נחיתת חירום!!

נחיתת חירום!!

סיפורי מתחיל היום (שבת 7.12) -יום מקסים לטיסה, השמש זרחה, השמיים היו כחולים וקרעי עננן קטנים קישטו את השמיים כמו להוסיף צבע לעניין. השקמתי קום (יחסית לשבת בבוקר) ושמתי פעמיי לעבר השדה בהרצליה. כבר קודם נדברתי עם אחד מחברי הטובים לטוס לאיזו ארוחת בוקר בראש - פינה ככה לתפוס את אחד מאותם ימי אביב באמצע החורף. הטיסה הלוך עברה בשלום ללא בעיות מיוחדות, הארוחה הייתה טעימה כתמיד והאווירה נפלאה. בערך ב 12:00 החלטנו לעזוב את ראש פינה חזרה להרצליה בנתיב דרך חיפה. הפקח נתן לנו להמריא על מסלול 05 (פעם ראשונה שאני משתמש במסלול זה) וביקש מאיתנו לטפס כרי דשא 3000. לא הזכרתי קודם אבל המטוס הינו ALY - צבוע בצבע חדש ובעל מנוע חדש לגמרי (אגב, חברי שהינו איש צ"א בחיל אוויר התבדח מוקדם יותר כי יש להזהר ממטוסים שבדיוק סיימו מוסך ארוך כי תמיד הם נוטים לפתח תקלות). בקיצור מטפסים כרי דשא ולןקחים כיוון לשגב. במהלך הנתיב נדלקת נורית LOW VOLTAGE (חוסר טעינה) אבל מד האמפר נישאר יציב על 0 במרכז הסקאלה. בדיקה זריזה ומחליטים להמשיך בטיסה תוך סקירה תקופה של מחוון הטעינה החשמלית. כמו כן, פותחים AIP ומתדרכים מצב של הצטרפות בתקלת קשר לחיפה. המטוס ממשיך כרגיל יש חשמל, יש קשר מד אמפר במרכז ונורית דולקת. חוצים את חיפה וממשיכים צפונה להרצליה. באיזור חדרה מבקשים לעבור דרך איזור 12 - פלוטו מאשר ואחנו נכנסים לאיזור. ביציאה מהאיזור מדווח " ALY מבקש לעזוב איזור 12 לנחיתה בהרצליה"... שקט ודממה - אין תגובה מפלוטו (מטוסים אחרים נשמעים בקשר). אני מבצע 2 נסיונות נוספים בלא מענה מפלוטו. מכייל תדר מישני של פלוטו ומנסה שוב - אין תשובה. אני מחליט לכייל תדר הרצליה ולנסות לתאם דרכו עזיבת איזור והצטרפות לנחיתה - שוב ללא תוצאות. מכייל שוב תדר פלוטו - ושואל "מי מהמטוסים מקבל את פלוטו...." - אין תשובה. בשלב הזה אני מבין שיש לנו בעיית קשר. מכייל 7600 בטרנספונדר ונותן 3 לחיצות על IDENT. במקביל חברי פותח AIP שולף את הטלפון של מגדל הרצליה תוך נסיון יצירת קשר (ב"פלאפון" לא הצלחנו ב"סלקום" יצרנו קשר). מתאמים עם מוטי מעבר דרך איזור 8 בגובה 1100 והצטרפות ל 29 לנחיתה. אבל פתאום..... מד האמפר קפץ לכיוון +60 - מצב זה זכור לי כחמור יותר מחוסר טעינה כיוון שעודף טעינה עלולה לפוצץ את המצבר. מיד מכבה את כל המפסקים החשמליים ואת ה MASTER, במקביל מתארגנים לנחיתה עם תקלת חשמל. בשלב הזה אני מקבל בסלקום טלפון מצור בנר שהיה בפלוטו (מילואים?) אני מתאר לו את מצבי ומחליטים שאלך לנחיתה בשדה דוב בעיקר בגלל השעה (14:01) ובגלל חשש לחוסר חשמל בפתיחת מדפים. נסיון לפתיחת MASTER מראה כי יש לי קשר אבל מחוג בטעינה צמוד לדופן ימין. בזמן שאני באוזן אחת עם צור (שמתאם לי נחיתה בשדה דוב) אני פותח את ה MASTER ל10 שניות ומדווח ל תמרור "מגיע לנחיתה בתקלת חשמל, פנה לי את ההקפה" - מקבל אישור וסוגר שוב MASTER. ככה בטיסה שקטה בלי אוזניות ועם פלאפון צמוד אני טס עד עם הרוח של 03 בשדה דוב. שם אני פותחשוב MASTER מוריד מדפים (כן הם נפתחים , בעצלות, אבל נפתחים) מדווח לתמרור עם הרוח לנחיתה על 03, מקבל ממנו רשאי זריז וסוגר MASTER בפעם האחרונה. הנחיתה עוברת בשלום, ובזווית העין אני קולט את 2 הכבאיות והאמבולנס שחיכו לי בקצה המסלול. עד כאן הסיפור ולמספר מסקנות שהפקתי מהאירוע: א. תמיד שיהיה לפחות טלפון סלולרי במטוס (עם אין ICOM) וכמובן גם AIP. ב. תקלה המתחילה בנורית כנראה שתסתיים פחות טוב.... ג. הכי חשוב להישאר רגועים ולבצע את כל הנהלים הנדרשים בצורה רגועה. ו..תודה לצור על עזרתו מהבקרה הצפונית
 

