ניקוד המילה יהוה

kacha

New member
ניקוד המילה יהוה

בזמן שיטוטי בספר התנ"ך שמתי לב שסביב המילה יהוה יש כל מיני ניקודים שונים ולעיתים אף שום ניקוד. קראתי גם את ההקדמה של ההוצאה של התנ"ך וכתוב שהמילה לא מנוקדת בכדי לא ליצור מצב של חילול שמו או משהו בסגנון. אבל בכל זאת כן יש כל מיני נקודות מסביב, וזכור לי גם שנתקלתי בניקוד של ממש בשם. מישהו יכול לבאר לי זאת בבקשה? תודה מראש :)
 

masorti

New member
קודם כל...

לא ממש מנומס לכתוב את השם המפורש שוב ושוב. יש אנשים שרגישים לכך. שנית... מכיון שכמעט תמיד קוראים "אדוני" (ADONAY) כשכתוב השם המפורש, נהוג לנקד את המילה בצורה הזו (כאילו כתוב "אדוני"). זה המקור להגייה הנוצרית של השם.
 

kacha

New member
קודם כל, אינ מצטער ממש

אני אשמח אפילו אם יוכלו לערוך לי את ההודעה למשהו יותר קביל ונעים. מצטער על האי נעימות. ולבשר ההודעה: אם כך, מה הם הסימנים השונים שמופיעים בניקוד השם המפורש? פעם אחת זכור לישנתקלתי בחיריק מתחת לוי"ו ( אז בקטע זה עלי לקרוא ADONY?) ובפעמים אחרות נתקלתי במעין שווא שנמצא מעל אחת האותיות. מה זה אומר? ובפעמים אחרות יש סימני פיסוק (?) לא ברורים לי, אולי אלו הסימנים לחזנים? תודה , ושוב מצטער מאוד על האי נעימות.
 

masorti

New member
הסימנים המוזרים שראית...

נקראים "טעמים" (כולל השווא מעל לאות), והם אכן הסימנים לחזנים. תחשוב עליהם כעל תוים במוסיקה. כעובדה, השם המפורש נקרא ב- 99.9% מהמקרים בצורה ADONAY. במקרים הבודדים בהם המילה הקודמת היא "אדוני", השם המפורש ייקרא ELOHIM. ראה למשל: ישעיהו פרק ס"א פסוק א' וגם פסוק י"א. שים לב שבשני המקרים המיוחדים האלה יש חיריק מתחת לוו.
 

kacha

New member
ושאלה שבעניין אחר...

בישעיה נ"ב - נ"ג מדברים על המשיח שיבוא (אם הבנתי נכון.... ) . אני אשמח לעזרה בביאור מספר פסוקים : "הנה ישכיל עבדי ירום ונשא וגבה מאד. כאשר שממו עליך רבים כן משחת מאיש מראהו ותארו מבני אדם" מה זה אומר לדעתכם? "נבזה וחדל אישים, איש מכאובות וידוע חלי וכמסתר פנים ממנו נבזה ולא חשבנהו" לי זה נראה כי הוא אומר שאותו משיח יהיה איש נבזה וידוע חולי? שכשהוא יופי לא נחשבהו?ז"א לא נאמין לו? תודה מראש! אלכס.
 
למעלה