נושא לדיון - האמת הזואולוגית

נושא לדיון - האמת הזואולוגית ../images/Emo19.gif

עד כמה חשובה האמת הזואולוגית בהדרכות? האם יש טעויות נסלחות? האם יש הבדל, בעניין זה, בין הדרכות לבוגרים ולצעירים? הנה כמה דוגמאות לטעויות ובלבולים: שפן/ארנב הבית של הצב אפרוחים/גוזלים משפחה/סדרה/מחלקה (המונח "משפחת היונקים" לא נכון) הארנב הוא מכרסם הנחש לא ארסי, הוציאו לו את הארס ועד... ועוד... (אתם מוזמנים להוסיף עוד טעויות של מדריכים)
 

Ella Bella

New member
זחל- תולעת , טעות ממש מרגיזה

לפני כמה שבועות עשיתי פעילות זחלי משי. הגננת התעקשה לומר לילדים כל הזמן "הנה זחלים של תולעת משי !!" ולא עזר כמה שהסברתי לה. תצחקו עלי, אבל טעויות כאלה ממש מעצבנות אותי. אני בהחלט מסבירה לגילאי שלוש ומעלה את ההבדל בין גוזל לאפרוח, כמובן שפן וארנב!! (ואיזו בורות בקרב הגננות!!. אני כבר מסתובבת עם תמונה מנויילנת של שפני סלע בתיק ומוציאה בכל פעם עם ההסבר מחדש). בענין סדרות, מחלקות וכו' זה ליותר בוגרים. עוד מונחים שהשתרשו ממש טוב אצל הילדים הצעירים: חיות צמחוניות, חיות לילה ויום. והנה כמה אני לוקחת ללב טעויות: אני עובדת רבות עם קלטת בשם "תנועחיה" ואחותה "תנועות חיות" שיש בהן שירי חיות כהפעלה לילדים. ולמרות המחמאות הרבות שלי על הקלטות, בשיר הממש טוב של זחלי המשי, נקראת החיה החביבה "תולעת משי" ובזה נפסל השיר לפעילות. אני לא יכולה להסביר לילדים את ההבדל ואז לשים להם שיר כזה! זו טעות ממש בסיסית בעיני, וחבל.
 

naja

New member
חשובה מאוד.

בתור אחד שהתעניין בבע"ח מגיל אפס בערך, כבר מגיל צעיר הבורות הזו הפריעה לי. אני חושב שחשוב שיתחילו להשתמש במונחים הנכונים אצל ילדים קטנים, ואולי ככה נצליח להפחית קצת מהבורות והמידע השגוי שאיתו הם יגדלו. במסגרת עבודתי אני נתקל בלא מעט בורות בכל מה שקשור לנחשים- כל הנחשים ארסיים, נחשים חיים במשפחות("קן נחשים"), נחש שחור הוא לעולם לא ארסי, נחש לא שחור תמיד ארסי, נחשים שחונקים "מפצחים" את העצמות של הקורבנות שלהם, בשביל להרוג נחש צריך להשאיר לו ביצים קשות והוא יבלע אותם וימות..... האמת היא שבד"כ אני מנסה להסביר לאנשים את הטעויות שלהם, אבל מה לעשות, דברים שנכנסו לראש בגיל צעיר ונתקעו שם, לא יצאו ממנו כ"כ מהר כנראה....
 

מייקלס

New member
באחד הסיורים של הכיתה

של הגדול יותר בגן הזאולוגי, המדריכה בקשה מהילדים שיהיו בשקט בשקט כדי לא להעיר את הנחשים.......
 
ביאליק

קן לציפור בין העצים ובקן לה שלוש ביצים ובכל ביצה הס פן תעיר ישן לו... מי? אפרוח?! מה הוא עושה שם??? אגב, גם יונתן הקטן מחפש אפרוחים על העץ. טוב נו, לחפש מותר. השאלה היא אם הוא ימצא...
 

מייקלס

New member
../images/Emo6.gif

מה, לא מבינה, מעולם לא שמעת על אפרוח בשם אספנתעיר? איזו בורות..
 

Ella Bella

New member
איך עושה כלב ??

אמנם לא ענין זיאולוגי, אבל גם מעלה לי את הפיוזים. אני שואלת את הילדים "איך מגעגע הברווז" והגננת כהד אחרי (אבל כנראה היא לא שמעה טוב) "איך עושה ברווז?". אין פרה שגועה, חתול מיילל, כלב נובח, ציפור מצייצת וכו'. החיות "עושות". ומייקלס- הרגת אותי!
 

**לילך**

New member
שתיכן הרגתן אותי ../images/Emo6.gif

ובהקשר לשירשור אני בהחלט בעד תיקון מונחים והעמדת מושגים על דיוקם זה שיש גננות/מורות שטועות ומטעות לא אומר שהילדים צריכים לגדול עם מושגים מוטעים :)
 

Liron Samuels

New member
למה לא?

