נושאי הדיון לסדנא היום

קסנדרה*

New member
שיר לניתוח היום בסדנא../images/Emo36.gif../images/Emo36.gif

לַמְּשׁוֹרֵר / פושקין מְשׁוֹרֵר! אַל תִּתְפַּתֶּה לִקְהַל מַעֲרִיצֶךָ. שְׁאוֹן הַתִּשְׁבָּחוֹת כְּהֶרֶף יִשְׁתַּתֵּק; יָבוֹא מִשְׁפָּט הַכְּסִיל, צְחוֹק קַר יַלְעִיג עָלֶיךָ: אַךְ הִשָּׁאֵר אֵיתָן, שָׁלֵו וּמִתְרַחֵק. קֵיסָר: חֲיֵה לְבַד. לְךָ חָפְשִׁית הַדֶּרֶךְ לַאֲשֶׁר יִמְשֹׁךְ אוֹתְךָ הָרוּחַ הַחָפְשִׁי, וּמְשַׁכְלֵל פְּרִי הֲגִיגֶיךָ לְהַבְשִׁיל, אַל תְּבַקֵּשׁ פְּרָסִים עַל מִפְעֲלֵי תִּפְאֶרֶת. פְּרָסֶיךָ הֵם בְּךָ. תִּשְׁפֹּט אֶת עַצְמְךָ. וְאֵין שׁוֹפֵט מַחְמִיר וְתוֹבְעָנִי מִמְּךָ. הַמְּרֻצֶּה אַתָּה מִמַּעֲשֵׂי יָדֶיךָ? טוֹבִים הֵם? אָז הַנָּח לוֹ לְהָמוֹן גּוֹעֵר יִירַק לוֹ עַל מִקְדָּשׁ בּוֹ לַפִּידְךָ בּוֹעֵר, וּבִמְשׁוּבָה יַלְדִית הַכֵּס שֶׁלְּךָ יַדִּיחַ.
 

קסנדרה*

New member
נושאי הדיון לסדנא היום../images/Emo36.gif../images/Emo36.gif

חשיבות העריכה והעיבוד כל כותב שירה מכיר את הנקרא: "השראה רגעית" ההשראה נובעת ממראות, זיכרונות, מחשבות ותחושות. כדי להנציח את רגע ההשראה אנו מוצאים את פיסת הנייר הקרובה ביותר "ומורידים" את התחושות, מחשבות העולות באותו הרגע, בו ברגע כתבנו שיר. אבל לא בהכרח שיר טוב. מאד מפתה לומר "זה מה שהרגשתי ולכן כך זה יישאר. אני לא יכול לשנות את מה שכתבתי כי אלו הרגשות שלי..." ברור שרגשות לא ניתן לשנות אבל את המלים שבחרנו להשתמש בהן בכדי להביע את הרגשות, כן ניתן לשנות. כשההשראה "מכה בנו" אנו לא רק מוצאים את פיסת הנייר הקרובה ביותר או המזדמנת לנו אלא גם משתמשים במלים הקלות והמזדמנות מהסוג שעולות הכי מהר במחשבה. אלו המלים שאינן בהכרח הבחירה הטובה ביותר מבחינת הכותב, שמן הסתם יכול ומסוגל לברור מלים אחרות "טובות יותר". ראשית, כתבו כל מה שעולה במחשבה ברגע של ההשראה בשלב הבא "תלטשו" את היצירה ותעניקו לה "צליל" יותר מקצועי/ספרותי. שירה - היא מבט חטוף לתוך הנשמה במעבר שקול/זהיר דרך המחשבה. ציטוט של סטדמן: "שירה היא אמנות והיא אם כל האמניות. היא הקלה ביותר מבחינת היכולת והקשה ביותר להשגת ההשתקפות האמיתית" (סטדמן, משורר אמריקאי) חשיבות התגובה/ביקורת אם נספיק זה יהיה הנושא השני שנדון בו, אם לא היום אז נעביר את הנושא ליום שני. יש להבדיל בין תגובה בפורום לבין ביקורת. התגובה בפורום אף היא סוג של ביקורת אך נעמוד על ההבדלים. ביקורת ניתנת ע"י יוצרים מנוסים או אחרים אשר יש בהם את הכישורים לבקר וכמו גם את הכלים המקצועיים למתן ביקורת והיכולות לערוך ביקורת. זו ניתנת בד"כ ליצירה שכבר ראתה אור, לאחר שעברה עיבודים אינספור, כולל עריכה והגהה ע"י העורכ/ת בהוצאת הספרים. התגובה בפורום במה היא שונה ? בפורום מתפרסמות יצירות שעדיין עין נוספת לא ראתה אותן לבד מהיוצר עצמו (במרבית המקרים). היוצר אינו יכול לבקר את עצמו בד"כ. אמנם אין זו הכללה גורפת אך כך זה במרבית המקרים. חלק מהיצירות אינן עוברות אפילו הגהה, חלקן עוברות עריכה קלה, חלקן בכלל לא. יש יוצרים שכותבים מפורשות "כרגע כתבתי את השיר" יש יוצרים שאינם יודעים להבדיל בין פרוזה ואחרים שאינם מכירים את "כלי העזר" המקובלים בכתיבת שירה (עקרון ההזרה, מטאפורה, דימוי וההבדל ביניהם ועוד). חשיבות התגובה בפורום היא גדולה. תפקידה להעיר אך בעיקר להאיר את דרכו של היוצר. יש גולשים הטוענים "כך הרגשתי כשכתבתי ואיני מעוניין לשנות" אחר יכתוב "אני לא מאמין בעריכה" ואינם יודעים עד כמה הם חוסמים את עצמם בהתפתחות. יש עוד גישה: "תודה רבה שהבנת ואהבת את יצירתי" לתגובה כגון: "איזה יופי של יצירה ואהבתי..." אין ולוּ תגובה קטנה למי שהע/איר ולמי שלא מוותר עד להשגת התוצאה. אין להבין עד כמה היוצר קיבל מהתגובה, הבין אותה, הפנים אותה אם בכלל. או לדוגמא התגובות "המסבירות": מסבירים את מילות היצירה. אין צורך בהסבר זה היה מובן מלכתחילה אבל היו נקודות אחרות שבגללן התעכבנו על משפט זה או אחר, מתגובה כזו (מצד היוצר) לא ניתן להבין, מה הבין היוצר, אם הבין וגם לא, כיצד להגיב לו להבא אם בכלל.
 

aiziq

New member
תודה רבה למשתתפים ולמנחה.

קסי , קאיה, אופק, יואל והשחקן בהופעת אורח- שמאן. הייתה סדנא נפלאה ומועילה. מי שרוצים תקציר של מה שהיה לא תקבלו!!!
נתראה ביום חמישי
איציק.
 

קסנדרה*

New member
היות ולא התנהל דיון בסדנא אתמול אז

נושאים אלו יישארו רלוונטיים ונדון בהם ביום שני הקרוב. שבת שלום קסנדרה
 
למעלה