נוסטלגיה קסם ואיזוטריות

ranchupanchu

New member
נוסטלגיה קסם ואיזוטריות

כשרק היכרתי את החברה שלי, שאלתי אותה מה סוג המוסיקה שהיא אוהבת במהלך הנסיעה. היא ענתה לי שהיא אוהבת מוזיקה של ישראל היפה. אמרתי : " יהודית רביץ , אריק סיני ... ? " "לא , יותר ישנה - יהורם גאון , גבעטרון ... " היא ענתה. התחלחלתי למשמע אוזני , וכמעט ונכנסתי ברכב שנסע לפני. בהמשך החלטתי להיות עם "ראש פתוח" והלכתי להרקדות פה ושם. אח"כ הלכתי להרקדת מתחילים . ברמת הריקוד שהגעתי אליה נשארתי מתחיל , כלומר עדיין אני מתבלבל בריקודים שכבר רקדתי לפחות מאה פעמים. הריקודים שהיה לי הכי קל ללמוד היו הריקודים הישנים יותר , , "ריקודי נוסטלגיה". עם הריקודים החדשים יותר אני פחות מסתדר ומסתובב בדר"כ לכיוון הלא נכון. ערב אחד הצטרפתי ל"פאנאטית לשעבר" ,כפי שהיא מכנה את עצמה, לערב שנערך לכבודה של רבקה שטרומן ז"ל. הרבה מאוד אנשים מבוגרים ממני , נותנים ידיים אחד לשני וחוזרים להיות ילדים. פנים מאושרות . והריקודים , קלים ופשוטים . אלה ריקודים שמעולם לא רקדתי , אבל כל כך קל לזרום איתם. ריקודים שמתמזגים עם המוסיקה. הרגשתי שמה שהיה שם זה הדבר האמיתי. קשה אולי להעביר למי שקורא את המילים האלה , את הקסם שהיה שם. צריך להיות בערב ריקודים כאלה כדי להרגיש את זה. אני בעצם מדבר על הקסם של ריקודי-עם האמיתיים , מה שמכנים באופן לא מחמיא "ריקודי נוסטלגיה". אלה לא ריקודי נוסטלגיה לדעתי , אלא אלו הריקודים האמיתיים. גם את השירים הישנים ההם פתאום גיליתי. גבעטרון , יהורם גאון , דברים שלא חשבתי שאשמע ככה סתם בבית.הייתי שבוי ברעיון שזה צליל ישן שעבר זמנו , מה שמנע ממני לשמוע את הצלילים. גיליתי את הקולות של הזמרים את הפשטות במנגינה. פעם היו "בתי-ספר" איזוטרים שהעבירו ידע כמוס למעט אנשים. בגלל זה הם נקראו איזוטריים , כי הם היו מיועדים רק למעט אנשים. אלה היו אנשים שהעריכו את הידע שהועבר אליהם. המורים ב"בתי-ספר" אלו ידעו שאם הידע הזה יגיע ליותר מידי אנשים , לא כולם יבינו את הדברים כמו שצריך , ואיכשהו מישהו יסלף פה ושם משהו , ואחר יעוות עוד את הסילוף הקודם ,ועם השנים הידע הזה כבר יהפוך למשהו אחר ולא נכון. טוב, ברור שריקודי עם הם לא בדיוק בתי ספר איזוטריים , אבל באופן דומה , אני חושב שגם הם עם השנים איבדו את הקסם שהיה בריקודים הישנים. ברור שצעירים שרוקדים ריקודי-עם רוצים ריקודים חדשים . שירים חדשים , שירים ידועים מושכים חבר"ה חדשים שנקלעו במקרה או שלא במקרה בקרבת הריקודים. אנחנו רוצים להיות אופנתיים (ולא לרקוד רק לצלילי הגבעטרון...) , ורוצים למשוך חבר"ה צעירים לריקודים. וגם ריקודים חדשים נותנים תחושה שריקודי-העם הם דבר חי ומתפתח. אבל כמו שאני רואה את זה , זה בא על חשבון הדבר האמיתי. הריקודים החדשים , בעצם כמו השירים , הפכו להיות יותר מתוחכמים , ויותר קשים למתחילים (כמוני). לא שאיו גם ריקודים חדשים טובים - יש , אבל לא הרבה. היופי בעיני הוא בפשטות , בשירים , במילים , ובריקודים. וזה מה שיש בריקודי נוסטלגיה. הצעירים בגילי , לא מגיעים לריקודי נוסטלגיה או למרתונים של נוסטלגיה , אולי כי הם שבויים בכך שמדובר בריקודים ושירים ישנים ובקהל לא צעיר, ולכן הם לא מגלים את היופי של הריקודים האלה. הצעירים בנשמתם שמגיעים לריקודים האלה , ימשיכו להגיע לשם , כי הם כבר גילו את זה. ברור לי שמה שאני אומר כאן לא ישנה את כמות הצעירים הזעומה המגיעים לריקודי נוסטלגיה . מצד אחד חבל , כי מדובר במשהו יפה , שיעלם עם השנים כי לא יהיה אף אחד שימשיך את זה. מצד שני , מי שמארגן את הערבים האלה , ימשיך לשמור על האופי המיוחד שלהם , בלי להכניס השפעות חדשות והרסניות - וזה טוב. RANCHU PANCHU
 

