ממיר קטליטי - ההסבר המלא:
ממיר קטליטי הוא מתקן שמורכב באגזוז. מהאגזוז ישנה פליטה של חומרים המזיקים לסביבה, תוצרי לוואי של שריפת דלקי המנוע. שלושת המזיקים הגדולים הם פחמן חד חמצני co, פחמימנים hc, ותחמוצת החנקן NOx. בגדול הממיר מצמצם את כמות החומרים הללו והופך אותם לחומרים אחרים בתהליך כימי (ראה
אנימציה) מטרתו של הממיר הינה למנוע פליטת הגזים המזיקים לסביבה, ובעיקר השלושה שמניתי, והוא עושה זאת על ידי חמצון הפחמן חד חמצני והפחמימנים hc (הופך אותם ל co2) וחיזור תחמוצת חנקן (מחזר NOx ל N2). התהליך הכימי עובד ע"י חומרים המרכיבים פיזית את הממיר (שכבה דקה של פלטינה וזרזים כימיים פאסיביים) שמהווים זרזים לתהליכים כימיים של חמצון/חיזור ושינוי של הגז הנפלט כפי שפורט לעיל. מכאן שמו של המכשיר - ממיר (משנה את הרכב הגז) קטליטי (קטליזטור=מזרז תהליכים כימיים). הגז, אגב, משתנה באופן דראסטי - הטענה הרווחת היא צמצום של בין 10 ל 40 אחוזים מהחומרים הרעילים והמזיקים לסביבה בגז. אחת הבעיות בממיר קטליטי הינה שהחומר הקרמי המרכיב אותו רגיש ליסודות שונים, ובמגע איתם מפסיק לעבוד. יסוד שכזה המוסף לדלק על מנת להביאו לאוקטן מסוים והורס את הממיר היא העופרת. מגע עם עופרת מביא לסיום חייהם של הקטליזטורים (אגב - זרחן אף הוא הורס קטליזטורים ועדיף להשתמש בשמן נטול זרחן אם יש לך ממיר קטליטי). בהערת אגב אומר שכל ממיר קטליטי מסיים את חייו לאחר 3-5 שנים ודורש החלפת החומרים המהווים זרזים. מדוע לא מותקן בחלק מהרכבים (ובאותו דגם בחו"ל מותקן) - שאלה טובה. ייתכן כי התשובה בהיותה של מדינתנו מפגרת אחרי המערב בכל הנוגע לאיכות הסביבה. לנוחיותך - מצאתי
אנימציה המדגימה פעולתו של הממיר הקטליטי.