נפש - שכל

שילוב של שניהם

השכל הוא תוצאה של המוח שמפעיל מערכת האסוציאטיבית שניזונת מחמשת החושים, שנשלטים ע"י הנפש הבהמית. הנפש דקדושה היא כבר מדרגה רוחנית יותר גבוה, על חושית.
 

ינוקא1

New member
שאלה גדולה שאלת.

אקדים קטע או שניים מהספר "קלח פתחי חכמה" - למרות שיש מקומות שזה כתוב יותר "קולע" : "ועוד דבר זה נראה בבחינת הנשמה והגוף גם כן. כי בגוף הוא חילוק האברים, ומה שמוטבע באבר אחד, אינו מוטבע באבר אחר. אך הנשמה כולה היא נשמה אחת, ולא נאמר שחלק הנשמה בחוטם אינה חלק הנשמה שביד, אלא כל הנשמה בכל חלק. והרי היא שוה בכל חלק מן הגוף, והפעולות משתנות בחלקי הגוף. אך הנהגת הגוף הוא על ידי הנשמה. הרי נמצא שהנשמה מנהגת את הגוף בכל שינוי פעולות בלא שתשתנה היא. והקו הוא כנשמה לגוף, שכבר פירשנו שהכחות מחולקים ברשימו כגוף, אך הקו מנהיגו כנשמה, אם כן צריך שיהיה שוה בכל המדרגות. . . אך הנשמה שהיא לבוש שלו, הלבוש בענין הנשמה הוא ענין אחד בינה ובין הגוף, מתיחס אל הגוף, שבהתלבשה בו - פועלת הפעולות הצריכות לפי הגוף ההוא, וכשהיא חוץ ממנו - אינה פועלת כך. וזה הלבוש שמלביש הקב"ה את הנשמה בבואה לגוף, כמו שפירש בזוהר. שאם לא היה זה הלבוש - לא היה לה להתיחס עם הגוף כלל, והרי קודם שבאה לעוה"ז היתה כמו מלאך בלא יצה"ר, בלא בחירה. ובהכנסה בגוף, נעשית בעלת יצה"ר ובעלת בחירה. אך הכלל נמשך מהתלבשה בזה לבוש הגוף. וכל עניני הלבושים למעלה הם בסוד זה - משנים פעולה למתלבש בהם כפי ענינם. וכן אמרו בענין הנחושת שהוא לבוש שלובשת השכינה. כשרוצה לזון את הקליפות. וכן בתיקונים, לבושים דלביש ברמשא לא לביש בצפרא. כי העצם הוא אחד תמיד, ומתלבש בלבושים שונים, ועל פי ענינם פועל כל הפעולות השונות שפועל. ותראה שכן מצינו שכתוב, "ויעט כמעיל קנאה וילבש צדקה כשריון". ועוד קטע מהספר "דעת תבונות" : ותראי עוד, שהגוף הנה יש בו חילוקי אברים וחלקים, כל אחד לתשמישו, שהרי העין רואה ולא שומעת, והאוזן שומעת ולא רואה; מה שאין כן הנשמה, שכל הכוחות יש בה, אבל בלא חילוק אברים אלה כאברי הגוף, אלא כולה בכל חלק, וזה ידוע. בעיקרון הגוף ואיבריו הם "כלים" , ואילו הנשמה על כל חלקיה הם "אורות". הנשמה עצמה יכולה לראות ולשמוע ולהשכיל , בדרך שהיא שונה לחלוטין מדרך החושים. הנשמה לא זקוקה למוח כדי להשכיל. אבל כאשר הנשמה יורדת לעולם הזה לגוף הגשמי , ממועט ונחסם אורה הגדול , והיא יכולה לפעול כאן אך ורק באמצעות איברי הגוף הגשמיים. כל זאת כדי שתתאפשר הבחירה. לכן אם אדם אין לו עין , הוא לא יכול לראות. זה לא שהנשמה איננה רואה , אלא שחסר לה כלי הראיה הגופני. כי בעולם הזה הנשמה לא יכולה להתבטא ללא כלי. מה שאין כן כאשר האדם בעולם הנשמות לאחר הפטירה והנשמה משוחררת מהגוף , היא רואה ושומעת ומשכילה וכו' וכו' והכל בדרך שאיננו יכולים להבין כאן. כי שם יש לה "לבוש" המתאים לעולם ההוא. אז לסיכום - בעולם שלנו ההשכלה מגיעה מהשילוב של החומרי והרוחני , אור וכלי. אבל בעולמות אחרים הנשמה איננה צריכה את לבוש המוח הגשמי כדי להשכיל. כמו כן השכל הוא החלק היותר רוחני באדם , והוא יותר קרוב ומיוחס לנשמה מאשר ההליכה , למשל. גם איבר המוח עצמו נקרא "כלי פנימי" , לעומת איברים אחרים כמו רגליים , למשל , שהם כלים חיצוניים.
 

