נפש האדם מלמדת על מציאות הבורא, כיצד?

natan7

New member
נפש האדם מלמדת על מציאות הבורא, כיצד?

פרק 2 שם: נפש האדם מלמדת על מציאות הבורא, כיצד? מאמר מאת "דניאל בלס" (אציין כי הוא הרשה לי להעלות לכתב את המאמר ואין בזה פגיעה בזכות יוצרים) ============== אלוקים טבע בכל בני האדם את החוש, האינטואיציה, להבחין בקיומו. אנו קודם כל מבינים מהבריאה, כי יש לה בורא. כל הרוצה לומר אחרת, יאלץ להוכיח את דבריו. כולנו מאמינים שההורים שלנו הם באמת ההורים שלנו, גם כאשר לא זכרנו את רגע היוולדנו או השווינו איתם רקמות במעבדה. הסיבה שאנו מאמינים שההורים שלנו הם ההורים שלנו היא מכיוון שאין לנו כל סיבה לסבור שהתרחש אחרת. אנו רואים שהעולם מסודר וכל דבר בו מעיד על בורא גאון. איזו סיבה יש לנו לסבור שהוא לא בורא העולם ובריאתו נוצרה במקרה? השיטות האחרות שאנשים מציעים כדי להסביר את קיום העולם והיצורים החיים ללא אלוקים, מעורר חמלה. אלו בסך הכל הסברים מגוכחים. אלו תיאוריות שכל בסיס הסברן הוא מקרה, ועוד מקרה ועוד צירוף מקרים ופעולות שהן המשך של צירופי מקרים אחרים. אנשים רבים אמרו לי שיש להם ספיקות שמא אין אלוקים, אך איש מהם לא סיפר לי שהוא בספק שאבא שלו הוא באמת אבא שלו. גם אם אציע דרכים והסברים מדוע ההורים שלנו אינם באמת ההורים שלנו, עדיין נדבק במה שהכרנו, כי אין לנו הוכחות האומרות אחרת. אבא שלנו ישאר אבא שלנו עד שיוכח לנו אחרת! גם כאשר ינסו להסביר לנו כיצד העולם והחיים יכלו להתרחש במקרה, לא נתייחס לכך ברצינות ונמשיך להאמין בחוכמה שהכרנו בבריאה. העולם והחיים מוכיחים שיש בורא לעולם. מה הכופר יוכל לענות לבוראו בעולם האמת, כאשר ישאל מדוע כפר? האם יוכל לטעון שהעולם שברא אלוקים לא היה מורכב מספיק כדי שיכיר ביוצרו? שגופו לא היה מתוכנן מספיק כדי שיכיר בו? או שמא נפש האדם, מצפונו, תאוותיו וההגיון שבו לא למדו אותו דבר על תכליתו?
 

shani115

New member
../images/Emo45.gifמסכימה איתך

בכל מילה אותי אישית מעצבנים אנשים שחושבים שהעולם ובני האדם נבראו "במקרה"מהטבע או מהקופים זה פשוט מרתיח אותי!אם היינו נבראים מהטבע היינו צריכים להיות כמו רובוטים בלי רגשות אנושיים.
 

ליבליך

New member
נפש האדם מלמדת על כשרונו להמציא בורא

> אלוקים טבע בכל בני האדם את החוש, האינטואיציה, להבחין בקיומו. בי הוא לא טבע חוש כזה, וגם לא ברבים אחרים שאין להם "תחושה" שהוא קיים. להרבה אנשים יש הרבה "תחושות", שאינן בהכרח נכונות. > אנו קודם כל מבינים מהבריאה, כי יש לה בורא. כל הרוצה לומר אחרת, יאלץ להוכיח את דבריו. אינני מבין שום דבר כזה. מי שרוצה לטעון טענה מרחיקת לכת זו, עליו להוכיח את דבריו. אם לבריאה המורכבת חייב להיות יוצר, אז גם ליוצר המורכב פי כמה חייב להיות יוצר, ולאותו יוצר חייב להיות יוצר, וכן הלאה. לטעמי, הסבר של הבריאה המורכבת ע"י "המצאת" בורא מורכב פי כמה שאין לקיומו הסבר כלל אינה תשובה רצינית לשאלה. המשך יבוא.
 

