ניו זילנד - Aotearoa (ארץ הענן הלבן הארוך) - מידע כללי

ניו זילנד - Aotearoa (ארץ הענן הלבן הארוך) - מידע כללי

ניו זילנד - Aotearoa (ארץ הענן הלבן הארוך)

שלום לכל הקוראים והמטיילים,
מצאתי לנכון לכתוב את ההודעה הראשונה בפורום בנושא ניו זילנד, ולתת מידע כללי לכולם על "גן העדן עלי אדמות" הזה...
מקווה שמאמר זה יהיה ראשון מבין רבים. בוא נתחיל...

ניו זילנד היא מדינת איים בדרום-מערב האוקיינוס השקט המורכבת משני איים גדולים, אי נוסף קטן ומספר רב של איים קטנים יותר, המשתרעים על כ-270 אלף קמ"ר.
שכנותיה של ניו זילנד מרוחקות ממנה מרחק אלפי קילומטרים, כאשר הקרובה אליה ביותר היא אוסטרליה הנמצאת כ-2000 ק"מ מערבית מניו זילנד.
האי הדרומי הוא הגדול מבין האיים ולאורכו נמתח רכס האלפים הדרומיים, אשר בדרומו נמצא ההר הגבוה בניו זילנד, הוא הר קוק שגובהו 3754 מטר ולידו עוד 18 פסגות שגובהן מעל 3000 מטר. האי הצפוני מאופיין בפעילות געשית וההר הגבוה בו, רואפהו, התפרץ לאחרונה בשנות התשעים.

בניו זילנד חיים כארבעה וחצי מיליון תושבים על שטח של 268,680 קמ"ר. שפתה הרשמית בפועל היא אנגלית. המתיישבים הראשונים בה היו המאורים, אנשים ממוצא פולינזי כהה-עור.
בירת ניו זילנד היא ולינגטוו, והעיר הגדולה ביותר היא אוקלנד עם כ-1.3 מיליון תושבים.
ניו זילנד חברה בחבר העמים הבריטי ובממלכות חבר העמים הבריטי ומבחינה רשמית ראש המדינה הוא מלך או מלכת ניו זילנד, המיוצג בידי המושל הכללי.

הקיץ הניו זילנדי נמשך מדצמבר ועד פברואר, והחורף - מיוני ועד אוגוסט.
האקלים במדינה הינו מתון ונוח, ונע בין 30 מעלות. בחוף המערבי של האי הדרומי מגיעה כמות המשקעים אף ל-12,000 מ"מ בשנה.

ניו זילנד ידועה בנופיה המגוונים ובתופעות הטבע המאפיינות אותה, אשר עשו אותה נקודת משיכה למיליוני תיירים בשנה. בניו זילנד יערות גשם, קרחוני עד, שלג, חופים זהובים, מעיינות מרפא, דיונות חול ועוד... נופי ניו זילנד שימשו תפאורה לסדרת סרטי הקולנוע שר הטבעות, שמשכו אליה תשומת לב בכל העולם.

בידודה הגאוגרפי של ניו זילנד גרם להתפתחות בעלי חיים וצמחים ייחודיים. עד להגעת האדם לניו זילנד היונקים היחידים שחיו בה היו שלושה מיני עטלפים. עקב כך התפתחו בה מינים רבים של עופות חסרי יכולת תעופה, אשר המפורסם בהם הוא הקיווי, שהוא כינויים של אנשי ניו זילנד.

אוכלוסיית ניו זילנד כיום מונה כ-4.5 מיליון תושבים, רובם המכריע ממוצא אירופי, כ-15% מהתושבים מגדירים עצמם כמאורים ואחוז דומה באי הצפוני, כשליש מתושבי המדינה מרוכזים באזור אוקלנד. קהילות יהודיות נמצאות בערים הגדולות - אוקלנד, ולינגטון וקרייסטצ'רץ'.

עד שנות ה-60 של המאה ה-20 התבססה כלכלת ניו זילנד על סחר עם אנגליה. בשנות ה 80 של המאה
ה-20 החלה ניו זילנד לפתח שווקים חדשים וכלכלתה מבוססת כיום על יצוא לשווקי אסיה המתפתחים, בעיקר ליפן, קוריאה וסין.

התרבות הניו זילנדית משלבת את התרבות המאורית עם זו הבריטית. המאורים משתדלים מאוד כיום לשמר את תרבותם, אך השפה המאורית כבר אינה מדוברת כשפת יום יום . ריקודים וטקסים מאורים משמשים כיום בעיקר לצרכים תיירותיים.

רוצים לדעת עוד?....
רק תשאלו!
 
למעלה