נטעים צדקו, אני טעיתי

O F I R L

New member
נטעים צדקו, אני טעיתי ../images/Emo52.gif

לצערי מרוב טפשותי והמחשבה שלי שאני יודע הכל כתבתי לנטעים תגובה לגבי טענתם שבפסוק תולה ארץ על בלימה פרוש המלים בלי מה הם בלי מה היינו כלום היינו שהארץ תלויה על כלום. ואני משום שחשבתי בשחצנותי שלא יכול להיות שזה הפירוש משום שהיה נראה לי שזה לא הגיוני לחלק את המילה כך לשתיים כתבתי שרמז שאין מפרש שאומר כך "תביאו מפרש". ויכול להיות שזה גרם לנטעים להראות כאילו הם לא יודעים על מה הם מדברים וזו היתה נראית כתשובה מוחצת. אלא שלהפתעתי כשפתחתי את המפרשים ראיתי שגם: הראבע - אבן עזרא רש"י - רבי שלמה יצחקי מצודת דוד וגם המפרשים החדשים כמו דעת מקרא (שכל מטרתו פירוש הפשט) מסבירים שהמלה בלימה כוונתה שתי מילים בלי מה כלומר כלום כמובן. יש גם מפרשים אחרת שהכוונה בבלימה היא לבלום(דעה ברש"י, מלבים, יש דעה בחז"ל בתור מדרש (על מי שבולם את פיו)) אבל זה לא משנה אני הצגתי את הענין כאילו אין אף אחד שאומר כך ואני מאוד מצטער אם פגעתי בנטעים אני מבקש את סליחתכם כאן בפומבי בפורום
(אינני מדבר על שאר הטענות שהיו לי רק על "בלימה)
 

PolarBear

New member
כל הכבוד לך על ההגינות.

אני מעריך אנשים שיודעים גם להודות בטעויות. אבל רציתי רק להוסיף משהו, למען הסר ספק: חז"ל (שחיו במאות הראשונות לספירה) פירשו את הפסוק מאיוב "תולה ארץ על בלימה" כעל מי שבולם את פיו לגבי לשון הרע. כל המפרשים שהבאת, שמדברים על כך ש"הארץ תלויה על כלום" הם מפרשים מאוחרים, מן המאה ה-13 ואילך. כך שהפירוש הזה תואם את הידע המדעי בתקופתם, ואי אפשר להביא זאת כאיזה דבר מופלא לידע שמיימי (כמו שהמחב"תים מנסים לעשות)
 

O F I R L

New member
תודה...

מדרש חז"ל לגבי מי שבולם את פיו ודאי אינו מנסה לעמוד על פשט הפסוק הפסוק כולו הינו "צפון על תהו - תולה ארץ על בלימה" אם תסתכל בהקשר תראה שמאוד הגיוני שזהו פירוש הפסוק "בלי מה" אמנם אתה צודק שגם הכוונה במילים בלי מה אינה ברורה כל כך ועיין על כך במפרשים - לא בטוח שהכוונה היא על האוויר וגם אם כן זוהי מן התפעלות מזה שאלוהים מחזיק את הארץ כאילו ללא עזרה אלא בזרועותיו(עיין רש"י) ומפה נשמע שכן היתה מחשבה שכדור הארץ היה אמור לפול למטה(איפה שזה לא יהיה) אילולא אלוהים מחזיקו. וכמובן שאין זו מחשבת המדע כיום. ובהקשר למה שכתבת על המפרשים המאוחרים - אין לי ספק שהאבן עזרא ודעת מקרא לא ינסו לפרש שלא כפי פשט הפסוקים אני לא חושב שההערה במקום. ושוב תודה אופיר
 
למעלה