bnaybugs

New member
איפה הם הימים שלא ישובו עוד

מאוד התרגשתי לקרוא מילים שמשקפות את הרגשתי הן לגבי השירים והן לגבי הריקודים. אקדים ואומר שהייתי רקדנית "מכורה" פעמיים שלוש בשבוע רקדתי ריקודי עם ובקיצים גם כמעט כל יום. לפני כשנתיים חשתי פיחות באהבה לריקודי העם ולא משום שנמאסו עליי אותם הריקודים, כי אם ההצפה הבלתי פוסקת של ריקודים חדשים התישה אותי. במקום להגיע לחוג ולהנות מצאתי את עצמי לומדת כשני ריקודי מעגל בערב ובנוסףגם ריקוד זוגות. והכל בגלל הצורך של המדריכים להספיק. התחלתי להמעיט את ביקורי בחוגים כדי לא ללמוד יותר מידי בשבוע. ואז גיליתי את העולם המכונה נוסטלגיה - השירים היו מוכרים לי ואהובים עלי עד מאוד , אך הריקודים היו מוכרים פחות. עד מהרה גיליתי את הפשטות שבלמידתם ואת היופי שבהם. הגעתי להרקדות נוסטלגיה וככל שהגעתי יותר , כך התאהבתי בריקודי העם הלוו יותר. הרגשתי שהנה עכשיו אני יכולה לאמר שאני אכן רוקדת ריקודי עם. הרקדות הנוסטלגיה משרות אוירה מיוחדת , נתינת הידיים נראית אולי טיפשית לאחדים, אך היא יוצרת אחוה בין הרוקדים ותחושת אחדות . תחושה כזו בהחלט לא ניתן למצוא כיום בהרקדות - כל אדם לעצמו. אני מתגעגעת לימים ההם של תחילת ריקודי העם, למרות שטרם נולדתי אז והלא איך אפשר להתגעגע למשהו שלא הכרת? במסגרת מפגשי "שוב חוזר הניגון" והסדנאות במפגשים אלו נתגלה לי עולם ומלואו ועקבות כך קראתי חומר על ימי בראשית של ריקודי העם. וכך ניסיתי להכיר את העולם של ריקודי העם שהיה פעם. לדעתי, אם אנשים צעירים יפתחו יותר לנוסטלגיה וישכחו רגע מהסטיגמה שיש שם בעיקר מבוגרים הם יראו שאלה ריקודים שניתן להתאהב בהם בקלות וכך אני מקווה הריקודים הללו לא יעלמו לעולם. כי אלו הם ריקודי העם האמתיים.
 
כל הכבוד!

גם אני כמוכם מאד אוהב ריקודי עם נוסטלגים. והייתי מאד שמח אם היו יותר מרתונים נוסטלגים.
 

איה10

New member
צודקים

הקטע הוא שלא צריכים מרתונים מיוחדים לריקודים נוסטלגים, כמו שאין מרתונים לריקודים חדשים בלבד. אבל צריך לדעת איך לשלב בין השניים. אנחנו מגיעים לכמה הרקדות בשבוע, ורוקדים את אותם ריקודים - שזה די משעמם. מרקידים חוששים לשים ריקודים ישנים שמא יעלמו להם רוקדים. אבל מה לעשות, אם לא יאתגרו אחרים שיש עוד ריקודים שהם לא יודעים, הם יישארו תמיד באותה רמה. רוקדים ברמת מתקדמים- זה לא אומר שיודעים כל ריקוד חדש שיצא. צריך לצאת מ"התחנה המרכזית" הזאת ולהתחיל לרקוד את הריקודי העם האמיתיים של פעם.
 
להנות משני עולמות

רציתי לספר על הרקדה שמשלבת בין חדש וישן בלי תירוצים ובלי התנצלויות. ההרקדה מארחת באופן קבוע את היוצר אליהו גמליאל שמלמד שם ריקודים ישנים לצידו של דדה לוסקי שמלמד ישן וגם חדש . ההרקדה מאוד נעימה ואף אחד לא "מפסיק להגיע להרקדות" רק כי רוקדים שם ישן לצד חדש. האוירה נעימה ומשרה תחושה של חידוש כי גם הריקודים הישנים והיפים הם חדשים עבןר חלק גדול מאיתנו. מקווה שעוד מרקידים ינסו את זה.
 
עוד הרקדה נוסטלגית בצפון

יש אחת שמתמקדת רק בריקודים ישנים (מעגל וזוגות) בקרית חיים בימי שלישי בבית ההסתדות.
 
המרקיד הוא איציק בן עמי

יום שני מתחילים ב- 19:30, מתקדמים ב- 21:30 יש גם מעגלים וגם זוגות. הכתובת היא רח´ בוסל, בית ההסתדרות בקרית חיים מערבית. Have fun
 

בי

New member
ההרקדה בקרית חיים ביום ג´ בשעה 21.3

מרקידים יאיר בינו ומשה אורון. מומלץ. ביום ג´ ,כאמור, ולא ביום ב´.
 

rontimiti2

New member
שמח שהתוודעת לריקודים הישנים

התפלאתי לשמוע שרקדן מתחיל שמע על הערב שנערך לזכרה של רבקה שטורמן, אך גם שמחתי לקרוא על כך. ערב זה שנכתב עליו גם ב"רוקדים" היה ערב מאוד מהנה ולימד רבות את מי שלא הכיר את המורשת שמאחורי הריקודים הישנים. הייתי ממליץ לקיים ערבים שכאלה עם מרקידים ויוצרים ותיקים בעודם בחיים ולשמוע מפיהם את הרעיונות שהנחו אותם בחיבור השירים. אמנם זה קורה לעיתים במפגשי הנוסטלגיה בסדנאות , אך לדעתי צריך לתת לכך במה רחבה יותר. אפשר לרכז זאת בפסטיבל כרמיאל - זה יכול להיות מעניין. בכל אופן אני מסכים עם הדעה שאלו הם השירים והריקודים האמיתיים ואני שמח שהצלחת להתוודע אליהם.
 
למעלה