נגינה בלהקה

אראלה13

New member
נגינה בלהקה

ערב טוב, אני מקווה שזה הפורום המתאים:) כבר המון זמן אני מנסה להבין איך מסדרים ומארגנים תווים ואקורדים לנגנים בלהקה. כל אחד תורם את הכלי שלו, אבל מה כל אחד מנגן בדיוק ואיך זה מתחבר ביחד? איך אני יודעת איזה צורת נגינה לאיזה כלי, מי מקבל תווים ומי אקורדים באיזה סגנון נגינה(אני מנגנת בעיקר רוק), איך לחבר ולהתאים הכל ביחד? אני מנגנת על גיטרה וקלידים כבר כמה שנים ועדיין לא מצליחה להבין בדיוק מה תפקידם בלהקה ואיך קובעים מה כל אחד עושה מתי. מקווה שתוכלו לעזור...
 

Molchansky

New member
אמממ...

התשובה הראשונה שעולה לי לראש זה לנסות ולראות אבל אני אנסה לתת כמה טיפים כלליים קודם כל, זה תלוי מאוד בלחן, אפשר למשל לכתוב את המוזיקה בצורה הרמונית כשהבס מנגן את השורש תמיד הגיטרה את הסופרן והקלידים את המילוי התופים יכולים לשבת ביחד עם הבס על המקצב זו הצורה הפשוטה והכי בסיסית. מכאן אפשר לפתח את זה בצורה כזאת שהבס לא רק עושה את השורש אלא מוסיף תווי מעבר שבין אקורדים ועוד קישוטים, והתופים יושבים איתו על הקצב בהתאם זה מאוד חשוב בהרכב החיבור בין בס לתופים, זה יחידת הקצב של ההרכב. אפשר לפתח את זה עוד לזה שהקלידן נותן את הרקע ההרמוני, ומוסיף גם קישוטים פה ושם. והגיטריסט יכול לנגן את האקורדים או שאפשר לבנות לו קו מלודי שמשתלב עם הבס והקלידים. תחשבי על זה כעל הצגה שלכל כלי יש את התסריט שלו, מה את רוצה שכל כלי יגיד? תנסי להקשיב להרבה להקות בסגנון שאת רוצה, לשמוע את כל התפקידים, להבין למה התפקידים הם בצורה הזאת מה המאפיין של הבס בקטעים, מה המאפיין של הגיטרה, של הקלידים ושל התופים פשוט לשבת ולהקשיב ולנסות להבין את החיבור. ואז להתחיל להתנסות בזה עם הרכב, להביא את הלחן הבסיסי שיש לך ולהתחיל לחלק אותו על פני ההרכב לאט לאט תראי שזה יזרום, גם כל נגן יכול להביא רעיונות
 

אראלה13

New member
וואו תודה רבה!

לגבי הצורה הראשונה והפשוטה שנתת, מה זאת אומרת שהגיטרה מנגנת סופרן? מה זה בדיוק? איך אני קובעת איזה תווים זה וכו'? והמילוי שהקלידן מנגן- איזה מילוי, לפי מה הוא נקבע? ובכלל, בגדול- מה התפקיד של הקלידים בלהקה? איך בונים קו מלודי לגיטרה שיתאים למנגינה ולשיר? והצירוף של כל הכלים ביחד יוצר את הרקע לקול של הזמר, נכון? חחח סורי על כל השאלות, עזרת לי המון..תודה ענקית!
 