ליבליך

New member
המשך

> כולנו מאמינים שההורים שלנו הם באמת ההורים שלנו, גם כאשר לא זכרנו את רגע היוולדנו או השווינו איתם רקמות במעבדה. הסיבה שאנו מאמינים שההורים שלנו הם ההורים שלנו היא מכיוון שאין לנו כל סיבה לסבור שהתרחש אחרת נכון - כי אף אחד לא טען אחרת. אבל כדי לרשום אותי לקופת חולים או לבי"ס, היה צורך בתעודת לידה ש"תוכיח" מי ההורים שלי, למרות שלא היתה שום סיבה לחשוב אחרת. כנ"ל כאשר הייתי צריך להוציא תעודת זהות. ברגע שצריך לפעול על סמך המידע הזה, צריך לוודא אותו איכשהו - אחרת אין סיבה להסתמך עליו. כנ"ל לגבי אלוהים. > אנו רואים שהעולם מסודר וכל דבר בו מעיד על בורא גאון. איזו סיבה יש לנו לסבור שהוא לא בורא העולם ובריאתו נוצרה במקרה? אם העולם נראה לך מסודר, כנראה שמעולם לא ראית את החלק של העולם שנקרא "הבית שלי". וברצינות, האם בורא גאון היה יוצר עולם שבו יש כל כך הרבה אי-צדק, אסונות טבע, רעב, עוני, וכיו"ב? כן, אני מכיר את כל התירוצים הדתיים לקיום כל הדברים האלה - אבל לומר שהעולם "מעיד" על כך שמישהו דואג לנהל אותו כמו שצריך זה שקר: העולם לא נראה כאילו מישהו דואג שהוא יתנהל היטב. איזו סיבה יש לנו לחשוב שיש כוונה מאחורי התנהלות העולם? הוא נראה שרירותי וחסר-צדק, ואין שום דבר שיגרום לנו להניח אחרת. > השיטות האחרות שאנשים מציעים כדי להסביר את קיום העולם והיצורים החיים ללא אלוקים, מעורר חמלה. אלו בסך הכל הסברים מגוכחים. אלו תיאוריות שכל בסיס הסברן הוא מקרה, ועוד מקרה ועוד צירוף מקרים ופעולות שהן המשך של צירופי מקרים אחרים זה תיאור שטחי ומסולף של תיאוריית הברירה הטבעית. שינויים מקריים בגנים הם רק רכיב אחד בתיאוריה. הרכיב השני (והמרכזי יותר) הוא הברירה הטבעית בין השינויים המקריים האלה. אמנם השינויים הם מקריים, אבל השאלה איזה מהשינויים "ממשיך הלאה" ושורד כדי להיות בסיס לשינויים נוספים איננה מקרית כלל, ותלויה בכך שהשינוי הזה אכן מהווה שיפור הישרדותי. זו שיטה שהתוצאה האפשרית היחידה שלה היא שיפור הדרגתי - כי השינויים המועילים שורדים, והגרועים לא - וזה כבר בכלל לא מקרי. > גם כאשר ינסו להסביר לנו כיצד העולם והחיים יכלו להתרחש במקרה, לא נתייחס לכך ברצינות ונמשיך להאמין בחוכמה שהכרנו בבריאה. "הכרנו"? מי בדיוק מכיר? אנחנו לא מכירים לא את אלוהים ולא את תקופת הבריאה אפילו לא הכרות שטחית. מי שלא ראוי להתייחסות רצינית הוא דווקא מי שמזלזל בהסברים הרציניים, הטורחים לנמק את עצמם, ובוחר בהסבר של "הכרה" אינטואיטיבית, ללא נימוקים רציניים. > העולם והחיים מוכיחים שיש בורא לעולם. מה הכופר יוכל לענות לבוראו בעולם האמת, כאשר ישאל מדוע כפר? האם יוכל לטעון שהעולם שברא אלוקים לא היה מורכב מספיק כדי שיכיר ביוצרו? שגופו לא היה מתוכנן מספיק כדי שיכיר בו? או שמא נפש האדם, מצפונו, תאוותיו וההגיון שבו לא למדו אותו דבר על תכליתו? אם קיים בורא כזה, הרי שלא אצטרך להסביר לו דבר - היות והוא בוחן כליות ולב, ויודע את מחשבותי, הוא יוכל לבדוק בעצמו ולראות מדוע הגעתי למסקנות שהגעתי, ואם לא היתה לי הצדקה להאמין במה שהאמנתי. היות ואני יודע שכוונותיי טהורות, לא נראה לי שהאל יעניש אותי רק בגלל שבטעות חשבתי שהוא לא קיים. האל (אם הוא קיים) אמור להיות מודע לכך שאנו יכולים לטעות - אנחנו לא מושלמים, וזו לא אשמתנו.
 

