נשימות ביוגה כמה שאלות...

khamala

New member
נשימות ביוגה כמה שאלות...

הייתי מעוניינת לדעת סוגים שונים של נשימות - פראניאמה ביוגה. למשל סוגים שונים של אנאלומה וילומה - וקפאלבטי. אני יודעת שיש כל מיני גירסאות, ורציתי לדעת מה ההבדלים בניהם ומה מומלץ לתרגל למצבים מסוימים? אני מתרגלת כבר 6 שנים יוגה בבית כל יום. לפני כל תרגול אני עושה הכנה למדיטציה, מדיטציה ואז יוגה - מתי כדאי לשלב את הנשימות? מצד אחד הבנתי שאולי דווקא לפני המדיטציה כי כך קל יותר להתרכז. ושאלה אחרונה אילו סוגי מדיטציות משתלבות ביוגה?אני בעיקר מתרגלת את מה שלמדתי בויפסאנה. תודה לכם ...:)
 
נשימות

היי קמלה, לגבי נשימות, לא הייתי ממליצה ללמוד תרגילי נשימות דרך התכתבות באינטרנט אלא אך ורק בעזרת מורה מיומן. מה שהכי מתאים הוא מה שהכי מתאים לך ושאת מתחברת אליו. כך גם לגבי המדיטציה. אני אישית באמת מעדיפה לתרגל את הנשימות לפני המדיטציה כי זה באמת עוזר יותר להתרכז אבל שוב, זה תלוי בך. מדיטציה היא חלק בלתי נפרד מתרגול היוגה. כל טכניקה שאת מתחברת אליה היא מצוינת.
 

khamala

New member
תודה נטע, אבל אני כבר למדתי נשימות

בכל מיני מקומות: באוניברסיטה - למדתי שנה קורס יוגה, בהודו קורס עם מורה, בנפאל לפני חודשיים קורס של 10 ימים. הקטע שיש כל מיני סיגנונות ואני לא זוכרת את כולם בגלל שחלק למדתי מזמן ולא תרגלתי, למרות שאני מתרגלת כבר 6 שנים יוגה ומדיטציה כל יום - חוץ מנשימות. אז אשמח לרענן את זכרוני עם כמה סוגים של נשימות - תודה....
 
נשימה המעבר מ"תלמיד" ל"מורה", ומאמר על פרנה..