ארזS

New member
מארק

ברוך ה´ שהסוף לפחות היה טוב. המשך טיסות נעימות ובטוחות !!!
 

yronk

New member
המצב הכלכלי...

מצבן הפיננסי של החברות לא "איי יי יי..." מעגלים פינות בשורה התחתונה - מצב המטוס לא משהו... ?should we say more
 

ארזS

New member
כעת הבנתי למה התכוונת.

מהתגובה הקודמת שלך לא יכולתי להבין... תודה על ההסבר.
 

ilk

New member
גנבת לי את המילים מהפה!!..

what´s going on here? and i keep telling everyone that flying is safe!!!i
 
אני מרגיש דז´ה וו?

כל הכבוד על ההתנהלות הרגועה! המסקנה האישית שלי - ICOM. לי הטלפונים הסלולריים לא עזרו.
 
מארק שלום,

תיקון אחד: למד האמפר אין שום קשר לעוצמת הטעינה אלא לצריכת זרם בלבד בניגוד ל- VOLTMETER אשר מראה את מתח הטעינה (מותר בסביבות 27.5 וולט מירבי ב 152). מצב מחוג אמפר באמצע (או 0) עשוי להצביע על חוסר טעינה אבל גם על צריכת זרם מינימלית. מצב בו מד האמפר מראה +60 פרושו שמתקיימת צריכת זרם משמעותית - למשל: אחרי התנעה, או לאחר חידוש טעינה במידה והייתה הפסקה בפעולת הטעינה מסיבה כלשהיא.
 
אני חושב שהנקודה השניה שמנחם העלה

אכן היתה הסיבה לחיווי "המוגזם" של האמפרמטר. אחרי זמן מה ללא טעינה, "חזרה " הטעינה (אולי מגע רופף ?) החיווי המוגזם הראה על טעינת מצבר מוגברת.
 
Low Voltage

מארק, התקלה שקרתה לך מתוארת בספר המטוס Section 3, עמ´ 3-8. כשנדלקת נורית Low Voltage צריך לעשות פעולת Recycle של האלטרנטור. עושים זאת ע"י כיבוי המסטר (2 המפסקים) והפעלתם מחדש. (לפני כן צריך לכבות רדיו ולבדוק נתיך אלטרנטור). בדרך כלל, מנסיוני, זה פותר את הבעיה. לפי התיאור שלך, לא בצעת את הפעולה הזו (אולי בגלל שהאמפרמטר לא הראה צריכת חשמל - ראה הערתו של מנחם שופט). כאשר האמפרמטר מראה טעינת יתר (Full Scale), אכן צריך לכבותו, אך אין צורך לכבות גם את המפסק השני. בכל מקרה, אם פעולת ה-Recycle לא הצליחה, צריך לכבות כל צרכן חשמל (Beacon, Strobe, רדיו שני וכד´) ע"מ לחסוך חשמל, ולנחות בשדה הקרוב. לו נחתת בחיפה לא היית מגיע למצב של טיסה עם תקלת קשר/חשמל וכד´, הפעלת נוהל חירום בשדה דב ו"הקפצת" המערכת. מסקנותי, בנוסף לאלה שלך: טוס עם ספר המטוס (זו חובה, אם לא ידעת - ולדעתי הספר נמצא בתא הכפפות) נהג לפי הפרוצדורות הכתובות שם והנוגעות לתקלה שזיהית. כתבת במסקנותיך "לבצע את כל הנהלים הנדרשים" - לדעתי לא בצעת ככתבן וכלשונן. אני שמח שזה הסתיים בכי טוב. שבוע טוב, דוד
 