arriy80

New member
תגובה

אי-צדק אינו הוכחה על אי-סדר. כדור שנורה יפלח את ליבו של הנרצח, גם אם אין כאן צדק. זהו חוק טבעי. לכן, אי-הצדק הנראה בעולם לא מוכיח על חוסר השגחה. ייתכן וזה מוכיח על חוסר הבנה את ההשגחה ואת הסדר. בהסתכלות על חוקי הטבע אכן ניתן להסיק כי עומדת מאחוריהם תבונה על-אנושית. כמו שהבאתי דוגמא בעבר. לגבי הטענה האחרונה שלך, שהבורא לא יאשימך שלא השכלת להכיר בו, היא נכונה מיסודה, אך לא נכונה למעשה. חז"ל אומרים שהקב"ה אינו דורש מאדם את מה שאינו מסוגל. אך האם באמת בררת עד היכן שהנך מסוגל? האם חקרת ודרשת (ולא מע"ג פורום באינטרנט)? האם ישבת לברור עם אנשים (גם אנשי מדע) שעברו את הדרך שלך ואכן הסיקו את מציאות הבורא? [כמובן שתשובות על שאלות אלו אינך חייב לאיש, אלא לעצמך ולבוראך]
 

ליבליך

New member
לא הכל אפשר לברר עד הסוף

זמני מוגבל, ואני צריך לרוע המזל לעסוק גם בדברים נוספים פרט למציאותו או אי-מציאותו של הבורא. בהחלט שמעתי לא מעט מן הטענות התומכות בקיום הבורא (ולא מעל גבי פורום באינטרנט), ולא השתכנעתי שהן מספקות סיבה טובה להאמין בקיומו. תמיד יכול להיות שישנה הוכחה ניצחת כלשהי - אבל עד עכשיו לא נתקלתי בכזו, וקשה לי להאמין שאתקל. כשם שאני מניח שגם אתה לא ישבת לברור עם הרבה אנשים שעברו את הדרך החוצה מהעולם הדתי, והגיעו למסקנה שאין בורא לעולם - כך גם אני ודאי לא שמעתי את כל מי שאפשר לשמוע. אבל אני חושב שצברתי מספיק ניסיון והיכרות עם הטיעונים לשני הצדדים, כדי שלא יהיה ניתן להאשים אותי שלא השקעתי בנושא הזה מספיק - בוודאי עסקתי בו יותר מאשר הרבה נושאים אחרים, והרבה יותר מאשר רוב האנשים הדתיים השקיעו בבדיקת הרעיון שאין אלוהים, או שהתורה אינה ממקור אלוהי, או כל רעיון אחר של "כפירה". אם לא הייתי בודק את הנושא יחסית לעומק, אני מניח שהפורום הזה לא היה ממש מעניין אותי...
 

arriy80

New member
אם הדבר מספיק חשוב...

