סוב דומיננטה מינורית..

יפתח מ

New member
סוב דומיננטה מינורית..

מישהו יכול להסביר לי מדוע בעצם משתמשים בזה? מה שהבנתי זה על מנת לעשות גיוון וצבע מעניין יותר בהרמוניה. עוד עניין הוא שאם אנחנו בדו מז'ור, אפשר להשתמש במקום בפה מינור בדרגה שישית מונמכת (Abmaj7). המהלך אגב מאוד יפה, ויש בו שימוש מאוד נרחב בג'אז ובמוסיקה קלאסית (רחמאנינוב למשל)...אבל שוב...האם למישהו יש הסבר יותר מפורט על התפקוד של העניין? :) תודה :)
 

dombi7

New member
זה נקרא מיקסטורה

עניין של הכנסת מדרגות מהסולם המינורי לתוך הסולם המז'ורי. וכמו שאמרת... זה פשוט עניין של צבעים, של גיוון. כשהולכים מהדרגה הראשונה לשישית מזו'רית, במקום שישית מינורית, זה יוצר אפקט מפתיע, מרענן. כנ"ל אם אנחנו עושים ראשונה מינורית, ולאחריה רביעית מז'ורית וחוזרים לראשונה המינורית. זה גם אפקט מאוד מיוחד. זה מתאים מאוד לסופי יצירות, אבל לא רק, וכמו שכתבת רחמנינוב היה עושה זאת בלי סוף. בגדול די אמרת את הכל... בעזרת המיקטורה אפשר אומנם לפעמים לעבור לסולמות אחרים אבל זה מאוד נדיר, זה לרוב נעשה כמשהו מזני ולא מודולציה אמיתית. תמיד צריך להפתיע בתוך ההרמוניה, וזאת אחת הצורות.
 
שימוש למודולציה...

אני לא חושב שהשימוש של זה לשם מודולציה הוא נדיר. (השימוש נדיר באופן כללי, אבל מתוך הפעמים שמשתמשים בזה - מודולציה היא סיבה נפוצה). לפני דעתי זה לרוב מופיע לפני המודולציה עצמה, בכדי להתחיל לערער את הסולם - אבל אין לי דוגמאות, אז אני אומר את זה בערבון מוגבל.
 

אבי טבח

New member
תשובה

התופעה ניקראת בשפה המוסיקלית mixture כלומר "ערבוב " של הסולם המינורי במזור . לעיתים במהלכים הרמוניים הכתובים בסולם מז'ורי כלשהו נהוג לרגעים מסוימים להתייחס לסולם כמינור . לדוגמא נאמר ואנו נמצאים בסולם סול מז'ור ניתן בחלק מהמהלך להתיחס לאקורדים מסוימים כאל סולם סול מינור . חשוב לציין שעדיין קיים טקט במהלך מסוג זה שלא אפרט כרגע . במקרה שאתה הצגת מבחינה תאורטית יוסבר באופן הבא : אנו נמצאים בסולם דו מז'ור האקורד השני שלך שציינת ( Abmag7 ) הוא שווה ל= דרגה שישית מונמכת של סולם דו מז'ור . למיטב ידיתי על פי הספרות המוסיקלית , במוסיקה קלאסית השימוש קיים , אך אתה מתאר מצב בו גם ניתנת הספטימה , מה שפחות נפוץ . בגאז ובמוסיקה פופלרית אחרת זה לגיטימי . אך עדיין מבחינה תאורטית הדבר מתיישב באופן מוחלט , שהרי : לה במול - דו - מי במול - סול , הינו אקורד לגיטימי בסולם דו מינור ( אשר מהווה סולם "ערבוב" לסולם דו מז'ור ) מאד מקווה שעזרתי .
 

Shards

New member
דוגמא טובה לדעתי

היא הפתיחה של סצינת הטירוף באופרה "Lucia di Lammermoor" מאת Gaetano Donizetti, שם החליל וזמרת הסופראן משחקים בין מז'ור ומינור על רקע אקורד מז'ורי של כלי המיתר. למי מכם שראה את הסרט "האלמנט החמישי", יש שם ביצוע טוב באופן מפתיע של הקטע הזה, ואחריו רמיקס מגניב עם זמרת סופראן מסומפלת, של Eric Serra. מומלץ (-:
 
למעלה