ניתוח תוכני של מוזיקה

Qcumber

New member
ניתוח תוכני של מוזיקה

אמנויות נשפטות בשתי רמות: הטכנית והתוכנית, ובין השתיים יש קשר הדוק. ברמה הטכנית או האסתטית מתכוונים לכל החוקים והסגנונות תלויי התרבות שהאמן השתמש בהם ליצירה, וברמה התוכנית - למסר, הרעיון או החוויה שהוא מנסה להעביר. שמתי לב שמוזיקה, בניגוד לאמנויות אחרות, זוכה למעט מאוד אנליזה מהסוג השני - יש אמנם המון אינפורמציה על סגנונות שונים, מבנה, משקלים, כלים, הרמוניה, או מה שלא יהייה, והרבה פחות דיון ברגשות שמובעים, בקונפליקטים, ברעיונות וכו'. השאלה היא איפה אפשר למצוא ניתוח תוכני מעמיק של יצירות, כי מאוד התקשיתי למצוא משהו שעומד בקריטריונים האלה באינטרנט. תודה
 
לא תמצא כי זה אפילו יותר סובייקטיבי

מניתוח טכני. אולי כן תמצא, אבל זה רק יהיה דעתו של מישהו בעניין.
 

evan

New member
תגובה

דעתי הלא מלומדת היא שהמוזיקה, עד המאה ה 18, נחשבה לאומנות בלתי תלויה, אחת ששואבת מכל הבא ליד, אך לא חייבת הסברים מיוחדים, כל עוד היא עומדת בתנאים, אומנם כלליים, אך כאלו שמצליחים "לרסן" אותה, בצורה מסויימת. לטעמי, לרוב היצירות המוזיקליות, בכל תקופה, לא צריכות "הסבר", כמו שכתבה קודמתי, זה ענין מאוד סובייקטיבי. מכאן שמה "מוזה". בכל אופן, ישנה המוזיקה המכונה "תוכניתית", בסוג המוזיקה הזה, המלחין מצרף הערות בכתב, לעיתים גם תיאור מפורט יותר של כוונתו המוזיקלית. באם ניסה לתאר אירוע, סיפר על האירוע, באם ניסה לתאר הרגשה, סיפר על ההרגשה. אך מה התשובה לשאלה " מה אם מישהו יאזין למוזיקה הזו, מבלי שיידע על כוונותיו של המלחין. ואז פירש אותן בצורה אחרת, זאת אומרת שהוא טעה באיזשהו מקום ? ,קשה לאמר שכן. בכל אופן, יצירות שלהן יש גם רמת תוכן מוסברת מראש, שעליה קשה להתווכח אולי יענינו אותך, אני אתן 2 דוגמאות: 1. הקטור ברליוז, הסימפוניה הפנטסטית. התוכן מספר על סוג של הזיית אופיום של הגיבור, שבו הוא שמתעסקת בעיקר במושא אהבתו של הגיבור. 2. פרנץ מנדלסון, הפתיחה "אי ההברדים". נכתבה בהשארתו של שייט מול אי ההברדים שנמצא אי שם בסקוטלנד, יתקנו אותי חברי הפורום אם אני טועה. אי שאליו נקשרו משמועיות מיסטיות ופולחניות. יש לא מעט יצירות רבות וטובות שבהן הרובד "התוכני" מוגדר מראש. אבל חלק מהכיף הוא לשמוע יצירה שאף אחד לא יכול לאמר בדיוק מלא למה התכוון המלחין. ענין סובקייטיבי לחלוטין, אני מניח.
 

dombi7

New member
פרנץ מנדלסון?

אתה מתכוון לפליקס... או שמא יש לפליקס אח מרושע?
עוד דוגמא ליצירה שהפירוש שלה די מובן מראש זה הסימפוניה ה3 של בטהובן. פרק ראשון שמנסה לתאר את הדרך להשגת הגבורה, אך היא ארוכה ומפותלת. והפרק השני שאומר שגבורה גם טומנת כשלונות בדרך ואי אפשר תמיד לנצח... גם המנגינה העממית ההונגרית שהוא הכניס לתוך הפרק הרביעי, די מובנים מבחינה פוליטית. כל העניין של חופש ולאומיות וכו'...
 

evan

New member
פליקס :), הבט באיזו שעה זה נכתב..

והרי לך התשובה לבלבול. בכל אופן, תודה על התיקון.
 
למעלה