נאמן לחוק או לתורה.

נאמן לחוק או לתורה.

זו הייתה היום כותרת בעיתון של היום אודות הצעתו של שר המשפטים פרופסור נאמן, שצריכים אנו לפנות יותר לחוקי התורה ולא למשפט דהיום. מה דעתכם אתם. ליהודי מרוקו בזמנים ההם, וגם המאה העשרים היו תקנות אשר תקנו אותן לשעת הצורך, אם בדיני ממונות, ירושה, חילול שבת, פריצות, דיני אישות, מלשינות ועוד ועוד...... רבי דוד עובדיה בספרו המאגד בתוכו את תעודות רבות הן מן הזמן העכשווי והן מזמן הקדום, מביא אכן שפע של תעודות שניתן ללמוד מהן הרבה מאוד. וגם תעודה מיוחדת, אותה אביא מאוחר יותר, האוסרת על היהודים לפנות לבתי משפט של הגויים, מחד ומאידך רבים היו הנגידים, ויחידי הקהל כפי שנקראו אז בלשון העם, שמסרו יהודים בידי השלטונות המקומיים קרי המוסלמים, ואף נאסרו בבתי סוהר, כיוון שלא מילאו את הוראות הרבנים שחתמו על התעודות הללו. אבקש משרונה ברוב טובה להביא את הקישור של פרופסור אלימלך ויסטרייך, מומחה למשפטים באוניברסיטת בר אילן, אודות התקנות בדיני אישות של יהדות מרוקו. כמו כן ד"ר הרב משה עמאר ערך ספר מיוחד במינו, הנקרא " במשפט העברי בקהילות מרוקו " ספר נדיר ביותר, שבו הוא מביא את התקנות האחרונות של בתי דין במרוקו במאה העשרים,ספר זה מקיף מכלול בעיות משפטיות והלכתיות, ואת פסיקתם של בתי הדין המרכזיים והאזוריים ברחבי מרוקו. דרך אגב מספר הפרופסור המכובד הנזכר, שנשבה בתקנות אלו והחל לחקור את הנושא, בעקבות קבלת את הספר הזה כמתנה מד"ר הרב משה עמאר, כך הוא סיפר באחד מימי העיון שבהם גם אני נכחתי. תנו דעתכם בנושא. חד אורים שמח לכל באי הפורום.
 
"לא חרבה ירושלים, אלא....."

בוקר טוב, וחג אורים מואר! בשלב זה, לא אביע דיעה, לכאן או לשם. ראשית, לא בהכרח, חוקים "חילוניים" אזרחיים, מנוגדים לחוקי התורה....הבעיה, תלויה "בפרשניה וברבניה".... משפט, אינו ענין של "אמונה" ודת. לפי התורה, אין "דן, אלא הקב"ה בכבודו ובעצמו". .... שנית, מה שהיה "בגולה", אינו תואם את המדינה. כל החוקים והתקנות שתוקנו, הן של הספרדים, והן של האשכנזים, היו מפאת "הצורך" הדחוף והחשוב, לשמור על צביונו של העם היהודי. כי, בכל מקרה, הן בספרד, והן באשכנז, נהגו לפי הכתוב בפרקי אבות: "מפני מוראה של "מלכות". מסכת אבות, ג' ב: רבי חנינא סגן הכהנים אומר: "הווי מתפלל לשלומה של המלכות שאילולי מוראה איש את רעהו חיים בלעו". רק כאשר, הדתיים החרדים, יכירו בשלטון המדינה "החילונית" (במובן, שעוסקת בעיקר בעינייני חולין, אשר צורך החיים הם, אזי ניתן לדון בנושא). ... אני אפסיק כאן, נראה לאן הדיון, יתפתח. לאחר מכן, אביע את דעתי.... אם כי, "לא חרבה ירושלים, אלא...... וגו'.
 
למעלה