נוה שאנן- היציאה מהחומות הראשונה???

  • פותח הנושא lihu
  • פורסם בתאריך

lihu

New member
נוה שאנן- היציאה מהחומות הראשונה???

כשלמדתי במסגרת מערכת החינוך לימודו אותי כי השכונה הראשונה שהיתה מחוץ לחומות בישוב היהודי היא אחת משוכונות ירושלים. עד אז כל הישוב היהודי יושב בערים סביב חומה. לאחרונה הייתי צריך לקרוא על העיר צפת מלפני יותר ממאה שנה ולתדהמתי קראתי כי חומת העיר צפת נהרסה בזמן כיבוש סלאח א- דין הרבה לפני יציאת ירושלים מהחומות. שאלתי היא מדוע במערכת החינוך שמים כל כך הרבה דגש על היציאה מהחומות ולא מזכירים כמעט כלל את שאר הישוב היהודי שישב ללא חומה. (לדוגמא צפת פקיעין וכדומה) אני יודע שרוב תושבי צפת של אותם הזמנים היו יהודים מגורשי ספרד שעברו בזמן הכיבוש של העותמנים. (דהיינו ספרדים) האם זה שייך לשלטון האשכנזי המבליט רק את עצמו או שיש כאן משהו אחר נסתר מין העין?? (*חשוב לי לציין שאני נמנה על הצד האשכנזי ולא הספרדי- שלא תחשבו שזה בא מצד כיפוח...) מצפה לתגובה
 

פראזניק

New member
"היציאה מהחומות"

לא בגלל שגרו או לא מאוחרי חומה. אלא כפריצת מסגרת ה"ישוב הישן", ההסתגרות הזו, ומעבר לתקופה חדשה, של ישוב דומיננטי יותר. לכן, צפת אינה רלוונטית, לנקודה זו. לכן השכונות הירושלמיות רלוונטיות, לכן ישובים שהוקמו ברחבי הארץ (פתח תקוה וכו´) רלוונטיים.
 

ציפי ג

New member
יציאה מהחומות ../images/Emo104.gif

היציאה לפ"ת היתה של חברה ממשפחות דתיות, שרצו גם לעבוד ולא רק לחיות על חשבון החלוקה. היציאה בירושלים, היתה של אנשים שרצו להסתמך על החלוקה, אבל היה להם צפוף.
 

פראזניק

New member
כן, מבט מאד יפה...

אבל ממש לא מתאים.... המילה אמונה, אומרת לך משהו? יהודי חו"ל, תרמו את כספם, כדי שבירושלים ישבו אנשים ויעסקו בתורה, אך ורק בתורה!!! אם את רואה בכך פסול, זו זכותך. אבל ההתנשאות הישראלית הזו, ממש מיותרת לדעתי. (סליחה עם לא הבנתי נכון)
 

ציפי ג

New member
למה התנשאות? ../images/Emo104.gif

היסטוריה למדתי בבית ספר לבנות חרדי, וכך למדונו. החלוקה אכן נתנה ליהודים על מנת שישבו וילמדו תורה. הפתח תיקוואים, רצו לעבוד, ונדדו הרחק מי-ם, והרחק מהחלוקה. הירושלמים, חלקם רצו להסתמך על החלוקה, חלקם רצו להסתמך על מונטיפיורי, וחלקם הסתמכו על שניהם, ולא עשו מה שנדרשו, לא מזה ולא מזה. וד"א, איני זוכרת מי היה הרב שהקים בית ספר לנערים שלא מסוגלים ללמוד בין כתלי העיר העתיקה, אבל המודעות שהיתה אז לכך שיש נערים שזה לא מתאים להם להגות בתורה יומם ולילה, קצת נעלמה. ואיני אומרת מי יותר טוב ומי פחות. שתי היציאות היו יציאותמסוכנות ביותר, לאזור לא מיושב, שהערבים שלטו בו ביד רמה.
 

פראזניק

New member
לכן בסיום כתבתי...

אז זהו, שהבעיה היתה שלי, משום מה חשבתי שהסגנון מתנשא... קבלי נא את סליחתי...
 
תגידו לי כולכם: ככה למדתם היסטוריה?

"כל הישוב היה בתוך חומות"?????????????!!! מי "סיפר" לכם את זה??? או שיש לכם בעיה עם הבנת חומר הלמידה, או שהיכנשהו התבלבל לכם העסק עם תקופת "חומה ומגדל", בתחילת תהליך ההתיישבות בארץ, והשלכתם את זה על כ-ל הישוב?? השאלה בהודעה הפותחת מתייחסת להתיישבות הפתוחה הראשונה מחוץ לחומות ירושלים, שהיתה העיר היחידה בכל הארץ עם חומה אמיתית שפחדו לצאת ממנה בלילות (גם הערבים) מחשש לשודדים שהסתובבו חופשי. לישובי "חומה ומגדל" לא היתה חומה אמיתית במשמעות המלאה של המילה. היתה זו גדר גבוהה בדומה לגדרות שמקיפות בימינו חלק מההתנחלויות בשטחים. סתם חשבתי להעמיד כמה דברים על דיוקם למען "בוגרי" חינוך היסטורי לקוי.....
 

פראזניק

New member
מה מה?

על איזו הודעה ענית? כי כשאומרים "מאחורי חומה", כפי שצוין, הכוונה היא למשמעות הסמלית, לישוב הישן והישוב החדש. לא, לא הבנתי אותך כל כך...
 
עניתי לסך כל ההודעות באשכול הזה.

בגלל זה הכנסתי את ההודעה שלי בהמשך השרשרת ולא בתגובה ישירה להודעה הפותחת (מה שגרם לך לחשוב שעניתי להודעתך באופן ספציפי). סליחה על הבילבול שזה יצר.
 

פראזניק

New member
אף אני לדאבוני...

נדמה לי שבספר "סיפורים ירושלמים" חלק א או ב מובא שמו. כך זכור לי...
 
למעלה