סוגי אבחונים

lolly87

New member
אבחון דידקטי

אבחון דידקטי נעשה על ידי מומחה ללקויות למידה. חשוב מאוד לבדוק את ההכשרה של המאבחן הדידקטי.
האבחון בודק את כישורי הקריאה, הבנת הנקרא וכתיבה. כמו כן יכולות קוגניטיביות (חשיבה, זיכרון, התארגנות, עיבוד מידע).
במידת הצורך נעשת בדיקה במהלך האבחון של תחום המתמטיקה, על מנת לבדוק אם קיימת לקות בסיסית במתמטיקה (דיסקלקוליה). אבחון כזה נעשה באופן שונה במכונים שונים. אך המטרה נשארת זהה.
במידת הצורך בודקים את השלכות לקות הלמידה על לימוד שפה זרה. הרחבה זו מיועדת לתלמידים החשים קשיים בלימוד השפה האנגלית. אבחון זה בודק את רמת הידע, אוצר-המלים וכישורי הקריאה, הבנת הנקרא והכתיבה באנגלית, בהתאם לקבוצת הגיל.
 

lolly87

New member
אבחון פסיכודידקטי

מטרת האבחון המשולב הנה אבחנה מבדלת בין קשיים ללקויות למידה. האבחון הפסיכולוגי כולל הערכת מנת משכל, והערכה כללית של התחום הרגשי.
חשוב שכל תחום יבחן על ידי איש מקצוע בתחום הנבדק. הרבה פעמים מומלץ שכל חלק יעשה על ידי אנשי מקצוע שונים, פסיכולוג ומאבחן דידקטי.
במקרים מסויימים, האבחון חיוני לקבלת התאמות בדרכי היבחנות עפ"י דרישות משרד החינוך.
 
שאלות

1. האם אבחון פסיכודידקטי כולל בתוכו גם את האיבחון הדידקטי על כל מרכיביו , או שזה איבחון מנת משכל + קשיים רגשיים?
2. מאיזה גיל ניתן לעשות כ"א מהאבחונים
3. ילדה בת 6, שנה שניה בגן חובה שפה.
יש התלבטות האם להכניס אותה לכיתה א' רגילה או כיתת שילוב. איזה איבחונים ניתן לעשות כדי לבדוק מה הכי טוב לילדה
 

lolly87

New member
שלום סבתא קטנה

תשובות
1. האבחון הפסיכו-דידקטי, כולל בתוכו את החלק הדידקטי על כל מרכיביו. אך כדאי לבדוק את ההכשרה של המאבחן ואולי לעשות כל חלק ממנו בנפרד (יש מקומות שכך זה מתצבע, כל אחד לפי הכשרתו מבצע את החלק שלו באבחון הפסיכודידקטי).
2. אבחוני דידקטי לא מומלץ לעשות לפני אמצע כיתה ב'. אבחון פסיכולוגי ניתן לעשות קודם לכן. את השילוב ביניהם מומלץ גם כן לעשות רק אחרי אמצע כיתה ב'.
3. אפשר לעשות אבחון מוכנות לכיתה א', ואבחון פסיכולוגי על מנת לראות איזו מסגרת תתאים לילדה.
4. ישנם אבחונים נוירולוגים ופסיכיאטרים לילדים, הבודקים אם יש הפרעת קשב וריכוז. פסיכיאטרים יבדקו גם את הפן הרגשי ויוכלו לעשות אבחנה מבדלת בין קשיי קשב וריכוז לבין קושי רגשי.
אם יש שאלות נוספות את מוזמנת לשאול.
בהצלחה
 
תודה על התשובות, והיתי רוצה עוד הבהרות

1. היכן ניתן לבצע אבחון מוכנות לכיתה א'?
2. איבחון פסיכולוגי כמו שהצעת, מה הוא כולל והיכן ניתן לבצעו?
3. מה זה המושג קשיים ריגשיים, מה זה כולל?
4. אני מבינה שנורולוג ילדים יכול לאבחן הפרעת קשב וריכוז. אם אנחנו לא מעוניינים במתן ריטלין, האם בכל אופן יש עניין לבצע איבחון אצל נורולוג ואם כן למה?
5. כתבת שפסיכיאטר ילדים יכול לעשות אבחנה מבדלת בין קשיי קשב וריכוז לקושי ריגשי. אם עושים איבחון פסיכולוגי שגם הוא אמור לאבחן קשיים רגשיים, האם איבחון של פסיכיאטר ילדים יתן מידע מעבר לאיבחון שנעשה ע"י פסיכולוג?
 

lolly87

New member
כמה הבהרות

1. אבחון מוכנות לכיתה א' ניתן לעשות במכונים הפרטיים השונים (לדוגמה, ניצן, אותיות ועוד מכונים שונים), ואני מניחה שגם אצל מאבחנים פרטיים.
2. אבחון פסיכולוגי כולל רמת משכל, מנגנונים קוגניטיביים, תפיסה, חשיבה וכו'.
3. קושי רגשי יכול להיות חרדה, קושי להתמודד עם סיטואציה ספציפית בנקודת זמן בחיים או דברים אחרים.
על 4 ו-5 אני עונה לך ביחד: גם אם לא רוצים לתת ריטליין, אם יש חשד לקשיי קשב וריכוז כדאי לפנות לאבחון אצל נוירולוג/פסיכולוג/פסיכיאטר. על מנת להיות מודעים לקיומו של הקושי ולראות איך עוזרים לילדה גם ללא טיפול תרופתי. עדיף לפנות לפסיכולוג או פסיכיאטר בשביל שתהיה אבחנה מבדלת בין שני התחומים. יכול להיות שגם פסיכולוג יוכל לתת מענה ביחס לאבחון מוכנות לכיתה א', כדאי לברר איתו מה ההכשרה שלו ואם הוא מומחה לקשיי קשב ומוכנות לכיתה א'.

אני מקווה שעניתי לך, ואם לא את מוזמנת לשאול עוד שאלות.
בהצלחה!
 
למעלה