נכונות התנ"ך וסיפורי המקרא

גאיוס

New member
נכונות התנ"ך וסיפורי המקרא

למעוניינים: היום ב-23:00 יראיין יצחק ליבני את פרופ' פינקלשטיין על הנ"ל. אולי נלמד משהו..........
 
היה מאמר גדול ה"ארץ וטבע",

ובעקבותיו מספר ויכוחים בין פרופסורים שונים. המאמר טוען שממצאי חפירות גזר וחצור, אשר אימתו כביכול את הכתוב בתנ"ך אודות מפעלי הבנייה של שלמה המלך, לא כל מתאימים לאמיתו של דבר לתקופת שלמה, אבל מתאימים מאוד לתקופת אחאב. בהתאם לכך ולממצאים נוספים, מוטל ספק בעצם קיומה של ממלכה מאוחדת גדולה וחזקה בימי דוד ושלמה. לעומת זאת מִתאמתים הרמזים התנכיים על חשיבותה בקנה מידה אזורי של ממלכת ישראל בימי אחאב. יהודה וירושלים היו, לפי אותו מאמר, ארץ הררית קטנה "לא חשובה". רק יאשיהו ניצל את הבלגן שנוצר, כאשר התערער השלטון של שתי המעצמות - מצרים ואשור - וכבש את שרידי ממלכת ישראל, ו"מצא" ספר תורה. ויתכן, על פי אותו מאמר, שגם השם "יהשע" ("הפרוע") נגזר בעצם משמו של יאשיהו עצמו...
 

גאיוס

New member
חדשות טובות וחדשות רעות לפי

אותו פרופ פינקלשטיין: לטענתו כל סיפור אברהם יצחק יעקב וגם יהושע ומשה - דמיוניים. לא היה כיבוש ארץ. אנו הכנענים......... התנך יצא מציבור "עם" של כ- 100,000 איש.
 
לבנוגע לאבות

אברהם יצחק ויעקב, נראה לי די מובן מאליו שהנם דמיוניים ולא יכולים להיות אחרים. עם לא נוצר כך בבת אחת מאדם אחד או משלושה אנשים. כנ"ל הסיפורים על "קרובי המשפחה" מואב, עמון, אדום. אי אפשר היה שלא להמציא סיפורים על "מקורם" של קרובי המשפחה: עמים קרובים, שדיברו בערך באותה שפה שמית מערבית. אלא אם כן תום30 יפריך את הרושם הדילטנטי שלי
 
ובנוגע למשה ויהשע

למה לא (בקווים כלליים, גם אם לא אישית הם)? הרי מקדמת דנא נוודים, בדואים, פשטו מהמדבר על ארצות נושבות. גם היום הבדואים בסיני אופים מעין מצות באותה שיטה, וצדים את השלו המסכן, הצונח בהמוניו על החוף אחרי שחצה את הים התיכון. קראתי למשל סברה כזאת על הדת הפרסית העתיקה, בה קיימים שני אלים "שווי-זכויות", אל האור ואל החושך: השני משקף את הנוודים הפראים, הטג'יקים, שהיו פושטים מצפון על "בני האור".
 
למעלה