נחיתה עם מדפים ברוח מסלול משבית

צור בנר

New member
נחיתה עם מדפים ברוח מסלול משבית

היום בטיסה לראש פינה עם חניך, עלתה נקודה מעניינת. כולנו רגילים שאומרים לנו לא לנחות עם מדפים מלא (30 מעלות או 40 מעלות בססנות השונות) כשיש רוח צד חזקה. הטיעון, ככל שידיעתי מגעת, היא תופעת העילוי הלא שווה על הכנפיים אשר מתגברת בהורדת מדפים ויכולה לגרום, במהירות איטית מדי, הזדקרות הכנף המוסתרת מהרוח (אשמח לשמוע מהמומחים באווירודינמיקה אם טיעוני נכון או פרוט בנקודה זו). מה קורה במצב, כפי שנתקלנו בו היום של רוח מסלול (מסלול 15 בר"פ) 10 קשרים עם משבים בינוניים בעוצמתם. האם עדיין קיים השיקול של לא להוריד מדפים מלא במלוא עוצמתו או שמא נתחשב בכך פחות (זו היתה דעתי).
 
נחיתה במשבים

הרעיון בנחיתה טובה, בצסנה, במשבים הוא להגביר קצת את מהירות הגישה (פחות השפעה לרוח) ולהשאר במצב הצפה (מהירות נמוכה) זמן מינימלי. לכן כדאי לגשת עם מינימום מדפים נדרש (אני הייתי ניגש עם 10 עד 20 מעלות במצב שאתה מתאר). במשבים ממש רציניים (כמו ברוח צד חזקה מאד) אפשר לשקול גישה עם 10 מעלות והרמת מדפים בזמן ההצפה
 
תצורת נחיתה קבועה

שינוי תצורת נחיתה בפיינל? ועוד לפני נגיעה? אל"ף בי"ת של נחיתה הוא לקבוע תצורת נחיתה סופית, רצוי עוד בתחילת הפיינל, ולא לגעת בה עד לנגיעה. מילא, הורדת מדפים בתחילת הפיינל אם אתה רואה שאתה גבוה (ואין רוח צד חזקה), או הוספת מנוע אם אתה נמוך או מתחת למהירות הגישה. אבל הרמת מדפים בזמן הצפה? אתה כבר מציף, אז למה להתעסק בזה בכלל? מדוע לגרום שקיעה? בכל אופן, נראה לי שעדיף לבצע גישה אחת "לפי הספר", דהיינו -- ברוח צד חזקה יש להוריד מדפים עד 20 מעלות. אם קשה לך לנחות, לך סביב ונחת בלי. ובכל מקרה - שמור על מהירות "בריאה" (70) ובנה על הצפה ארוכה.
 

צור בנר

New member
כלל לא דיברתי על שינוי תצורה לפני

נגיעה, לכן לא ברורה לי תגובתך. השאלה דנה בהגדרה הראשונית של תצורת המטוס בפיינל עם רוח מסלול משבית (רוח אף מדויקת) ולא שינוי בפיינל או בהצפה.
 

צחי נבו

New member
מי שהציע לשנות תצורה היה חנן...

וזו טעות - גם לדעתי. להעלות מדפים תוך כדי הצפה? לא הייתי חושב על זה אפילו. זכור לי מיליס שסיפר כי כך נחת נחיתה קצרה במנחת רמון ז"ל... אני הייתי מנסה משהו אחר. פחות מדפים - הצפה ארוכה יותר ואפשרות לגעת במסלול במהירות מעט גבוהה יותר (מהירו ההזדקרות מעט גבוהה יותר ואין לנו "מעצור אוויר" בדמות המדף בזווית 30 מעלות). כשישנו רכיב רוח צידי זה משמעותי כי היחס בין עוצמת הרוח למהירות הטיסה קובע את הסכום הוקטורי... כלומר עודף מהירות מקטין את השפעת הרוח בנוגע להזזת המטוס מציר המסלול. מטוס נוסעים שנוגע במסלול במהירות של... נגיד 120 קשר (לא מכיר את המספרים המדויקים)... 20 קשר רוח צד בשבילו זה כמו 10 קשר רוח צד למטוס שנוגע ב 60 קשר (שזה אפילו קצת מהר אם רוצים נחיתה רכה). נזניח רגע גורמים אחרים... לעצם העניין אני חושב שיש להביא בחשבון את אורך המסלול, אם אין מגבלה (כלומר יותר ארוך מ 2/3 הרצליה) - אפשר להשאיר מדפים מעלה ולנחות נחיתה עם מהירות נגיעה גבוהה יותר. גם אני לא מבין את ההסבר האוירונאוטי שניסו למכור לך, צור. מהניסוח של השאלה לא בטוח שהתכוונת לרוח צד בכלל... אם המשבים הם קדמיים בלבד הרי שהסיפור פשוט יותר (בהנחה שהם מוסיפים לעוצמה ולא מורידים פתאומית את הזרימה).
 