למה לא לתקן את הטעויות הנפוצות הללו? לוקח פחות זמן לקרוא לזחל המשי תולעת המשי? אם נקרא לזחל בשמו ילדים לא יגדלו לקרוא לו תולעת. לי תמיד אמרו שלטוואי המשי קוראים תולעת המשי, והיום, למרות שאני כבר יודע שאלו בעצם זחלים, אני בדרך כלל קורא להם תולעי משי מתוך הרגל שאיני מצליח להיפטר ממנו. כנ"ל לגבי שפן/ארנב, אפרוח/גוזל וכו'. כבר יצא לי לפגוש מדריכים שאמרו "עזוב, הם לא יבינו את ההבדל". אני מאמין שבמקום לזלזל ביכולת ההבנה של הצעירים צריך להתחיל ללמד אותם מושגים נכונים כבר בגיל צעיר. לא נראה לי שכל כך הרבה יותר קשה ללמד מושגים נכונים מאשר המושגים הלא נכונים, אז אני באמת לא רואה סיבה לטעויות הללו. אני מסכים שנושאים כמו משפחה/סדרה/מחלקה יהיו "כבדים" על ילדים קטנים, אבל רוב הטעויות שצויינו עד עכשיו בהחלט יכולות להיפסק די בקלות.
 

salingre

New member
כדי שאני לא יטעה

מה השם המעודקן ..: שרף עין גדי\צפעון שחור ??
 

miromiro

New member
אילן-אפרופו שפן\ארנב. אני רק רוצה

להזכיר שלרוב הילדים\הורים בכלל מדברים על ארנבון ולא על ארנב (רביט ו-הייר) שזאת טעות עוד יותר נפוצה מהבלבול בין שפן לארנב. בפינות החי והליטוף יש ארנבונים ולא ארנבות.
 

שלוימלא

New member
../images/Emo45.gif נכון מאד . אבל אולי במקום

להסביר האחד לשני. תתנו את ההסברים שלכם לטעויות האלו שם אנחנו שלא מומחים כמוכם נלמד. מי מוכן להסביר לפחות חלק מהטעויות הרווחות 1-ארנב\שפן\ארנבון 2-אפרוח\גוזל 3-זחל\תולעת 4-נחש ארסי\חצי ארסי\חנק 5-צפרדע\קרפדה\אילנית 6- שרקנים\חזירי-ים\קוויות-שמות רבים לאותה חיה למה ומדוע? ובטח יש עוד כאלו. תסבירו בבקשה, אנחנו נלמד ואתם תפרו האחד את השני בידע ובסיפורים תודה!!! מי מתחיל?
 

Ella Bella

New member
רעיון טוב ! אני לוקחת על עצמי

שניים. אגב- ההערה לגבי ארנב- ארנבון היא מדוייקת ובמקומה!. זחל- תולעת. דוגמא לזחל: טוואי המשי. דוגמא לתולעת: שלשול. לזחל רגליים קטנטנות המשמשות להליכה. הוא (בניגוד לתולעת) עובר את גלגל החיים של ביצה-זחל-פקעת-פרפר. התולעת תהיה תולעת כל חייה ...
אני בטוחה שיש עוד הבדלים אבל זה מה שאני מסבירה לקטנים. אפרוח- גוזל. דוגמא לאפרוח: אפרוח של תרנגולת, ברווזון. דוגמא לגוזל: תוכי, יונה. האפרוח בוקע מהביצה "מוכן" ומסוגל ללכת ולאכול, גופו מכוסה פלומה. (שמו בא מהפועל "פרח" , מתנהג עצמאי). אגב אתמול הייתי עם בתי באגם מלאכותי באיזורנו וראינו ברווזונים שוחים במים אחרי אמא ברווזה , ומסתבר שהם בני ארבעה ימים!!. גוזל- בוקע וזקוק לחימום והאכלה מהוריו. לא יוכל להתקיים לבד אם הוריו לא יטפלו בו. אני אחשוב על עוד הסברים. בכל זאת אני עובדת לרוב עם ילדים צעירים מאוד ולא מלעיטה אותם בעובדות זאולוגיות. ועכשיו, בכלל, חייבת לרוץ.
 

Ella Bella

New member
הייתי רוצה לנקד את הפעלים

"גוזל" ו"פורח" כדי שיהיה ברור בהקשר משמעות שמם של בע"ח. אני פשוט לא יודעת איך מנקדים כאן...
 

salingre

New member
הסבר

גוזל בא מהמילה גוזל (גוזל דברים...) כי הוא גוזל מאמא שלו את האוכל, היא משיגה את האוכל ונותנת אותו לגוזל וכך הוא "גוזל" ממנה את האוכל... אפרוח בא מהמילה פורח- את האפרוחים (של תרנגולת,ברווז...) לא מאכילים מפה לפה (לא אני, האמהות לא מאכילות מפה לפה) והם מחפשים בליווי של האם תולעים,גרגירים וכו' כך שהם לא גוזלים מאמא שלהם את האוכל וגדלים ופורחים בעזרת עצמם.... אם לא היבנת תגידי לי ואני ינסה להסביר בצורה יותר מובנת
 

naja

New member
לגבי הנחשים.

ניתן לחלק אותם ל-3 קבוצות: נחשים לא ארסיים-הורגים את טרפם בחניקה, מעיכה או בולעים אותו חיי. דוגמא: זעמן שחור. נחשים תת ארסיים(לא חצי ארסיים!!)- נחשים בעלי שיני ארס אחוריות(ממוקמות בד"כ מתחת העין). השיניים האלה הן ארוכות יותר מהשינים האחרות אבל בד"כ לא ארוכות כמו שיני ארס רגילות, בנוסף השיניים האלה מרזביות, ז"א שהארס זורם עליהן ולא בתוכן ולכן אין פה אפקט של הזרקה ולכן החדרת הארס היא איטית יחסית. למרבית הנחשים האלה יש ארס חלש. דוגמא: תלום קשקשים מצוי. נחשים ארסיים- נחשים בעלי שיני ארס קידמיות, חלולות שהארס עובר דרכן בהזרקה. יש שני סוגים של שיניים כאלה:שיני ארס מקובעות- ז"א בעלות יכולת תנועה מוגבלת, ולכן הן גם לא ארוכות במיוחד. דוגמא: פתן שחור. שיני ארס מתקפלות\נשלפות-שיניים ארוכות יחסית, המקופלות לאורך הלסת העליונה ונשלפות בזמן ההכשה. דוגמא-צפע ארצישראלי.
 
למעלה