ניסוי בקופים במכון וייצמן - מה ההלכה אומרת?

khamala

New member
ניסוי בקופים במכון וייצמן - מה ההלכה אומרת?

לאחרונה הייתה הפגנה במכון וייצמן, שבא נכחו סוגי אנשים שונים, בעיקר צמחונים. אני אישית לא צמחונית, אבל המאבק הזה נגע לליבי. המראות של הקופים הסובלים, וכנראה לחינם, הוא מזעזע! למה פניתי אליכם? היה נראה לי מוזר שדתיים לא היו שם. בסופו של דבר ההלכה היא רגישה לסבל של בעלי החיים, כשמדובר על הלכות שחיטה, מדובר על סוג מסויים של שחיטה כדיי שהחיה לא תסבול. אז למה להשאיר את המאבק הזה רק בידיים של הצמחונים והטבעונים? מה ההלכה תאמר על הניסויים המזוויעים שנעשים על הקופים? האם היא תאשר התעללות שכזאת, כדיי שכמה מדענים יוכלו להוציא עוד מאמרים? המדע והטכנולוגיה, אולי עומדים בראשם של כמה מעוותים, אבל מה בקשר לדת היהודית? מה יש לה לומר כאן? תודה, ומאוד מחכה לתשובתכם.
 

tamarhp

New member
אני לא יודעת מה דעת ההלכה בעניין, אבל

התורה אכן אוסרת על צער בעלי חיים וזה מופיע בכל מיני תחומים, כמו הלכות שחיטה (וכבר היום יש מחקרים שמראים שאותן בהמות וחיות טהורות שמותר לאכול - השחיטה היהודית תואמת בדיוק את מבנה הצוואר והגוף שלהם כך שזה גורם להם הכי פחות סבל מכל השחיטות), או ההלכה שאם יש לך חיה בבית ואתה רוצה לגשת לאכול - אתה קודם צריך לדאוג לה לאוכל ורק אח"כ לך. מצד שני, ה' נתן לאדם שלטון על החיות, ולכן מותר לאדם לצוד חיות בשביל לאכול אותן, לגדל אותן, להשתמש בעור שלהן ועוד. אם החיות משמשות לניסויים שבסופו של דבר עוזרים לשפר את הרפואה ולהציל חיים של בני אדם - חיי בני אדם קודמים. אם הניסויים האלו מיותרים, או שיש בהם סבל ללא צורך ודברים שאפשר לוותר עליהם וכו' - אז אכן צריך לצאת נגד זה (כמו שיש חברות קוסמטיקה שמצליחות לייצר מוצרים מצויינים גם בלי לנסות אותם על ארנבות וקופים!) אבל - מכיוון שלפי מה שהבנתי הניסויים האלו עומדים בכל התקנים העולמיים, והם לצורך שיפור מדע הרפואה - למרות הצער הרב על הסבל הרב שנגרם לקופים, חיי אדם קודמים. מצד שני ראוי לבדוק את הנושא ולברר האם אכן מדובר במשהו נצרך, או שזה סבל מיותר ו"צער בעלי חיים" כפשוטו! לעניינו - למה לא היו שם דתיים? אני לא יודעת, יכול להיות שזה בגלל הדבר הראשון שאמרתי -שהניסויים האלו נצרכים ואין ברירה ועדיף שקוף יסבול מאשר שהרבה אנשים ימותו; ויכול להיות שזה מחוסר מודעות, ויכול להיות שפשוט רבנים לא בדקו את העניין ולכן לא יצאו בשום קריאה לציבור לצאת נגד זה. ובנוסף, גם בהפגנות בנושאים אחרים (התנתקות, סגירת כבישים וכדו') יש הרבה רבנים שאומרים לא ללכת להפגנות כי זה ביטול תורה, בעיות צניעות ועוד (יש כאלו שהולכים בניגוד לרבנים - כמו שבבניקים). יש רבנים שמתירים רק בהפגנות מסויימות (כמו חלק מההפגנות שהיו בהתנתקות). בקיצור גם ללכת להפגין זה לא פשוט בכלל, וזה תלוי במצב.
 

