נושא שמסקרן אותי...

EastGirl83

New member
נושא שמסקרן אותי... ../images/Emo22.gif

עין רעה/צרות עין....... זה משהו שמסקרן אותי.... על פי הדעה הרווחת, לכל אדם, יש את הגורל שלו, הכל נכתב, מה שצריך להתרחש אצל האדם.. שהרי הכל כתוב. כמובן, לכל אדם, יש את הבחירה, כיצד להגשים את המטרות שלו, היעד שלו, אותו יעד שנכתב, ולא סתם אומרים שאין דבר כזה צירוף מקרים. אבל, מצד שני, יש את העין הרעה. הפחד מאנשים אחרים, שמסתכלים ויכולים לשבש ולהרוס תוכניות אחרות שהאדם רוקם לעצמו על מנת להגשים את מה שהוא רוצה להגשים. כתוצאה מזה, לא מספרים, מפחדים, מנתקים קשרים, על מנת שלא יעשו להם עין רעה. איך הקבלה מתייחסת לעין רעה? כאשר חושבים על זה לעומק, אני רואה כאן סוג של סתירה... אם הכל ידוע מראש, ולאדם ניתנה זכות הבחירה בלבחור את הדרכים על מנת להגשים את יעדו, אז למה לפחד מעין רעה של אנשים אחרים מלכתחילה?
 
עין הרע

הקבלה מתייחסת אליה כדבר קיים בעל כוח, כפי שאומר הזוהר מדרש רות: "וְהַשְּׁכִינָה מַה הִיא אוֹמֶרֶת? {משלי כג} אַל תִּלְחַם אֶת לֶחֶם רַע עָיִן וְאַל תִּתְאַו לְמַטְעַמֹּתָיו. מָה הַטַּעַם? מִשּׁוּם שֶׁיֵּשׁ מִדַּת פֻּרְעָנוּת בָּעוֹלָם, וּשְׁמוֹ עַיִן הָרָע. וְכָל הָאוֹכֵל בְּלֹא נְטִילַת יָדַיִם, אוֹתָהּ הַמִּדָּה שֶׁל פֻּרְעָנוּת שׁוֹרָה עָלָיו. וְכָל אוֹתוֹ הַמַּאֲכָל שֶׁלָּהּ הוּא נִקְרָא לֶחֶם רַע עָיִן." וכן נאמר: "אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין.", וכן כתוב שרוב האנשים הקבורים בבתי הקברות מתו לפני זמנם מפני עין הרע. מצד שני בגמרא כתוב שמי שלא מפחד מעין הרע אז אין לעין הרע שליטה עליו, כך שאת צודקת שלא צריך לפחד מהעין הרע לכתחילה, אך גם עדיף לא לעשות דברים שפותחים פתח לעין הרע. כמו כן בכתבי האר"י כתוב שהיום (עוד בזמנו) אין כבר אנשים שיודעים להוציא עין הרע לשונאיהם כדוגמת בילעם וכו', והיום רוב העין הרע בא דווקא מאנשים קרובים אלינו שאוהבים אותנו אבל לא נזהרים בדבריהם, כגון אמא שאומרת לבנה: "על תצא החוצה ללא מעיל כי אתה תקרר", ובכך היא מוציאה לו עין הרע שהוא באמת יתקרר. ולכן כל כך חשוב להוסיף בכל דבר "בלי עין הרע", או "חס ושלום". לגבי עניין הבחירה והידיעה, כתוב "הכול צפוי והרשות נתונה", וזה שהקב"ה יודע במה נבחר, לא מונע מאיתנו את הבחירה החופשית, וזה כך למרות שקשה לנו להבין את זה בשכל אנושי, כפי שאומר הרמב"ם: " שמא תאמר: והלא הקדוש ברוך הוא יודע כל מה שיהיה, וקודם שיהיה. ידע שזה יהיה צדיק או רשע או לא ידע. אם ידע שהוא יהיה צדיק - אי אפשר שלא יהיה צדיק, ואם תאמר שידע שיהיה צדיק ואפשר שיהיה רשע - הרי לא ידע הדבר על בוריו? דע שתשובת שאלה זו ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים, וכמה עיקרים גדולים והררים רמים תלויים בה, אבל צריך אתה לידע ולהבין בדבר זה שאני אומר: כבר בארנו בפרק שני מהלכות יסודי התורה שהקב"ה אינו יודע מדיעה שהיא חוץ ממנו, כבני אדם שהם ודעתם שנים, אלא הוא יתעלה שמו ודעתו אחד, ואין דעתו של אדם יכולה להשיג דבר זה על בוריו. וכשם שאין כח באדם להשיג ולמצוא אמתת הבורא שנאמר: "כי לא יראני האדם וחי", אין כח באדם להשיג ולמצוא דעתו של בורא. הוא שהנביא אמר: "כי לא מחשבותי מחשבותיכם, ולא דרכיכם דרכי". וכיון שכן הוא אין בנו כח לידע היאך ידע הקדוש ברוך הוא כל הברואים והמעשים, אבל נדע בלא ספק שמעשה האדם ביד האדם, ואין הקב"ה מושכו ולא גוזר עליו לעשות כך". (הלכות תשובה ה' הלכה ה')
 

EastGirl83

New member
../images/Emo140.gif../images/Emo51.gif

תשובה מעניינת.... שמעתי כבר בעבר, את המשפט הזה, שאם אדם לא יאמין בעין הרע, אז הוא לא יקבל את זה, במיוחד שזה סוג של אנרגיה שלילית. אבל אני חושבת שיש סיבה לכל דבר, ועין הרע לא נמצאת ביקום (אם אגדיר את זה בצורה כזו) מבלי שיהיה לה תפקיד מסויים במערכת....
 
אמת, לכל דבר ביקום יש תפקיד מסויים במערכת..

ולטובה! (גם אם בהתחלה אנו עוד לא רואים את הטוב שבזה)
 

לביא4

New member
זה גם חלק מהבחירה

אין כאן שום סתירה, אדם יכול לתכנן תוכניות, ואם מעשיו לא רצויים, הוא מעכב לעצמו, או בעיות אחרות שמגיעות אליו, כאן זה מעט שונה, זה בדיוק כמו שכתוב "הכל בידי שמים חוץ מיראת-שמים וחוץ מצינים פחים" ומפרשים - אם אדם יתרחץ במים קרים ביום גשום, ויצא החוצה ללא מלבושים, ויאמר שהוא בוטח בהשם ומתפלל אליו שלא יקרה לו כלום, אז זה לא בידי שמים, אלא הוא ישלם את המחיר של עצמו, בדיוק כך עין הרע, ישנם כללים ודרכים להישמר מעין הרע, (דבר המכוסה מהעין, וכו') ואם לא נזהרים, אז מה הטענה? עין הרע זה דבר קיים, כמו שנאמר נכון, אפשר להתעלם ולא לחשוש ואז לעין הרע יתכן מאד שלא תהיה שליטה כלל על אותו אדם, כמו כל שמירת הכללים נגד עין הרע, את בהודעה שלך יוצאת כקביעה מראש שכאילו עין הרע פועלת נגד האדם מלכתחילה וזה לא נכון!
 
למעלה