החיפזון מהשטן. כוונתי היתה אחרת.
למען האמת לאמיתה, כשהתחלתי לכתוב את התגובה ההיא רציתי להגיב על דברים שכתבת למעלה בסגנון- <אבל בפורום הזה לא תוכל לומר שהתורה או חלק מדבריה הומצאו ע"י אנשים> יש לדעתי מקום לביקורת, אם מכיוון של יישוב הסתירות הפנימיות באמצעות המפרשים או באמצעות דרכים לא אורתודוכסיות להסתכל על המקרא (כאן נכנס העניין של ביקורת המקרא- איך זה יכול להיות שיש קטעים שכתובים בגוף שלישי כשלמעשה מאמינים שנכתבו בגוף ראשון. הדוגמה הספציפית לא רלוונטית, יש כאלה מספר, רובן מתורצות בנימוק של נבואה, אין מוקדם ומאוחר בתורה, וכו') התגובה שתכננתי לכתוב המשיכה הלאה, לומר שבהחלט צריך להיות מקום לשאלות כאלה. <אבל בפורום הזה לא תוכל לומר שהתורה או חלק מדבריה הומצאו ע"י אנשים, לא תוכל לכפור באלוקים חיים ולא תוכל להסית נגד תורתו שבכתב או שבע"פ> ביקורת המקרא. שאילת שאלות, שכשהן מגיעות מאנשים שלא חיו במסגרת הזאת כל חייהם היא לגיטימית לחלוטין. היא הכרחית. אנשים רוצים לדעת, וחייבים לדעת, למה הם בוחרים להאמין במשהו. אם הם פועלים לפי התורה שבע"פ, הם צריכים לדעת מה זאת התורה בשע"פ, איך היא התגלגלה להיות מה שהיא היום. ועם כל הרצון, דווקא בגלל שהתורה שבע"פ לא ניתנה למשה מסיני כמות שהיא (זאת כל המהות, שהיא בע"פ והתגלגלה בשינויים לאורך דורות), צריכים להיות מודעים לזה כשמנהלים דיון לגבי האופן בה היא משפיעה על החיים שלנו היום. כל דתי, או חילוני, שפוגש בטקסטים שיש בהם משהו שמעלה בו שאלות, צריך לשאול את עצמו את השאלות האלה. יכול להיות שזה שאלות שלא רלוונטיות לפורום הזה. יכול להיות שעדיף שיהיו פה שאלות נוחות יותר, מהנחה שמי שמגיע לפה מראש מקבל עליו את היסודות העמוקים בלי אפילו לדעת מה הם, ועכשיו כל מה שיש לו להתלבט לגביו זה איך חוגגים את ט"ו בשבט. אבל אני חושבת שזה לא המצב. כמו שנאמר בפורום, מערכת החינוך מביאה קמצוץ מהיהדות. כשבאים להכיר את היהדות, להכיר אותה באמת, צריך להתמודד גם עם היסודות. (ולדעתי, ויש רבים שלא יסכימו, צריך להתמודד קודם כל עם היסודות, שהם מובילים לכל השאר). זאת אולי לא התמודדות נוחה, ואולי איך שהיא נעשתה לא היה באופן המתאים, אבל בהחלט דווקא בפורום הזה צריך להיות מקום לשאלות האלה. אם הייתי מגיעה ליהדות בתור חילונית הייתי קודם כל מנסה לברר מאיפה הכל מתחיל. כן, להדליק נרות בשבת זה נחמד. לבוא לתפילות בחגים זה גם נחמד. אבל אם אני רוצה להכיר את היהדות, לא מספיק להכיר קמצוץ של מנהגים אקראיים. צריך להבין מאיפה היהדות מגיעה, לאן היא הולכת, איך היא התהוותה למה שהיא היום. מה היא אומרת לגבי החיים שלי. על בסיס מה אני אמורה להאמין שזה קשור לחיים שלי. וכאן עולות השאלות הבעייתיות יותר. דווקא מנקודת המבט של המסורתי, דווקא מנקודת המבט של דתי שרוצה להתקרב ליהדות, דווקא מנקודת המבט של חילוני- השאלות הגדולות יותר טיבען להישאל. למה אלוהים? למה התורה? איך זה קשור אלי? ושוב. ייתכן שהתמודדות עם שאלות אלה לא נעשתה באופן ההולם ביותר עבור פורום זה. אני חושבת שהבנתי מה האופי הרצוי לפורום הזה. אבל כמו שיש אנשים מפורום 'מחזירים בתשובה' רואים כאן בימת שיחה רלוונטית להפיץ את רעיונותיהם ואמונתם, כך הגיוני שזאת תהיה במה גם לפורומים מבית 'חופש'. יש כאן הזדמנות לבמת שיחה אינטילגנטית. מעניינת. רלוונטית יותר ויותר לאנשים דתיים וחילוניים ששאלות מהותיות עולות בחיים שלהם. חשוב שהשאלות האלה יעלו. חשוב שהתשובות יהיו רלוונטיות (ובלי ניסיון ל'מסיונריות' והחזרה בתשובה/שאלה במהרה בימינו).