ניחוח ליבוביציאני ותיבול בנוסח כשר

iricky

New member
ניחוח ליבוביציאני ותיבול בנוסח כשר

גם לכם זה עושה טעם כזה? מה אתם אומרים, ליבוביץ היה יכול לבשל מנה כזו? עזבו רגע בצד את הסגנון המתפייט, אבל מבחינת התוכן זה ממש ליבוביץ, לא?
אני אומר שלא. מישו יודע למה?

רפרנס מומלץ - לשמה ושלא לשמה
 

יחיאב

New member
כי החירות, אליבא דליבוביץ, היא רק

תוצר נלווה לעבודת ה' ולא העיקר?
 

iricky

New member
כן, זה נכון בגדול

הבחור מחליף בין תכלית לאמצעי. החירות מעבודת האדם היא כלי חיוני לאפשרות לעבוד את השם, והוא מחליף את היוצרות כאילו האמונה באלהים מובילה לחירות ואפילו במובנים מסוימים מזדהה עמה. מלבד שהוא לא מתייחס כלל לעניין שמדובר בעבד עברי בלבד ולא באדם או זולת סתם. העירו לו על העניין הזה, אבל הוא לא תפס.
 
אני לא חושב שאתה יכול לפסול

את הרעיון שהאמונה היא החירות.
עבדי היצר או עבדי היצירה האנושית ושמה תורה- כולם עבדים.
אני סבור שברעיון הזה טמונה, אולי בלשון דתית מדי, ההכרה השפינוזיסטית שהאדם חופשי יותר תחת שלטון החוק האנושי מאשר תחת שלטון הטבע הפראי.
המעבר ממושא סגידה פרעוני למושא סגידה טרנסצנדנטי אין פירושו פריקת עול אלא פירושו דווקא העמקת המושגיות של החוק האנושי למושגיות מופשטת יותר, סטטית יותר ופחות תלויה בשרירות לב של שליט.
כלומר פירושה מעבר לרמת תרבות רוחנית יותר. ככל שהחוק מופשט יותר ולא תלוי בסמכות- כך התרבות רוחנית יותר.
החופש הרוחני העילאי הוא כאשר האדם הוא חוק לעצמו ואינו זקוק יותר לעריץ, שוטר ומושל.
זו אינה אנרכיה אלא סדר חברתי עמוק ואת האפשרות הזו מייצגת האמונה באופן סמלי.
הדת, אם כן, היא צעצוע ילדות שמכשיר את הכושרים הרוחניים של האנושות הילדותית לחירות עתידית שבה לא יהיו סמכויות.
אולם סכנתה היא בכך שהצעצוע יחליף את הדבר האמיתי. החירות היא התכלית, ואילו הדת מסוכנת בבחינת תחליף דמיוני לאותה חירות, שהיא התכלית.
 

iricky

New member
אין בנמצא חירות סתם.

כשמדברים על חירות יש לפרש - חירות ממה?
 
כבר פרשתי

חירות מעריץ, שוטר ומושל. חירות ממלכות. לא ע"י החרבת שלטון החוק אלא ע"י הפנמת החוק והפשטתו ופיתוחו. חוק שיהיה מצויין כ"כ עד שיוכל להחליף את המוסדות הסמכותניים למיניהם.
 

iricky

New member
אין חיה כזאת. אין חוק כזה.

אפילו לא החוק האלוהי. ההאמנה החברתית של רוסו היא אוטופיה גמורה. בני אדם תמיד צריכים למלכות, שאלמלא מוראה זה את זה חיים בלעו.
 
תמיד? מאין לך?

לא ברור מאין אתה מוציא את מסקנתך ש"תמיד" יזדקקו בני אדם למלכות.
מלכות, מדינה, היא כלי, כלומר היא בנויה ע"פ טכנולוגיה שבני אדם המציאוה. כל טכנולוגיה מתיישנת ומוחלפת בשלב מסויים.
כרגע אין למדינה תחליף סביר, אבל אין מניעה שתחליף כזה יומצא בעתיד, כי כוח המצאתם של אנשים גדול מאד.
 

iricky

New member
טכנולוגיות מתחלפות

אבל טבע האדם לא. ומכאן - תמיד.
 
הצורך

בגורם שמאפשר לבני אדם לפתור ביניהם את המחלוקות בדרכים לא אלימות אולי ישאר תמיד, אך הדרכים לענות לצורך הזה- משתנות עם ההיסטוריה ואין סיבה להניח שיש רק דרך אחת לענות לצורך הזה.
נדמה לי שאתה לוקח את הפסוק החז"לי על שלום מלכות באופן דוגמטי משהו.
 
למעלה