Molchansky

New member
אז ככה

הרמוניה בדר"כ בנויה מאקורדים אקורדים זה צלילים שבנויים על גבי צלילים לדוגמה ניקח את האקורד דו-מי-סול-דו (עם הכפלה של הטוניקה באוקטבה מעל) אז הבסיס של האקורד זה דו, זה הבס הסופרן הוא הצליל הכי גבוה באקורד שבדוגמא שנתתי זה דו באוקטבה מעל המילוי זה הצלילים האמצעיים שבדוגמא הם מי-סול אפשר כמובן לשנות את הסדר של האקורד, הוא לא חייב להיות בתצורה הבסיסית. התפקיד של הקלידים משתנה מהרכב להרכב, בחלק מההרכבים הוא רק מהלכי אקורדים שנותנים בסיס הרמוני למלודיה של הזמר ויש גם הרכבים שבהם הקלידים הם יותר דומיננטים ונותנים הרבה קטעי סולו או קווים מלודיים שמשתלבים עם הקו המלודי של השירה קו מלודי לגיטרה שיתאים למנגינה של השיר, אפשר לבנות את זה כחלק מההרמוניה, כלומר כמו שכתבתי הסופרן בהרמוניה (הצליל הכי גבוה) אפשר לכתוב את זה כקו מלודי מקביל לשירה, זהה או בטונים שונים. שוב אני ממליץ לשבת ולשמוע הרכבים, ולנסות לשמוע את ההפרדה בין הכלים, זה יעזור לך לראות מה כל כלי עושה ותקבלי רעיונות מזה הצירוף של כל הכלים יחד יכול ליצור רקע הרמוני לזמר, אבל הוא גם יכול להיות ניגודי לזמר, הכל תלוי במה רוצים להביע
 

אראלה13

New member
מלך!!! ורק עוד שאלה אחת...

אוקיי אז הבנתי מה זה הסופרן והמילוי, אבל לא הבנתי איך הגיטרה/ קלידים משתמשים בהם. בדוגמא שנתת, הגיטרה פשוט תנגן דו עד שיעברו אקורד? והקלידים רק מי וסול? איך זה מסתדר? ושוב תודה:)
 

Molchansky

New member
לא

כאן נכנסים הקישוטים ותווי מעבר זה מאוד תלוי באיך הקטע מתפתח בגלל זה רצוי לעבוד על זה ביחד עם הרכב, זה מסוג הדברים שהתיאוריה היא נחמדה אבל היא לא שווה כלום עד שלא יושבים ממש עם הנגנים ומתחילים לפתח את הקטע.
 

Molchansky

New member
אגב, משהו חשוב

הגישה שלי היא יותר "קלאסית" כי אני בא מרקע של מוזיקה קלאסית אני בטוח שיש עוד הרבה גישות שונות לנושא שיכול להיות שימצאו חן בעינייך יותר מה שיכול להיות טוב בשבילך זה שתיקחי כמה שיעורים עם מורה פרטי בנושא של הלחנה ועיבוד להרכבים זה יכול ממש לעזור
 

Shards

New member
אם הכללה הייתה מחלה מדבקת-

כולנו היינו מתים פה...
 

Shards

New member
עם עצה אחת שנתת אני מסכים

צריך לשמוע את הלהקות שרוצים בתור רפרנס, ולנסות להשמע כמוהן בתור התחלה. להצמד לזה עד שההרכב מגבש את הסגנון שלו לאט לאט, ולסמוך על הרעיונות של הנגנים.
 

Molchansky

New member
ו....

זאתי העיצה שהכי המלצתי עליה אבל נתתי עוד כמה טיפים כי יש אנשים שרוצים לשבת ולהלחין לבד ואז לבוא עם חומר מגובש ומוכן אל הרכב. אי אפשר לתת את כל האופציות והתשובות על גבי האינטרנט, בגלל זה לפעמים צריך להכליל קצת אבל תשים לב באמת שהעיצות שהכי המלצתי עליהן הן או לשבת עם ההרכב ולגבש את הקטע ביחד או ללכת למורה פרטי ללמוד הלחנה ועיבוד אבל שוב, אנחנו באינטרנט, לא לכולם יש כסף למורה, ולא לכולם יש הרכב בכיס שהם יכולים לשבת איתו יש כאלה שמחכים שיהיה להם חומר מגובש ואז הם מחפשים נגנים בכל אופן, העיצות שלי אמורות גם לפתוח את הראש אל מעבר ואם זה לא עובד, אין לי מה לעשות עם זה
 
למעלה