Low Voltage

מארק, התקלה שקרתה לך מתוארת בספר המטוס Section 3, עמ´ 3-8. כשנדלקת נורית Low Voltage צריך לעשות פעולת Recycle של האלטרנטור. עושים זאת ע"י כיבוי המסטר (2 המפסקים) והפעלתם מחדש. (לפני כן צריך לכבות רדיו ולבדוק נתיך אלטרנטור). בדרך כלל, מנסיוני, זה פותר את הבעיה. לפי התיאור שלך, לא בצעת את הפעולה הזו (אולי בגלל שהאמפרמטר לא הראה צריכת חשמל - ראה הערתו של מנחם שופט). כאשר האמפרמטר מראה טעינת יתר (Full Scale), אכן צריך לכבותו, אך אין צורך לכבות גם את המפסק השני. בכל מקרה, אם פעולת ה-Recycle לא הצליחה, צריך לכבות כל צרכן חשמל (Beacon, Strobe, רדיו שני וכד´) ע"מ לחסוך חשמל, ולנחות בשדה הקרוב. לו נחתת בחיפה לא היית מגיע למצב של טיסה עם תקלת קשר/חשמל וכד´, הפעלת נוהל חירום בשדה דב ו"הקפצת" המערכת. מסקנותי, בנוסף לאלה שלך: טוס עם ספר המטוס (זו חובה, אם לא ידעת - ולדעתי הספר נמצא בתא הכפפות) נהג לפי הפרוצדורות הכתובות שם והנוגעות לתקלה שזיהית. כתבת במסקנותיך "לבצע את כל הנהלים הנדרשים" - לדעתי לא בצעת ככתבן וכלשונן. אני שמח שזה הסתיים בכי טוב. שבוע טוב, דוד
 
יש המון תקלות לאחרונה-מעניין לדעת

מה מקורן...כלומר אנחנו שומעים על כל התקלות אבל עם אינני טועה, לא שמענו מה היתה הבעיה ומה גילו. אני חושב שחשוב שנעביר את האינפורמציה הזו ביננו כולל כמובן או"ק של המטוס. זה אולי יעזור למי מאיתנו שיתקל בבעיה דומה
 

pilot45

New member
אין טכנאי אלקטרוניקה

לצערנו, אין טכנאי אלקטרוניקה טובים בארץ בנושא מכשירי קשר תעופתיים. האם היית פעם במוסך בדק תעופתי??? האם ראית איך עובדים שם ???? אני בטוח שהיית חושב פעמיים אם כדאי לך לטוס, לאחר ביקור במוסך. את הרכב שלך ודאי שלא היית מכניס לשם... ושוב פעם, כולנו נוכחים ש-99% מהתקלות במטוס מבחינת אחזקה, הן תקלות של חשמל ושל קשר. זה כמובן אומר דרשני. אז קודם כל, אין מה לעשות. זה מה שיש. ושוב, קנו מכשיר קשר נייד. יש בשוק מכשירים שאינם יקרים. כדאי לותר על שעתיים טיסה, ולקנות מכשיר נייד. זה רק יוסיף לך בטחון ובריאות נפשית בטיסותיך הבאות. קשר בטוח ונחיתות בטוחות.
 
מי אמר כי אין טכנאים טובים?

טולי השיטה אינה טובה? האם מישהו מכם ניסה פעם לקבל AP בארץ? רק הבירוקרטיה שמסביב "הבריחה" אותי מהענין... והאמינו לי כי אין "אלקטרוניקה מסובכת" במטוסים. יש בירוקרטיה דוחה!! אריאל אריאלי
 
אני אומר.

ולא חלילה בכלליות. בטוח שיש מדעני אלקטרוניקה נפלאים, אולי באלתא ובתע"א. אבל, ובמלוא האחריות אני אומר, כי אין טכנאי אוויוניקה אחד בארץ הזמין למטוסי GA ויודע את מלאכתו. אין ולו אחד. לא אכתוב שמות, שלא לפגוע, אבל מי שיש זה בדיחה. יש לזה הרבה סיבות. גם לבעלי המטוסים הפרטיים יש חלק בזה. יש איזו תכונה לאנשים פה לשלם בלי הנד עפעף 30 אלף יורו לג´וזף בשטראובינג על התקנות אוויוניקה. אבל פה בארץ יוציאו לבן אדם את הנשמה על חשבון של 250 דולר עבור תיקון. אם אני טועה, אשמח לקבל פרטים של טכנאי שיבצע עבורי עבודות אלקטרוניקה ברמה טובה.
 
אני מכיר, לפחות אחד,

שיכול (וכבר עשה) עבודות אלקטרוניקה במטוסים. אלא, שאין לו רשיון AP וגם לא מתכוון להוציא! אריאל אריאלי
 
למעלה