נגישות באוניברסיטת חיפה - לא בין הטובות
שלומות לכולם, אני סטודנט שנה שניה בחוג למערכות מידע וסטטיסטיקה אשר נושא תעודת עיוור. אני לומד באוניברסיטת חיפה ובתור סטודנט עיוור אני נאלץ להתמודד יום יום מגבלת ראיה שלפעמים מקשה עלי, אך אני מאמין שאסור לוותר וצריך להלחם. אני נושא תעודת עיוור ומיד תבינו מדוע אני מעלה את הנקודה הזאת. מעבר לבעיה הרפואית שאיתה אני מתמודד 25 שנה (כולל גם בלימודי הגבוהים) אני נאלץ להתמודד באוניברסיטה עם עוד בעיה שהיא לא קשה פחות והיא הנגישות בקמפוס לסטודנטים עיוורים וסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים. אמנם אני מסתדר במקומות שאני כבר רגיל אליהם אבל כאשר אני מגיע למקום חדש בשל בעית הראיה המרחבית שלי קשה לי יותר להסתדר. כאשר אני מדבר על נגישות לא מספקת למה אני מתכוון? ? ראשית לפני שאתם קוראים את המשך המייל סגרו נא את עיניכם ותנסו לקום מהכסא של המחשב ולהתחיל לטייל בבית. ענו לי, כמה מכם נתקלו בחפצים? כמה מכם נפלו? קחו דף נייר ותקפלו אותו לקוטר של צינור ותשימו את זה על מרכז העין. זאת הראיה שאני רואה בעין אחת. בעין אחרת אינני רואה דבר חוץ מאור ומצל. אחרי שטיפה קיבלתם את התחושה אתם מוזמנים לקרוא את המשך המייל. מה המצב כיום באוניברסיטת חיפה שיש לשפרו? 1. נתחיל עם נושא שמעניין כל סטודנט והוא ציוניו האישים כאשר הוא מסיים את בחינות סוף הסמסטר. חלק מהחוגים מפרסמים את הציונים של הסטודנטים בקורסים השונים על גבי מערכת ה highlearn (למידה מתוקשבת) שזה פתרון סביר כיוון שהיום יש תוכנות הקראה שמקריאות את מה שכתוב על המסך או שמתרגמות את זה לברייל. אבל, חשבו לרגע מה קורה כאשר הציונים מפורסמים על גבי לוח המודעות? אותו סטודנט לא יכול לראות את הציון כלל ולכן הוא נאלץ להעזר בסטודנט אחר שיקריא לו את הציון. אמרו לי, האם לדעתכם ציון הוא משהו פרטי ואישי? ? אני חושב שזהו משהו אישי מאד. מה אני מציע? אני מציע שאת הציונים יעלו ל high learn או שמזכירות החוג יקליטו את הציונים לתוך מענה קולי שיהיה מחובר למערכת והנתונים ישלפו על ידי הקשת ת.ז. טכנולוגיה מסובכת? ממש לא. הדבר היה קיים פעם באוניברסיטה אבל לפני שנתיים סגרו אותו עקב מעבר למערכת מידע חדשה. במקום לשדרג את המערכת הקיימת פשוט סגרו אותה. למה? כי יש באוניברסיטה רק 70 סטודנטים עיוורים שהם מיעוט מתוך 15000 סטודנטים. 2. שלטי ההכוונה. כמה מכם מצליחים לראות את שלטי הכוונה באוניברסיטה? אני בטוח שלא הרבה מכם. איפה פה חוסר הנגישות? האם זה סיפור גדול להציב שלטי הכוונה שהאותיות יהיו גדולות יותר? זה הכל ענין של תקציב. 3. מספרי מישוש לכיתות. בתחילת שנה שעברה החל פיילוט בבנין המדרגה שהציבו ליד מספרי הכיתות מספרים גדולים על מנת שסטודנט עיוור יוכל למשש אותם ולדעת לאיזה כיתה הוא הגיע. למה לא המשיכו עם זה לשאר הקומות בבניין המדרגה ולשאר הבניינים באוניברסיטה? 4. שיעורי עזר. עד לפני שנתיים לערך סטודנטים עיוורים וכבדי ראייה היו זכאים לקבל שיעורי עזר לעזרה בלימודים. החל משנה שעברה (שנת תשס"ז) החלה האוניברסיטה לקצץ בשיעורי העזר. מדוע? שוב בעיות תקציב? מי שנכנס ונתן עזרה היתה אגודת הסטודנטים. 