נקודה יפה
בסוף פרשת וזאת הברכה אלוקים מצווה על משה לעלות לפיסגה ולראות את ארץ ישראל ואת העתיד. משה ראה בין היתר את מלכות דוד בשלוותה.
ואז כתוב "וימת משה עבד השם בארץ מואב על פי השם"
אומרים שמשה הלך למות בעצמו על פי מצוות השם מיתת נשיקה כמו אהרון כפי שמשה רצה. ואלוקים קבר את משה בכבודו ובעצמו.
השאלה שנשאלת היא איך משה שכתב את כל התורה ונתן אותה כבר לכהנים העיד על עצמו שימות ולאחר מכן שבני ישראל יבכו עליו 30 יום וכו'? הרי איך יקדים את המאוחר?
אבל אין באמת שאלה פה לעניות דעתי כי ידוע שמשה ידע שימות כי השם ציווה עליו וגם השם אראה לו את העתיד אז לכן ידע שבני ישראל יבכו עליו 30 ימים ואת ההמשך.
אז למי שקשה עדיין אומרים שיהושע כתב את ההמשך כי הרי כתוב לאחר מכן שלא קם נביא כמשה וכי כיצד משה הענו על פני האדמה יעיד על עצמו דבר כזה? אם לא יהושע שעושה כבוד לנפטר? אבל ברור לי שמשה הרי ראה את העתיד ולפי זה ידע שלא יקום נביא כמוהו שידע את השם ממש כמו שהוא עם פחות מחיצות מאשר נביאים עתידיים שלא יזכו לדעת את השם כמשה.
הדעה היותר נראית לי היא שמשה כתב בעצמו את ההמשך כי לא יתכן שמשה נתן תורה שחסרה את המשפטים האחרונים מ"וימת משה " והלאה לכהנים. איך יתן תורה שלא השלים את מלאכתה?
אומרים שמשה כתב את הפסוקים האלה בדמעות. עיקר שפתי חכמים אומר בדמעות ממש ולא בדיו כתב את זה. שהרי בכה ממש אחרי שראה את ארץ ישראל והעתיד של העם היהודי (שגם היו דברים לא שמחים) שלא זכה להיכנס אליה ולהתיישב בה.
ושמעתי מרבי שמואל (הרב שלי) , מה שמתייישב חזק יותר עם השכל הישר. שהרי דמעות ממש שכותבות זהו נס. אבל אין בעיה לקבל ניסים כי משה כבר לא אכל ולא שתה 40 יום בהר סיני שעלה שנית לבקש סליחות על העם שחטא בחטא העגל.
על פי דעתו ודעתי משה כתב בדמעות הכוונה שכתב בדיו כרגיל רק עם דמעות שנטפו לו.
נסו להבין את התורה שניתנה מגילות מגילות ... אבל אם קשה להבין לא צריך לשבור תראש שהרי אין מוקדם ומאוחר בתורה.. הכל קרה במשך זמן קצר מאוד.. משה נתן לכוהנים ספר תורה מלא לאחר שראה את א"י ואז הלך למות .
אין אני מזלזל בחכמתו של יהושע בן נון. שהרי משה נתן מהודו עליו.. ויתכן שהוא כתב גם כי גם לו היתה נבואה. אבל אין אני רוצה ל"כפור" בשלמות תורת משה רבנו.
בסוף פרשת וזאת הברכה אלוקים מצווה על משה לעלות לפיסגה ולראות את ארץ ישראל ואת העתיד. משה ראה בין היתר את מלכות דוד בשלוותה.
ואז כתוב "וימת משה עבד השם בארץ מואב על פי השם"
אומרים שמשה הלך למות בעצמו על פי מצוות השם מיתת נשיקה כמו אהרון כפי שמשה רצה. ואלוקים קבר את משה בכבודו ובעצמו.
השאלה שנשאלת היא איך משה שכתב את כל התורה ונתן אותה כבר לכהנים העיד על עצמו שימות ולאחר מכן שבני ישראל יבכו עליו 30 יום וכו'? הרי איך יקדים את המאוחר?
אבל אין באמת שאלה פה לעניות דעתי כי ידוע שמשה ידע שימות כי השם ציווה עליו וגם השם אראה לו את העתיד אז לכן ידע שבני ישראל יבכו עליו 30 ימים ואת ההמשך.
אז למי שקשה עדיין אומרים שיהושע כתב את ההמשך כי הרי כתוב לאחר מכן שלא קם נביא כמשה וכי כיצד משה הענו על פני האדמה יעיד על עצמו דבר כזה? אם לא יהושע שעושה כבוד לנפטר? אבל ברור לי שמשה הרי ראה את העתיד ולפי זה ידע שלא יקום נביא כמוהו שידע את השם ממש כמו שהוא עם פחות מחיצות מאשר נביאים עתידיים שלא יזכו לדעת את השם כמשה.
הדעה היותר נראית לי היא שמשה כתב בעצמו את ההמשך כי לא יתכן שמשה נתן תורה שחסרה את המשפטים האחרונים מ"וימת משה " והלאה לכהנים. איך יתן תורה שלא השלים את מלאכתה?
אומרים שמשה כתב את הפסוקים האלה בדמעות. עיקר שפתי חכמים אומר בדמעות ממש ולא בדיו כתב את זה. שהרי בכה ממש אחרי שראה את ארץ ישראל והעתיד של העם היהודי (שגם היו דברים לא שמחים) שלא זכה להיכנס אליה ולהתיישב בה.
ושמעתי מרבי שמואל (הרב שלי) , מה שמתייישב חזק יותר עם השכל הישר. שהרי דמעות ממש שכותבות זהו נס. אבל אין בעיה לקבל ניסים כי משה כבר לא אכל ולא שתה 40 יום בהר סיני שעלה שנית לבקש סליחות על העם שחטא בחטא העגל.
על פי דעתו ודעתי משה כתב בדמעות הכוונה שכתב בדיו כרגיל רק עם דמעות שנטפו לו.
נסו להבין את התורה שניתנה מגילות מגילות ... אבל אם קשה להבין לא צריך לשבור תראש שהרי אין מוקדם ומאוחר בתורה.. הכל קרה במשך זמן קצר מאוד.. משה נתן לכוהנים ספר תורה מלא לאחר שראה את א"י ואז הלך למות .
אין אני מזלזל בחכמתו של יהושע בן נון. שהרי משה נתן מהודו עליו.. ויתכן שהוא כתב גם כי גם לו היתה נבואה. אבל אין אני רוצה ל"כפור" בשלמות תורת משה רבנו.