ל מ נ כ " ל י ת ../images/Emo88.gif ולאחרים
אז כמו שקורה כמעט בכל ראש-חודש, שאז מתרחשים דברים דרמטיים במיוחד - הנה גם היום, ביום א´ חשוון, באמת עזרא מוצא הודעה מטעם המנכ"לית בענייני גבולות של טעם טוב, בעיקר על טענות של אנשים שלפתע אינם מוצאים את מקומם בפורום ("קשה להם להשתלב") כי "לא נעים להם להפריע", ולהודעה מצורפות אסמכתאות של גולשות-אינטרנט, הקובלות על הודעות של אחרים המפריעות להן אישית. אבל לפני שעזרא ישיב לגופו של עניין - חשוב לציין את מה שלא מצויין בהודעה, כלומר שהיא מתייחסת בעצם בעיקר לעזרא, שבהחלט רואה עצמו אחראי לחלק גדול מאותם ´צ´אטים´, או לפחות לליבוי ודירבון שאר המשתתפים בהם. על כן, מראש יובהר, שחבל מאוד שאותן מי שהיו שותפות לשיחות האלה מיהרו להתנצל ולהצטדק, משום שהדבר היה מיותר. פשוט, משום שלא היה על מה להתנצל - משום שממילא איש לא היה רשאי לבוא אליהן בשום טענה. נו טוב, המנכ"לית עצמה כבר זוכרת בוודאי את התופעה הזו היטב, מאחד הסיבובים הקודמים של הפורום, מסתבר שהסיפור הזה עדיין חוזר על עצמו באינטרנט הזה, והוא מחייב תזכורת חוזרת. באופן פרדוקסלי, המתלוננים הם דווקא אותם אלה שהם הפחות משתתפים בפורום, או הפחות פעילים בו, או הפחות בקיאים במדיום הזה, או הפחות ´אינטרנטיים´ שבחבורה. מרשימת התומכים בהודעת המנכ"לית, עולה כי אחת מהן נמצאת פה בקושי יומיים, ומישהי אחרת - עוד מעולם לא רשמה פה מילה. תמוה, מהיכן היא שואבת את הזכות לקבוע לאחרים, שהם כן כותבים, מה לכתוב - ואיך. בדרך כלל נשאבו האנשים האלה לאינטרנט יותר על בסיס יכולת ההקלדה הטכנית שלהם - ופחות על בסיס תפיסת הפלטפורמה הזו הנקראת אינטרנט. משום מה הם עדיין מביטים על המדיום הזה כמשהו שטוח, פורמלי, קונקרטי, ואינם מפנימים עדיין את שאר הרבדים שלו, כלומר את מימד העומק המכיל את אין-סוף אפשרויות ההתבטאות וההתנהלות על המסך. הם עדיין לא קלטו לאשורה את התפיסה העקרונית הגלומה בתרבות הדיגטלית. האינטרנט נראה להם כמו ספסל בגינה ציבורית המיועד לארבעה וחצי אנשים: רק להם - ולעוד שלושה שהם מוצאים עימם שפה משותפת. ושלא ינסה איש לטעון שמדובר פה בפורום מסוג אחר: ראשית - משום שמדובר בתופעה האופיינית לכל פורום אינטרנט - ושנית, משום שדווקא הפורום הזה - יותר מכל פורום ´מקצועי´ אחר - מגלם את הבעייה הזו ביתר שאת. במילים אחרות: מי שחווה אובדן - חווה בעצם את הדבר הגדול, הנורא, הכולל, והמקיף מכל. מה עוד יכול להיות גדול ממנו, מה עוד יכול להכיל יותר ממנו, האובדן הוא כה משמעותי - שהוא גורף עימו ואחריו כל מה שנקרה בדרכו: אין עוד משהו אחר ה´מתחרה´ עם האובדן בעוצמתו או בהיקפו, ומהו סתם תיש או מהי עז, ומהו כל נושא שולי אחר, היכול לפגוע בעוצמת האובדן. מי שטוען שאיזשהו דבר קטן אחר ´מפריע´ לו - מעיד על עצמו שהוא עוסק בצד השולי של האובדן שלו, לא בצד המהותי, כי מה עוד יכול להפריע למישהו, מה בכלל צריך להיות איכפת למישהו, אותו עיסוק של מישהו אחר בכל נושא אחר. אבל העניין הוא מהותי יותר: כל אחד תופס את האובדן בדרכו שלו. כמיספר המשתתפים בפורום - כך מיספר התפיסות. יש מי שנזקק לתמיכה של חיבוק. יש מי שנזקק לסיפור על חיבוק. יש מי שנזקק למילה ´חיבוק´. יש מי שמסתפק בציור של חיבוק. ויש מי שנזקק למילים אחרות, או לביטויים אחרים, או לדרכים אחרות. יש אנשים שרוצים לדבר, בצורה קונקרטית ופשטנית, על דימעה ממש - אבל יש אחרים - שמעדיפים לדבר על הוריקאן, כי הוא מזכיר להם מבול של דמעות. יש המעדיפים לדבר על קבר - ויש המעדיפים לדבר על ההימאלייה, שמזכיר להם את האימא של הקברים. מי יחליט פה עבור מישהו מה לחשוב ומה לדבר. מי הסמיך כאן איש לקבוע עבור הזולת - מה תהיה הדרך המתאימה לו להתבטא. מי האיש הרשאי לקבוע עבור האחרים מה מתאים להם - ומה לא. מי האיש המתיימר לקבוע באיזה אופן יתמודד כל אחד עם הצרה שלו, באותה שעה שהוא יושב מול המחשב באינטרנט. ומדובר לא רק במהות - אלא גם בסגנון: יש אנשים הממשיכים לשמור על הסגנון הנורמטיבי המקובל. יש אחרים - השוקעים לסגנון של מרה-שחורה. אבל יש אחרים - המתמודדים עם האובדן שלהם בדרך שונה. בדרך הפוכה. בצחוק, בהומור, אולי בציניות, אולי בסרקאזם, אולי בכל תמהיל אחר של מרכיבים אחרים. מיהו, איפוא, האיש, שמתיימר לקבוע לזולתו מהי הדרך המתאימה לו. מי הסמיך כאן מישהו - כאן או בכל מקום אחר - לקבוע עבור זולתו מה מינון ההומור המתאים לו. מי מוסמך להחליט עבור האחר מתי ההומור הוא רב - ומתי מועט. ובאיזו זכות הוא טוען זאת. במילים אחרות: כאן זה אינטרנט, למי שעוד לא הבין, וכל אחד רשאי להתבטא על פי מה שמתאים לו. לא מתאים לך - אינך חייב לקרוא. כן מתאים לך - אהלן: תצטרף. בקיצור: מה זו ההיטפלות הזו לאחרים, מה זו ההתקרצצות הזו בענייניו של האחר, המוצא לעצמו את דרך הביטוי המתאימה לו ביותר. אתה מעדיף לבכות - תבכה. אבל באיזו זכות אתה מונע מהשני לצחוק. וכי יעלה בדעתו של הצוחק לשאול אותך מדוע אתה מעדיף לבכות? מהי ההתחסדות הזו, מאיפה בכלל קמה לה הזכות הזו, לטעון שאתה לא מוצא כאן את מקומך - רק משום שמישהו אחר מגיב אחרת ממך. כאן זה פורום שכול ואובדן - לא פורום בכי ודיכאון. ומעצם שמו - ומעצם טבע האדם - רשאי כל אחד להגיב על פי דרכו, השקפתו, טיבעו, ומצפונו. דוגמה קטנה שתבהיר למי שעדיין לא הבין: שלשום הודיעה כאן ליאת לווינהר על קיום ההלוויה של בעלה. כצפוי - החלו מייד להתנוסס מתחת הודעתה הודעות רבות של השתתפות בצער, כמעט כולן בנוסח דומה ועצוב ("ליאת היקרה"), חלקן עם נר, ובזה מילאו האנשים את חלקם בעצב בדרך שהם מצאו לנכון. עזרא לא התייחס כלל להודעה הזו, אבל ´תפס´ אותה בארבע לפנות בוקר בפורום, ומהר מאוד הסתבר, כי היא עצמה הפכה את נושא ההומור העצמי לסוג של מנגנון הגנה המסייע לה היטב. לא נר, ולא "ליאת היקרה" - אלא דיבור מסוג אחר. והשמיים לא נפלו, והעולם לא התמוטט, והיא עצמה עוד הוסיפה כהנה וכהנה לשאר מי שהחליף איתה מילים - איזה מזל שכל שאר האנשים המתלוננים ישנו היטב בשעה הזו, מי יודע כמה הם היו מזדעזעים, או טוענים שזה מפריע להם "להשתלב בפורום". בעניין זה, תמיהה נוספת כמובן. עזרא מחזיק בידיו תדפיס של עמוד הפורום. אלה עיקרי התנועות של עזרא בשירשורי ה´צ´אט´ בפורום, שהפריעו למתלוננים "להשתלב בפורום": ביום 17.10.01 משעה 02:44 עד שעה 02:51 ביום 17.10.01 החל מהשעה 03:35 עד 04:09; ביום 17.10.01 משעה 02:33 עד שעה 03:31; ביום 17.10.01 משעה 03:02 עד שעה 03:37 ביום 16.10.01 בשעה 02:09 בכל שאר השירשורים, שנערכו בשעות מוקדמות יותר של הערב - לא נערכו שום שיחות צ´אט. ואם נערכו בין משתתפים מסויימים - עזרא לא השתתף בהן. כן כן: באמצע הלילה - ממש לפנות בוקר - כשאיש ממילא לא נמצא בפורום, חוץ מאותם שמוצאים עניין בכך, כשאיש לא מפריע לשום איש אחר - כשהפורום ריק ממילא - - - - ולמחרת - חה חה - 12 שעות מאוחר יותר - מעזים האנשים לטעון שדברים מהלילה הקודם מפריעים להם להשתלב בפורום... אז קודם כל - אם הדברים האלה באמת מפריעים - למה הם נכנסים בכלל לקרוא אותם. אבל השאלה הגדולה יותר היא למה הם לא מקישים על כפתור ההודעה החדשה - ופותחים לעצמם הודעה משלהם - בלי שאיש מפריע להם בכך. והשאלה הגדולה באמת - איך קרה שרבים וטובים כאן בפורום, שכבר ראו ושמעו הכל, איך קרה שגם הם נפלו בפח הזה . של ההתבכיינות הפסולה. לא של הבכי המותר. עד כאן בינתיים.