הי קאמלה. בתור התחלה, יש במדור מאמרים כמה מאמרים על נשימה, הם יעשו קצת סדר. הנה מאמר כללי, במאמרים יש אחד על אנולומה וילומה. מטרות ויעדי הפרנייהמה כל פעילות הדורשת ריכוז מלא של הכרתנו תשלוט גם בנשימה שעשויה אפילו להיעצר לפרק זמן. כשמשחילים חוט דרך קוף של מחט, הנשימה "נעצרת" למספר שניות. זה מראה בבירור שישנה קורולציה בין ההכרה והנשימה, הפעילות הפרנית. במקרה שתואר, אנחנו חווים לעיתים שגם התהליך המחשבתי עוצר "לפרק זמן"…כשההכרה עסוקה ומרוכזת . חוויה מוכרת לכולנו היא כשאנחנו כועסים או מעורערים רגשית, נשימתנו משתנה בקצב, עומק, ובכל תפקודיה. הרגשות והפעילות המנטלית קשורים למערכת העצבים ודרכה הן משפיעים ומשנים את הנשימה. זה אומר שאם אנחנו מנסים לתמרן את הנשימה באופן יזום אנחנו "מתקלים" ( משורש המילה "תקל" בכדורגל….) את כוח החיים (פרנה) שקשור בקשר עמוק עם ההכרה, הפעילות העצבית ולכן גם עם הרגשות. פרנייהמה מכוונת בבסיסה לשליטה בהכרה. כשההכרה יציבה, אף תהליך מחשבתי או הפרעות רגשיות, אפשרי… ולכן, ע"י שליטה בהכרה נוכל לשלוט ברגשות השונים וכתוצאה מזה ב-מזג, מצבי הרוח, תשוקות ובדחפיה של ההכרה. כל זמן שהנשימה ממשיכה והאוויר נכנס ויוצא מהגוף, ההכרה נשארת בלתי יציבה. כשהנשימה "נעצרת", גם פעילות ההכרה נשלטת והופכת יציבה, וכך מגיע היוגי למצב בו ה"ווריטי" ב"צ'יטה" הופכים חסרי תנועה לחלוטין. לכן על האדם לבקר ולשלוט בנשימה. ע"י תרגול פרנייהמה, מתחזקת ומתעצמת היכולת ל"תפוס" "לדעת" את ה"מציאות". ע"י תרגול פרנייהמה זוכה ההכרה לתרגול והופכת כשירה לתהליך המדיטטיבי. "טאטא קשאיתה פרקאש וארנם, דארנסאוצ'ה יוגאטה מאנישא" (י.ס 53 – 52 | | ) מאחר שההכרה הופכת יציבה ושלווה לאחר תרגול פרנייהמה, היא נעשית מתאימה וכשירה להתרכז במושא אחד (בכל פעם). "מיקוד נקודתי" שכזה "אק ג'ארטה", הוא דרישה מקדימה למדיטציה. עם תרגול הפרנייהמה מטוהרים גם ה"נדים" השונים. זה ידוע כ"נאדי סודי". הנאדים לפי היוגה הם המעברים או התעלות להעברת תשדורת עצבית, "פרנית", וגם עבור פעילות מחזור הדם או פעילות לימפאתית ואפילו זרימת אוויר. ה"נאדי החשוב ביותר הנפתח לאחר תרגול (ארוך….?) בפרנייהמה הוא ה"שו'שו'מנה". פרנייהמה מסלקת גם את כל סוגי ה"מאלה" מהגוף וההכרה. "מאלה" לפי היוגה היא הגורם הרעיל הגורם לחוסר איזון בגוף ובהכרה ע"י הפרעה או חסימה בתפקודם ולתפקודם התקין של הנאדים. פסיכולוגים הראו שסוג אישיות מסוים מקביל לדפוס נשימה אופייני. ניסוים הראו שמצבי עוררות מינית, ריכוז, משימות מנטליות, הפרעות רגשיות ודפוסי התנהגות משפיעים ומעצבים את דפוסי הנשימה. במהלך הפרנייהמה הנשימה הופכת במודע לאחידה, קצבית ועמוקה, וכל זה מוביל את ההכרה למצב רגיעה ניכר לעין, לשלווה, איזון, ותחושת רווחה כללית. במצב הזה המודעות – אגו, המהווה את מושבם של האינסטינקטים והתשוקות, אינם יכולים להפריע להכרה כמו במצב רגיל. כשהאגו נשלט, גם הדפוס ההתנהגותי יכול להשתנות. לכן תרגול הפרנייהמה תורם לשינוי כולל באישיות. זה עוזר לאדם לשלוט בנטיותיו ה"לא יוגיות", באינסטינקטים והדחפים העולים בהכרתו (יוגה צ'יטה ווריטי נירודהה). זה מוביל אותו לשלבים הבאים כמו: "פרהטייר(ה) ו"דיאן(ה)". אנחנו יכולים לצפות בשינויים כאלה באדם המתרגל ברצינות פרנייהמה לאורך זמן. בשנים האחרונות עודו המדענים ב"תפקיד" שיש לנפש בכל הקשור למה שנקרא מחלות סומטיות והשם: מחלות פסיכוסומטיות ניתן לאותן מחלות שבהן הגורם אינו הדלקת אלא ההפרעה או הלחץ הנפשי שגרם לה. היוגה טוענת לריפוי כל המחלות האלו, אם יבוצע תרגול פרנייהמה נעות. אך ניתנת גם אזהרה, שאם מתרגלים פרנייהמה בצורה בלתי נבונה, מחלות רבות עשויות לעלות, מחלות כמו: אסטמה, שיהוקים מתמשכים, כאבי ראש, אוזניים עיניים, ועוד. כל זה נראה מתקבל על הדעת מכיוון שהנשימה קשורה למערכת העצבים האוטונומית (ans) וזו קשורה מצד שני לתגובות רגשיות ומנטליות. ע"י תרגול פרנייהמה נבון משיג האדם בריאות "בריאה", הכרה שלווה ויציבה, וגוף חלק וחטוב…( י.ס | | 18 - 16 ). מקורות: אנטומיה ופיסיולוגיה של היוגה. מ. מ. גור. הקטע שרוב המורים "מפחדים" ממנו בקשר לפרנייהמה הוא: שכמו שצויין במאמר, פרנייהמה קשורה יותר למצב הפנימי - נפשי, רגשי אנרגטי, ופחות לתרגילי נשימה. והמשך ישיר של זה הוא שאלה ונקודה חשובה נוספת: הקשר "מורה תלמיד", או איך שאני רואה את זה הקשר של אדם עם עצמו.... כמו שבתרגול אסנות חשוב הקשר האישי - התרגול אמור להתאים למתרגל, פי כמה בתרגול פרנייהמה. מורה אמור להכיר את התלמיד טוב ויתר מהתלמיד עצמו.... ברגע ש"תלמיד" מכיר את עצמו טוב יותר מהמורה שלו, הוא הופך למורה בעצמו.... וזו נקודה חשובה ביותר בעייני. לא קורס מורים הוא שהופך תלמיד למורה אלא אותה נקודה: שהלימוד מופנם. אני אוהב את המשפט: קודם הדלק את הנר בביתך, אחר כך הדלק אותו בחוצות. שש שנים הם הרבה זמן ללמוד...אני חושב שבתקופה הזו למדת להכיר את עצמך קצת יותר. בקשר לתרגילי פרנייהמה. בסך הכל אין יותר מידי תרגילי פרניימה, ההבדלים בייניהם פחות חשובים, מה שחשוב הוא להתמקצע בהם, ולהתמקצע זה אומר לתרגל על בסיס קבוע. את התרגילים את מכירה. אנולומה וילומה השייכת לסדרת תרגילי הנשימה המאזנים. קפלהבטי ובסטריקה - למשפחת תרגילי הנשימה המחממים. סיטלי - תרגילי נשימה מקררים. אוג'י - הולכת טוב עם הכל... אלה העיקריים. בעקרון אומרים שתרגלי נשימה יבואו אחרי תרגול אסנות מהסיבה ההגיונית שהם יותר פנימיים, או בעברית - עובדים בצורה מעודנת יותר. תרגול אסנות מכין את הגוף: שלד, מפרקים, גידים, פרנייהמה מניעה את הפרנה במערכת. אבל....השינויים והסגננות ששאלת אלייהם הם כבר סיפור אחר... הם קשורים ל: שיטות תרגול ספציפיות, למטרות ספציפיות, ויותר מכל: ישירות לאדם המתרגל. לכן, כמו שאמרה נטע ובצדק מוחלט: שממולץ ללמוד מ"מורה" מיומן, ומכל הסיבות שציינו. בקשר למדיטציות, התשובה דומה לזו של פרנייהמה: היא אמורה להתאים לדרך שבה את הולכת, ומי יודע אותה ???? זו תגובתי הקצרה... יום נפלא. אבי.
 

