מתלבטת בין שתי רופאות

winterfell

New member
מתלבטת בין שתי רופאות

הבן שלי בן 5, הולך לגן תקשורת.
בגן ממליצים לנו כבר תקופה ארוכה לקחת אותו לאבחון של הפרעת קשב או חרדה (כלומר, לקחת לרופא שייתן אבחון מהו הקושי העיקרי), כמובן שהם גם בעד טיפול - הם לא אמרו, אבל אני מניחה שהכוונה לטיפול תרופתי...
אני נוטה לחשוב שהוא עוד צעיר מדי בשביל להתחיל עם תרופות, אבל לא אכפת לי לשמוע מה אומר הרופא.
יש לנו תור בעוד שבוע לד"ר יפעת ברונשטיין דרך קופת חולים.
בשבוע לאחר מכן התפנה תור לד"ר רויטל בן חיים באסף הרופא. ד"ר בן חיים היא הרופאה שמלווה את הגן, כך שהיא כבר ראתה את הבן שלי.

שתי נקודות חשובות נוספות - אנחנו גרים בתל אביב, הנסיעה לאסף הרופא ארוכה... בנוסף, אני ממש לקראת סוף הריון, והיינו רוצים לפחות להתניע את התהליך לפני הלידה (הכוונה היא שבשני התורים אני כבר אהיה בחודש תשיעי...)

אשמח לשמוע חוות דעת על הרופאות המדוברות, אני מתלבטת למי ללכת.
בנוסף, אם יש שיקולים נוספים שפספסתי, אשמח לשמוע.
תודה!
 

TikvaBonneh

New member
גיל חמש, גן תקשורת, הפרעת קשב או חרדה, פסיכיאטרית

כבר הייתי בסרט הזה.
נראה לי שאני יכולה לחסוך לך את הביקור.
לא מתכוונים להציע לך ריטאלין. זה מה שאני חשבתי שיציעו לנו.
הפסיכיאטרית בגיל חמש, ואחר כך גם הפסיכיאטר בגיל שש, רצו לתת לו רספרידאל. זו האופנה האחרונה. לתת לילדים על הספקטרום תרופות אנטי פסיכוטיות
 

winterfell

New member
אני ממש מסכימה איתך, אני רק לא יודעת מה עכשיו

בגן התחילו לדבר על לקחת לרופא בעקבות הקשב / חרדה כשהתחלנו לדבר על שילוב חלקי בשנה הבאה, ועל האפשרויות לקראת כיתה א' בשנה שאחרי כן.
הם טוענים שהוא ממש לא מוכן...
אני חושבת ללכת לאבחון אפילו רק בשביל המצג של שיתוף פעולה.
קשה לי לראות סיטואציה שבה ניתן לו תרופות, ריספרדאל או ריטלין או כל אחת מהנגזרות שלהן.
&nbsp
מותר לשאול מה עשיתם במצב הזה?
 

TikvaBonneh

New member
מותר ואני גאה לענות לך

פניתי לשפ"ח וביקשתי לעבור לגן אחר בעיר. הסקתי שכנראה הצוות כבר התעייף מהילד שלי והקשיים שלו.
לא הזכרתי כלל את הנושא של הלחצים לגבי תרופות. מצאתי נימוקים אחרים לטובת התאמתו לגן אחר.
ברגע שבו את הולכת לאיבחון פסיכיאטרי וממליצים לך על תרופה ואת לא נותנת אותה, זה לא שיתוף פעולה.
אם את רוצה שילוב יחידני בכיתה א את לא צריכה את הגן בשביל זה. זכותך לדרוש זאת בועדת השמה.
 

winterfell

New member
כמה דברים

אני לא חושבת לעבור גן, אחת הסיבות היא שצוות הגן בשנה שעברה היה נוראי, והשנה זו היתה כזו הקלה... לא רוצה להמר שוב.
ממש קשה לי להאמין שבגיל 5 ייתנו המלצה חד משמעית למתן תרופה... יכול להיות שאני תמימה.
התחילו לדבר איתנו על תרופות ברגע שאנחנו התחלנו לדבר על מוכנות לשילוב.
&nbsp
כמו שאני רואה את הבן שלי עכשיו, הוא לא מתאים לשילוב, מהבחינה הרגשית והחברתית. אפילו כבר המליצו לי לשקול, כשיגיע הזמן, להשאיר שנה בגן... הוא יליד אוגוסט.
מצד שני, הוא מאוד מתקדם קוגניטיבית. הוא כבר קורא, כותב, ומבין חשבון בסיסי...
יש לנו עוד חצי שנה בערך, אני מניחה, עד שנצטרך להחליט לגבי כיתה א', אבל אני אוהבת לחשוב על דברים כאלו מראש.
 