דוד YY

New member
תודה על התגובה .... ושאלה

איך תגדיר אינטלגנציה שמתגלית בבעלי חיים (ראית על זה סרט בנשיונל גיאוגרפיק) ? מה לגבי יכולת הדיבור , האם הוא דרך השכל או ישירות מהנשמה, כמו שכתוב '.... לרוח ממללא' האם לאחר הפטירה , לכולם יכולת שכלית שווה, או שיש דרגות שונות כמו שאומרים נשמה גבוהה (מה זה בכלל) ?
 

ינוקא1

New member
לא ראיתי את הסרט

בנשיונל ג'אוגרפיק , אבל גם לבעלי חיים יש נפשות. לפי דעות מסוימות (שאני חושב שהן נכונות) טוענות שיש להם גם בחירה ומצוות. והראיה היא מהפסוק בפרשת נח : "ואך את דימכם לנפשותיכם אדרוש , מיד כל חיה אדרשנו !" אז אתה רואה שהקב"ה ציווה את החיות במצווה. (כמובן שההשגחה עליהם היא פחות מאשר על בני אדם , כי ההשגחה היא לפי רמת המודעות. אבל גם להן יש השגחה ובחירה - ברמה שלהן). יכולת הדיבור היא בדיוק כמו קודם - הנשמה כשהיא ללא גוף יכולה לדבר בדרך השונה מאיתנו , אך בעולם הזה היא צריכה להתלבש בכלים של העולם הזה דווקא דהיינו מוח ופה ולשון וכו'. בלעדיהם היא לא יכולה להתבטא כאן. הראיה שאם לאדם אין את איברי הדיבור הוא לא יוכל לדבר , וכנ"ל אם למישהו יש רק גוף והנשמה פרחה ממנו והוא מת, הוא גם לא יוכל לדבר. אתה רואה שכאן נצרכים שניהם. לאחר הפטירה אז לכל נשמה יש את המקום שלה שהיא יוצאת ממנו - כי הנשמות יוצאות ממקום שנקרא "מחצב הנשמות" , שהוא לבוש של העשר ספירות , וכל נשמה יוצאת מספירה פרטית. וברור שאם נשמה היא מספירה גבוהה , אז היא תהיה גבוהה יותר במעלה מנשמה היוצאת מספירה נמוכה יותר. (ועם זאת , יתכן וההוא מהספירה הנמוכה עבד קשה והשלים את נשמתו בתריג' חלקיה השונים , וההוא מהספירה הגבוהה לא עשה כן והוא צריך להשלים את תיקונו ואז הוא יחזור הנה שוב)
 

דוד YY

New member
אז מדוע על הפסוק

'ויפח באפיו רוח חיים ויהי האדם לנפש חיה' מתרגם אונקלוס לרוח ממלא, מה שונה כח הדיבור מכל יכולת שכלית אחרת ?
 

ינוקא1

New member
הדיבור הוא הביטוי

של היכולת השכלית כלפי חוץ. ללא דיבור השכל נעלם בפנים. הדיבור מגלה אותו.
 
למעלה