הטענה שזמנך מוגבל באמת קבילה, לגבי כל נושא שפחות חשוב מעיסוקיך האחרים. אך כיצד קבעת שהבירור אודות האלוקים חשוב פחות מעיסוקיך האחרים? ייתכן שידיעת מציאות האלוקים תגרור בעקבותיה שינוי בסדרי העדיפויות שלך, ולכן ידיעה זו צריכה שתהיה כעת בראשם? אין אף אחד שיכול להגיע למסקנה שאין בורא לעולם. אפשר לומר: עדיין לא הוכיחו לי בצורה משכנעת שיש בורא לעולם. ההבדל הגדול שבין ה"נכנסים" ל"יוצאים" הוא: אלו הנכנסים מוסיפים לעצמם עול גדול לחייהם (בהסתכלות הראשונית). לעומתם, אלו שיוצאים אינם צריכים אלא להסיר מעצמם את העול שמונח עליהם (שוב, בהסתכלות שטחית). הגדיר זאת רב שתלמידו סר מהדרך, וכשתלמידו הגיע ושטח לפניו שאלות באמונה, שתק הרב ולא השיב. לתמיהתו של התלמיד, שאלו הרב: האם שאלותיך התעוררו לפני שעזבת את הדרך, או לאחר מכן? ענה התלמיד: לאחר שעזבתי. השיב לו הרב: אם כן, שאלותיך אינם שאלות, כי אם תירוצים להשאר במצבך. על שאלות אפשר לענות, אך אל תירוצים לא ניתן לענות. לכן, לא ניתן לברר עם כל אחד מה"יוצאים", אלא עם אותם שיצאו דווקא בעקבות שאלות באמונה שלא קיבלו מענה מספיק(אם יש כאלו). ההבדל בין אדם שאינו מאמין המברר על האמונה, לבין המאמין המברר על אי-האמונה, שמאחורי המאמין עומדת עדות אבותיו ואבות אבותיו, בעצם עדות של כל העם וע"פ עדות זו הוא מתווה את חייו. לעומת זאת, אין עדות נגדית הסותרת את האמונה, אלא הסתירות לכאורה, נובעות מתאוריות ופרשנויות, ולעיתים גם מחוסר הבנה של האמונה עצמה.
 

ליבליך

New member
לא רק הדבר הזה חשוב

אין לי שום אפשרות להקדיש את כל זמני לבירור שאין לי שום סיבה לחשוב שייגמר מעצמו מתישהו. ייתכן גם שלא אדע את התשובה לעולם, גם אם אנסה לברר כל חיי. לכן, צריך בנקודה כלשהי להציב את הגבול. מה גם שיש עוד עיסוקים שצריך לעסוק בהם: צריך לאכול, לישון, ולהרוויח כסף כדי שאוכל לקנות לעצמי את האוכל ולשלם את שכר הדירה. כל הדברים האלה תובעים זמן. את יתר הזמן אני מחלק בין כלל הדברים שברצוני לעסוק בהם, וכמובן ששאלת מציאות הבורא אינה השאלה היחידה שמעניינת אותי (בטח לא אם מתחשבים גם בסיכוי הקלוש שאמצא תשובה ודאית וניצחת לשאלה). עדיף להשקיע את עיקר זמני במשהו שמביא יותר תוצאות. אם השקעתי הרבה זמן במשהו, ולא קיבלתי שום תוצאות, יש לי הצדקה מלאה להחליט שהשקעת הזמן בנושא הזה אינה פרודוקטיבית, ויהיה יעיל יותר להשקיע את זמני במשהו שיביא יותר תוצאות. דרישה להשקיע את כל זמני בשאלה שלא בטוח אם אפילו יש לה תשובה אינה דרישה סבירה. סביר הרבה יותר לעצור בנקודה מסויימת ולומר: יש גבול למידת החקירה - הגיע הזמן להחליט. כמובן שאם יתגלה לי משהו שיגרום לי לשקול מחדש את החלטתי, אשקול אותה מחדש - אבל עד כה לא גיליתי שום דבר כזה.
 

