ניהול כעס + גילויי קנאה אצל בן שלוש וחצי

ימישץ

New member
ניהול כעס + גילויי קנאה אצל בן שלוש וחצי

לבני ימלאו שלוש וחצי בקרוב. הוא ילד נהדר שברוב המקרים משתף פעולה, שומר על הגבולות שנהוגים בביתנו וב"כ נעים להיות עמו. אני מבקשת להתיעץ עמך בשני נושאים וסליחה מראש על אורך השאלה : 1. ניהול כעס - כאשר אני נדרשת להציב גבול בעצמי - כאשר באותו רגע הוא לא מתנהג כמצופה ממנו - מאוד קשה לו להתמודד עם המצב והוא מפנה את כעסו כלפיי בצורה של האשמה מילולית ואפילו ניסיון להכות עד מכה ממשית. לדוגמא - הערב התבקש לא לעמוד על הכסא במהלך ארוחת הערב ועשה זאת. בפעם הראשונה הזכרתי לו שעל כסאות גבוהים בבית לא עומדים וכי אם יעשה זאת, אקח ממנו את הכסא ויאלץ לעמוד על הרצפה במהלך האוכל. בפעם השניה שעמד על הכסא (ברור לי שזה לא היה בהתרסה), הורדתי אותו מן הכסא ובשנייה הזו הוא התחיל לזעום, לצעוק "את תעמדי על הרצפה" ואף רץ אלי כדי לתת לי מכה. עצרתי את ידו ומאחר וניסה להמשיך ולהכות, אמרתי לו "מאוד לא נעים לי להיות לידך, לך לחדר שלך להתארגן לשינה". הוא המשיך בכעס וצעקות כך שאמרתי לבעלי שיקח אותו ושיתכוננו לשינה, שאני לא רוצה להיות לידו עכשיו. אני יודעת שאינני יכולה לשלוט בהתנהגותו ושאולי הכי חכם זה שאני אתרחק ממנו, אולם לא ניתן ליצור מצב שאני לא אמשיך לאכול או לא אשב בסלון בביתי ליד ילדיי האחרים ואעבור חדר בכל סיטואציה כזו. הפעם זו אכן הייתה השעה להתכונן לשינה אולם מה לדעתך עלי לעשות בזמנים אחרים ? אני לא נוהגת לשלוח לחדר או להעניש וגם ניהלנו כבר מס' שיחות של "מה אפשר לשעות כשמאוד כועסים ?" כגון להרביץ לכרית או אפילו לצעוק, אולם בפועל הוא לא בוחר בהתנהגויות הללו. כמובן שאח"כ ניגשתי לומר לו "לילה טוב" וכששאל אם אני כועסת אמרתי שכן וכשהוא מתנהג ככה אינני מוכנה להיות לידו בשום אופן, אבל שתמיד אני אוהבת אותו. 2. גילויי קנאה כלפי אחיו, תאומים בני 7 וחצי חודשים - השניים נהפכים עם הזמן כצפוי יותר אטרקטיביים ובהתאמה גילויי הקנאה שלא הופיעו כלל בהתחלה מחמירים. הגעתי למסקנה בשיתוף עם בעלי שעלינו לעשות שלושה דברים עיקריים : 1. לנסות להציב רק גבולות הכרחיים 2. לשמור על זכויותיהם ובטחונם של הקטנים 3. למצוא לפחות אחת לשבוע זמן פרטי של אחד מאיתנו עם הבכור שבו עושים דברים של כיף ושל גדולים (שזה החידוש העיקרי כיוון שבאמת לא זכה להתייחסות אשיית רבה בזמן האחרון למרות שכן פה ושם). גילויי הקנאה מובנים לי כי לפתע נחתו עליו שני אחים שגם יונקים מלא ולפיכך צמודים לאמא כל הזמן וגם בעלי מזג לא קל שמצריך מאיתנו המון התייחסות כמעט כל הזמן. מצד שני הוא מנסה לקחת מידיהם צעצועים שמשחקים בהם, מפרק מגדלים שנבנו עבורם וכו'...ממש חושק בכל מה שיש להם. אני מסבירה שאצלנו בבית לא חוטפים ולוקחת ממנו, מציעה לו משהו אחר ולרגע לא מזלזלת בו או קוראת לו "תינוק", אבל זה לא נגמר ולעיתים מתחילים גילויי כעס כפי שתיארתי למעלה. אשמח מאוד לקבל ממך עצה. * ושאלה קטנטונת אחרונה - גם הקטנים לוקחים זה מזה צעצועים. האם זה הזמן להתחיל לומר "לא חוטפים. אתה יכול לקחת משחק אחר" ולהחזיר את המשחק לזה שנלקח ממנו או כל עוד הם מסתדרים ביניהם (בד"כ פשוט מוצאים משחק אחר) אז לא להתערב..... תודה ענקית מראש !
 