Anat Levi1

New member
זאת קמאלה רק דרך הפייסבוק שלי

שמחתי לקבל תגובה כל כך מושקעת ולהעמיק בנושא הנשימות אך עדיין יש לי כמה שאלות והערות: 1. אשמח אם תפרט לי על סוגי תרגילי הנשימות - עצם התרגיל עצמו וסוג ההשפעה שלו. אני תרגלתי מספר תרגילי נשימות, חלק אני זוכרת במעורפל. למשל - יש כמה סוגים של אנלומה וילומה - אני זוכרת תרגיל שביצעתי באוניברסיטה - לנשום מנחיר אחד 4 או 8 שאיפות לעצור ל 8 או 16 שניות, ואז שוב לנשוף 4 או 8 בהתאם ליחס. לעומת זאת ראיתי תרגילים באינטרנט שהנשימות הן לא מקוטעות אלה רצופות ואין שם עצירת נשימה. לפני חודשיים כשהייתי במרכז יוגה בנפאל, אותו מורה תרגל אנלומה וילומה עם נשימות של קפלאטי ( מהירות ומרגישים בעיקר את הוצאת האוויר). אז חשוב לי לדעת איזה תרגילים יש עוד, ומה המשמעות שלהם לגבינו - מה התועלת שלהם לעומת אחרים למשל? אותו דבר בנוגע לקפלאבטי. ואשמח לדעת גם על אוג'י , סיטלי ובסטריקה. 2. כרגע אין לי מורה, ובעצם לא היה לי ממש אף פעם, רק משהו זמני שלקחתי ממנו דבר קטן. לכן חשוב לי לדעת בעצמי ולהתאים לעצמי את התרגול. 3. לגבי מיקום תרגול הנשימות במהלך היוגה. אני גם שמעתי שתרגול נשימות כדאי לבצע לפני מדיטציה. ולעת עתה סדר היוגה שלי הוא כזה: תרגול לפני מדיטציה, נשימות, מדיטציה, אסאנות, מדיטציה קצרה. אשמח לשמוע על סדר אחר. תודה, ומקווה שאני לא חופרת :)
 
