נבואות משחקי הכס ומלחמת הכוכבים

kikona126

New member
נבואות משחקי הכס ומלחמת הכוכבים

הבטחתי ולכן אקיים. למרות שאני מצד אחד אוהבת את ההקבלה ומצד שני אני התחלתי לפקפק בה...

בעצם הרעיון שאחרי התיאוריה הזאת הוא שכולם מדברים עליה בעצם יש משהו אחר, שאנשים לא מפרשים אותו נכון.

אז נתחיל מהסיפור של מלחמת הכוכבים:
בסדרת הסרטים של מלחמת הכוכבים אנחנו מכירים את אנאקין סקיווקר (אני מתחילה מהסדר הכרונולוגי ולא מהסדר של פרסום הסרטים) "ילד הנבואה" זה שנולד לאמא ללא אבא, זה שיביא לאיזון בכוח. עם סדרת הסרטים אנחנו מבינים שהוא הופך להיות הג'די הכי חזק בגלקסיה, אנחנו גם לומדים שהמעבר הזה מצד האור של הכוח לצד האפל הוא מעבר חד ומהיר... ומה שהכי חשוב אנחנו לומדים שאנאקין הוא אכן הנבחר (נקמת הסית' הסצטינה של אנאקין ואוביוון). ואז העולם הופך להיות אפל...

מה שכן, ביחד עם סדרת הסרטים יצאה גם סידרת האנימציה: מלחמת הכוכבים - מלחמות המשובטים, שבנוייה מלא פחות מ6 עונות, ומציגה בפינונו את הכוח של הג'די ושל המשובטים. בעונה ה3 של סדרת האנימציה ישנם 3 פרקים שבהם, אנאקין, מסטר אוביוון ואסוקה, המתלמדת של אנאקין, מגיעים במקרה לכוכב בו הכל נשלט על ידי הכוח. בכוכב חיים 3 אנשים: אבא (father), בת (daughter), ובן (son). המשפחה שבעצם מייצגת את הכוח, האבא הוא זה ששומר על האיזון בין הבת - צד האור של הכוח, והבן - הצד האפל של הכוח. הנבואה של אנקין, בעצם נוגעת למצב הזה, ולא למה שכל האנשים חושבים, אנאקין צריך להביא לאיזון בכוח, הוא צריך להחליף את האבא שכבר זקן ועומד למות, הוא היחיד שיכול לשלוט בבן ובבת. וכשהוא מנסה לעזוב את הכוכב ולא לקבל עליו את התפקיד לו הוא יועד הוא מקולל, ונאמר לו שבגללו האיזון בכוח ישבר. אנאקין הביא את האיזון לכח בתום 3 הפרקים, לאחר שהבת והבן מתו. האבא מסיים את הפרקים כשהוא אומר שאנאקין הביא איזון לכוח, ושיבוא יום שהוא גם יביא איזון לגלקסיה.

ולמה כל בלבול המוח הזה על מלחמת הכוכבים? כי אני חושבת שבנבואת אזור אהי אנחנו מפספסים משהו אחד, את מה שהרבה אנשים שצופים במלמחת הכוכבים פספסו, את ההבדל בין האיזון בכוח לאיזון בגלקסיה.

ואני אמשיך מפה לעוד צעד מסויים, שבעצם מספר לנו שאנאקין בצורה מסויימת מת כבר בסדרה המצויירת, בעונה השישית של מלחמת הכוכבים מלחמות המשובטים ישנם כ3 פרקים בהם מסטר יודה לומד לתקשר עם הג'די לאחר המוות. כבר בפרק ה3 אנחנו רואים את אנאקין מת (יש שגידו שזה היה מעין חזיון או משהו בסגנון שמסטר יודה חווה, אבל הביסוס לזה בעצם בעובדה שלורד סדיוס (פלפלטין) וקאונט דוקו מודעים שהם היו חלק מהקרב וברחו ממנו, וגם לאחר שמסטר יודה מתעורר מהחוויה הזאת הוא שואל אם הוא מת, ועונים לו ש"משהו כזה") בעצם בסרט שבא לאחר סדרת האנימציה "נקמת הסית'" אפשר לראות בשינוי הזה באנקין, שהוא כבר דיי אפל.

יש משהו בדמות הזאת של אנאקין שמקביל במעט לדמות של ג'ון סנו. הוא הצטרף לשחורים כדי להגן על אחרים וויתר על חיים נורמלים (בשני המקרים אסור להקשר, אסור להקים משפחה, בשני המקרים היתה בחורה (באחד מהם גם אישה). בשני המקרים אנחנו לא באמת יודעים מי ההורים של הדמויות (האם שמי היא באמת אמא של אנקין? ומי האבא? מי באמת ההורים של ג'ון סנו?) שתי הדמויות הגיעו ממעד נחות: ממזר (סנו) ועבד (אנאקין). הכוח והחוזק שלהם מבחינת לחימה היה חזק, אפשר בעצם להגיד ששניהם שלטו בחרב בצורה טובה, לפעמים יותר מאחרים.