5. שלטים בתחנות האוטובוס בבניין הראשי. מישהו מכם יודע איפה עוצר כל אוטובוס? כל אוטובוס עוצר איפה שהוא רוצה ואין תחנות קבועות. כאשר האגודה הציבה שלטים גדולים דאגו להוריד אותם. כיצד האוניברסיטה דואגת לבטיחות הסטודנטים שלה ולרווחת הסטודנטים שלה? 6. שמירת מקומות קבועים לסטודנטים בעלי מוגבליות. בטכניון לאחרונה קמה יוזמה שבה משריינים מספר מקומות לסטודנטים עיוורים ובעלי מוגבליות בשורות הראשונות על ידי מדבקות כמו שיש באוטובוסים. למה לא ליישם פתרון זה באוניברסיטה? ? רבותי, האוניברסיטה מקפחת את ציבור הסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים וזה בדוק! אם אני טועה תקנו אותי! האוניברסיטה לא אמורה להקשות על ציבור זה עוד יותר ממה שקשה לו! פה אני צריך את עזרתכם שתקימו איתי קול צעקה ונשנה ולו במעט את המצב הקיים. צירפתי למייל זה עצומה שפתחתי שאותה אני מתכנן להגיש לרקטור ונשיא האוניברסיטה (אני מאמין שיהיה לו קשה להתעלם מקולם של הסטודנטים בקמפוס). במידה ודרך זו לא תביא את הפתרון המיוחל יש עוד אופציות. אני לא מבקש דבר שאני לא זכאי לו. הבקשה היחידה היא לתת לנו ללמוד בכבוד. http://www.atzuma.co.il/petition/amitk83/2/ אתם תרשו לי לדבר בשמם של ציבור הסטודנטים העיוורים: "איננו יכולים לראות, אך מאור חיינו וליבנו לא יכבה" אתם מוזמנים להעביר מייל זה לעוד אנשים שיחתמו. בברכת חג שמח. עמית
שלומות לכולם, אני סטודנט שנה שניה בחוג למערכות מידע וסטטיסטיקה אשר נושא תעודת עיוור. אני לומד באוניברסיטת חיפה ובתור סטודנט עיוור אני נאלץ להתמודד יום יום מגבלת ראיה שלפעמים מקשה עלי, אך אני מאמין שאסור לוותר וצריך להלחם. אני נושא תעודת עיוור ומיד תבינו מדוע אני מעלה את הנקודה הזאת. מעבר לבעיה הרפואית שאיתה אני מתמודד 25 שנה (כולל גם בלימודי הגבוהים) אני נאלץ להתמודד באוניברסיטה עם עוד בעיה שהיא לא קשה פחות והיא הנגישות בקמפוס לסטודנטים עיוורים וסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים. אמנם אני מסתדר במקומות שאני כבר רגיל אליהם אבל כאשר אני מגיע למקום חדש בשל בעית הראיה המרחבית שלי קשה לי יותר להסתדר. כאשר אני מדבר על נגישות לא מספקת למה אני מתכוון? ? ראשית לפני שאתם קוראים את המשך המייל סגרו נא את עיניכם ותנסו לקום מהכסא של המחשב ולהתחיל לטייל בבית. ענו לי, כמה מכם נתקלו בחפצים? כמה מכם נפלו? קחו דף נייר ותקפלו אותו לקוטר של צינור ותשימו את זה על מרכז העין. זאת הראיה שאני רואה בעין אחת. בעין אחרת אינני רואה דבר חוץ מאור ומצל. אחרי שטיפה קיבלתם את התחושה אתם מוזמנים לקרוא את המשך המייל. מה המצב כיום באוניברסיטת חיפה שיש לשפרו? 