וצייר. (מתוך: "מדריך זן קטן" מאת דיוויד שילר. בהוצאת: מודן) להבנתי, כל אי עשיה נובעת מתוך היכרות כל כך עמוקה עם החומר שבו אנו עוסקים עד שאנחנו יכולים "לשכוח" הכל להיות רק בהוויה. כשאנחנו יכולים לשחרר את רוחנו לגמרי מהצורך "לעשות" איזה שהוא משהו, שם אנחנו במיטבנו.
 
אוכלים ושותים

שאל התלמיד את המסטר "מורי, גלה לי את עקרונות התירגול שלך המובילים אל החוכמה" ענה המסטר "אני אוכל וישן" שאל התלמיד "אבל מורי, כולם אוכלים וישנים, ואינם מגיעים אל החוכמה" ענה המסטר "כאשר אני אוכל, אני רק אוכל, כאשר אני ישן, אני רק ישן" (סיפור זן) אולי זו הדרך
 
פתגם סיני עתיק אומר:

כשאין לך מה לומר תאמר פתגם סיני עתיק.
בדיחה, לא מכוון לשום דבר מעבר לזה.. סיפור זן: לפני ההארה, ההרים הם הרים והנחלים הם נחלים, בזמן ההארה, ההרים הינם הרים והנחלים אינם נחלים, אחרי ההארה, ההרים עדיין הרים והנחלים עדיין נחלים. השאלה היא, כמה סוכר אתה רוצה בתה? מיקי
 
מכיר את התחושה הזו

כשאתה לוקח כפית דבש, ושם אותה בפה... מייד מתמלא הפה בטעם המתוק דביק משהו של הדבש, ואז הוא גולש לאט לאט בגרון.. מעיין תחושת התמלאות מתוקה כזאת.. שממלאת לך את הפה ברוק ורצון וצורך לקחת עוד כפית?
 
דבש

דבש ניגר כמי נהר, כמי נהר הלום נשאר עובר תמים, עובר תמים תוכו יסער יפעם, נימהר, יפעם, נימהר כרטט גל בתוך ימים, בתוך ימים ייז הדבש חומר, ניגרש, חומר, ניגרש מיערה לאגנים, לאגנים מתק חש של יום חדש, של יום חדש כל הלוקק בעדנים, בעדנים
 

Yin

New member
Wei Wu Wei

"פעם היה אדם שפחד מצילו ותיעב את עקבות רגליו. כדי להיפטר מהם רץ. ככל שהחיש את פעמיו, רבו טביעות רגליו. ככל שהגביר את מהירותו, היה צלו הולך לצדו. הוא חשב לעצמו שהוא עדיין איטי מדי, על כן מבלי שיפוש אף לרגע, רץ במהירות רבה עד שאזלו כוחותיו ומת. הוא לא הבין שלו היה עומד בצל – היה צלו נעלם. ולו היה עוצר במקומו, לא היה מותיר עקבות. איזו טיפשות!" צ'ואנג צה, קולות האדמה
 

FreeFeeling

New member
מאוד מאוד מעניין

ומאוד מאוד תודה נישמע קצת כהמלצה לוויפסנה ,סוג של מצב של להיות כן ועכשיו. צריך עזרה בהבנה, "כפי שכתב המורה הטיבטי ניושול קנפו רינפוצ'ה" לפי מה שהבנתי, "כמו משחקי ילדים" יכול לרמוז על פעולה ממשית (לא במחשבות). ולכן לביצוע פעולה אבל במחשבה וגישה מסוימת. כול היתר נישמע כמו פעולת התבוננות. רק להתבונן ולא להיות פעיל וחלק מזה. התלמיד
 
חפש בגוגל

לפי השם באנגלית Nyoshul Khenpo Rinpoche אין הכוונה לחדול מתנועה, הכוונה להיות התנועה. ברוך הבא
 
למעלה