על אחד אנחנו יודעים בודאות שיש נבואה ועל השני אנחנו חושבים שיש. אצל ג'ון אני חושבת שמליסנדרה היא בעצם בתפקיד הצופה שמפרשת את הנבואה באופן לא נכון, בדיוק כמו שהצופים פרשו לא נכון את הנבואה של אנאקין.

שתי הדמויות ספק מתו, ואצל שתיהן המוות הזה יביא להתחלה חדשה.

בין 2 הדמויות יש גם הרבה שונה, אני לא באה ואומרת שהן מקבילות באופן אבסלוטי, אלא רק שבקוי העלילה יש מן המשותף, ושהחלק הכי מעניין הוא שאת הנבואה הרבה מאוד מהצופים פרשו בצורה לא נכונה, ושהאיזון עליו דובר הוא לא באמת האיזון שכולם חשבו עליו אלא איזון דיי מטופש הייתי אומרת.

וכמובן שיבוא כאלו שיגידו שברגע שאנאקין הרג את כל הג'ידיי האחרים הוא הביא לאיזון (כי ככה יש פחות ג'דיי ויותר מהצד האפל, מכירה את התיאוריה הזאת, וגם אני הייתי בין הדוגלים בה עד שראתי את הסדרה המצויירת.)

זהו לבינתיים זה בטח יפתח פה קצת דיון בפורום לסופ"ש
 

הלדיל

New member
זהו גם מוטיב משיחי.

ולפני כן, פאגאני. האל שמת עם סוף הסתו ונולד עם תחילת האביב ולידתו מייצגת את התחדשות הארץ. מלחמת הכוכבים ושיר של אש ושל קרח שייכות לז'אנרים שונים - הפתרון של אנאקין איננו יכול, בשום פנים ואופן, הפתרון של ג'ון משום שהמשאבים העומדים לרשותו קטנים יותר. מעבר לכך, סביר להניח שהפתרון לבעיית האחרים יבוא באמצעות משחקי הכס כמו כל דבר אחר בסדרה ויהפוך, עם הזמן, לאגדה ואז למיתוס עד שיבוא גיבור אחר ויצטרך לפתור את הבעיה בעידנו.
 

kikona126

New member
אז בעצם הפתרון הוא אותו הפתרון

יבוא גיבור שיצטרך לפתור את הבעיה בעידנו...
&nbsp
בכל מקרה הרעיון של ההקבלה היה כדי לסדר קצת את ההסתכלות על הנבואות.
נכון שמהתחלה מליסנדרה לא פרשה נכון את הנבואה, ונכון שאנחנו כקוראים יכלנו להרגיש את זה בזמן הקריאה.
&nbsp
יש פה ספויילר הקשור לבראן למי שלא קרא את הספרים
אבל יש פה מעבר, המוות של ג'ון יביא לנו ג'ון אחר, שלא מתכחש למה שהוא, ג'ון חזק יותר (אולי?). אנחנו לא יודעים מי זה הרהלור הזה, מה האל הזה רוצה או עושה. אנחנו כן יודעים דבר אחד על אלים מהספרים - אל יכול להיות גם בן אדם, בדיוק כמו חורשת האלים. אם נלך על מונחים יותר אבסלוטים, מי הוא האל של האור ומיהו האל של החושך? (אפילו שדווקא במשחקי הכס אני נגד המונחים האבסלוטים)
 

הלדיל

New member
לא מדובר ברומח הדרקון.

אחד הדברים הזכורים לי מחוויית הקריאה ב-"רשומות רומח הדרקון" הוא שהספרים עוסקים באותה השאלה - איפה האלים ומה מניע אותם - ולהבדיל מ-"שיר של אש ושל קרח" גם נותנים תשובה. בשיר של אש ושל קרח זה בסופו של דבר שאלה של אמונה - מה האדם יעשה בשם אמונתו ולא איך האל יתערב בעולם? מרטין אמר בעצמו שהוא מעדיף להשאיר את האלים בעולם שלו בתור חידה לקוראים.

לגבי ג'ון, כל מי שחזר לתחייה, חזר יותר מונע מטרה עד שהמטרה נעשתה האדם וקילפה ממנו את כל שאר השכבות. אצל ג'ון לא מדובר בשינוי כזה מהותי; הוא כבר אדם מונע מטרה. ההבדל היחיד היא שג'ון החוזר לתחייה עשוי להיות כזה ששם את המטרה על פני המוסר בניגוד לאביו.
 
