נחיתת אונס בנתב"ג (NRG)

נחיתת אונס בנתב"ג (NRG)

פייפר שיין שהמריא מעין יהב לכיוון שדה דב עם שמונה נוסעים וטייס, נחת בשלום בנתב"ג לאחר שדיווח על תקלה בגלגלים
 
לא כל מצב חירום מחייב נחיתת אונס

ניחתת אונס, כשמה כן היא, נחיתה שהטייס אנוס לבצעה כי המשך הטיסה בלתי אפשרי או מסוכן.
במקרה של אמש מדובר בנחיתת חירום, שבסופו של דבר הסתיימה ללא ארועים מיוחדים.

דוד.
 
רק לצורך הבהרה...כמו שציין דוד.

לא כל נחיתה בעיתית היא נחיתת אונס.
EMERGENCY LANDING הוא שם כולל לשני סוגים עיקריים של נחיתות מאולצות.
  • נחיתת אונס (FORCED LANDING), ביבשה (LANDING) או בים.(DITCHING).
  • נחיתת זהירות PRECAUTIONARY LANDING.
במקרה הראשון ברוב המקרים מדובר בתקלות מנוע-ים או אובדן שליטה במטוס בצורה שאינה מאפשרת את המשך הטיסה. קריאת העזרה היא "MAYDAY"
נחיתת זהירות היא נחיתה המבוצעת כאשר קיימת סבירות שנחיתה נורמלית היא בלתי אפשרית, או חרום (רפואי למשל) במטוס שנוצר תוך כדי טיסה, קריאת עזרה במקרה הזה תהיה PAN PAN במידה ולא נשקפת סכנת חיים מיידית או MAYDAY במידה ונשקפת סכנה כזאת.
ברור מכאן שלא היה מדובר בנחיתת אונס.
כדאי מאד לדעת להבחין. כי במקרה וטעית, הכרזת MAYDAY ללא סיבה מספקת, הוצאות ה-,SEARCH AND RESCUE) SAR) במקרה ואין לך הסבר סביר, עלולות להיות בסדרי גודל של אלפי דולרים. תלמיד טיסה שלי זאב ג. שקיבל מספר 14 לנחיתה בוואן-נייס קליפורניה (מקרה רגיל בסוף שבוע), הכריז חרום דלק וקיבל כמובן רשות נחיתה מיידית. הוזמן לחניה מול המגדל (סימן גרוע!) שם פגש את נציג ה-FAA. שלאחר שהלה בדק את כמות הדלק (מכשור המטוס, דיפ סטיק של הטייס, ודיפ סטיק של PA-28 שהשד יודע מהיכן הביא אותו). התוצאה,רשיונו נשלל לשנתיים בנוסף לקנס של $500.
תגובת הטייס...עם "חארות" כאלה, הוא מעדיף שלא לטוס יותר. וכך היה. חבל.
 
חירום בארה"ב

אינני מכיר את העובדות במקרה של אותו זאב ג. לכן מנוע מלהתייחס אולם מנסיון העבר שלי כחניך טייס בארה"ב ולאחר מקרה של נחיתה ללא קשר ב-Daytona - beach airoprt - DAB אני מעריך כי לא בכדי האירוע טופל כפי שטופל. אני זכיתי לחוויה אחרת לחלוטין.
DAB משמש כנמל תעופה בינלאומי וכמקום מושבה של אוניברסיטת Embry Riddle למקצועות האוירונאוטיקה והטייס כך שעומס פעילות לימודית ואזרחית הוא סטנדרטי שם. באחת מטיסות ה-Cross country solo ועדיין כחניך טיסה "זכיתי" בתקלת קשר-יכולת שמיעה וללא יכולת שידור במרחק של כ-10 NM מהשדה ובחזרה לנחיתה.
ביצעתי רוב הדברים ההכרחיים ובעזרת מטוס אחר שזיהה את מצב המצוקה קיבלתי הכוונות קצרות ויעילות מצוות המגדל. באותו רגע לא היה עומס בשדה למעט למטוס נוסעים גדול שהיה לפני. הייתי מספר 4 בהקפה, המתנתי שה-Heavy ינחת לפני וניגשתי לנחיתה. בזמן ההסעה להנגר זומנתי יחד עם מדר"ט שלי למגדל.
שם באווירה נעימה קיבלתי הסבר על הדרך הנכונה לתפעל המצב, ביקור בכל תחנות המגדל והכל באווירה חינוכית ולימודית חיובית.
אין לי ספק שהאירוע והביקור במגדל תרמו לי רבות בכל הקשור לראיית התמונה הרחבה של טיסה בכלל ובאזור עמוס בפרט.

