ניסוי חברתי מעניין ועצוב

uzi2

Active member
כיוון שהמידע בכתבה היה מאוד חלקי, ניסיתי לראות אם יש עוד מידע. בינתיים הלכתי ליוטיוב, עם מילות מפתח, אבל במקום לקבל מידע על הפרשה הזאת, קיבלתי המון מידע על גרינלנד, ועל המצב העגום שם של האוכלוסיה האתנית המקורית - בייחוד הצעירה. על פי הדיווחים, אחד מכל ארבעה נערים (נערים ונערות), מנסה להתאבד (חלקם מצליחים). החיים של התושבים שם היו תמיד קשים מבחינה פיזית. מזג האוויר, התלות בדגה ובציד, חוסר הקדמה, אבל הציפיות של האוכלוסיה מעצמם, ונקודת ההתייחסות, היו מותאמות.

דנמרק, שניהלה את המקום, ניסתה לעשות טוב, וכפי הנראה עשתה רק רע. הדנים הביאו את הקידמה, והשקיעו המון בסלילת דרכים, בבנייה של בניינים, ובהקמת מערכות מודרניות, אבל הרגילו את התושבים למותרות, ולא מעט צעירים - לתרבות המערבית, מבלי שהתושבים יוכלו להרשות לעצמם את זה.
האבטלה הפכה לגבוהה, חרף מאמצים להביא מורים מדנמרק. הבדלי התרבות וקשיי השפה הביאו לאחוזי נשירה מאוד גבוהים. שילוב של תרבות מותרות, ומעבר לתרבות מערבית, לצד אחוזי אבטלה עצומים, וקושי עם ההתנגשות התרבותית עם התרבות של היותר מבוגרים, הביא למציאות שפיזית היא אולי פחות קשה - במידה רבה בגלל שדנמרק הזרימה (וכנראה עדיין מזרימה) לשם הרבה הרבה מאוד כספים, אבל נפשית היא מאוד קשה.
ההכנסה של בירות ומשקאות אלכוהולים באופן חופשי למדינה המאוד קרה, לצד אחוזי האבטלה הגבוהים הביאה בעיות נוספות.

הסיפור שב-ynet מדבר על ילדים שנלקחו מעיר שכיום מצבה פחות גרוע ממצבן של ערים אחרות, והיא גם העיר הגדולה ביותר בגרינלנד - נוק (Nuuk).

הכוונות של דנמרק היו טובות, אבל חוסר המקצועיות בקבלת ההחלטות הביא כנראה גם לסיפור ה-"חינוך מחדש" שהיה ממה שאני מבין, עוד נסיון להכין את דור הממשיכים בגרינלנד כך שיעזרו בהחדרת הקידמה (אני פחות מכיר את הסיפור הספציפי שהופיע ב- ynet, אבל מכמה סרטונים ביוטיוב, הבנתי שהיו לאורך העשורים האחרונים לא מעט מאמצים בכיוון).

לפעמים אנשים שחיים בתנאים קשים פיזית, אבל הסביבה הסוציולוגית שאליה הם משווים את עצמם גם היא חיה בתנאים קשים, יהיו יותר מאושרים, מאנשים שזוכים ליותר "שוויוניות" יחסית לאוכלוסיות אחרות/באזורים אחרים, אך שגם נקודת ההשוואה החברתית שלהם משתנה.

אני לא רוצה לשפוט את דנמרק, וממה שאני מבין, הממרה: "הדרך לגיהנום רצופה בכוונות טובות", מאוד נכונה למקרה הזה. יחד עם זאת, קשה היה לדעת מה היה קורה (ואני לא מדבר על העניין הספציפי של אותם 22 ילדים, כיוון שמדובר בבעייה הרבה יותר רחבה, ומאוד קשה) אילו דנמרק לא היתה מנסה לעזור.

כרגע, יש אוטונומיה לגרינלנד, והדברים הולכים בכיוון של שיפור, אבל מאוד איטי, ועדיין מגרוע מאוד לגרוע. בתקופת הניסוי היא עדיין נשלטה על ידי דנמרק.

גם מעבר לניתוק מהמשפחות (שלדעתי לא היה מכוון), המצב שבו ילדים שגדלים במדינה עם רווחה מאוד גבוהה (דנמרק), מוצאים את עצמם צריכים לחזור, בניגוד לרצונם, למדינה עם תנאי מחייה ורווחה הרבה יותר גרועים, ותרבות שהפכה לזרה עבורם, מוכרת היטב מהנושא של מהגרי עבודה/פליטים מאזורים באפריקה. שוב, אני לא שופט, כיוון שהדיון מאוד מורכב, אבל גם כאן יש טרגדיה לא פשוטה שמעלה שאלה בכלל על המוסריות של ההגירה הזמנית, מאזורים עם תנאים קשים לאזורים עם תנאים הרבה יותר טובים.
 

sense9

Member
מנהל
ואוו, כל הכבוד על החיפוש המעמיק ותודה רבה על הבאת הדברים המחכימים הללו.
למי שצפה בסדרה הדנית המעולה "בורגן", יש שם פרק שלם שמוקדש ליחסים עם גרינלנד. מעניין מאוד.
 
למעלה