הילד נלחם על זכות ראשונים שלו להתקבל ללא תנאי

שלום רב, בנך הבכור עובר תקופה לא פשוטה של הסתגלות והתאמה למשפחה חדשה. יום בהיר אחד הוא קם בבוקר וחייו ישתנו לבלי היכר. מאחד, יחיד, מיוחד, מרכזי ובלעדי הפך לחלק מקבוצה. עליו להתחלק ועוד עם שניים. אין זה פשוט כלל ועיקר. התנהגות הילד היא שפה. הילד אומר לכם בשפתו (שפת ההתנהגות) קשה לי, אני במצוקה, אני מחפש את המקום במשפחה ומתקשה למצוא. ומה קורה בפועל? יש עוד שניים שמקבלים (באופן טבעי) כל מה שהם רוצים, כשהם רוצים, לא דורשים מהם דרישות מיוחדות ומקבלים כל גמחה שלהם. ואני? הוא שואל את עצמו, האם אותי עוד אוהבים? האם אני חשוב? האם אני באמת חשוב להם? או שהם מעדיפים את הקטנים? את התשובות הוא מקבל מתגובותיכם אליו. הוא בודק את גבולות האהבה, את היכולת להכיל אותו, לקבל אותו גם כשאינכם שבעי רצון. לעת עתה, על פי הבדיקות שהוא עורך מסקנותיו עגומות. הוא ימשיך לנסות להתקבל על ידיכם ללא תנאי, הוא לא יוותר על זכות הראשונים שניתנה לו כהבטחה לנצח. בשלב זה חובת ההוכחה עליכם. אם תצליחו בתגובותיכם לחזק אצלו את התחושה שהוא נחוץ ורצוי תעזרו לו לכוון את התנהגותו לאפיקים חיוביים בכך תשחררו אותו מין הצורך לבדוק. בברכה, עינת גבע, יועצת משפחתית, מכון אדלר.
 

ימישץ

New member
שאלת המשך

הי עינת. ראשית, תודה על תגובתך והתייחסותך לפנייתי. שנית, אני לא מצליחה לרדת לסוף דעתך. למרות שאני מבינה את תחושותיו ואת צודקת בכל מה שכתבת, אשמח לקבל ממך הנחייה מעט יותר ספציפית כיצד להתמודד עם המצב (וכבר למדנו בקבוצת הורים של מכון אדלר ואנו משתמשים ששיטתו תהיה הבסיס בביתנו בכל הנהוג בחינוך והקניית ערכים לילדינו). אנו מקדישים לו המון ככל שאנו יכולים במסגרת האילוצים, מחזקים אותו, נותנים לו תחושת ערך, מוצאים זמן אישי לבלות רק עמו, מבהירים לו את זכויותיו כאח בכור ומדגימים בפועל ומה לא ? האם כשלוקח מידיהם צעצועים לאפשר לו ? את מאמינה שאם אאפשר זאת, הוא ירגיש ממני גיבוי ודווקא אז יפסיק לרצות דברים שבפועל לא מעניינים אותו והוא רק משתמש בהם לבדיקת אהבתנו ומחוייבותינו כלפיו ? ומה לגבי גילויי הכעס שהם לא החלו רק עם לידתם ? כיצד את יכולה לסייע לי להתמודד עמם ? האם לדעתך איני נוהגת נכון ? אני תמיד מדגישה את אהבתי אליו מילולית, פיזית, התנהגותית ובכל דרך קיימת ,אולם לא מוכנה לקבל ממנו מילות בוז או ניסיונות לפגיעה פיזית. מה לדעתך עלי לעשות במצב כזה שאינני עושה לפי מה שתיארתי ? שוב מודה לך מראש על ניסיונך לסייע לנו להיות הורים טובים יותר...
 
ו...לפעמים הכי טוב להגיב כמו שלושת הקופים

שלום רב, אני שמחה לשמוע שבעבר השתתפת בקבוצת הורים של מכון אדלר. והערכים האדלריאניים, כלומר הערכים ההומאניים, החברתיים, הערכיים הם עמוד האש המנחה אותך בהתנהלותך. אכן, מהדברים שאני קוראת אני מתרשמת מאם חושבת, קשובה ויוזמת. כל הכבוד! הילד לוקח מהתינוקות חפצים. מה מונע מבעדך להתנהג כמו "שלושת הקופים?" כאילו לא ראית, לא שמעת ולא להגיב? אני מניחה שהמניע הוא מחשבות כגון: הם קטנים ממנו, הכוחות לא שווים, זה לא פיר, הם זקוקים לעזרה, הוא יותר חזק, שילמד להתנהג. הלא כן? השאלה מה המסר שהוא מקבל? כאמור, הוא פועל מתוך מצוקה וניסיון נואש לבדוק את המקום שלו בתוך הפנטזיה הנשברת של אחד ויחיד. התגובות שלכם עשויות לאשש או להפריך את חששותיו. ולכן ממליצה להקטין עד אפס התייחסויות להתנהגויות מציקות, מפריעות , מכעיסות ומעצבנות. ( אל דאגה, הוא לא יגדל להיות ילד מופרע. משהו מפריע לו עכשיו) . להגדיל בזכוכית מגדלת ולהאיר בספוט את קורת הרוח שלכם כאשר הוא התנהגותו מקובלת עליכם. ילדים מתפתחים על פי ההד שהם מקבלים. תגמול התנהגויות נאותות יאפשרו לו להרחיב את הנישות הללו. נסי להיעזר בו. תני לו תפקידים. הכירי והעריכי את עזרתו. ובעניין הכעס. זכותו לכעוס. זכותך לא לקבל את הדרך בה הוא מביע את הכעס. כל קשת הרגשות היא אנושית, טבעית ולגיטימית. צריך לעזור לילד, ללמד אותו לבטא רגשות . במצבים מסוימים תוכלי במקום להוציא אותו מהתמונה לצאת מהתמונה. וברגעים שקטים תוכלי לאמן אותו בהבעת רגש בדרכים יצירתיות. למשל, דרך סיפורים או להזמין אותו לצייר את הכעס, לשיים רגשות, להביע אמפטיה לקשייו. בברכה, עינת גבע, מכון אדלר.
 
בהצלחה ולהשתמע

הי, אשמח לשמוע עדכונים, שיתופים ושאלות נוספות עינת גבע, מכון אדלר.
 
למעלה