מדפים ורוח צד / משבים

צר לי שאני לא יכול לתרום בדיון(מחמת חוסר עיניין להתעמק) לגבי "הסתרות אירודינמיות" ומהירויות ההזדקרות שונות בין הכנפיים ועוד כהנה וכהנה ממבו ג´מבו אירודינמי. הכלל הוא מאוד פשוט: כשיש משבים אתה רוצה הגאים אפקטיבים בעלי תגובה מהירה. את זה משיגים ע"י מהירות גובהה יותר מהמקובל. בנוסף ככל שאתה משתמש ביותר מדפים הכנף שלך גדולה יותר ומושפעת יותר ממשבים. שני אלו גם יחד מכתיבים כמות מדפים קטנה ועד ללא מדפים בכלל (תלוי ברוח, בעוצמת המשבים ובאורך המסלול שלרשותך). לדעתי, תוך כדי נחיתה במשבי רוח צד זה לא הזמן להתעסק עם קיפול מדפים לפני נגיעה. ולצחי - טכניקת קיפול מדפים, לפני נגיעה, בנחיתה קצרה מקובלת, אפקטיבית, מונעת ציפה ומגבירה אפקטיביות בלימה. אני ניסיתי ואתה ? שנטוס בכיף יוסי מיליס
 

צחי נבו

New member
לא ניסיתי ובכל זאת זכותי לטעון ש...

נשמע לי מנוגד לשכל הישר: הרמת מדפים מונעת ציפה? לא נכון. להפך! זה שפעולה זו זורקת אותך מטה למסלול - נכון. תרשה לי להגזים - אתה רוצה למנוע ציפה - כנס במסלול בכל מאודך ללא הצפה כלל, למא לא (כל עוד אתה טס בכיף כמובן)?! ההצפה היא חיובית, להזכירך, השתמש בה ! אם יש לך די ניסיון להשתלט על המטוס בתהליך המתואר - אשריך. אצלי זה לא ברשימת הכלים חנחיתה קצרה, עדיין. אני מאמין ששינוי תצורה בגובה 5 רגל זה דבר מסוכן ולו בשל תשומת הלב והקשב שזה דורש ממך כטייס (וכולנו מוגבלים) ברגע קריטי זה של הטיסה.
 
לא ניסיתי ובכל זאת ?????

צחי ידידי, האמן לי, זה ממש מגוחך איך אתה מפתח תאוריות ותרחישים בהליך שאין לך מושג בו, לא ניסית אותו ואתה מתווכח עם מי שהודרך בהליך זה, משתמש בו ומשיג תוצאות. אגב, יש הבדל גדול בין "ציפה" ל"הצפה", כשתדע מה ההבדל תוכל אולי להבין את יתרונות ההליך הר"מ. ובנתיים, העיקר, טוס ותהנה (פחות תווכח) יוסי מיליס
 

צחי נבו

New member
הניסיון מדבר...

יוסי, אני לא מתווכח עם תוצאות אבל אתה בטח יודע שישנה יותר מדרך אחת להנחית מטוס והרי "any landing you can walk awayfrom is a good one". השיטה שאתה מתאר לא נשמעת הגיונית וסותרת את מה שאני מכיר (ולא ניסיתי) לגבי מטוסים ומדפים. הבנתי שאתה לא חובב תיאוריה, אבל אולי תוכל בכ"ז להסביר? אולי תשאל את המדריך שלימד אותך מה הסביר לך ומדוע זו שיטה טובה? ובהזדמנות זו אנא הרחב את אוצר המלים של כולנו לגבי השרש י.צ.פ. והטייתו בעולם התעופה. אני באמת אשמח ללמוד משהו חדש !
 