אבי
 
ולמה שלא תקבל הדרכה באווירה נעימה?

הרי לא ביצעת שום עבירה. וכחניך הגבת לענין. KUDO'S.
 

mike300L

New member
לא מדויק! אבי כותב שהיה אז חניך בטיסת xc, וגילה את כשל הרדיו

כ 10 מייל מהשדה, סביר להניח כשניסה ליצור קשר ראשוני עם המגדל.
KDAB זה שדה ב class C, שמחייב יצירת קשר לפני כניסה לשטח האווירי, ושמירת קשר לאורך כל הטיסה בשטח האווירי!
בגלל שהיה חניך אני מניח שהיו אלה תנאי ראייה VFR, ומכיוון שהיה בטיסת XC הרי עבר כבר הדרכה ותרגול בשדה לא מפוקח לפני שקיבל חתימה בלוגבוק לטיסות xc!
מסביב ל KDAB יש כמה שדות לא מפוקחים במרחק 12-15 מייל, סביר שאבי היה כמעט מעל אחד מהם כשגילה את התקלה...יכל לנחות באחד מהם ולהתקשר משם למדריך.
&nbsp
אלא אם היה קצר בדלק אין בהכרח לראות באיבוד קשר או לפי דבריו חצי קשר, בתנאי ראייה תקלה שמצריכה נחיתת חירום.
לדעתי אם התקלה אירעה אחרי יצירת קשר ראשוני עם המגדל, וכבר נכנס לשטח האווירי, אז היה ממשיך ונכנס לסבב וממתין לאורות הנחייה מהמגדל.
&nbsp
בגלל היותו חניך קיבל יחס אדיב וסלחן מהמגדל ובצדק, לא הייתי צולב חניך על הטיסה הזו, אבל אם היה טייס פרטי או מסחרי סביר שהיה מגיע לבירור מול מפקח של ה FAA.
&nbsp
ולאבי אני מקווה שלא תראה בכתוב לעיל פגיעה אישית, הדברים מובאים רק לצורך דיון ענייני בנוהלי טיסה, וכחניך בזמנו איני שופט אותך, רק טוען נגד האמירה שלא היתה פה שום עבירה.
 
חירום בארה"ב

ראשית אינני נפגע ואכן מטרת התגובה היתה להעיר דיון ושמח שכך קרה. מבחינתי כל תחקור ענייני הוא תחקור טוב.
הייתי בחזרה מ-St.Agustin והבחנתי בתקלה בנסיונות הקריאה ל-DAB. החלטתי להמשיך ליעד המקורי לפי ת"ט ולא להסתכן בנחיתה בשדה לא מפוקח ללא קשר\יכולת לשידור עיוור.
לא הכרזתי חירום כי לא היה כזה. השיקול שהנחה אותי היה שעם אזניים ועיניים פקוחות עדיף לנחות ב-Class C מאשר בסטריפ כזה או אחר שסביבו מזמזמים חניכים כמוני.
 

טל ר

New member
לעניות דעתי, הבעיה בניתוח היא...

שלום אבי,
&nbsp
לשם התחלה, אומר שמה שאפשר לומר מהנוחות של הכיסא מול המחשב אי אפשר לומר מכסא תא הטייס. חוכמה שלאחר מעשה היא הסוג הנחות ביותר של חוכמה, ולקטגוריה זו נופל כל מה שאכתוב כאן. כטייס החלטת את שהחלטת, במבחן התוצאה ואף במבחן השיחה-עם-הפקח-לאחר-מעשה צדקת.
&nbsp
אבל:
כטייס הנמצא במצב חרום, זכותך להשעות כל תקנת טיסה עפ"י Part 91 על מנת להתמודד עם אותו חרום.
ובנוסף - על מנת להיכנס ל-Class C Airspace, עליך ליצור קשר עם הרשות המפקחת.
המצב בו היית לא אפשר לך ליצור קשר כזה, אם היה לך חרום, זכותך המלאה כטייס להחליט שעל מנת להתמודד עם אותו חרום עליך להיכנס בכל זאת. אבל ברגע שאתה אומר שלא היית במצב חרום, אין לך סמכות לקבל החלטה כזו, שמשמעותה סטייה מחוקי הטיסה.
&nbsp
ומכאן - השיקול שהנחה אותך אינו חוקי, אלא אם כן היית במצב חרום.
&nbsp
טל
 

mot264

New member
תודה על הרענונים

אכן השימוש ב Mayday הוא מיועד רק למקרה של סכנת כלי הטייס וחיים בלבד. לאירועים אחרים קיימים מונחים אחרים כמו שהזכרת. PAN PAN מתאים לאירועים של "דחיפות" . עירא, תודה על הריענון !
 
למעלה