לחפור זה מצויין, ורצוי כמה שיותר עמוק....

בוקר טוב ושבת שלום. ככה, אחד אחד. על איך עושים מה, מצטער...את זה או ישירוות ממורה, או על אחריותך דרך ספרים. ספר מצויין הוא: "אור על פרנייהמה" של איינגר. וכתשובה ללמה לא אפרט, התשובה מתאימה לתשובה לגבי "סוגי" אנולומה וילומה. "סוג" היא לא המילה הנכונה בעייני, דרך או צורה, יותר מדוייק. התרגיל הראשון שקיבלתי מהמורה שלי היה אנולומה וילומה. הייתי אמור לעשות כמה מחזורים ביום בצורה הכי פשוטה - ללא יחסים, ללא עצירות נשימה. אמר לי המורה: תחזור אחרי חודש... כנראה שהייתי תלמיד טוב .אז עשיתי כמו שהתבקשתי.... אחרי חודש שמתי לב לכמה דברים. 1. שבהתחלה כל התרגול היה מסתכם בדקה שתיים, אחרי חודש - יותר מרבע שעה..... 2. אני לא זוכר מה קרה במהלך התרגול, למה הזמן התארך... 3. שהיו נקודות בהן בדקתי את עצמי אם אני נושם כי נראה לי שהנשימה נעצרת מעצמה ואיך צורך לקחת אוויר.... 4. שהיום אני שמח שהיה לי מורה, וכזה ולא אחד שהיה מבקש ממני לעצור את הנשימה ולספור אותה. מאוחר יותר בהודו, הכרתי כמה יוגים מקומים שאמרו לי מנסיונם: מזלך שהיה לך מורה כזה, לנו לא ושילמנו ביוקר.... כמו שכתוב במאמר, פרנייהמה קשורה יותר לשליטה בהכרה, ולכן כמה דברים חשובים. 1. הפנימי (הכרה) הוא זה השולט ומפעיל את החיצוני (גוף, נשימה). היחסים באורך הנשימה ועצירתה הם דרך ל"כפות" על ההכרה והמערך האנרגתי, בדרך כלל זה לא נגמר טוב. יותר טבעי ונכון הוא לעבוד מבפנים החוצה, אם ההכרה שקטה גם הנשימה תתארך, תיעצר ביחס ישיר. זו הסיבה שממולץ לתרגל פרנייהמה לאחר תרגול אסנות, כשהגוף קצת "מותש"... הקטע עם קפלהבהטי ואנולומה וילומה לא מובן לי, אחת נשימה ממשפחת המחממות ממריצות, ואחת מאזנת, איך זה הולך ביחד ? אבל בהחלט יכול להיות, כבר פגשתי מורים שתרגלו בעצמם וגם נתנו לתלמידים לתרגל מה שנראה כמו התאבדות.... על השפעות תרגילי הפרנייהמה אני ממליץ לך לקרוא. הספר של איינגר מצויין, וגם "אסנה, פרנייהמה, מודרה ובהנדה" של ביהר בהרטי. בקשר למורה ולהתאים תרגול. כמו שאמרתי בשרשור הקודם, התלמיד הופך למורה כשהתרגול מופנם. הדרכה נכונה (יחד עם מסירות, רצינות, כנות) יהפכו אותך מתלמיד למורה. הסדר נקבע לפי סוג התרגול. לכן קשה לתת תשובה כוללת. תמשיכי לחפור, בשביל זה אנחנו כאן, ועבור זה הפורום קיים. בקשר להסבר על אוג'י ותרגילים אחרים, בהמשך....בינתיים תחפרי קצת בספרים מזג האוויר מתאים בדיוק..... בת נהדרת. אבי.
 
למעלה