1. נתחיל עם נושא שמעניין כל סטודנט והוא ציוניו האישים כאשר הוא מסיים את בחינות סוף הסמסטר. חלק מהחוגים מפרסמים את הציונים של הסטודנטים בקורסים השונים על גבי מערכת ה highlearn (למידה מתוקשבת) שזה פתרון סביר כיוון שהיום יש תוכנות הקראה שמקריאות את מה שכתוב על המסך או שמתרגמות את זה לברייל. אבל, חשבו לרגע מה קורה כאשר הציונים מפורסמים על גבי לוח המודעות? אותו סטודנט לא יכול לראות את הציון כלל ולכן הוא נאלץ להעזר בסטודנט אחר שיקריא לו את הציון. אמרו לי, האם לדעתכם ציון הוא משהו פרטי ואישי? ? אני חושב שזהו משהו אישי מאד. מה אני מציע? אני מציע שאת הציונים יעלו ל high learn או שמזכירות החוג יקליטו את הציונים לתוך מענה קולי שיהיה מחובר למערכת והנתונים ישלפו על ידי הקשת ת.ז. טכנולוגיה מסובכת? ממש לא. הדבר היה קיים פעם באוניברסיטה אבל לפני שנתיים סגרו אותו עקב מעבר למערכת מידע חדשה. במקום לשדרג את המערכת הקיימת פשוט סגרו אותה. למה? כי יש באוניברסיטה רק 70 סטודנטים עיוורים שהם מיעוט מתוך 15000 סטודנטים. 2. שלטי ההכוונה. כמה מכם מצליחים לראות את שלטי הכוונה באוניברסיטה? אני בטוח שלא הרבה מכם. איפה פה חוסר הנגישות? האם זה סיפור גדול להציב שלטי הכוונה שהאותיות יהיו גדולות יותר? זה הכל ענין של תקציב. 3. מספרי מישוש לכיתות. בתחילת שנה שעברה החל פיילוט בבנין המדרגה שהציבו ליד מספרי הכיתות מספרים גדולים על מנת שסטודנט עיוור יוכל למשש אותם ולדעת לאיזה כיתה הוא הגיע. למה לא המשיכו עם זה לשאר הקומות בבניין המדרגה ולשאר הבניינים באוניברסיטה? 4. שיעורי עזר. עד לפני שנתיים לערך סטודנטים עיוורים וכבדי ראייה היו זכאים לקבל שיעורי עזר לעזרה בלימודים. החל משנה שעברה (שנת תשס"ז) החלה האוניברסיטה לקצץ בשיעורי העזר. מדוע? שוב בעיות תקציב? מי שנכנס ונתן עזרה היתה אגודת הסטודנטים. 5. שלטים בתחנות האוטובוס בבניין הראשי. מישהו מכם יודע איפה עוצר כל אוטובוס? כל אוטובוס עוצר איפה שהוא רוצה ואין תחנות קבועות. כאשר האגודה הציבה שלטים גדולים דאגו להוריד אותם. כיצד האוניברסיטה דואגת לבטיחות הסטודנטים שלה ולרווחת הסטודנטים שלה? 6. שמירת מקומות קבועים לסטודנטים בעלי מוגבליות. בטכניון לאחרונה קמה יוזמה שבה משריינים מספר מקומות לסטודנטים עיוורים ובעלי מוגבליות בשורות הראשונות על ידי מדבקות כמו שיש באוטובוסים. למה לא ליישם פתרון זה באוניברסיטה? ? רבותי, האוניברסיטה מקפחת את ציבור הסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים וזה בדוק! אם אני טועה תקנו אותי! האוניברסיטה לא אמורה להקשות על ציבור זה עוד יותר ממה שקשה לו! פה אני צריך את עזרתכם שתקימו איתי קול צעקה ונשנה ולו במעט את המצב הקיים. צירפתי למייל זה עצומה שפתחתי שאותה אני מתכנן להגיש לרקטור ונשיא האוניברסיטה (אני מאמין שיהיה לו קשה להתעלם מקולם של הסטודנטים בקמפוס). במידה ודרך זו לא תביא את הפתרון המיוחל יש עוד אופציות. אני לא מבקש דבר שאני לא זכאי לו. הבקשה היחידה היא לתת לנו ללמוד בכבוד. http://www.atzuma.co.il/petition/amitk83/2/ אתם תרשו לי לדבר בשמם של ציבור הסטודנטים העיוורים: "איננו יכולים לראות, אך מאור חיינו וליבנו לא יכבה" אתם מוזמנים להעביר מייל זה לעוד אנשים שיחתמו. בברכת חג שמח. עמית