נקודת הטל

Oron E

New member
נקודת הטל

בשידור ה ATIS ניתנת נקודת הטל. עבור איזה שימוש ניתן נתון זה? (בעבר נאמר לי שזה עבור כיבוי \תפעול מנועי סילון)
אשמח להשכיל
 

mike300L

New member
נקודת הטל מתארת את הלחות באוויר. שים לב שאין אחוזי לחות

ב ATIS כמו בדווח מז״א שניתן לציבור. בתעופה המרווח שבין טמפרטורת האוויר לנקודת הטל מאשש אם ישנו סיכוי לערפל. בטמפרטורות קרות קרוב לאפס או מתחת לאפס (בצלזיוס, או מתחת ל 32 פרנהייט) בהן נקודת הטל קרובה או זהה לטמפרטורת האוויר ניתן להעריך על סיכוי להיווצרות קרח מטיפות סופר קרות שבאות במגע עם משטחי המטוס שבזרימת האוויר.
לחות גבוהה גם מגבירה סיכוי להתקרחות בקרבורטורים במרווח טמפרטורות מסויים, בדיעבד ביום חם עם לחות גבוהה ביצועי המטוס יורדים.
מרווח נקודת הטל לטמפ יכול גם לרמוז לגובה וסוג העננות השוררים באיזור. ובכללי לאפשר לטייס להבין לאיזו מסת אוויר הוא נכנס.
 
תכל'ס, בשביל מה זה טוב, זה מה שאתה רוצה לדעת, לא?

אתחיל מהסוף...ומכווון לכל אלה שטסים על מנת להנות (כמוני למשל)
מירווח גדול בין נקודת הטל לבין הטמפרטורה העכשיוית באזור הנמדד לדוגמא 10-15 מעלות, טוב ליהודים. אין סכוי לגשם, ו.או עננות שתפריע לטיסת ראיה\כיף....
ככל שהמרווח מצטמצם הפוך ליותר ויותר חשדן. אם המרווח יורד למעלה או שתיים הסכוי שתתקל בבעיות ראות זרפופי גשם התקרחות, עולה. במידה ונקודת הטל תהיה שווה לטמפ. המקומית , מה דעתך על כוס קפה חם איפה שלא יהיה רק לא במטוס טס...אם זאת לא חובה, ו\או לא מעבר ליכולת האישית שלך והרשיון בו אתה מחזיק. אתה האחראי.
קצת יתר לעומק: המרווח בין נקודת הטל DP ובין הטמפרטורה הנמדדת, מבוטא גם באחוזי הלחות היחסית RH לדוגמא: הטמפ. המקומית היא 20C, נקודת הטל
היא 10C, הלחות היחסית תהיה 50% ז"א האויר נמצא בכ-50% ממצב הרוויה. (SATURATION).
אם המרווח יורד ל-0 מעלות האוויר יגיע ל-100% לחות. כל ירידה נוספת בטמפ. תגרום לעבוי (מכאן המילה עבים) ליצירת עננים ולגשם. ירידה נוספת לשלג וקרח.
לסיכום: RH ,DP, וטמפ. אסור שיהיו הגורמים היחידים בהחלטה האם לצאת אבל בפרוש גורמים חשובים.שחשוב להבין ולהכיר. מרווח גדול... סע בשלום המפתחות בפנים (ברוב המקרים).
 
למעלה