נושא לדיון: המכס בעולם העתיק.
רציתי לפתוח דיון (יותר נכון - לקבל מידע) על נושא מעבר גבולות ומכס בעולם העתיק. ה"טריגר" שלי היה התיאור התנכ"י של יעקב החוזר מארם לכנען אחרי 15 שנה אצל לבן. ככתוב בבראשית ל"א, י"ז-י"ח: "ויקם יעקב ויישא את בניו ואת נשיו על הגמלים. וינהג את כל מקנהו ואת כל רכושו אשר רכש ,מקנה קניינו אשר רכש בפדן ארם, לבוא אל יצחק אביו ארצה כנען". כידוע, ארם (צפון סוריה) וכנען היו בשליטה שונה. (כנען היתה מושבה מצרית עם אוטונומיה לשליטים המקומיים) ובכל זאת: אדם חוזר עם רכוש רב ועובר את הגבול... בלי ביקורת גבולות, בלי מכס, בלי מסמכים. כלום. ויש כמובן עוד דוגמאות בתנ"ך לאנשים שהעבירו רכוש דרך גבולות. כדי להדגיש... הדיון |הדגשאינו בשאלה האם התנ"ך הוא אמת הסטורית או סיפור פולקלוריסטי. לצורך הענין זה גם אינו משנה, כי גם אגדה אמורה להתאים למציאות (כדי שהשומע יקבל אותה כאמינה). אז נעזוב ספציפית את המקרא, ונפנה לשאלה ההסטורית הכללית: מה היו נוהלי מעבר גבולות בינ"ל בעולם העתיק? אמנם לא היה רישום מסודר של אזרחים ודרכונים, אבל האם הכול היה פרוץ? האם המדינה לא שאפה לבצע ביקורת בטחונית ולסנן אלמנטים לא רצויים? האם אוצר המדינה לא "עלה" על הרעיון המבריק לגבות מכס? האם המדינה שממנה יוצאים לא ניסתה לפקח על תנועת האזרחים ע"י רישום כלשהו? האם המדינה המקבלת לא ניסתה למנוע הגירה לא רצויה ו/או הצפה בעובדים זרים ע"י דרישת אישור שניתן מראש? נראה לי שמתקופת השומרים ועד האימפריה הרומית יש כר נרחב לדיון ובדיקה של הנושא.
רציתי לפתוח דיון (יותר נכון - לקבל מידע) על נושא מעבר גבולות ומכס בעולם העתיק. ה"טריגר" שלי היה התיאור התנכ"י של יעקב החוזר מארם לכנען אחרי 15 שנה אצל לבן. ככתוב בבראשית ל"א, י"ז-י"ח: "ויקם יעקב ויישא את בניו ואת נשיו על הגמלים. וינהג את כל מקנהו ואת כל רכושו אשר רכש ,מקנה קניינו אשר רכש בפדן ארם, לבוא אל יצחק אביו ארצה כנען". כידוע, ארם (צפון סוריה) וכנען היו בשליטה שונה. (כנען היתה מושבה מצרית עם אוטונומיה לשליטים המקומיים) ובכל זאת: אדם חוזר עם רכוש רב ועובר את הגבול... בלי ביקורת גבולות, בלי מכס, בלי מסמכים. כלום. ויש כמובן עוד דוגמאות בתנ"ך לאנשים שהעבירו רכוש דרך גבולות. כדי להדגיש... הדיון |הדגשאינו בשאלה האם התנ"ך הוא אמת הסטורית או סיפור פולקלוריסטי. לצורך הענין זה גם אינו משנה, כי גם אגדה אמורה להתאים למציאות (כדי שהשומע יקבל אותה כאמינה). אז נעזוב ספציפית את המקרא, ונפנה לשאלה ההסטורית הכללית: מה היו נוהלי מעבר גבולות בינ"ל בעולם העתיק? אמנם לא היה רישום מסודר של אזרחים ודרכונים, אבל האם הכול היה פרוץ? האם המדינה לא שאפה לבצע ביקורת בטחונית ולסנן אלמנטים לא רצויים? האם אוצר המדינה לא "עלה" על הרעיון המבריק לגבות מכס? האם המדינה שממנה יוצאים לא ניסתה לפקח על תנועת האזרחים ע"י רישום כלשהו? האם המדינה המקבלת לא ניסתה למנוע הגירה לא רצויה ו/או הצפה בעובדים זרים ע"י דרישת אישור שניתן מראש? נראה לי שמתקופת השומרים ועד האימפריה הרומית יש כר נרחב לדיון ובדיקה של הנושא.