khamala

New member
ההלכה מתירה ניסויים שכאלו שבהם החיה עוברת

סבל קשה מנשוא, בלי בכלל לדעת בוודאות אם הדבר אכן יביא תועלת, ומהיא בדיוק תועלת? כל אחד יכול לערוך מחקר שהוא בבסיסו " סקרנות" - ולטעון שבעתיד הוא יוכל להביא תועלת. ואולי התועלת היא יותר סיפוק אותה סקרנות, ובמקרה הרע יותר, פרסום עוד מאמר למגזין יוקרתי. אם זה כך, זה בהחלט אחד הדברים שמאוד מרתיעים אותי בעניין הדת.ואני מדברת מתוך תקופה של שנתיים שהתחלתי לקרוא כל שבוע את "פרשת השבוע", להתעניין יותר בהלכה, להדליק נירות, ולעשות קידוש - בעצם,לגרום לכל משפחתי לעשות קידוש. אבל שאני רואה חיות שסובלות בשביל סיפוק צרכים שנראים יותר צרכים אישיים - וההלכה שותקת! והדתיים שותקים! כאן זה כבר מעורר בי הרהורים שונים לגבי הדרך... אני מצפה מההלכה שתהיה רגישה לנושאים ולאינטרסים שונים שקיימים היום. זה אגב, הרבה מעבר לניסוי בקוף כזה או בחיה אחרת, זה קטע עקרוני שבו אנשים בעמדת מפתח, ובעלי כוח,וממון, עושים מה שהם רוצים, בשביל לספק אינטרסים אישיים. אם זה לא השורש של כל רע, אני לא יודעת מה כן? אם זה לא עניין עקרוני, שההלכה צריכה להתערב כדיי לשפר את החברה, אין לי מושג מה כן?
 

enigma4u

New member
הלכות שחיטה

בעבר השחיטה היהודית היתה הומנית בהשוואה לדרכים אחרות של הריגת חיות, היום בעידן המודרני יש דרכים יותר מתקדמות להרוג בעלי חיים, כגון מכת חשמל, אבל מה לעשות וההלכה היא מקובעת ומיושנת. אם אלוהים כל כך דואג לבעלי חיים מדוע הוא ציוה בבית המקדש למלוק יונים עם הצפורן, ומדוע הוא ציוה לזרוק תייש מראש ההר לעזאזל. בעשרות פרשיות בתורה אלוהים מצווה להקריב לו קורבנות, ככה מתנהג מי שאוהב בעלי חיים? ואם אלוהים אוהב חיות מדוע החרדים לובשים בשבת כובעי פרווה שהופשטו מחיות.הרי הריגת חיות אלו הם אך ורק כדי לרצות את האלוהים.
 

primus solus

New member
מה הקשר להלכה?

ברור כשמש שניסויים על בעלי חיים לצרכי קוסטמטיקה צריכים להאסר בחוק, ברור כשמש שניסויים על בעלי חיים לצרכי קידום מדע הרפואה הם רע הכרחי.
 

khamala

New member
כנראה שלו קראת את כל מה שאמרתי...

לא ברור בכלל כשמש, יותר מעורפל כערפל כל הנושא של מתי אותם ניסויים הם אכן הכרחיים? ומתי הם משרתים בעלי אינטרסים כוחניים? מתי זה כדיי לספק סקרנות חולנית? או להוציא עוד מאמר בכתב עת יוקרתי? כרואים קוף שהמוח שלו בחוץ, והוא בלי הרדמה סובל מכאבים, לא יכול לזוז, חיי בתוך חדר סגור, אכן עולות שאלות והרבה!
 
חח...אני לא חושבת שההלכה בכלל מתייחסת לנושא..

מכיוון שהוא די חדש (ממתי התחילו לעשות ניסויים, מלפני 2000 שנה?..) ולכן, הקביעה הזו, והטענה לפיה ההלכה מעודדת זו, לא נראה כי זה כל כך ברור ומובן מאליו. חבל על הסטיגמות, ניתן לשאוף ליותר. יום טוב.
 
כמה בעיות...

"צריכים להאסר בחוק" זאת דעתך ולא כולם יסכימו איתך, אבל יותר חשוב - במכון וייצמן לא עושים על קופים לצרכי קוסמטיקה.
 
במכון ויצמן עורכים ניסויים

למציאת פתרונות למחלת הסרטן בעכברים בחולדות דווקא הניסוי בקופים הוא לא ממש מזיק לבד מהעובדה שהקופים מוחזקים בשבי לא הולם.. מכירה קצת מקרוב במקרה, אחותי עבדה שם כאסיסטנטית מזמן...שיתה סטודנטית אבל נסויים בבעלי חיים זה באמת עצוב ההפגנות הן טיפה בים,של בעלי אינטרסים ואירגונים שבולעים את חיינו דוגמאת מפעלים שמטילים שפכים למי התהום, זריקת זבל קרינה מתי יהיה לזה סוף..לכל הבצע ולחוסר ראיית טובת הכלל???
 

khamala

New member
מסיכמה איתך לחלוטין!

אגב, בפורום אחר זה בדיוק מה שאמרתי. אבל את יודעת מה, העניין עם הקופים הוא פחות ברמה הכמותית, מבחינת הנזק שנגרם. אבל המראה הזה של הקופים , שחושפים אותם לסבל בל יתואר, ועוד בלי לדעת אם זה באמת הכרחי, זה מה שבאמת כואב.
 
אכן ההלכה דוגלת בהמתת חסד

בבהמות וחיות טהורות בלבד. והאומר ``על קן ציפור יגיעו רחמיך משתקין אותו`` שאילו היה מטעמי רחמנות לא היה מצוה לשוחטם. ואם הותרו בשרם ועורם לצורכי מלאכה אף בנחירה כולל הטמאים, אין מה לדבר לצרכי מחקר. ותמהני על הטוען ``צער בע``ח -דאורייתא``
 
למעלה