נקודה למחשבה: לאן מפנים את כל העפר מחפירות הרכבת הקלה בת"א

נקודה למחשבה: לאן מפנים את כל העפר מחפירות הרכבת הקלה בת"א

מוסף כלכליסט בכתבה קצרה ומעניינת על כמויות העפר שצפויה לייצר העבודה על הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן ותחנותיה בתל אביב וגם הצעות שלא נבחנו לשימושים נוספים בעפר. וגם כמה מילים על מה נעשה בעבודות עפר אחרות בארץ ובעולם. לדעתי מומלץ לקרוא.
http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3663845,00.html
אגב בהנחה שבעתיד ייחפרו קווים נוספים של הרכבת הקלה בגוש דן, תמיד יהיה אפשר לממש תוכניות נוספות לניצול עודפי העפר.
 
אלו אינם כמויות העפר הבלעדיות בארצנו

בעבר היו מקפידים, בעבודות עפר, על יחסים בין חפירה ומלוי. היום מחשיבים יותר את המסלול הישר והאופקי, ככל האפשר. זה מחייב עבודות עפר נרחבות, שחלקן בחפירת מנהרות. הארץ מתמלאת בעשרות רבות אם לא מאות, של ערימות חומר חפור, היוצרות מטרדים בלבד. חייבים ובהקדם לחשוב על פתרון.
רעיונות יש למכביר, אבל היזמים והמממנים מעדיפים את החסכון בעלויות ואין חיסכון רב יותר מאשר לערום את חומרי החפירה בסמוך לאתר העבודה.
 
ברור שיש בעיה עם פסולת בנייה המפוזרת בצורה לא חוקית

מצד שני גם כשמתכננים אתרי הטמנה חוקיים יש לא פעם מאבקי תושבים. כתושב אזור ירושלים למשל אני מודע למאבק שיש נגד פתיחת אתר הטמנה חדש לעפר בירושלים ליד הגבעה הצרפתית ועיסאוויה על אף ההבטחות כי יפקחו על הפעילות במקום וכי ישקמו את השטח לטובת פארק מקומי כשיתמלא בעפר.
 

amit1270

New member
הפתרון המקובל הוא מילוי מחצבות ישנות

בכל הפרויקטים הגדולים שכוללים חפירות מאסיביות לא מאשרים לחפור קוב אחד שלא ניתן לו פתרון הטמנה או שימוש חוזר כמילוי. זה היה אחד הגורמים שעיכבו את פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים A1. גם בפרויקט כביש מס' 1 לא זורקים טיפה אחת של חומר חפירה ומשתמשים בכולו למילוי והגבהת הכביש (בשער הגיא ובנחל ארזה ז"ל) וגם כרבד/אגו"מ שעליו נסלל הכביש. אני חושב שהוא מקבל גם קצת עזרה מ-A1.
 
הלוואי והיו נוהגים כך בכלל הפרויקטים בארץ

אינני יודע מה קורה בפועל בפרויקטים שציינת. אבל, אם תסתובב בארץ, תתקל בעשרות "הרי עפר", שמקורם בחפירה עודפת, המצויים בשטח שנים רבות.
 
חלק מהרי העפר שרואים מיועד להגבהת הקרקע

מעל רום הצפה בשכונות חדשות (אף אחד לא רוצה שכונת ארגזים ב').
רואים את זה יפה מכביש החוף, בעתלית .
 

amit1270

New member
כתבתי על פרויקטים גדולים

חלק מה"הרים" שרואים הם מערומים זמניים שמפונים בסופו של דבר. אפילו "הר הגעש" העצום של שפיר בשער הגיא פונה ברובו הגדול.
 
אגב תזכורת כמה חופרים.

בקו האדום הנוכחי (מבית ים לפתח תקווה דרך ת"א ב"ב ור"ג) חופרים מנהרות של יותר מ11.5 ק"מ ו10 תחנות תת קרקעיות. בקו הירוק שמתוכנן בעתיד (מחולון להרצליה דרך ת"א) מתכננים לחפור עוד כ4.5 ק"מ ו5 תחנות תת קרקעיות (בשני הקווים המקטע התת קרקעי הוא רק חלק מהקו). שאר הקווים (סה"כ מתכננים 8 קווים) ככל הידוע לי לא מתכננים מקטעים תת קרקעיים ככה שהקו האדום הוא המורכב ביותר לביצוע והשאר אמורים לקום מהר יותר ובזול יותר.
 