שווה להשאיר שנה בגן

מגיעים יותר מוכנים רגשית וחברתית לכיתה א.
בנוסף בגלל הפער הרגשי מילדים רגילים יותר קל להם עם ילדים ששנתון מתחתיהם.
אני השארתי שנה יליד יוני ולא הייתי היחידה.
 

3מרגו

New member
בגיל 5?בטח שיתנו

אצלנו התחילו מנוילפטיל בגיל 4.בגיל 5 מייד התחילו עם ריספרדל עם שילוב פרוזאק.
אומנם לאבחן נכון הם לא ידעו או לא רצו."לא היה" אז אוטיסט.
 
אם הקושי העיקרי יתגלה כהפרעת קשב או חרדה לא תאבדי

את הזכויות של ילד אוטיסט?
 

winterfell

New member
לא הבהרתי את עצמי טוב

כמובן שהקושי העיקרי הוא בתקשורת, בעיקר מול בני גילו...
הם טוענים שאחד הגורמים שמונעים ממנו להתמודד עם ילדים זו חרדה.
 

TikvaBonneh

New member
ברור שאחד הדברים שמונעים ממנו הוא חרדה

זה נכון גם לגבי הילדים שלי שבספקטרום. הם מרגישים חרדה חברתית כי למרות כל הטיפולים והתיווך והרצון הטוב של כולם הם חווים לעיתים קרובות חויות שליליות באינטראקציה עם בני גילם. אם יש לך בעיה של שיווי משקל ומידי פעם כשאת משתמשת במדרגות את מאבדת שיווי משקל, אז את תפתחי חרדה ממדרגות, תתחילי להמנע ותעדיפי תמיד מעלית. השאלה אם יהיה נכון לתת לך תרופות נגד חרדה, או להסתפק בטיפול ריגשי ובעבודה על הנושא של שיווי משקל.
התרופות האלה אינן סוכריות. יש להן תופעות לואי לא פשוטות. אני התחלתי לתת ליותם ריספרדל בגיל אחת עשרה, וזה פגע לו בבריאות באופן קבוע, ועזר באופן זמני. לבן הקטן אני לא נותנת תרופות בכלל. אין חכם כבעל ניסיון. ואין תרופה לאוטיזם.
 

winterfell

New member
אני מסכימה איתך, בעיקרון...

בגן יש מנתחת התנהגות שאני מכבדת מאוד את דעתה. היא טוענת שהיא כבר עובדת איתו על אסטרטגיות התנהגותיות.
בשנה הבאה אני רוצה למצוא קבוצה קטנה שעוסקת במשהו שמעניין ומלהיב אותו, כדי לתרגל עוד את הנושא החברתי. זו הסיבה ששאלתי כאן לגבי חוגים באיזור שלנו.
 
רוצה להתייחס לכמה דברים שנכתבו כאן ובפורום המקביל

ראשית כל אחת כותבת לך מהניסיון שלה.
אבל אצל כל ילד ואצל כל רופא זה משהו אחר.
מהנסיון האישי שלי פסיכיאטרים דווקא לא רצים לתת תרופות לילדים.
הצוות בגן תקשורת אצלינו רצה שנלך לנוירולוגית לנסות ריטלין.
אמרתי להם שאני מעדיפה ללכת לפסיכיאטרית של הגן כי היא מכירה אותה מתצפיות וישיבות צוות בגן.
הלכנו אליה אחרי שגם הגננת דיברה איתה.
הלכנו ביחד עם הפסיכולוגית של הגן.
היא שאלה אותנו ואת הפסיכולוגית הרבה שאלות,
ואז הסבירה למה לדעתה לא נכון לתת לילדה תרופות,
והציעה רעיונות לא תרופתיים.
הייתרון של רופאה של הגן זה שהיא מכירה את הילד באמת ורואה איך הוא מתפקד ולא מדיווחים כתובים של הצוות.
זה שונה.
 

winterfell

New member
אני חושבת כבר כמה זמן מה לענות...

דבר ראשון, אני די בטוחה שהרופאה המלווה את הגן (שהיא נוירולוגית) כן תומכת בלתת תרופות, היא גם כותבת בסיכום התקופתי שלה שהיא מזמינה אותנו לייעוץ תרופתי...
הגעה ביחד עם צוות הגן - לא רלוונטי. רובן כבר בחופש, וספציפית הפסיכולוגית והעו"ס של הגן יתחלפו בשנה הבאה, אז הן כבר בעצם סיימו את תפקידן.
אני גם תוהה כמה התצפיות של הרופאה המלווה מקיפות, וכמה היא באמת זוכרת, כמה חודשים לאחר התצפית עצמה. יש לה הרי זמן קצר (אני מניחה 3-4 שעות) לערוך תצפית על 8 ילדים. זה ממש לא הרבה.
&nbsp
אם זה בסדר לשאול, מה הכוונה ב"רעוניונות לא תרופתיים"?
אני באמת מנסה להבין, בין היתר, מה יכולות להיות המסקנות של התייעצות כזו, איזה פתרונות עשויים להציע לנו, בכדי לשאול שאלות מושכלות
&nbsp
תודה!
 