ידוע שמל פירשה את החזיונות שלה לא נכון

היא האמינה שאזור אהאי הוא סטאניס, אבל כשהיא ביקשה במדורות לראות את אזור אהאי, היא ראתה רק שלג (במקור Snow, עם אות גדולה, כלומר היא ראתה רק את ג'ון).

כמובן שאזור אהאי הוא האלוף הנבחר של ר'הלור, ששייך לכאורה לצד האש במאבק בין האש לקרח. לעומת נבואת אזור אהאי ישנה נבואת "הנסיך שהובטח", שיכולה לדבר על אותו אדם או להיות נבואה נפרדת לחלוטין - ונבואת הנסיך שהובטח אומרת שהשיר שלו יהיה שיר של אש ושל קרח. אם ישנה נבואת איזון, זוהי נבואת הנסיך שהובטח. אבל נבואת אזור אהאי? היא לא ממש מדברת על איזון.

בכל מקרה, מעניין שבזמן שבמלחמת הכוכבים, או בשאר פנטסיות מהסוג של טולקין וחקייניו, יש מאבק, או איזון, בין טוב לבין רע (ולפעמים לא ברור מה מרושע בצד ה"רע", מלבד העובדה שהוא נקרא רע, ושהמשרתים שלו נוטים להיות לבושים בסמלי רוע כמו בגדים שחורים - אבל למעשה הרעים עושים בדיוק את מה שעושים הטובים: נאבקים על השליטה). אצל מרטין יש מאבק ואולי איזון בין אש לבין קרח, אבל אי אפשר ממש לומר על אחד מהצדדים שהוא טוב, או רע: הדרקונים לא מוצגים כדובוני אכפת לי, ר'הלור תובע מאזור אהאי להרוג את ניסה ניסה, ומצד שני האחרים נתפסים כמרושעים, כחוטפי תינוקות ומקימי מתים. כלומר אין טוב ורע, או לחליפין בשני הצדדים יש טובים ורעים.

אלא, כמובן, אם הרעיון בסדרה הוא שהאחרים הם הטובים, והאנושות הרקובה היא למעשה לחלוטין במחנה הרוע, יחד עם הדרקונים, ר'הלור, ואפילו ילדי היער. מצד שני, זו הכללה גסה ולא הוגנת, יש ללא ספק אנשים טובים בווסטרוז (אם כי יש להודות שפחות ופחות, עם הזמן).
 

kikona126

New member
תמיד קל לנו לקחת צד ולהחליט לטובתו או לרעתו

אפשר לקחת בדוגמא הזאת את המצב בארץ עם הפלסטנאים. (אני ארשום מבלי להעלות דיעות פוליטיות בנושא, אם יהיו תגובות בנושא אני אשמח אם זה ישאר ככה ונשמור על תרבות הדיבור)
&nbsp
יהודים רבים מרחבי העולם יקחו את העמדה של המדינה, ארצות שונות בעולם דווקא יתמכו בפלסטינים. בתוך המדינה שלנו הדיעות ביננו חלוקות וגם בין הפלסטנאים בעצמם. אבל פה כל צד רואה את האחר כרע. אנשים לוקחים צד מבלי להבין מה באמת הסיבה לכל הבלגן, כי כל צד מראה או מציג רק את מה שהוא רוצה שאחרים יראו.
&nbsp
וזה אותו הדבר בסדרת שיר של אש וקרח - אנחנו רואים רק את הצד שרוצים להראות לנו, רק את הצד של בני האדם, אנחנו לא יודעים על מה האחרים נלחמים. אבל כולנו בעד בני האדם בוסטרוז, אפילו שמה שהולך שם זה סדום ועמורה. ואם נרד קצת לתוך המלחמות הפנימיות שיש בוסטרוז, אז רובנו נהיה בעד משפחת סטארק, חלקנו יתמוך בדיינריז, ומעט מאוד ילכו עם הלנסטרים או עם באראתיאן. כי הכל תלוי באופן שבו מציגים לנו את הדברים.
&nbsp
ממה שאנחנו שומעים על האחרים, ניראה לנו שהם מפחידים, שהם אוכלי ילדים או השד יודע מה עוד...
&nbsp
(ואם נמשיך עם ההשוואה, זאת גם התחושה שיש כשרואים את הסדרה המצויירת של מלחמת הכוכבים, מיצרים עוד ועוד משובטים כדי לנצח את הצבא של הדרואידים, משובטים שהם בני אדם, שלאף אחד לא איכפת מהמוות שלהם. ובצד השני רואים את הישיבות של ספרטיס (הרעים) שהם גם רוצים שלום, אבל מי שקובע בסופו של דבר זה מי שבראשם, פרק הסיום של עונה 5 מסכם את זה יפה)
 
למעלה