טכניקת הרמת מדפים...

הטכניקה שיוסי מיליס השתמש בה - קרי הרמת מדפים בהצפה היא טכניקה ידועה ונפוצה מאוד , בעיקר בקרב טייסי הערבות,אשר מנמיכים לנחיתה מעל מכשול גבוה,ואז נדפקים עם המון מהירות,כשמולם מעט מאוד מסלול. ההצפה במקרה זה תגמר אחרי המסלול,בטח על אחד הברושים שבסופו... או בהליכה סביב אם הטייס היה מהסוג שאני אוהב. מה שכן ניתן לעשות בכדי לנחות בכזה מסלול,בהנחה שאתה טייס מנוסה , ניסית את הטכניקה מספר פעמים עם מדריך שמכיר אותה,והמטוס שלך מתאים לכאלו דברים הוא באמת להרים את המדפים בהצפה - המטוס,עקב הקטנת רכיב העילוי המיידית, שוקע (לא לשכוח לעדן את השקיעה ברגע האחרון עם קצת הרמת אף) והופ אתה נדבק למסלול , ונדבק אליו טוב! כעת רק תעמוד על הבלמים באלימות מדודה משהו ויש סיכוי שתצליח לעצור במטר האחרון. אגב צחי - אם תהפוך את הבד"ח שלך לפרק הדן בנחיתות קצרות , אתה תראה שהרמת מדפים (לאחר הנגיעה דווקא) היא חלק ממנה מכיוון שהשיפור באחיזה עולה ביעילותו על העבודה השלילית של התנגדות המדף. אני,אישית,לא מרגיש מספיק מנוסה לעשות דברים כאלו, ואני לא חושב שזה הולך להשתנות ב...מממ..... אלף שעות הקרובות?? HOWEVER גם כאשר אדע להשתמש בשיטה - אשתדל להמנע ממנה ככל האפשר עקב בלאי גבוה לכני הנסע,ואפילו לקורה הראשית במטוסים מסויימים. לכל אלו אשר משתמשים בטכניקה לצורך נחיתת דיוק ... GROW UP
 
המון דרמה...

ראובן וצחי, ההליך שתואר ע"י ראובן ניסן נכון בעיקרו אך יש להוריד ממנו 90% מהדרמה שמלווה לתאור לו. מגיעים לנחיתה עם מדפים "מלא" במהירות נמוכה ובזוית גישה כמקובל בנחיתות קצרות. סנטימטרים ספורים לפני הנגיעה מרימים מדפים והמטוס שוקע לנגיעה עדינה ויפה וטווח העצירה מתקצר. המטוס לא נחבט בקרקע, לא נחבל ואין כל עומסים עודפים על כני הנסע ושאר המערכות. כמובן, שכמו שאפשר "לחרפש" כל נחיתה קצרה או ארוכה, אפשר "לחרפש" גם נחיתה בטכניקה זו ולגרום נזק למטוס. בכל אופן, אין פה כוונה להטיח את המטוס בקרקע בכוונה תחילה. ולצחי, ההבדל בין הצפה לציוף: "הצפה" זו הפעולה שאנו מבצעים לפני נגיעה במסלול, ע"מ לשנות את זוית הטיסה מאף נמוך להנמכה לאף גבוה לבלימת מהירות ושקיעה. "ציוף" זה מצב שבו המטוס "מתיישב" על אפקט הקרקע ו"שט" לאורך המסלול מבלי לגעת בו. בין המטוסים המפורסמים בכך שיש להם נטייה לצייף הוא ה - ´מוני´ ובהרצליה כבר התרחשו 3 תאונות בשל כך. אגב, מי שיבא לנחיתה עם המוני, בהרצליה, במהירות של 80 קשר (במקום 72 קשר) מובטח לו שיצייף "חופשי" עד החנייה המזרחית בלי לגעת במסלול (כמובן שיש ללכת סביב במקרה זה). גם 172 נוטה לצייף יותר מ - 152 ומדגמי הפייפר למינהם. זהו להפעם. יוסי מיליס
 
חשבתי שדרמטיות היא דבר טוב...