TikvaBonneh

New member
פתרונות לא תרופתיים

המלצות לא תרופתיות שאני ממליצה מניסיון: אם הילד בתפקוד גבוה ומשתף פעולה יש טיפול פסיכולוגי CBT, שעוזר גם עם חרדות וגם עם הפרעת קשב.
בכל מקרה ניתן לעבוד על נושא הקשב בשיטת ABA באסטרטגיה של כלכלת אסימונים. את צריכה מנתחת התנהגות שמבינה בADHD.
המלצה לא תרופתית שאני זוכרת שפסיכיאטרית נתנה לי: הדרכת הורים
 

winterfell

New member
כלכלת אסימונים עובדת יופי

ומנתחת ההתנהגות של הגן אומרת שהיא כבר עובדת איתו על הדברים האלו...
לגבי הדרכת הורים: מי נותן? יש גם הדרכת הורים מהגן, למרות שהיא פחות ממוקדת דווקא לאספקט הזה.
 

TikvaBonneh

New member
הדרכת הורים מהגן זה מצויין

כי הם מכירים את הילד.
גם פעילות גופנית יכולה לעזור, לעיתים מפחית את ההיפראקטיביות.
וההמלצה שקיבלתי בכנס ADHD שהשתתפתי בו ועשתה פלאים - להקפיד על שעות שינה.
ילד שישן אפילו חצי שעה פחות בלילה יתקשה להתרכז בבוקר.
 

winterfell

New member
תודה...

הבעיה עם הדרכת ההורים בגן היא שזה פעם בשבועיים, ולפעמים במקום מפגש עם העו"ס שנותנת את ההדרכה יש לנו מפגש עם אחת הנשות הצוות הפארארפואי...
הבן שלי דווקא לא היפראקטיבי - לפעמים אפילו ממש ההפך... אנחנו לרוב מנסים להעלות את רמת העוררות שלו, לא להוריד אותה. למרות שפעילות גופנית עוזרת גם בזה...
עניין השינה הוא נושא כאוב, וארוך. בד"כ הבעיה היא לא שעת השינה בערב, אלא זה שבלילות רבים הוא מתעורר בלילה, ולפעמים מתקשה לחזור לישון. גם בנושא הזה ביררנו לגבי טיפול תרופתי (כולל מלטונין) והבנו שלא רלוונטי לנו כרגע.
 

TikvaBonneh

New member
קימה בלילה, הדרכה

תבקשו בגן הדרכת הורים פעם בשבוע. יש לי חברה שביקשה וקיבלה. זה גם יסמן אותכם כהורים משתפי פעולה.
קימה בלילה זה סבל גם לכם וגם לילד. זה בטוח פוגע בתפקוד שלו בגן. אני מבינה שעשיתם בירור רפואי ואין בעיה רפואית שמפריעה לו בשינה, אז דווקא בנושא הזה הייתי פונה ליעוץ פסיכולוגי התנהגותי.
ממליצה על אייל בן מאיר ועל כרמית מטלון.
האם בגן מודעים למאמצים ולברורים שאתם עושים בנושא השינה?
 
לנו הציעו

לנו הפסיכיאטרית של הגן הציעה לעשות נוירופידבק.
ניסינו ולא עבד.
לא אומר שאצל אחרים לא יעבוד.
 

SMADAR55

New member
אצלי בגן חובה (בשילוב בגן רגיל) הגננת ממש לחצה שאקח אותו

לרופא בשל הפרעות קשב.
הנוירולוגית התקשרה בנוכחותי לגננת ותיחקרה אותה לעומק לגבי הקשיים (אחרי שקראה את השאלון שהגננת מילאה). הילד היה אמנם תזזיתי במפגשים אך כן הצליח ללמוד ולקלוט (וזה בגן רגיל עם עוד 30 ילדים) ולכן הנוירולגית סירבה בכלל לדון בריטלין. היא אמרה שבגיל הזה היא צריכה אישור של רופא מחוזי בשביל לאשר ריטלין.
רק באמצע כיתה א' כשהקשיים התגברו התחלנו עם ריטלין.
 
למעלה