arriy80

New member
אתה האחראי על עצמך

בודאי שהזמן המוקדש לפרנסה ולבריאות הוא הזמן החשוב שלא ניתן לוותר עליו. >עדיף להשקיע את עיקר זמני במשהו שמביא יותר תוצאות.< ושוב, ייתכן שכשתתברר לך עובדת מציאות הבורא, ישתנו סדרי העדיפויות שלך, ואז אולי תבין שענין שאתה עוסק בו הוא מיותר ביחס לסדר העדפויות החדש (אינני יודע במה אתה עוסק, כמובן שאין כאן כוונה אישית), ייתכן גם שעיסוקך כעת יהיה מאד חשוב גם לפי ההבנה החדשה, ועובדה זו תחזק את המוטיבציה ואת היכולת שלך, בידיעה שכך שאתה עוסק במטרה נעלה יותר משחשבת בעבר. כמו"כ הידיעה על מציאות הבורא משליכה על מטרת החיים. אם כך, ייתכן שאפשר לעבור את כל החיים ובסופו של דבר מתברר כי לא התמלאה מטרתם. היות ושאלותיך אמתיות וכנות, הייתי ממליץ לך לקרוא את הספר "מסע אל פסגת ההוויה" שבתחילתו מופיעות שאלות כשאלותיך.
 

ליבליך

New member
סדרי עדיפויות

> ושוב, ייתכן שכשתתברר לך עובדת מציאות הבורא, ישתנו סדרי העדיפויות שלך, ואז אולי תבין שענין שאתה עוסק בו הוא מיותר ביחס לסדר העדפויות החדש (אינני יודע במה אתה עוסק, כמובן שאין כאן כוונה אישית), ייתכן גם שעיסוקך כעת יהיה מאד חשוב גם לפי ההבנה החדשה, ועובדה זו תחזק את המוטיבציה ואת היכולת שלך, בידיעה שכך שאתה עוסק במטרה נעלה יותר משחשבת בעבר. כמו"כ הידיעה על מציאות הבורא משליכה על מטרת החיים. אם כך, ייתכן שאפשר לעבור את כל החיים ובסופו של דבר מתברר כי לא התמלאה מטרתם אולי. אבל בוודאי שאני לא יכול לדעת זאת, כך שאין לי שום אפשרות להתחשב בכך מראש. אני, בכל מקרה, בחרתי כבר את הבחירה שלי לגבי הדרך בה אחיה את חיי, ואני גם לא מחפש תירוצים לשנות את בחירתי - אני שלם איתה לחלוטין. לכן אין לי שום סיבה לחפש הסברים מדוע דרכי מוטעית. אני מניח שגם אתה שלם עם הדרך שאתה בחרת, ובדיוק זו הסיבה שגם אתה אינך מחפש סיבות מדוע להפוך לחילוני.
 

arriy80

New member
אולי לא הוברר לך, אך הובא לידיעתך

בכדי לדעת זאת בידיעה ברורה, תצטרך כנראה לברר עוד. אמנם ידיעה זו הביאה לידיעתך היהדות. גם אם אינך מבין אותה כרגע, תוכל להתייחס לידיעה כזו כטענה שתצטרך לברר. אך אין נכון לומר שאינך יודע על כך ובכך להפטר למפרע. הצורך בחיפוש נובע מההבנה שידיעת מציאות הבורא היא קריטית למטרת החיים. זה לא תירוץ, זה צורך.
 
למעלה