כל עוד לא מדובר באופרת סבון ספרדית בצהרי היום בכבלים! ולגבי הנזק לצמיגים,בלמים,כני הנסע והקורה הראשית - בוא נעשה ככה: אני אראה לך ספרות מקצועית בה כתוב שיש להמנע מנחיתות קצרות ככל האפשר בכדי למנוע בלאי כמתואר... ואז אתה תתנצל בפני כל הפורום,ומעכשיו אחרי כל הודעה שאני כותב - אתה תכתוב בתגובה : "הללויה"...עד קץ הימים. מקובל? אהוד : ספר לו על הוויכוח שהיה לנו אז בצ´אט על החוקה- אולי כטייס אז"מ אל טייס אז"מ הוא יבין.
 
בלאי למטוס...

בכדי למנוע בלאי מהמטוס, מומלץ שישאר סגור בהאנגר ממוזג, טמפ´ קבועה, לחות מבוקרת והכי חשוב - שלא יטוס. כל טיסה גורמת בלאי, כל נחיתה גורמת בלאי וכל המראה מקצרת חיי מנוע. בשביל להבין את זה לא צריך ספרות ! (אולי זו בדיוק הבעייה בטקסטים שלך - יותר מידי ספרות ופחות מידי שעות טיסה) אבל... לבצע נחיתה ארוכה על מסלול קצר, זה בלאי מידי וטוטלי (מופיע הרבה בספרות). אגב, תודה על המחמאה "טייס אז"מ", אני לא בטוח שאני ממש ראוי לה עם קרוב ל - 100 שעות אז"מ סה"כ. בקיצור, טוס יותר ותחסוך הרבה ויכוחים בפורום. יוסי
 
אני מוכן לטוס יותר! אוקיי?

השאלה היא האם אתה מוכן לממן לי.... לא מצחיק. אפילו עצוב :(
 
מדפים או לא

אני נתקלתי בתיאוריה האומרת את הבא: ברוח צולבת בפרט, רצוי לרוץ על המסלול כמה שפחות זמן, דהיינו מדפים מלא. להלן ההסבר: נא לזכור כי אתה בא מיושר ומסודר מול המסלול, בתצורה מתאימה לרוח צד. הטכניקות ידועות: CRAB, יישור, הורדת כנף, גלגל אחד וכו´. רובן המכריע - אם לא כולן - של התאונות קורות אחרי שנגעת במסלול, המהירות ירדה מתחת לVMC אך עדיין אין אחיזה באספלט. הרוח מעיפה אותך הצידה. ולכן ככל שתבוא לאט יותר - פחות זמן תהיה בין שני המהירויות. ומכאן המסקנה של התיאוריה, כי בכל מקרה כדאי לבוא עם מדפים. מה ת´ם אומרים? טומי
 
טומי, זה ממש לא ברור...

ראשית, אני לא מכיר את הסטטיסטיקה שרוב התאונות קורות על המסלול, מאיפה זה בא ????? בנוסף, אני מתנצל, המונח VMC לא קיים כלל כאשר מדובר בריצה על המסלול (זה מונח ששייך למהירות שליטה בדו-מנועי, בטיסה על מנוע אחד). אין נתון שכזה בשום ספר מטוס ובשום טבלה כאשר מדובר בריצה על מסלול אני מניח שהתכוונת למשהו אחר לגמרי ולי, אני מודה, אין מושג למה. ואחרון חביב, ככול שיש לך יותר מדפים בחוץ, יש לך יותר עילוי ופחות אחיזת צמיגים בקרקע, אז מה עכשיו ?? איך מדפים עוזרים לאחיזת האספלט ???
 
לג´וזף

אהלן יוסי 1. כן, זה די לא ברור.. 2. כמובן שמכירים את המושג VMC , התכוונתי למהירות מינימלית להיגוי אווירי (ידעתי שמישהו יקפוץ...) 3. שכחתי לציין, שמיד עם הנגיעה - סוגרים מדפים. הסולחים לי?? טומי
 
למעלה