ש מים

New member
תודה. נושא מרתק וחשוב!

עמו שעולה מהכתבה, "מיחזור" עפר יכול לתרום המון למימוש מיזמים כלכליים וסביבתיים. תחום מיחזור נוסף שבאמצעותו ניתן להפיק כמויות עפר אדירות (עפ"י בירור שעשיתי לפני כמה זמן עם מפעיל אתר כזה, מדובר בכ-80% מהמשקל הנכנס לאתר) הנו מחזור פסולת מוצקה (בעיקר פסולת בניין).
 
אל דאגה - לא חופרים ולבטח אין חושבים

ראה את ה"מהומה" האחרונה.
מה אתה דואג לעפר - כאשר אין דואגים לעשרות אלפי המכוניות המגיעות מדי יום אל העיר ולאלו המצויות בתוכה.
עשרות שנים לא הספיקו להסדיר את הנושא.
לדעתי אין להתיר כל כניסת רכב חיצונית לעיר ( אפשר להקים מחסומים עם העפר הנחפר ואז אין צורך בשוטרים - סתם "בדיחה" כואבת ).. חייבים להכשיר את החניונים לקליטה ולהסדיר את התחבורה מהם אל תוך העיר..
גם עבור הרכבים המקומיים יש להתקין חניות מרוכזות אפילו על חשבון שטחים ציבוריים ( וש"יהרגו" אותי הירוקים ). את העבודה יש לתכנן בשלבים ( קטעים ). כאשר לאחר השלמת כל קטע תתאפשר תנועה בתחומו ( של המקומיים בלבד )
חשיבה בונה יצירתית לא תזיק במקרה הזה ( אולי ( סתם בצחוק ) נחזיר את העגלונים, החמארים והגמלים ).
 

ש מים

New member


 

amit1270

New member
הרעיון שלך קצת קיצוני

שלא לדבר על אובדן ההכנסה לעיריית תל אביב מחניית רכבים שמגיעים מחוץ לעיר.
לא צריך לחנוק עיר שלמה בגלל כמה בורות. ההיסטריה קצת מוגזמת.
 
הגסלת כניסת רכבים אל תוך העיר תל אביב נדרשת גם כיום

ללא " כמה בורות" כדבריך. גם היום העיר חנוקה.
לא הכל צריך להשקל דרך ה"חור שבגרוש" או דרך כנסות של אלו שאינם מוצאים מקום מוסדר להחנות בו את רכביהם.
הפחתת זיהום האויר, הרעש וההמולה , הצפיפות וה"זחילה ברחובות ורווחת התושבים והבאים בשערי העיר - הם חייבים לעמוד בראש שיקולי פרנסיה.
על פי שיטתך אין לבנות כלל את הרכבת הקלה - הרי היא נועדה ו/או תביא למצב, שפחות כלי רכב יכנסו לתחומי העיר.
 

amit1270

New member
לא דיברת על הגבלה אלא על איסור

אני לא שוקל דברים דרך החור שבגרוש, אבל אני מניח שעיריית תל אביב כן...
&nbsp
הפחתת הזיהום, הצפיפות וכל הדברים הטובים האלה הם חלק מהמטרות של מערכת הסעת ההמונים. הבעיה היא שכיום גם הנת"צים הבודדים שקיימים לא נאכפים בצורה טובה (ושהמשטרה תפסיק עם התירוצים - לא צריך "מפרצי אכיפה" או שטויות אחרות - צריך רק לפעול בנחישות ובהתמדה). הגבלת כניסת כלי רכב פרטיים צריכה לבוא בד בבד עם שיפור משמעותי בתחבורה הציבורית. זה לא משהו שנעשה ביום. בעצם זה מה שאמור להתחיל בעוד כשבוע... עד אז הבחירה היא בין אופציות גרועות.
&nbsp
 
למעלה